Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Shrugs for skuldrene? Det er vel en øvelse for nakke, men nakke blir nok trening igjennom foroverbøyd roing og markløft.

Feil igjen. God for trapezius. Foretrekker Arnoldpress på for eksempel deltoids.

9427997[/snapback]

Shurgs er ikke en øvelse for skuldrene. Skuldrene er deltoid med dens tre hoder. Men shurgs er bare tull hvist man trener markløft. Shrugs trener de øverste fibrene i trapezius, men disse fibrene for mer en nok "skade" med markløft.

Min menig er også at lett/medium markløft ikke er så farlig. Tung markløft skal man derimot være forsiktig med, og ALDRIG kjøre seg ut til failure!! Men lett markløft er det vanskelig å få «skadet» seg selv på. I 95% av tilfellene der ungdom skader seg er det egoet som har skylden.

Men trener man på et treningsstudio, er det ikke verre en å få hjelp til teknikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får blåmerker på innsiden og yttersiden av lårene når jeg trener. De ser svarte ut..og det ser ut til å bli verre hvis jeg tøyer. Er dette farlig? må jeg slutte å trene beina? jeg trener jo normalt..det gjør aldri vondt når jeg trener styrke eller jogger/løper.

Noen som har en forklaring? Fysioterapauten min sa noe om rapturer i musklene. Skjønte ikke helt hva han mente. :ph34r:

Lenke til kommentar
Mine uthevinger.

Er ikke dette en aldri så liten selvmotsigelse? Øvelser som markløft, strake markløft og knebøy er tunge og forholdsvis "farlige" øvelser hvis man tar de feil. Nei, han bør ta enkle og trygge maskiner for å få smaken på tyngre trening.

9426152[/snapback]

De er ikke desto mindre viktige å øve inn korrekt, og begynne å implementere. Guttungen er litt for liten til å drive med hard trening imo, men når man begynner er det en fordel å ta ibruk baseløftene fra første start. Problemet ligger i pre-pubertale drittunger som kaster på vekter før teknikken sitter, så de skader seg selv, slik jeg tipper det kommer til å ende med skylinepower hvis han ikke gir seg snart.

Og, hva mener du med overdrevent volum for bryst? Hvordan kan man trene overdrevent volum, da det ikke er noen generell fasit for hvordan type trening som øker mest i volum.

9426152[/snapback]

Overdrevent treningsvolum, altså treningsmengde? Volum kan bety så mangt.

For å være ærlig DNA, så synes jeg ikke du har nok ansenitet til å komme med så skråsikre anbefalinger enda.

9426152[/snapback]

Apell til autoritet er en logisk kortslutning. Skal vi begynne å ha et forum hvor kun de med størst e-penis kan uttale seg, kutter jeg ut å surfe her.

markløft kan jeg og har prøvd med

|------|

bil hjul og stang.

klarte 10reps og tipper den var ca:45Kg

Skal ikkke si det med sikkerthet da

9426313[/snapback]

Jeg vedder 1000 kroner på at teknikken din var særdeles stygg, og at du er i fare for å skade deg selv om du fortsetter.

Wh1te: F.eks. oppreist cable-cross har jeg måttet kutte ut midlertidig pga problemer med supraspinatus (TODO: Må skaffe naprapat-time! :p). Jeg ville anbefalt skråbenk/benkpress med hantler om jeg skulle anbefale noe som helst til en nybegynner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Fysioterapauten min sa noe om rapturer i musklene. Skjønte ikke helt hva han mente. :ph34r:

9428149[/snapback]

Kanskje du burde høre etter når han forklarer deg hva du feiler, slik at du slipper å spørre en gruppe som etter all sannsynlighet ikke har peiling?

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Fysioterapauten min sa noe om rapturer i musklene. Skjønte ikke helt hva han mente. :ph34r:

9428149[/snapback]

Kanskje du burde høre etter når han forklarer deg hva du feiler, slik at du slipper å spørre en gruppe som etter all sannsynlighet ikke har peiling?

9428170[/snapback]

Han mumlet kun noe om rapturer. Og så sa han ikke noe mer. Klart jeg hører etter hva han sier. At jeg ikke skjønner hva han mener..det betyr at jeg ikke forsto hva han mente. Tenkte kanskje at noen av dem som ser ut til å kunne mye om trening her og som har mye erfaring hadde et svar. Rakk ikke å spørre fysioterapauten noe mer siden timen bare er på 30 min. Jeg har ikke time før mandag igjen, men vil trene i mellom tiden uten å bekymre meg.

Lenke til kommentar

Jeg så på 'Verdens sterkeste mann' (eller noe sånt) på TV2 i helgen. Det var et arrangement for strongmen og ble hold på ett eller annet høyfjellshotell-liknende greie i Norge.

På markløft-øvelsen der så det for meg ut som at det var en del stygge løft som kunne ødelagt enhver rygg. Han ene startet faktisk med rompen rett ut (så det ihvertfall ut som for meg).

