Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dag 1 - bryst/triceps
  • Benkpress (5 sett)
    Skråbenk /m manualer (5 sett)
    Flies (3 sett)
    Cabelcross (3 sett)
    Franskpress (3 sett)
    Ned press med tau (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     
     

Dag 2 - rygg/biceps

  • Nedtrekk /m bredt grep (3 sett)
    Roing /m smalt grep (3 sett)
    Nedtrekk /m smalt grep (3 sett)
    Rygghev (5 sett)
    Curls med EZ-stang (3 sett)
    Hammercurls /m manualer (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     
     

Dag 3 - bein/skuldre

  • Knebøy (5 sett)
    Beinpress (5 sett)
    Knee extensions (3 sett)
    Leg curls (3 sett)
    Tåhev (3 sett)
    Shrugs (3 sett)
    Stående roing (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     
     

For eksempel...

9425628[/snapback]

 

Helt overdrevet volum for bryst og alt for mange sett for en nybegynner + det er ikke noe for en nybegynner å starte opp med. Var også mange unødvendige øvelser som shrugs, rygghev (heller bedre med markløft da. . .), cablecross, legextension, legcurl osv. Det han (og alle andre) burde trene er de øvelsene som han får noe ut fra (da tenker jeg på tunge baseøvelser og ikke øvelser som legextensions, legcurl osv), som er normale for kroppen og gir maksimal overbelastning istedet for isolasjonsøvelser (cablecross o.l øvelser). Han burde heller trene øvelser som strak mark istedet for legcurl og knebøy oftere istedet for legextensions.

 

Mye bedre å ty til de ferdigoppsatte programmene som er laget av de med ganske mye peiling når man først starter (kan også være smart utover i gamet og, men går fint ann å lage et bra program med erfaring).

 

Vet noen kommer til å slakte meg nå (Kremt. . . Hyrlen), men vil anbefale Release Your Potential på www.tn.no pga det er et ganske bra program og er veldig nybegynnervenlig samtidig som man lærer litt om kosthold. Bare ikke la deg lure av allt som står om kosttilskudd, det er ikke nødvendig.

 

synes crunch er bedre jeg

9425929[/snapback]

Hvis du liker crunches så trener du det, selv liker jeg også den øvelsen bedre og holder meg til den øvelsen bortsettfra når jeg trener skrå situps.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dag 1 - bryst/triceps
  • Benkpress (5 sett)
    Skråbenk /m manualer (5 sett)
    Flies (3 sett)
    Cabelcross (3 sett)
    Franskpress (3 sett)
    Ned press med tau (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     
     
     

Dag 2 - rygg/biceps

  • Nedtrekk /m bredt grep (3 sett)
    Roing /m smalt grep (3 sett)
    Nedtrekk /m smalt grep (3 sett)
    Rygghev (5 sett)
    Curls med EZ-stang (3 sett)
    Hammercurls /m manualer (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     
     
     

Dag 3 - bein/skuldre

  • Knebøy (5 sett)
    Beinpress (5 sett)
    Knee extensions (3 sett)
    Leg curls (3 sett)
    Tåhev (3 sett)
    Shrugs (3 sett)
    Stående roing (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     
     
     

For eksempel...

9425628[/snapback]

 

Helt overdrevet volum for bryst og alt for mange sett for en nybegynner + det er ikke noe for en nybegynner å starte opp med. Var også mange unødvendige øvelser som shrugs, rygghev (heller bedre med markløft da. . .)

 

Han burde heller trene øvelser som strak mark istedet for legcurl og knebøy oftere istedet for legextensions.

 

Mye bedre å ty til de ferdigoppsatte programmene som er laget av de med ganske mye peiling når man først starter (kan også være smart utover i gamet og, men går fint ann å lage et bra program med erfaring).

 

Vet noen kommer til å slakte meg nå (Kremt. . . Hyrlen), men vil anbefale Release Your Potential på www.tn.no pga det er et ganske bra program og er veldig nybegynnervenlig samtidig som man lærer litt om kosthold. Bare ikke la deg lure av allt som står om kosttilskudd, det er ikke nødvendig.

 

synes crunch er bedre jeg

9425929[/snapback]

Hvis du liker crunches så trener du det, selv liker jeg også den øvelsen bedre og holder meg til den øvelsen bortsettfra når jeg trener skrå situps.

9425940[/snapback]

 

Mine uthevinger.

Er ikke dette en aldri så liten selvmotsigelse? Øvelser som markløft, strake markløft og knebøy er tunge og forholdsvis "farlige" øvelser hvis man tar de feil. Nei, han bør ta enkle og trygge maskiner for å få smaken på tyngre trening.

 

Og, hva mener du med overdrevent volum for bryst? Hvordan kan man trene overdrevent volum, da det ikke er noen generell fasit for hvordan type trening som øker mest i volum.

 

For å være ærlig DNA, så synes jeg ikke du har nok ansenitet til å komme med så skråsikre anbefalinger enda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Helt overdrevet volum for bryst og alt for mange sett for en nybegynner + det er ikke noe for en nybegynner å starte opp med. Var også mange unødvendige øvelser som shrugs, rygghev (heller bedre med markløft da. . .), cablecross, legextension, legcurl osv.

9425940[/snapback]

 

Unødvendige øvelser? Rygghev er en utrolig viktig øvelse. Markløft som 13-åring? Smart. Shrugs for skuldrene, selvfølgelig. Hvordan trener du egentlig bakside lår? Cabelcross kan han godt droppe, men den er grei å ha som alternativ til flies i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Unødvendige øvelser? Rygghev er en utrolig viktig øvelse. Markløft som 13-åring? Smart. Shrugs for skuldrene, selvfølgelig. Hvordan trener du egentlig bakside lår? Cabelcross kan han godt droppe, men den er grei å ha som alternativ til flies i begynnelsen.

