Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Bra tall, digger 5x5 etter 2 år med ryp

Da løfter man tyngre vekter og kortere rep men flrere sett så like mange total rep.

 

Gjør du alle øvelsene etter boka?

Jeg trener med 100 kg i knebøy og setter rumpa i gulvet mens han ved siden av meg har på 200 kg og bøyer lårene ca 10 cm.

Man skal helt ned som når man setter seg på huk og lårene ligger på leggene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjør du alle øvelsene etter boka?

Jeg trener med 100 kg i knebøy og setter rumpa i gulvet mens han ved siden av meg har på 200 kg og bøyer lårene ca 10 cm.

Man skal helt ned som når man setter seg på huk og lårene ligger på leggene.

Ah, digger half-rep heroes. Ingenting er mer latterlig enn å laste på masse kg i knebøy, for så å gjøre to-tre kvarte reps. Skjønner ikke at folk gidder å lure seg selv på den måten der. Var en på nydalen atletica som "makset" 220 i bøy. Men det var ikke en kvart rep en gang. Det ble nesten like dumt som å laste på 300 kg, løfte stanga av stativet, putte den tilbake igjen og si at man tar 300 i bøy.

Lenke til kommentar
og det er?

9424423[/snapback]

 

At du ikke kan å løfte. Drit i vektene, og bruk bare stanga. Å presse benk er ikke bare å løfte stanga opp og ned, du må få inn teknikk slik at du isolerer brystmusklen mest mulig.

 

Som i alle øvelser så bør du kjøre rolig ned mot brystet, la stanga treffe brystet og gjerne "hvile" litt (snakk om 1 sek maks) før du presser den opp igjen. Pust godt inn på vei ned, løft brystet ditt opp (få en svai i ryggen), fokuser mer på å presse armene sammen, enn å løfte stanga opp og IKKE løft skuldrene dine! Øv på dette til du faktisk kan det, og så kan du slenge på vekt. Ha også en kompis som kan stå bak og sørge for at du får opp stanga på stativet når du ikke er sikker på hvor mye du tar.

Lenke til kommentar

Kan begynne på treningsstudio når du er 13, det gjorde jeg.

 

skylinepower: Programmet ditt er ikke noe særlig bra, finn heller et ferdig oppsatt program på anerkjente nettsteder, eller få et treningsstudio til å sette opp et for deg. Du har ikke kunnskap og erfaring nok til å gjøre det selv.

 

War: Snakket du til meg? Isåfall - gjør de fleste øvelsene etter boka, ja. Kjører ikke ATG på knebøyen, men det er ikke 10 graders vinkel heller. Trener med 160 i knebøy på 5x5, men måtte bare teste maks. :p

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å få deg et abonnement hos et treningsstudio og personlig trener til å sette opp program for deg, og hjelpe deg med å få okay teknikk. Det programmet du hadde satt opp var igrunn grusomt.

9425339[/snapback]

I stedet for å si at det var grusomt kan vi gi han noen tips, eller?

 

Du trener biceps/triceps veldig mye i forhold til resten av kroppen. Du må huske på at biceps/triceps er små muskler i forhold til mage, bryst eller rygg, og man burde ikke legge for mye belastning på dem. Jeg veit ikke mye om de øvelsene du skulle trene de med, så jeg kan ikke si mye om det. Når det gjelder alle de andre muskelgruppene må du har flere øvelser som treffer på annerledes måte. Du glemte også rygg og mage, de to viktigste når det gjelder holdning, hvis du ikke trener rygg spesielt så ender du opp med at skuldrene er lenger ute fra kroppen enn brystet, som ikke er bra med tanke på belastning på skuldre eller holdning generelt.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Dag 1 - bryst/triceps

  • Benkpress (5 sett)
    Skråbenk /m manualer (5 sett)
    Flies (3 sett)
    Cabelcross (3 sett)
    Franskpress (3 sett)
    Ned press med tau (3 sett)
    3 x 25 situps

Dag 2 - rygg/biceps

  • Nedtrekk /m bredt grep (3 sett)
    Roing /m smalt grep (3 sett)
    Nedtrekk /m smalt grep (3 sett)
    Rygghev (5 sett)
    Curls med EZ-stang (3 sett)
    Hammercurls /m manualer (3 sett)
    3 x 25 situps

Dag 3 - bein/skuldre

  • Knebøy (5 sett)
    Beinpress (5 sett)
    Knee extensions (3 sett)
    Leg curls (3 sett)
    Tåhev (3 sett)
    Shrugs (3 sett)
    Stående roing (3 sett)
    3 x 25 situps

For eksempel...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dag 1 - bryst/triceps
  • Benkpress (5 sett)
    Skråbenk /m manualer (5 sett)
    Flies (3 sett)
    Cabelcross (3 sett)
    Franskpress (3 sett)
    Ned press med tau (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     

Dag 2 - rygg/biceps

  • Nedtrekk /m bredt grep (3 sett)
    Roing /m smalt grep (3 sett)
    Nedtrekk /m smalt grep (3 sett)
    Rygghev (5 sett)
    Curls med EZ-stang (3 sett)
    Hammercurls /m manualer (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     

Dag 3 - bein/skuldre

  • Knebøy (5 sett)
    Beinpress (5 sett)
    Knee extensions (3 sett)
    Leg curls (3 sett)
    Tåhev (3 sett)
    Shrugs (3 sett)
    Stående roing (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     

For eksempel...

