Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ugh.. treningssenteret hvor jeg vanligvis trener (SiB Vektertorget) er stengt til August. I mens må jeg trene på SiB sentrum. Det vil si mye maskiner, få benker, tre olympiastenger, som alltid er i bruk og 1 curlstang.

 

Pluss for de øvelsene hvor jeg bruker maskiner, hadde de ikke de samme maskinene  :hrm:

8806180[/snapback]

Det blir mye bedre plass om en uke eller to når de fleste studiene er ferdig :thumbup:

Lenke til kommentar
ZMA-X
ZMA´s gode effekt er at den på en naturlig måte øker ditt testosteron nivå. Tester viser opptil 30 % økning!!

 

Funker virkelig dette?

8809587[/snapback]

Hvis det høres for godt ut til å være sant er det nok det desverre.

8809712[/snapback]

 

Ja, det var det jeg tenkte, 30% hørtes jævlig mye ut :p

Lenke til kommentar

Fra mitt googlesøk. Har fri i morgen, kunne like godt finne fram en.

 

Studie på ZMA.

 

Utdrag om virkningen:

The ZMA study most often cited as evidence of efficacy was co-investigated by Lorrie Brilla, Ph.D., at Western Washington University, and Victor Conte of Balco Labs in Burlingame, Calif. Conte is the inventor and patent owner of ZMA. Brilla and Conte studied 12 NCAA division II football players who took ZMA nightly during an eight-week spring training program. A separate group of 15 took placebo.

 

In the athletes taking ZMA, researchers measured a 30-percent increase in both free and total testosterone. (Free testosterone exists in blood; total includes levels in blood and in cells.) Testosterone levels in the placebo group declined by 10 percent, a result of hard training. The placebo group displayed a 21.5 percent decline in blood IGF-1 levels, while there was no significant change in the ZMA group.

 

In addition to improvements reported in anabolic hormone levels and sleep quality, the athletes made significantly greater gains in muscle strength and power. After eight weeks of training, the ZMA group experienced an 11.6 percent increase, compared to a 4.6 percent increase in the placebo group.5

 

Konklusjon:

The results of the limited, preliminary research on ZMA offers evidence that magnesium supplementation may help healthy young men enhance their athletic performance. The research linking zinc to performance is tenuous. Zinc depletion appears to reduce muscle endurance (but not peak strength/force), and unsafe doses of zinc after depletion do not reinvigorate lost muscle endurance despite correcting blood-zinc concentrations.7

 

Certainly ZMA costs less than androstenedione, but whether it is more beneficial than magnesium is still uncertain.

 

Noe å lese på... det finnes sikkert flere studier, men nå er det sovetid for enkelte.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Vel vel... de som utførte studiet var jo kritisk. Men nok om det, jeg har ikke prøvd ZMA, jeg kan da heller ikke forsvare det.

 

Tok en 20 minutter løping tidligere i dag, helt grusomt mtp at jeg ikke har løpt på ca 1,5 år :hmm:

 

Jeg er mer en fan av rask gåing enn jogging. Kan jeg da heller ta 45 minutter rask gange i stedet for å jogge?

 

Vet dette har blitt diskutert en del før, men når oppnår man en fettbrennende effekt av løping/gange?

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på din definisjon av rask gange kontra joggingen :p Men regelen er at du bruker omtrent like mye energi på å forflytte deg en gitt _distanse_ enten ved gange eller ved løping.

Altså vil du bruke ca. like mye hvis du jogger en halv mil på 20 min som når du går en halv mil på 45 min. Man bruker noe mer enegrgi når man jogger samme distanse fordi du i tillegg til å forflytte deg bortover, forflytter deg opp og ned i større grad når du jogger enn når du går.

 

En fettforbrennende effekt har du hele tiden. I hvor stor grad avhenger av mange faktorer, hva du har spist, når du har spist, osv.

Jo høyere intensitet man har på treningen jo mer forbrenner man, men siden det hele tiden foregår paralelle energifrigjøringssystemer er vi jo ute etter et intensitetsnivå som prosentvis trigger fettforbrenningen mest, og generelt sett ligger vel denne intensiteten på 60-70 % av Maksimal hjertefrekvens. Altså forbrenner du mest fett når du jogger/går i et tempo som tilsvarer denne intensiteten.

Lenke til kommentar

50-60% av makspuls (60-70% hos godt trente) er det som forbrenner mest fett der og da, men intervalltrening regelmessig fører totalt til høyere fettforbrenning.

 

Utholdenhetstrening som fettforbrenning

4x4minutters intervaller er den smarteste treningen vi kjenner til også for slanking og fettforbrenning. Det samme arbeidet i langkjøringstempo (ca 50 min) gir imidlertid en akutt større fettforbrenning på cirka 10 gram fett, men øker nesten ikke arbeidskapasiteten. Med intervalltrening vil arbeidskapasiteten din øke med 0.5% hver gang du trener, hvis du trener 2 ganger pr uke eller mer. Dette betyr at du etter få uker forbrenner mer fett gjennom intervalltreningen, som inkludert oppvarming faktisk er mer enn 50% langkjøring. Det viktigste er imidlertid at med økt maksimalt oksygenopptak vil all forbrenning i resten av døgnet, som utgjør 80-90% av energiomsetningen, i større grad være fettforbrenning. Økt oksygenopptak og dermed større arbeidskapasitet fører dessuten til større aktivitet i resten av døgnet, øker totalforbrenningen og reduserer vekten.