9426264[/snapback]

Jeg sa ikke at rygghev var en bortkastet øvelse, men jeg mener at markløft er en MYE bedre øvelse så lenge man gjør øvelsen riktig så klart. Hvis han får hjelp av noen som kan mye om trening så kan han få inn teknikken.

 

Shrugs for skuldrene? Det er vel en øvelse for nakke, men nakke blir nok trening igjennom foroverbøyd roing og markløft.

 

Jeg trener bakside lår med strak markløft som er en mye mer effektiv øvelse enn lårcurl siden det er en flerledsøvelse, mens lårcurl er en isolasjonsøvelse.

 

Cablecross er faktisk ikke en så veldig bra øvelse sånn som jeg ser på det pga den lille overbelastningen, pressøvelser som benkpress og skråbenk og øvelser som foroverbøyd dips er MYE bedre.

 

Mine uthevinger.

Er ikke dette en aldri så liten selvmotsigelse? Øvelser som markløft, strake markløft og knebøy er tunge og forholdsvis "farlige" øvelser hvis man tar de feil. Nei, han bør ta enkle og trygge maskiner for å få smaken på tyngre trening.

 

Og, hva mener du med overdrevent volum for bryst? Hvordan kan man trene overdrevent volum, da det ikke er noen generell fasit for hvordan type trening som øker mest i volum.

 

For å være ærlig DNA, så synes jeg ikke du har nok ansenitet til å komme med så skråsikre anbefalinger enda.

9426152[/snapback]

Undskyld meg, men jeg synes ikke du skal komme med sånne komentarer når du gir et helt absurd tips til Skyline og så rakker du ned på meg? :roll:

 

Alt er farlig her i verden, man må bare lære seg hvordan man mestrer det. Å kjøre bil er farlig hvis du ikke kan det, setter man seg ned og spiller et bilspill på PS3 istedet fordi det er farlig? Nei, man øver; øvelse gjør mester.

Derfor ØVER man inn teknikken i markløft, knebøy osv og SÅ legger på vekter når man mestrer øvelsene.

 

Det eneste maskiner gjør er å sette deg inn i en strict løftebane hvor løftebanen blir bestemt av maskinen noe som ødelegger øvelsene og kan også føre til skader. Kroppen skal bestemme løftebanen selv og støttemuskler skal hjelpe til i løfteveien.

 

Og derfor burde man rett og slett trene øvelser som lar deg bestemme løftevei selv og ikke bare trene med maskiner.

Det går ann å legge til litt maskiner i treningen, men treningen burde ikke være basert rundt maskiner.

 

Og det med overdrevent volum for bryst: Gutten er 13 år med minimum erfaring med vektrening, det er rett og slett logisk at 11 sett for bryst er alt for mye for han.

Til og med jeg som har trent i snart 1 år og folk som har trent enda lengere hadde aldri trent med så mange sett.

 

Selv har jeg trent med frivektøvelser fra dag 1 og har hatt utrolig bra fremgang derfor føler jeg er verdig nok til å hjelpe andre som Skylinepower med treningen hans. Og dette er et DISKUSJON forum, det betyr at vi skal diskutere her. Jeg motsier Wh1te pga jeg ikke mener det samme som han og da blir det en diskusjon ut av dette. Står ikke her å ser på når jeg mener noe er grundig feil.

 

Jeg har også lest utallig mye om trening (fritids :innocent: ) og det er faktisk veldig mye forskjellige filosofier om trening, men det er et faktum at maskiner ikke er like bra som frivekter.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg sa ikke at rygghev var en bortkastet øvelse

 

Var også mange unødvendige øvelser som shrugs, rygghev (heller bedre med markløft da. . .), cablecross, legextension, legcurl osv.

9425940[/snapback]

 

unødvendig | ~vendig som ikke trengs, ikke er nødvendig u-e tiltak / det er u- å låse døra

 

bortkastet | bort|kasta a3 el. ~kastet a4 forgjeves, til ingen nytte b- tid / bortkastede penger / alt strevet var aldeles b-

 

Jeg ser ikke helt den store forskjellen.

 

Shrugs for skuldrene? Det er vel en øvelse for nakke, men nakke blir nok trening igjennom foroverbøyd roing og markløft.

 

Feil igjen. God for trapezius. Foretrekker Arnoldpress på for eksempel deltoids.

 

Jeg trener bakside lår med strak markløft som er en mye mer effektiv øvelse enn lårcurl siden det er en flerledsøvelse, mens lårcurl er en isolasjonsøvelse.

 

Igjen; større risk for en 13-åring.

 

Cablecross er faktisk ikke en så veldig bra øvelse sånn som jeg ser på det pga den lille overbelastningen, pressøvelser som benkpress og skråbenk og øvelser som foroverbøyd dips er MYE bedre.

 

Det finnes en del varianter av cabelcross.

Lenke til kommentar

Du får undskylde meg for det med rygghev. Jeg så vel ikke helt hva jeg skrev i det første innlegget... Og mener fortsatt av det er en bra øvelse, men ikke like bra som markløft f.eks så du for undskylde meg for at jeg skrev feil.

 

Det er en større risk ja, men den risken er vel de fleste villig til å ta. Med riktig teknikk vil vel som regel ikke skader skje selv om man er 13 år.

 

Shrugs: Hva tok jeg feil av der? Jeg mente rett og slett at det er nok å trene markløft og foroverbøyd roing for trapezius (ikke direkte trening) fordi nakke blir ganske bra trent igjennom begge øvelsene og derfor trenger den ikke direkte trening som ved shrugs for oss som ikke har trent i flere år som trenger litt isolasjons.

 

Ja det finnes flere varianter, men alle er like ille etter min mening.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...