Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blitt noen uker siden siste styrkeøkt nå. Trente ganske bra i vinter og vår med vekter, men kondisen gikk rett vest. Har hatt kondisjon som pri et par uker nå og med supercomp i helgen så er det egentlig ganske digg å få kroppen i gang igjen. Rart det der; når man trener vekter, så er kondisjon tungt og trasig, men så er det slik motsatt. Har ikke den motivasjonen jeg trenger for å starte med vekter enda, men den kommer nok. NM i roing først nå :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Kondisjon er tungt og trasig uansett :tease:

9460784[/snapback]

Men morro når du er i form og bare kan dra på og løpe fra alt og alle :wee:

 

En del lettere å sykle, slipper som oftest hold og det er melkesyra som stopper deg.

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Etter sommerens avslapning, har jeg bestemt meg for å begynne treningen igjen! :cool:

 

I fjor trente jeg 2-3 ganger i uka i ca et halvt år. Hver gang trente jeg litt styrke først så badet jeg litt (var på en svømmehall). På våren startet jeg også å jogge litt, før skolen og om morgenen når jeg hadde fri.

 

Jeg lagde meg etterhvert en plan, der jeg trente mage og rygg en dag, armer og bein en dag, skuldrer en dag, osv.. (Kan ikke navnet på alt utstyret jeg brukte).

 

Har nå vurdert å prøve ett annet treningsstudio en periode, men trenger litt tips fra dere om bedre måter å trene på og hvilke apparater jeg bør trene på.

 

Har hatt en del plager med ryggen, og en venn av meg sier at ryggen er det viktigeste man trener, så vil spesielt ha tips til trening av rygg.. Btw, når jeg tar situps får jeg ofte smerter der.. :(

 

Lurer også på dette med proteinpulver. Har hørt at man merker stor forskjell, og at man klarer mer, og da derfor får trent bedre..

 

Vart en del å svare på her, men siden det er en sånn fin treningtråd her, stoler jeg på dere og takker for svar på forhånd!! ;)

Lenke til kommentar
Har nå vurdert å prøve ett annet treningsstudio en periode, men trenger litt tips fra dere om bedre måter å trene på og hvilke apparater jeg bør trene på.

 

Spør en av de ansatte om enten et program de kan lage for deg, hvor du sier at du ønsker å trene den og den muskelgruppen samtidig eller få de til å anbefale deg noe. Spør også om veiledning på utførelsen av øvelsene. Dette er det viktigste! Gjør du øvelsene feil, får du ikke fult utbytte av treningen og i værste fall kan du få skader. Prøv å unngå apperater i størst mulig grad, i og med at du får trent støttemuskaltur når du trener med frivekter.

 

Har hatt en del plager med ryggen, og en venn av meg sier at ryggen er det viktigeste man trener, så vil spesielt ha tips til trening av rygg.. Btw, når jeg tar situps får jeg ofte smerter der..  :(

 

Rygghev, roing og chins er gode øvelser på rygg. Kan også kjøre markløft, men da må du være sikker på at du kan å gjøre øvelsen helt korrekt.

 

Lurer også på dette med proteinpulver. Har hørt at man merker stor forskjell, og at man klarer mer, og da derfor får trent bedre..

 

Du får akuratt samme "effekten" av å spise vanlig proteinrik mat. Proteinpulver er derimot mer praktisk, i og med at du bør få i deg noen proteiner og krabohydrater rett etter trening. :) Men for all del, å spise f.eks. en banan og litt kylling funker like bra ;)

Lenke til kommentar
Burde trene mer kondisjon selv, men finner det rett og slett for kjedelig.

9461187[/snapback]

Har du planer om å dra i militæret?

9461399[/snapback]

 

Grensejeger.

 

Så jeg begynne å trene litt kondisjon snart. :thumbdown:

 

Hadde veldig lyst til å dra i militæret tidligere, men de siste månedene har jeg begynt å tvile litt. Kanskje det hadde vært kjekkere å bare jobbe et år, sammen med å trene styrke, noe jeg synes er veldig kjekt.

 

Men blir man innkalt, så blir man innkalt.