 

Vektreduksjon handler i stor grad om å legge om både trenings- og spisevaner langsiktig. Både for vektreduksjon, helse og livskvalitet anbefaler vi 2 intervalløkter pr. uke pluss en lørdags- eller søndagstur i god norsk tradisjon. Skippertak med flere økter i perioder nytter, men krever vedlikehold på 1-2 treningsøkter pr. uke. Trening er ferskvare og opparbeidet kapasitet forsvinner på halvparten av tiden! 

 

Kombinert med slankeperioder hvor inntak av energi er mindre enn forbruket, kan det være vanskelig å nå det høyeste hjertefrekvensområdet. Det er da viktig at inntaket av energi er karbohydrater og protein, og ikke fett. Det er karbohydratlagrene som kan gå tomme, noe som gir en kraftig reduksjon av arbeidskapasitet. Fett har vi nok av. Dersom en under slanking føler seg sliten og har problemer med å komme opp i puls, bør en være påpasselig med å legge inn hviledager.

 

http://www.tn.no/artikler.aspx?id=177

Lenke til kommentar
MikkelMikkel: Litt skeptisk der. . .

 

Pulsen har vel også en invirkning på hvor mye man forbrenner? Og man har jo mye høyere puls når man løper eller spurter enn hvis man går.

8811443[/snapback]

 

Det er vel greit :)

 

Hva direkte mente du at du var skeptisk til? Til spørsmålet ditt så har jo pulsen direkte innvirkning på hvor mye man forbrenner ja, og man har mye høyere puls når man løper eller spurter enn når man går. Men siden det var snakk om distanse bruker du jo lengre tid å tilbakelegge den hvis du går enn når du jogger, så selve lenden på økten vil jo bli lenger.

 

Vi kan jo helt banalt for å eksemplifisere late som at vi:

 

A: bruker 5000 hjerteslag på å løpe i 5 minutter, og vi klarer å komme oss fra bussholdeplassen til huset.

 

B: bruker 2500 hjerteslag på å gå i 5 minutter, men her kommer vi bare halveis frem til huset.

 

Hvis nå B velger å gå helt hjem, vil han bruke ytterligere 2500 hjerteslag, men har brukt 10 minutter på turen, og nå totalt like mange slag som A.

 

 

Ja vet, ganske rart eksempel :p

 

 

50-60% av makspuls (60-70% hos godt trente) er det som forbrenner mest fett der og da

 

Vet du hvorfor det er forskjell på trente og utrente her?

 

 

 

Med vennlig hilsen

Mikkel

Endret av Mikkelmikkel
Lenke til kommentar
4x4min intervalltrening i praksis

Kjør oppvarming i ca. 6-10 minutter. Deretter kjører du 4x4 minutters intervaller på 85 – 95% av maksimal hjertefrekvens (90-95% for idrettsutøvere), avbrutt av 3 minutter med lavere intensitet (snakkefart) tilsvarende 70% av maksimal hjertefrekvens. Treningen er i utgangspunktet basert på maksimal hjertefrekvens som er individuell, og kan altså ikke beregnes ut fra alder. Hvis du ikke vet maksimal hjertefrekvens, skal du jogge eller gå i motbakke med en intensitet som gjør at du i siste halvdel av intervallet er andpusten, det vil si puster tungt uten å ha noen følelse av ubehag. Deretter 3 minutter i roligere tempo, ”snakkefart”, for å fjerne melkesyre som er dannet i intervalldraget, slik at du er klar for et nytt intervall. Tommelfingerregler for å finne riktig intensitet på intervallet er: ”Jeg kunne fortsatt i denne farten i ett minutt til”, og ved avslutning av økten: ”Jeg kunne ha gjennomført ett intervall til”. For høy intensitet fører til mye melkesyre som reduserer hjertets fylling, noe som  gir dårligere treningseffekt.

 

...

 

Det er enklest å kjøre denne treningen på tredemølle med 5% stigning. Det er viktig å ha denne stigningen for at intensiteten skal bli høy nok. Dersom du ikke har tilgang til tredemølle, kan du finne deg en bakke å kjøre intervallene i. Andre aktiviteter som du klarer å presse intensiteten opp mot makspuls i, kan selvsagt også velges ut fra ønske.

 

Fortsatt fra http://www.tn.no/artikler.aspx?id=177

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Vel vel... de som utførte studiet var jo kritisk. Men nok om det, jeg har ikke prøvd ZMA, jeg kan da heller ikke forsvare det.

8811268[/snapback]

Jeg har prøvd det og merket egentlig ingenting. Noe som selvsagt ikke betyr at det ikke vil fungere for andre. [edit] Det kan jo strengt tatt ha fungert for min del også, men hvis det gjorde det var ihvertfall ikke effekten merkbar.

 

Poenget mitt var vel bare at man må stille spørsmål ved slike undersøkelser. Jeg synes ikke de som foretok den var habile til å gjennomføre en objektiv undersøkelse. Selv om man prøver å være kritisk, så har man også en underbevissthet, og man har en tendens til å se ting slik man tror de er, uansett om man ikke prøver på dette. Jeg driver å leser til forskningsmetode og informasjonskompetanse eksamen nå, så jeg vet faktisk litt om dette, om ikke så alt for mye.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Det er helt uutholdelig å trene nå. Holdt på å svime av idag og måtte gi emg etter en halvtime. Dusja før og etter jeg trente og drakk masse vann. Hjalp ingenting :(

8813728[/snapback]

Drakk du mye vann imens du trente?

 

Kan også hjelpe med noen rosiner når du trener for å fylle gyk....(?) lagrene. Det kan hende de er helt tomme.

 

(Husker ikke det ene ordet)

 

 

Spiser du nok før du begynner å trene?

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...