Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Personlig hadde jeg ikke løftet vekter og trent fotball samme dag, men hvis du absolutt må så ville jeg sagt at det er hensiktsmessig å trene styrke først.

9581048[/snapback]

La oss heller si [legg flest mulig styrketreninger de dagene du ikke har kardio\fotball[ Fordi ikke tenk ¨Nei i dag har jeg hatt fotball, så dropper styrketreninga i dag¨.

Gjelder bare å spise nok. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger et svar fra noen som har kjennskap til spørsmålet mitt.

 

 

Går det bra med benkpress og nedtrekk samme dag?

Jeg har hørt at det er bra med en sterk latisimusdorsi for bra ytelse i benkpress, og nedtrekk tar jo bra på "latsen". Så bør jeg ta begge samme dag? Eventuelt i nærmest like repetisjonsantall?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Mitt spørsmål til deg er: Hvorfor skal du ta de samme dag? Det er bedre å stykke det opp slik at du f.eks trener brystet og ryggen forskjellige dager.

9587254[/snapback]

 

Ja, men jeg har hørt at benkpress også tar på latsen. Så å ta dette forskjellige dager vil jo da være ufornuftig, siden jeg trener bryst 2-3 ganger i uka (med tanke på muskeloppbyggignen som trenger noen dager).

Endret av narlzac
Lenke til kommentar
Dette er tøv. Benkpress tar tilnærmet 0 på latsen.

Det er også lite heldig å trene bryst 2-3 ganger pr uke. Du bør heller stykke opp programmet slik at du trener hele kroppen pr uke.

 

F.eks:

 

Dag1: Bryst, triceps

Dag2: Rygg, biceps

Dag3: Skuldre,bein

9587494[/snapback]

 

Jeg er skeptisk til at benk ikke skal ta noe særlig på latsen.

 

Uansett, jeg trente benk hver tredje dag en lang periode, og fikk både bryst muskler (fremre delta og triceps også såklart) samt at jeg hadde en, i hvert fall syntes jeg det, veldig stor økning i styrke. Jeg økte 2,5 kg mellom hver trening, og hvis det som du sier er uheldig å ta bryst så ofte, som jeg gjorde (hver tredje dag med andre ord 2-3 ganger i uken) hvorfor økte jeg så mye?

 

Jeg begynte med 75kg i 5 sett 4 reps. Økte så med 2,5 kg mellom hver trening, og selv om jeg en gang i blant varierte med en annen brystøvelse (bare en gang med variasjon før jeg var tilbake på benken) så hadde jeg jo en veldig bra økning. Hvis jeg hadde trent for mye ville jeg vel ikke fått disse resultatene(?)

Jeg stoppet å øke etter å ha økt til 2 reps med 112,5 i 5 sett.

Endret av narlzac
Lenke til kommentar
Dette er tøv. Benkpress tar tilnærmet 0 på latsen.

Det er også lite heldig å trene bryst 2-3 ganger pr uke.

9587494[/snapback]

 

Det spiller ingen rolle om man tar tilnærmet 0 på latsen (eller minimalt som du omtaler det senere) hvis den faktisk blir brukt

 

Og det der om at jeg kommer til å bli dårlig trent ellers. Du vet ikke om noe om hva jeg trener bortsett fra dette; så det du sier blir usaklig og upassende.

 

Jeg har lyst på et godt svar på spørsmålet mitt, og det har du ikke bidratt med.

 

Er det noen som har kjørt et program med disse øvelsene på samme dag og har erfaring?

Endret av narlzac
Lenke til kommentar

Jeg forholder meg til hva jeg har lest og ikke annet. Det at jeg skiftet fra "tilnærmet 0" til "minimalt" har ikke noe med forandring av ståsted å gjøre.

 

Av samtlige anbefalinger jeg har lest og alle profilene til folk på iform.no/treningsforum.no, så er det ingen som kjører de øvelsene sammen.

 

Uansett, jeg har faktisk tatt de sammen en liten periode, jeg synes det sugde. Ga meg ingenting annet enn at jeg ble helt utmattet de øktene, ettersom begge øvelsene er usannsynlig tunge.

Endret av String-Emil
Lenke til kommentar

Dette med at en muskel bare skal trenest en gang i uken er en teit myte, og rot til denne "fullkroppsprogram er for nybegynnere" holdningen som er tilsvarende teit.

 

Hvor er logikken i å senke treningsmengden ettersom du blir flinkere?

for mange er 48 timer mer en nok til å restituere seg, å vente en uke mellom hvergang vil da være å robbe seg selv fra potensiell fremgang.

 

Det er slettes ikke lite heldig å trene bryst 2-3 ganger i uken. (sett at andre deler blir prioritert tilsvarende)

Lenke til kommentar
Jeg forholder meg til hva jeg har lest og ikke annet. Det at jeg skiftet fra "tilnærmet 0" til "minimalt" har ikke noe med forandring av ståsted å gjøre.

 

Av samtlige anbefalinger jeg har lest og alle profilene til folk på iform.no/treningsforum.no, så er det ingen som kjører de øvelsene sammen.

 

Uansett, jeg har faktisk tatt de sammen en liten periode, jeg synes det sugde. Ga meg ingenting annet enn at jeg ble helt utmattet de øktene, ettersom begge er usannsynlig tunge.

9588836[/snapback]

 

 

Ok :)

 

Jeg bare lurer på om man kan få en ekstra fremgang hvis man tar nedtrekk og benkpress på samme dag.

 

Jeg takker uansett for svar String-Emil, hvis jeg hadde vært helt ny innenfor styrketrening hadde du spart meg for en merkverdig dårlig kroppsholdning tror jeg :)

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt at man får 40% bedre fremgang hvis man trener musklegruppene 2-3 ganger i uken enn bare 1 gang.

 

Jeg synes det blir vanskelig å trene hver dag, hvor jeg har som formål å bli større, med tanke på kosthold (jeg går på skole). Så jeg husker en periode hvor jeg faktisk trente alt 1 gang i uken og pøste på med proteinshaker. Tror jeg var oppe i 8 shaker en dag :hm:

Endret av narlzac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...