Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Det skal være en formel for å regne ut makspulsen, men den husker jeg ikke.

8854118[/snapback]

(220 - alder) slag per minutt er en grei tilnærming.

8854682[/snapback]

 

Nei, det er det ikke. Den er vanlig å bruke, men den er helt bak mål til tider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Grei tilnærming" er ikke særlig nøyaktig i mine øyne, men den sier cirka sannheten for normale individer. Det samme gjelder BMI; den funker greit i en del tilfeller, mens enkelte andre tilfeller gir en drastisk skivebom.

 

Om man er interessert i å måle makspuls, oksygenopptak o.l., så vil vel en sykkeltest være å foretrekke?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Om man er interessert i å måle makspuls, oksygenopptak o.l., så vil vel en sykkeltest være å foretrekke?

8855306[/snapback]

Ville jeg ikke tro. Jeg har ganske dårlig kondis, men om jeg tråkker på når jeg sykler kommer melkesyra mye fortere enn om jeg løper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

O2, terskel osv. kan måles ved både løping eller sykling. Det er selvsagt en fordel å benytte den aktiviteten som man holder lengst ut i.

Lenke til kommentar
"Grei tilnærming" er ikke særlig nøyaktig i mine øyne, men den sier cirka sannheten for normale individer. Det samme gjelder BMI; den funker greit i en del tilfeller, mens enkelte andre tilfeller gir en drastisk skivebom.

 

Om man er interessert i å måle makspuls, oksygenopptak o.l., så vil vel en sykkeltest være å foretrekke?

8855306[/snapback]

 

Jeg har høyere makspuls når jeg løper, enn når jeg sykler. Stivner raskere i beina føler jeg når jeg sykler.

Bruk makspulsen din ved løping når du løper og makspulsen din ved sykling når du sykler. :)

Som oftest er jo dette veldig likt. Kanskje pluss minus et slag eller to, så spiller vel ikke veldig stor rolle i treningssammenheng.

Lenke til kommentar

Var ute og løp klokka 7 i dag , kom hjem dusha og gjorde meg klar for skolen og sykla ned dit hvor det ikke var noen 8ende klassinger og jeg skjønte ikke en dritt , etter 15 min kom jeg på det -- begynner til 3. time i dag!! :mad: Også i dag som jeg kunne sove lenge!!

 

 

Edit: Tar ikke syklinga til og fra skolen (15min pr vei) som ekstra trening..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...