Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

10-12k kalorier for Tufte

 

Trasking med sekk i fjellet kan få kiloene til å renne av. Klarte en tredagersmars uten å ta av nevneverdig for en liten stund siden (Skikkelig fin tur forresten :) ), men det er ikke mye tvil om at hard trening krever mye mer enn kjøret til "71 grader nord" - deltagerne. Kan jo være årets er hakket tøffere en tidligere år, menmen.. Hadde vært gøy å prøvd det der også en gang.

Lenke til kommentar

Etter noen uker nå angrer jeg ikke på at jeg har bitt i det sure eplet og trappet ned vektene i knebøy, og begynt å ta dem helt ned. Det tar litt tid før støttemuskulaturen kommer seg à jour (særlig vastus medialis sliter hvis man ikke er vant med dype bøy), men nå er det straks mye herligere å trene knebøy. Jeg er fremdeles svak som fy, men nå er hvertfall knebøy-treninga morsom :)

Lenke til kommentar
Jaja, det kan godt tenkes at de bruker 8000 kcal. Hvor langt går de, hvor mye har de på ryggen, osv? Kan noen som faktisk gidder å se på sånt tull svare på det? :p

9468716[/snapback]

Jeg så den episoden, og der sa de at de hadde 30-40 kg på ryggen. De startet på null moh innerst i Ulvik og Eidfjord, og gikk opp noen jævlige skråninger. De i Eidfjord gikk til Hardangerjøkulen (1850 moh) og Finse (1222 moh). De i Ulvik (jentelaget) gikk mot en plass jeg ikke husker.

 

Men hvis vi regner på guttene, så trengs det E_p = mgh = (80kg+40kg)*9,81*1850m = 2177 kJ = 500 kcal i teoretisk høydestigning opp på jøkulen. Dette kan gjerne ganges med to for å ta høyde for menneskets elendige virkningsgrad.

I tillegg er det en tur på 25 km i luftlinje, noe som betyr 10 timer marsj med en snittfart på 2,5 km/t (ikke urealistisk på tur i kupert terreng med oppakning, der de også står litt på ski ned igjen). 10 timer med en puls på kanskje 140 sluker mye mat. Og siden 25 km er i luftlinje, blir dette fort mye høyere når vi tar til hensyn til bestemt rute og kupert landskap.

 

Man må nesten ha prøvd langtur med tung sekk i kupert landskap før man kan spekulere i hvor mye mat som trengs. Det er ikke snakk om vanlig treningsuke-kosthold her.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd langturer i fjellet med oppakning, og det var ikke lite energikrevende. Jeg skal dog innrømme at det er grunnet at jeg aldri har regnet på det at jeg synes 10 000 hørtes mye ut. Jeg synes det fremdeles, forresten ;)

1400 høydemeter opp og det samme ned igjen, 12 km hver vei, gikk okay for meg på et par brødskiver, litt saft og resten vann. Jeg spiste en god middag når jeg var tilbake, men jeg tviler på at jeg brukte så vanvittig mye energi. Om jeg hadde gått en tilsvarende påkjenning de neste dagene også, hadde man kanskje fått føle det bedre hvor mye energi man faktisk trenger.

Lenke til kommentar
*snippsnapp*

Du kan ikke sammenlikne fysikk-arbeid med virkelig arbeid.

9474765[/snapback]

Jeg er fullt klar over det. Men når bare fysikkarbeidet for høydemeterene er såpass stort, så ser man fort at man trenger rimelig mye mat.

For å sette ting i perspektiv, så vil en knebøy-økt med 5*20 reps med 120 kg bli ca: E_p = (80+120)*9,81*(5*20*0,5) = 98 kJ = 22 kcal (latterlig lite!)

(jeg kan ingenting om knebøy, så jeg bare tok noen tall ut av luften)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Mye av energibruken ved styrketrening kommer til å bygge opp vev som er avrevet, og til utvidelse rundt skadepunktene på musklene. Ser man på styrketreninga isolert som en forbrenningsøvelse over et kort tidsintervall, fungerer det latterlig dårlig. Sannheten blir en annen når man tar et lengre tidsintervall og flere faktorer med i beregninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...