Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp det er jeg enig i. Protein og karbohydrater raskt etter trening er bevist å ha et godt resukltat. Men det å generelt gå for å få i seg xx gram per kg kroppsvekt osv er vel ikke bevist.

8756985[/snapback]

 

Det er vel stort sett konsensusen. Kroppen trenger hele tiden næringsstoffer, og den trenger hele tiden proteiner for å bygge opp ødelagte muskler. Dette behovet er størst etter trening. Men kroppen restituerer seg best mens du sover, og derfor er det lurt med langsomme proteiner om før du legger deg. Når du vokner tar også kroppen opp mer enn den ellers ville gjort. Det er jo også logisk at jo større muskelene er, jo mer vil bli brudt ned, og derfor vil det også kreve mer proteiner for å bygge de opp. Derfor må proteininntake øke etterhvert som kropsvekten øker.

Lenke til kommentar

Var en kompis av meg som sa at kroppen tar inn en del proteiner og en del karbohydrater, men at mengden tilsammen er den samme. Dermed var det ikke bra å spise for mye karbohydrater, fordi da tok ikke kroppen opp nok proteiner.. Er det sant?

 

Og hvor er den beste kilden til karbohydrater uten at det er sukker? Finnes det noe bedre enn banan?

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Var en kompis av meg som sa at kroppen tar inn en del proteiner og en del karbohydrater, men at mengden tilsammen er den samme. Dermed var det ikke bra å spise for mye karbohydrater, fordi da tok ikke kroppen opp nok proteiner.. Er det sant?

 

Vil tro dette er feil. Såvidt jeg vet er det ingen grense på hvor mye kroppen tar opp per måltid annet enn hvor mye du klarer å pakke i deg og hvor mye kroppen faktisk trenger. Etter trening er det dog viktig å få i seg raske karbohydrater for å fylle opp glykogenlagrene. Protein er også viktig, men det er ikke så farlig om du venter litt med å spise proteiner, selv om det går helt fint å spise det rett etter trening.

 

Og hvor er den beste kilden til karbohydrater uten at det er sukker? Finnes det noe bedre enn banan?

 

:thumbup:

8757418[/snapback]

 

Til å spise etter trening? Nøtter og rosiner går også an. Ellers er pasta, ris og havregryn gode kilder til karbohydrater ellers på dagen.

Lenke til kommentar
Man kan ikke bygge muskler av fett og karbohydrater, så at man trenger x gram protein hver dag høres logisk ut.

8757045[/snapback]

Kroppen kan selv lage protein, bortsett fra noen aminosyrer som er essensielle.

 

Det er vel stort sett konsensusen. Kroppen trenger hele tiden næringsstoffer, og den trenger hele tiden proteiner for å bygge opp ødelagte muskler. Dette behovet er størst etter trening. Men kroppen restituerer seg best mens du sover, og derfor er det lurt med langsomme proteiner om før du legger deg. Når du vokner tar også kroppen opp mer enn den ellers ville gjort. Det er jo også logisk at jo større muskelene er, jo mer vil bli brudt ned, og derfor vil det også kreve mer proteiner for å bygge de opp. Derfor må proteininntake øke etterhvert som kropsvekten øker.

Dette med at kroppen trenger hyppig påfyll av næringsstoffer dor å bygge muskler optimalt, har blitt motbevist ved nyere forskning. Finner bare ikke fram til det akuratt nå, men er på treningsforum.no et sted :S

Lenke til kommentar
Er det vanlig at man kjenner det mye bedre at man har brukt korsryggen etter dype knebøy enn knebøy til litt under 90 grader?

8756671[/snapback]

Vil tro det er helt normalt. Går du lenger ned, blir det viktigere å holde fokus på ryggen, og den vil jobbe mer enn vanlig. Og hvis du ikke bruker å ta så dype knebøy, kjenner du det godt fordi ryggen ikke er vant til det.

 

Så lenge du bare er støl/øm og ikke har vondt i ryggen er det bare bra...

Lenke til kommentar
Cooper'n suger. Klarer bare rundt 2300-2400 selv, derimot har jeg en i klassa som løper 3800 hver gang. -_-

8753390[/snapback]

 

Vi hadde det idag. Var jævlig siden det var så kjølig vått, det var store vannpytter på banen, var vått i hele kroppen. Fikk 2900, 100 m bonus pga forholdet.

Lenke til kommentar
Hvilken øvelse er best for biceps av disse to: Curl med stang(Olympia stang, 220cm..), eller Curl med manual?

8760631[/snapback]

Jeg vil si at manualer er bedre. Dette pga du "vrir" armen oppover i utførelsen, og dette vil aktivisere bedre begge de to bicepshodene bedre. Men dette er det mange meninger om, ikke noe fasit.

 

Nå har jeg akuratt tatt meg en kasein-shake før jeg stikker bort på en bryggefest/konsert, hva er det man ikke gjør for kroppen :)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig best av strake markløft og romanske markløft for volum på hamstrings?

 

Romanske markløft blir jo som regel brukt av olympia løftere.

 

Men, er det da en bra øvelse for volum selv om nesten ingen som bygger volum bruker øvelsen?

 

Selv synes jeg øvelsen tok mye bedre enn strak markløft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...