Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Anabole steroider ikke like farlig som antatt?

Det negative fokuset har hvilt på de såkalte anabole (oppbyggende) steroidene, med påstander som for så vidt uten å ha noen vitenskapelig underbyggelse, kanskje ikke har vært til for annet enn forbindelsen til juks i konkurranser og medias negative søkelys. De anabole hormonene har blitt den store stygge ulven, et muligens ubegrunnet hysteri skal vi tro nyere forskning som etterhvert har dukket opp.

 

Kortison, den egentlige store stygge ulven?

I 1950 fikk de tre forskerne Kendall, Reichstein og Hench Nobelprisen for å ha fremstilt det syntetiske hormonet Kortison, "Vidundermedisinen" som i ettertid er blitt benyttet i behandling av skader relatert til fysisk overbelastning, revmatiske lidelser, astma, allergi, enkelte typer kreft, eksem og psoriasis. Nå mener internasjonale forskere å ha beviser som tyder på at kortison kan være årsaken eller en av årsakene til at slike lidelser oppstår og vedvarer. Hormonet kortisol har blitt benyttet ved intravenøs bruk, tabletter, sprøyter, spray og salver for å dempe betennelse, hevelse og smerte. Leger har satt sprøyter med kortison i betente sener og muskelfester og hevdet at dette hjelper kroppen til å helbrede skaden raskere. Det viser nå at at hormonet kortison har den motsatte effekt.

 

I "the Journal of Bone and Joint Surgery", vises det til at standardbehandlingen med å sette sprøyter med kortison i sener, muskelfester og leddbånd forsinker kroppens evne til å reparere skaden, samt at styrken i vevet blir nedsatt. Et studie viste at kortisoninjeksjoner svekket muskelfester og sener i opptil 84 døgn og gjorde bindevevet ekstra sårbart for forverring av skaden i opp til flere måneder etter at kortisonpreparatet var blitt brukt.

 

I Paris 21.06.96 var forskere fra Europa og USA samlet rundt den internasjonale forsamling av forskere innen Kortisol og anti-Kortisol (IARCA), og de diskuterte de nye funnene som viser hormonet Kortisol sin negative virkning. Etter årelang og utbredt bruk av slike preparater på syke mennesker, konkluderer forskerne med at: "Vi har kommet til en dramatisk forandring av vår forståelse for hvordan Kortisol påvirker den menneskelige kroppen".

 

Forskere presenterte bevismateriale som tydet på at høye verdier av Kortisol var hovedgrunnen, eller en av hovedgrunnene, til opprettholdelse og forverring av en rekke sykdomstilstander som kreft, Aids, kroniske smertefulle tilstander som ved revmatiske lidelser, psoriasis og en rekke flere. Forskerne kaster seg nå over det siste innen ny viten; anti-kortisol-medisiner; stoffer som hindrer Kortisol sin virkning i kroppen.

 

"Bivirkningene ved bruk av Kortisol i behandling av enkelte sykdommer er identiske til de symptomer som viser seg ved Aids"

Dr. Alfred Sapse, (Direktør for forskning, "steroidogenesis Inhibitors", Las Vegas USA).

 

I Kanada rapporteres det om skader og ødelagte ledd i hofter, skuldre og armer som følge av bruk av kortisonprodukter. Det utføres opptil 5000 hofteoperasjoner i året, hvor hovedårsaken kan være bruk av kortison, og kirurgene er i opprør på grunn av det de ser.

 

I USA og Canada er det for tiden et voksende antall mennesker, som er blitt skadet av kortisonbruk, som saksøker legene sine for å ha brukt kortison på dem uten å ha hatt god nok kjennskap til virkningene, samt å ha gitt altfor dårlig pasientinformasjon. Stadig flere av sakene vinnes av pasientene og i noen tilfeller dreier det seg om erstatninger på hundretusenvis av dollar.

 

Et Latinsk ordspråk sier: Mundus vult decipi ergo decipiatur. Menneskene vil bedras, derfor skal de bedras. Dette er en passende åpning ved omtale av dagens bruk av anti-inflammatoriske medikamenter innenfor behandling av belastningsskader og smerter. Medisinene har dokumenterte bivirkninger som er svært alvorlige; de kan medføre invalidisering og død. Man kan på dette tidspunktet spørre seg hvorfor man i det hele tatt benytter disse preparatene? Svaret må da selvfølgelig være at de positive effektene veier opp for bivirkningene. Den videre forfølgelse vil være å granske de positive effektene nøye for å kunne bedømme om effektene er av sådan størrelse og kvalitet at bivirkningene kan aksepteres.