Er det bare jeg som ser feil, eller tar de faktisk litt sjanser når det er konkurranse?

Lenke til kommentar
Jeg så på 'Verdens sterkeste mann' (eller noe sånt) på TV2 i helgen. Det var et arrangement for strongmen og ble hold på ett eller annet høyfjellshotell-liknende greie i Norge.

På markløft-øvelsen der så det for meg ut som at det var en del stygge løft som kunne ødelagt enhver rygg. Han ene startet faktisk med rompen rett ut (så det ihvertfall ut som for meg).

Er det bare jeg som ser feil, eller tar de faktisk litt sjanser når det er konkurranse?

9428390[/snapback]

De tar sjanser, her er det ofte alt eller ingen ting. Men du må huske på at disse har et enormt treningsgrunnlag. Og i den øvelsen du så er heller ikke vanlige markløft, det var apollons markløft. Dette er en variant med mye tykkere stang, så det er ofte grepet som er avgjørende faktor om de får opp vektene eller ikke. Jeg tror de begynte på 220 kilo, og i markløft er dette knapt å regne for oppvarming for disse guttene. I vanlig markløft drar flere av disse guttene 350 ++, så det er ikke så stor belastning for ryggstrekkerene til disse kjempene. Men når det er sagt, så fikk Arild Haugen en avrivning i den ene ryggstrekkeren i apollons mark på NSM 07. Men det var ikke bare apollonsen sin skyld, men lang periode med tung trening som kroppen egentlig ikke er laget for ;)

Lenke til kommentar

Zethyr, jeg hverken skrev eller mente at man skal ha restriksjoner på hva man kan si. Jeg bare påpekte poenget at trening og idrettslære er en vitenskap som trengs flere år på å beherske, det å skråsikkert anbefale treningskåte barn å kjøre markløft, knebøy og andre potensielt skadelige øvelser synes jeg man bør være forsiktig med.

Merk f.eks Kengdal noen poster oppover, etter min mening er han en av de som vet mest om trening på forumet, allikvel velger han å skrive noe alà "min mening er at lett markløft ikke er så ferdig blablabla". Bah, ordlegger meg som en dass i kveld, håper poenget fattes.

Ellers så var ikke posten min noe som helst ment nedsettende mot DNA, men man bør passe seg for hva man sier.

Endret av String-Emil
Lenke til kommentar
Zethyr, jeg hverken skrev eller mente at man skal ha restriksjoner på hva man kan si. Jeg bare påpekte poenget at trening og idrettslære er en vitenskap som trengs flere år på å beherske, det å skråsikkert anbefale treningskåte barn å kjøre markløft, knebøy og andre potensielt skadelige øvelser synes jeg man bør være forsiktig med.

9428617[/snapback]

Ville heller anbefalt noen å ta baseøvelser enn maskiner selv om hvilken alder.

Det er ikke skadelige øvelser så lenge du har teknikken og ikke lar ego ta overhånd. Om Skylinepower klarer dette er en annen sak, men har sagt det om teknikk til han før når han har spurt om vekttrening (noe han har gjort mange ganger) så vil ikke gjenta meg selv hundrevis av ganger.

Lenke til kommentar
Den er grei, men alle er ikke enige med deg.

9428668[/snapback]

Nei, alle kan jo ikke være enige her i verden. Er jo en grund til at det er så mye krig her i verden, hvis alle var enig ville vel ikke sånt skjedd.

Litt uenighet er ikke usunt.

Men du snakker rett og slett nedsettende om meg pga MINE meninger om vekttrening og sier at jeg ikke har noe peiling i det hele tatt til å utrykke mine meninger og du har vel ikke så mye peiling ser det ut som selv og så kommer du med dine meninger om styrketrening og påstår at jeg tar helt feil. Det er vel litt ironisk.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Stiller meg bak String-Emil her. Jeg ville aldri anbefalt markløft og knebøy til nybegynnere uten en meget erfaren treningspartner. Det har kanskje litt med at jeg virkelig vet hva det vil si å slite med skader som følge av feilbelastning.

Lenke til kommentar

9428668[/snapback]

Det vi savner er argumenter ;)

Jeg stiller meg forresten bak de som sier at skylinepower er for liten til å begynne å kjøre tunge løft, og etter min mening bør han ikke løfte så mye som en melkekartong før han har snakket med en trener.

Lenke til kommentar

9428668[/snapback]

Men du snakker rett og slett nedsettende om meg pga MINE meninger om vekttrening og sier at jeg ikke har noe peiling i det hele tatt til å utrykke mine meninger og du har vel ikke så mye peiling ser det ut som selv og så kommer du med dine meninger om styrketrening og påstår at jeg tar helt feil. Det er vel litt ironisk.

9428712[/snapback]

atdetvar?

1. Har aldri snakket nedsettende om deg.

2. Har aldri sagt at du ikke har peiling, for det har du utvilsomt.

3. Har aldri sagt at jeg har særlig peiling, og gir derfor ikke råd til barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...