Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Typisk, skulle satse hardere en noensinne på trening nå etter sommerferien, og hva skjer?

 

en uke ut i den store satsingen greier jeg å pådra meg winging scapula  :hrm:

 

Dette var noe av det verste som kunne skje, hele høyrehånden er redusert til nær ubrukelig  :nei:

9432673[/snapback]

Synd å høre. :(

 

Men fortell gjerne litt mer om hvordan du fikk winging scapula. Jeg går ut i fra at du har vært hos legen og fått dette diagnostisert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9432673[/snapback]

Synd å høre. :(

 

Men fortell gjerne litt mer om hvordan du fikk winging scapula. Jeg går ut i fra at du har vært hos legen og fått dette diagnostisert.

9432791[/snapback]

 

Har faktisk ikke fått snakket med annet en uerfarne allmennleger hitill, så har enda ikke fått noen diagnose på noe som helst. De legene jeg har snakket med hitill har bare ville fått meg til MR, siden de ikke viste hva som var galt.

 

Er fortsatt ganske greit å stille "winging scapula" diagnosen med ett speil og litt belastning. At det ene skulderbladet blir stikkende 20 cm ut fra ryggen min når jeg trykker mot en vegg er ingen diskret skade, så selv om å diagnosere seg selv er relativt fyfy føler jeg meg ganske så sikker. :D

 

Er også ganske sikker på at årsaken er serratus anterior muskelen. Har full kontroll på venstre serratus anterior, mens den høyre er totalt uresponsiv. Dette kombinert med at funksjonen i armen kommer totalt tilbake dersom skulderbladet presses mot overkroppen "manuelt" gjør meg overbevist om at winging scapula grunnet paralysert serratus anterior er tilfellet, dog årsaken til at jeg har mistet funksjonen i høyre serratus er jeg usikker på. Nerven som kontrolerer muskelen ligger veldig utsatt til, så at denne har komt i klem virker ikke usannsynlig, og dette er den vanligste årsaken til at winging scapula oppstår, ifølge artikklene jeg har lest. :hmm:

 

Det hele startet med store smerter i skulderen natten etter jeg hadde ett langt klatrefall, med mye tungt utstyr over høyre skulder i en tynn slynge.

Fallt vel ett sted mellom fem og ti meter før tauet bremset meg opp ganske så brått, g-krefter og alt tatt i betrakning ble det ganske så mange kilo fordelt utover få kvadratcentimeter over skulderen min. Antar dette er årsaken, selv om det ikke gjorde vondt der og da. (Er også vanlig at individer som har pådratt seg winging scapula har vanskelig for å peke ut en spesifik hendelse, så dette stemmer også meget bra)

 

Etter dette har det vært mye på og av med smerter, før smertene nå nylig roet seg, samtidig med at jeg mistet funksjonen i høyre serratus anterior.

 

Venter i skrivende øyeblikk på MR, mens jeg overveier å ringe tilbake til sykehuset for å få snakke med en ortoped, siden jeg etter legebesøkene har merket lammelsen i høyre serratus anterior, og dette da vil være en direkte årsak til at skulderbladet blir stikkende ut under belastning som det gjør. Dette tatt i betraktning vil kanskje en ortoped gå frem på andre måter enn å sende meg direkte til MR.

 

Håper bare at dette er en skade som ikke krever at jeg holder meg helt i ro altforlenge, da jeg har brukt 3000 kroner på flybilett til Lofoten for å klatre med kjæresten min, om en knapp måned :(

Lenke til kommentar

merker du redusert funksjon når du strekker hendene dine framover og opp?

 

tviler dog på at du kan ha dette uten å ha merket noe til det, da dette ikke bare er ett estetisk problem, det svekker deg betraktelig siden armene er avhengig av stabile skulderblad til å "dytte fra" mot når du hever hendene forran og over hodet.

 

Det burde føles som skulderbladet går "ut av ledd" hver gang du løfter hendene opp over hodet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Nei, er nok langt ifra det du har. Er bare ganske fleksibel og litt store skulderblad.