9425628[/snapback]

Ta vekk 3 sett nedtrekk, legg til 3 sett roing, fjern cablecross eller flies, fjern stående roing og varier magetreninga mye mer. Magemusklene skal støtte opp ryggraden, ikke bøye den, som man gjør i situps. Bruk flere statiske øvelser på magen. Les mer om riktig magetrening HER

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dag 1 - bryst/triceps
  • Benkpress (5 sett)
    Skråbenk /m manualer (5 sett)
    Flies (3 sett)
    Cabelcross (3 sett)
    Franskpress (3 sett)
    Ned press med tau (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     
     

Dag 2 - rygg/biceps

  • Nedtrekk /m bredt grep (3 sett)
    Roing /m smalt grep (3 sett)
    Nedtrekk /m smalt grep (3 sett)
    Rygghev (5 sett)
    Curls med EZ-stang (3 sett)
    Hammercurls /m manualer (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     
     

Dag 3 - bein/skuldre

  • Knebøy (5 sett)
    Beinpress (5 sett)
    Knee extensions (3 sett)
    Leg curls (3 sett)
    Tåhev (3 sett)
    Shrugs (3 sett)
    Stående roing (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     
     

For eksempel...

9425628[/snapback]

Ta vekk 3 sett nedtrekk, legg til 3 sett roing, fjern cablecross eller flies, fjern stående roing og varier magetreninga mye mer. Magemusklene skal støtte opp ryggraden, ikke bøye den, som man gjør i situps. Bruk flere statiske øvelser på magen. Les mer om riktig magetrening HER

9425715[/snapback]

 

Jeg drister meg til å si at jeg kan en del om magetrening ettersom det er fryktelig viktig for meg ettersom jeg er skadet i korsryggen. Ingenting slår en korrekt situp. Jeg fikk beskjed om å begynne med 3 x 25 (vedder hatten min på at de færreste her hadde klart å gjennomføre dem ordentlig) og deretter starte med vekter på brystet når dette ble for lett.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dag 1 - bryst/triceps
  • Benkpress (5 sett)
    Skråbenk /m manualer (5 sett)
    Flies (3 sett)
    Cabelcross (3 sett)
    Franskpress (3 sett)
    Ned press med tau (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     
     

Dag 2 - rygg/biceps

  • Nedtrekk /m bredt grep (3 sett)
    Roing /m smalt grep (3 sett)
    Nedtrekk /m smalt grep (3 sett)
    Rygghev (5 sett)
    Curls med EZ-stang (3 sett)
    Hammercurls /m manualer (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     

Dag 3 - bein/skuldre

  • Knebøy (5 sett)
    Beinpress (5 sett)
    Knee extensions (3 sett)
    Leg curls (3 sett)
    Tåhev (3 sett)
    Shrugs (3 sett)
    Stående roing (3 sett)
    3 x 25 situps
     
     
     
     

For eksempel...

9425628[/snapback]

Ta vekk 3 sett nedtrekk, legg til 3 sett roing, fjern cablecross eller flies, fjern stående roing og varier magetreninga mye mer. Magemusklene skal støtte opp ryggraden, ikke bøye den, som man gjør i situps. Bruk flere statiske øvelser på magen. Les mer om riktig magetrening HER

9425715[/snapback]

 

Jeg drister meg til å si at jeg kan en del om magetrening ettersom det er fryktelig viktig for meg ettersom jeg er skadet i korsryggen. Ingenting slår en korrekt situp. Jeg fikk beskjed om å begynne med 3 x 25 (vedder hatten min på at de færreste her hadde klart å gjennomføre dem ordentlig) og deretter starte med vekter på brystet når dette ble for lett.

 

Edit: Skjer med autoquoting?

9425757[/snapback]

Tviler ikke på at det er bra for ryggen med litt situps, men magemusklenes oppgave er fortsatt ikke å bøye korsryggen, men å holde den rak. Funker fint å ha en dag med lett situps, en dag statisk og en dag med tunge situps og litt hardere statiske øvelser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tviler ikke på at det er bra for ryggen med litt situps, men magemusklenes oppgave er fortsatt ikke å bøye korsryggen, men å holde den rak. Funker fint å ha en dag med lett situps, en dag statisk og en dag med tunge situps og litt hardere statiske øvelser.

9425836[/snapback]

 

Hvordan bøyer du egentlig korsryggen? Litt rart at alle naprapatene, kiropraktorene, fysioterapeutene, bodybuilderne og fitnessutøverne jeg har snakket med anbefaler situps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...