 

Forskningsresultater viser at både kortison og antiinnflammatoriske preparater kan redusere kroppens evne til å reparere skade. Dette skjer på to måter:

 

1. Fysiologisk ved å hemme hensiktsmessig aktivitet i cellene, og i verste fall reversere innhenting og oppbygging.

 

2.Indirekte; fjerner smerten- noe som kan føre til større fysisk aktivitet som igjen kan påvirke skaden i negativ retning.

 

I Norge dør 150 mennesker hvert år av anti-inflammatoriske tabletter, og rundt 15.000 får magesår

 

Kilde: Norsk revmatikerforbund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk kortison sprøyte for alergien min og det hjalp VELDIG, så at det har motsatt effekt høres rart ut.

8846756[/snapback]

Jeg må bruke 1-2 kortisonsprøyter hver sommer for allergien, da immunoterapi (snart ferdig) og antihistaminer i form av Aerius-tabletter, zyrtec e.l. ikke er nok. Men jeg går ikke og tar de sprøytene med godt mot ! :(
Lenke til kommentar
Jeg fikk kortison sprøyte for alergien min og det hjalp VELDIG, så at det har motsatt effekt høres rart ut.

8846756[/snapback]

Jeg må bruke 1-2 kortisonsprøyter hver sommer for allergien, da immunoterapi (snart ferdig) og antihistaminer i form av Aerius-tabletter, zyrtec e.l. ikke er nok. Men jeg går ikke og tar de sprøytene med godt mot ! :(

8846864[/snapback]

Etter jeg fikk meg et 100% kosthold har jeg kunne kuttet ut alt av allergi medesin. :)

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke bare har "vokst det av deg" ? Jeg har uansett meget kraftig allergi, så noe trengs nok selv med et særdeles godt kosthold. Men jeg begynner med bra kosthold og trening (og studiearbeid) i midten av august i håp om å høste særdeles gode resultater til neste sommer. Et godt kosthold mens jeg er på sommerferie hos mor og far blir litt vanskelig, men jeg prøver litt.

Lenke til kommentar
Jeg fikk kortison sprøyte for alergien min og det hjalp VELDIG, så at det har motsatt effekt høres rart ut.

8846756[/snapback]

Jeg må bruke 1-2 kortisonsprøyter hver sommer for allergien, da immunoterapi (snart ferdig) og antihistaminer i form av Aerius-tabletter, zyrtec e.l. ikke er nok. Men jeg går ikke og tar de sprøytene med godt mot ! :(

8846864[/snapback]

Etter jeg fikk meg et 100% kosthold har jeg kunne kuttet ut alt av allergi medesin. :)

8846923[/snapback]

Hva innebærer dette kostholdet?

 

Etter å ha lest denne artikkelen, prøvde jeg å kutte ut gluten, kasein (melk) soya og mais i et par uker. I løpet av noen dager forsvant allergien med kanskje 90%

Lenke til kommentar

Før var jeg ganske sterkt plaget av pollen, det har blitt litt bedre med årene. Men etter jeg begynte å trene sikkelig og startet med et 100 % kosthold av bare rene matvarer har det nesten blitt helt borte. Jeg har også før slitt med div ”virus”(som legene alltid sier når de ikke vet hva som feiler deg), dette er også helt borte. De siste par årene har jeg kuttet ut alt av medisiner, og jeg har aldri vært friskere og bedre.

Jeg personlig er overbevist om at så å si all allergi og de fleste sykdommer er en direkte konsekvens av det vi spiser, livsstil og andre faktorer rundt oss.

Bare tenk litt på hvor unaturlig det er at mennesket er allergisk mot naturen? Vi tåler å sitte inne i en høyblokk, men går vi ut i naturen blir vi syke? Det er det samme som om fisken i vannet skulle vært allergisk mot tang og tare!

 

Men mitt kosthold innebærer i all enkelhet bare rene matvarer. Ikke noe hel\halv fabrikat.

Min forkost er havregryn, melk og noe fukt, mine lunsjer består av kylling og ris, og til middag er laks og ris. Jeg spiser også som regel en god del egg.