Lenke til kommentar

Uff, idrettklassens lærere ligger så langt bak når det gjelder forskning på mat.

 

Masse av det de sier i timene er jo grundig feil. Og jeg gidder fanken meg ikke å sitte og skrive på prøver at man må spise hver 3 time for å holde forbrenningen oppe bare fordi det er "fasiten" når det er utrolig feil =/

 

Gleder meg til å vise dem alle forskningnsraportene jeg har om måltidfrekvens og andre ting siden de oppfordret meg til å ta det med siden jeg var så kverulant og gadd ikke godta det de sa. :D

 

Er ikke noen ekspert selv, men synes de burde ha sett mer på påstandene dems.

Hvis ikke noen forskningsraporter og artikkler overbeviser dem så vet ikke jeg . . .

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Og jeg gidder fanken meg ikke å sitte og skrive på prøver at man må spise hver 3 time for å holde forbrenningen oppe bare fordi det er "fasiten" når det er utrolig feil =/

9464945[/snapback]

Har jeg gått glipp av noe? Skal man plutselig ikke ha 6-7 måltider om dagen nå?

 

Skal ut å ha bakkeintervall senere i dag, og det ser ut som jeg må gjøre det alene. Ingen vil være med!

Lenke til kommentar
Har jeg gått glipp av noe? Skal man plutselig ikke ha 6-7 måltider om dagen nå?

 

Skal ut å ha bakkeintervall senere i dag, og det ser ut som jeg må gjøre det alene. Ingen vil være med!

9465023[/snapback]

Nei, å man kan faktsik skippe frokost til en hvis grad(akkurat den rapporten ELSKET jeg.)

 

Å Olympiatoppen er en siræva orginisasjon som er livredd for alt som heter tilskudd siden det er i deres øyne er veien til doping. Havregrynsgrøt til folket!

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg eter kun fire skiver fiberknekkebrød til frokost. Blir kanskje en kopp kaffe og en banan i tillegg. Så trener jeg i en time eller to, deretter spiser jeg igjen, trener en time eller to til og så spiser jeg to måltider før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Nei, å man kan faktsik skippe frokost  til en hvis grad(akkurat den rapporten ELSKET jeg.)

9465241[/snapback]

What? Når kom denne rapporten?

9465446[/snapback]

Frokosten er dagens viktigste måltid.

 

Denne kommer vi til å slå hardere ned på etter hvert, men la meg fatte meg i korthet foreløpig. Studier på periodisk faste som baserer seg på at man ikke spiser fra man står opp til ca tre-fire på ettermiddagen, og så inntar man dagens kalorier i et 6-8 timersvindu fra dette tidspunktet og til man går og legger seg, viser seg å ha en rekke fordeler. Man har merkelig nok mindre sultfølelse, har mer energi både fysisk og mentalt (faste gir økt utskillelse av catecholaminene adrenalin og noradrenalin), får økt insulinfølsomhet og bedre fettforbrenning, og hvis man legger treningsøkta i spiseperioden av dette opplegget kan man selektivt styre en større andel av kaloriene til restitusjon og bygging av muskler.

 

Praktiske erfaringer på dette er meget lovende, og for mange er dette en meget behagelig måte å spise på. Man sparer tid ved å bare drikke et glass vann og/eller ta en kopp kaffe før man drar på jobb og skolen om morgenen, og tenker ikke på mat før man er hjemme igjen på ettermiddagen. Da får man til gjengjeld spise seg skikkelig god og mett uten å legge på seg, fordi man har spart opp eller ”flyttet” det man vanligvis ville spist til frokost, lunsj og mellommåltid til middag og kveldsmat. Dessuten kan et større måltid på kvelden fordøyes og gi næring i opptil 10-12 timer etterpå, så i praksis går man ikke så lenge uten næring.

 

Du må også huske på at de samme reglene for kostholdsoppsett og næringssammensetning gjelder selv om man velger dette spisemønsteret, det er ikke som om du plutselig "får lov" til å bare trykke alt du har lyst på i snavla!

 

Vi vil komme med flere artikler på dette etter hvert, men du kan begynne med å lese her og her...

 

Børge A. Fagerli.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...