 

Men virker ikke godt det der nei. Skadet håndleddet litt i fjor, det var ikke moro. :/

Lenke til kommentar

Ja det høres jo ut som du har mange av symptomene. Men det kan være meget vanskelig å diagnostisert seg selv. Dette pga man kan relatere relativt lett til symptomer når man sitter og leser om det, det er fort gjort at hjernen lurer deg litt her. I ditt tilfelle her vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med Børge Fagerli, for å en posituranalyse og la han sette opp et program for å hjelpe deg å aktivisere serratus anterior igjen. Selv om dette koster litt vil du ikke angre, jeg vet at han har erfaring fra ganske mange skadeområder og rehabilitering. Forhåpentlig hvis er det bare litt riktig aktivisering som skal til. Men er nervene skadet, kan det ta litt tid.

 

Men klarer du å ta phusups? Har du noe smerte i det daglige? Har både problemer med å dra og dytte med armene?

Du kan også se på den siden her får å finne triggerpunktene til serratus anterior.

Linky

Lenke til kommentar

Hehe, tenkte jeg kom til å få litt pepper for å diagnosere meg selv. :D

 

Er dog fortsatt sikker på at det er winging scapula det er snakk om, da jeg ikke får noe respons fra den ene serratus anterior muskelen min, og dersom du ikke kan aktivere serratus anterior er winging scapula ikke til å unngå.

 

HVORFOR jeg ikke har kontroll over muskelen er nå det store spørsmålet, håper å få svar på dette neste gang jeg snakker med en lege, får ta det samtidig med MR scannen, som jeg forhåpentligvis får unnagjort imorgen eller på fredag. ble lovt at det skulle gjøres innen uken, spørsmålet er bare om de følger opp.

 

For å svare på spørsmålene dine så klarer jeg å ta pushups, men med mye ubehag da skulderbladet blir dratt veldig langt bak. Smerter i det daglige har jeg endel av. Er ikke like konstant grisevondt som det var i starten, men fortsatt litt vondt omtrent hele døgnet. Annet enn vanskeligheter med å få sove er det dog ikke noe stort problem. Har ingen problemer med å dra armene, er bare dytting frem og opp som er problemet.

 

Skal prøve å huke meg en ortoped å ta en prat med h*n nå i første omgang, forhåpentligvis vil ortopeden + MR kunne gi en mer konkret strategi for å løse problemet.

 

Du vet vel ikke tilfeldigvis om en MR scan er i stand til å se klemte nerver og lignende?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Hvordan bøyer du egentlig korsryggen? Litt rart at alle naprapatene, kiropraktorene, fysioterapeutene, bodybuilderne og fitnessutøverne jeg har snakket med anbefaler situps.

9425892[/snapback]

Bøyer ikke korsryggen veldig mye, men for å få noe ut av en situp må du bøye korsryggen noe, og det er fortsatt ikke magemusklenes oppgave å bøye korsryggen. Den skal holdes rett og stabil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
For en person på 70kg som som opp i vekt er rundt 2600-2700kcl optimalt. Altså er ikke 2900kcl så alt for galt.

9442186[/snapback]

 

Jeg nekter å tro at jeg vil gå opp i vekt ved å spise 2600-2700kcal? Må jo gå rundt sulten hele tiden da.

9442872[/snapback]

 

Kommer an på hva du spiser. Du vil ikke legge på deg fort. Hvis hvilemetabolismen din er på rundt 2000 kcal, så vil du legge på deg et halvt kilo i uken hvis du ligger på 2500 kcal daglig (uten trening). Hvis du ligger på 500 kcal over det du forbrenner på en dag, altså hvilemetabolisme + trening, så vil du gå opp det samme.

Lenke til kommentar
Er det flere enn meg som er interessert i å opprette et underforum der vi kan ha online treningsdagbøker, slik som de har på Iform.no?

9457830[/snapback]

Kunne vært greit å fått et lite community for dem som trener, ja.

Stemmer for (y)

 

Ellers blir det lite springing på meg for tida. Fortsatt skada etter senebetennelse jeg pådro meg i sommer.

Får faktisk fritidsproblemer når man går fra 5dager i uka til 0^^,

 

Opplever ihvertfall fremgang på styrkefronten. Hjelper godt på volumet når energien forblir i kroppen framfor å gå ut til joggeskoene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...