:)

Lenke til kommentar
Jeg personlig er overbevist om at så å si all allergi og de fleste sykdommer er en direkte konsekvens av det vi spiser, livsstil og andre faktorer rundt oss.

Bare tenk litt på hvor unaturlig det er at mennesket er allergisk mot naturen? Vi tåler å sitte inne i en høyblokk, men går vi ut i naturen blir vi syke? Det er det samme som om fisken i vannet skulle vært allergisk mot tang og tare!

8848829[/snapback]

Nettopp. Vi spiser ting som for oss er unaturlige, div. tilsetningsstoffer, melk fra ku, hvete, noe av det er mat som vi faktisk ikke kan fordøye ordentlig en gang. Kroppen og immunforsvaret blir "overarbeidet" og dermed slår andre "småting" mye lettere ut.

Lenke til kommentar
Nettopp. Vi spiser ting som for oss er unaturlige, div. tilsetningsstoffer, melk fra ku, hvete, noe av det er mat som vi faktisk ikke kan fordøye ordentlig en gang. Kroppen og immunforsvaret blir "overarbeidet" og dermed slår andre "småting" mye lettere ut.

8849024[/snapback]

Jeg er "heldig" med at jeg ikke har noen problemer med laktose. Derfor har jeg melk til min havregryn, liker det best :)

Men det er sant at mennesker er laget for å drikke menneske melk når de er små, og ikke til å drikke melk som er beregnet for kalver hele livet. Det er en grunn til at mødre slutter og produsere melk ;)

Lenke til kommentar
som sagt har jeg begrenset kjennskap til deff, og lurer på om jeg skal spise rett etter morgenkardioen min, eller om jeg skal vente.

 

Merk at jeg nå jogget før frokost, så dette blir frokosten min.

8849459[/snapback]

Du skal spise rett etter morgenkardioen. Pass på og få fylt opp med karbohydrater og proteiner. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg innbiller meg at kengdal har ganske likt kosthold som meg, sett bort i fra at jeg kun spiser ett varmt måltid til maten. Det går en del i havregryn, fiberflak, melk, egg, fisk osv.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne artikkelen, prøvde jeg å kutte ut gluten, kasein (melk) soya og mais i et par uker. I løpet av noen dager forsvant allergien med kanskje 90%

8848590[/snapback]

God artikkel, men jeg har ikke tid til å lese hele enda... Jeg har tittet litt over den, men forklarer den noe om hvorfor noen personer er allergiske mot bjørk, noen mot timotei og noen mot katt?

 

 

Fisk er alfaomega etter min mening. Alle bør minst spise fisk 3 ganger i uken. Og nå som det er sommer og det går an å grille, finnes det ingen unnskylding. Det er mye spennende man kan gjøre med laksen på grillen. :)

8849648[/snapback]

Absolutt. Fet fisk er en kilde til mye bra!
Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne artikkelen, prøvde jeg å kutte ut gluten, kasein (melk) soya og mais i et par uker. I løpet av noen dager forsvant allergien med kanskje 90%

8848590[/snapback]

God artikkel, men jeg har ikke tid til å lese hele enda... Jeg har tittet litt over den, men forklarer den noe om hvorfor noen personer er allergiske mot bjørk, noen mot timotei og noen mot katt?

8849734[/snapback]

 

Nei, såvidt jeg kan huske går den ikke inn på spesifikke allergier for planter, men forklarer hvorfor man får allergier, og at allergiene kommer av det vi spiser. Men artikkelen dreier seg egentlig ikke om allergier (dette er bare en liten del), men om hvordan enkelte typer mat kan føre til alle slags plager og sykdommer.

 

Dette er en kortere artikkel som sammenfatter hovedpoengene fra den lange, bare mye kortere. Selv om tittelen er "Gluten Intolerance and Your Pet" går artikkelen inn på både mennesker og dyr (kjæledyr)

Lenke til kommentar
Jeg trenger noen flere triceps øvelser i programmet mitt. Så er det noen triceps øvelser som er veldig effektive? Og hvilke vil dere andbefale?

8850940[/snapback]

Franskpress, skull crusher, nedpress, smalbenk. Ta generelt øvelser hvor du kan legge på litt vekter. Men husk og kjør stirckt, ikke rykk og napp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...