Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har blitt omvendt, å løpe i finværet er kjempeherlig!

8753217[/snapback]

Vinteren = sux for løping, sommeren = allergi til tusen med alle plager det fører med seg. Snue, rennende øyne, varm, trøtt, sliten og lite utholdende. Ikke rart jeg hater sommeren mer enn jeg elsker den.

8753296[/snapback]

 

Kjenner pollenallergien har kommet for fult, og det tetter seg i halsen når jeg løper. Men sålangt har det vært bedre å løpe ute i finværet enn å trene inne på et varmt og svett gym. :)

Lenke til kommentar
Jeg målte pulsen under en kardioøkt etter styrketrening.. Klarte ikke mer enn 60% av makspuls ved rask gange og litt hellning.. Må jeg dra på litt og jogge, eller holder 60% til å være etter styrke?

8753717[/snapback]

 

60% av makspuls har liten effekt. Hvorfor bare gå? Jogg og spring!

 

 

 

Sprang i en del minutter på 16km/t under oppvarmingen i dag (før styrke). Deilig å få kjørt seg litt.

Lenke til kommentar

Jeg trener stort sett annenhver dag og drikker proteinshake etter trening.

 

Har noen spørsmål jeg lurer på:

 

1) Hvilke erfaringer har folk med kreatin?

2) Blir man sterkere av weightgainer, eller bare større?

3) Vil det heller lønne seg å trene 3-4 dager i strekk, og så ha pause? eller som meg,

trener mandag, onsdag og fredag?

 

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

1) Kreatin hjalp for meg iallefall, gikk opp et par kilo, samt økte en del på de fleste øvelsene jeg hadde stagnert på.

2) Gainer er bare en blanding av karbo og proteiner. Hvis du ikke får i deg noen karbohydrater etter trening (dvs bare proteiner) så vil du mest sannsynelig få litt mer effekt av å drikke gainer og ikke proteinshake etter trening. Du vil bli litt større (gitt at du ikke spiser karbo etter trening nå) og sikkert sterkere som følge av at du blir større.

3) Så lenge du lar hver muskelgruppe hvile 1-2 dager mellom hver trening, så er det samme om du trener mange dager i strekk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
:hmm: Så går greit å trene f.eks bryst, triceps, mage og bein på dag 1, og dag 2 så trener du biceps, skuldre og rygg? (Altså annenhver dag) Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
link til kreatin?

høres smart ut?

men man må trene da også ja?

8755801[/snapback]

 

Selges hos de fleste nettbutikker hvor du kjøper anent kosttilskudd. Om det er nødvendig, så vil jeg si at du bør ha trent en stund, samt begynne å stagnere på basisøvelser før du bruker penger på det. Også viktig å huske at kreatin som alt annet kosttilskudd har lite effekt hvis kostholdet ikke er i orden først.

 

Det er jævlig liten vits med kreatin hvis du ikke har planlagt å trene hardt i den tiden du tar det.

 

En annen ting jeg lurer på er hva slags kreatin som er best? er jo så sykt mange å velge mellom :no:

 

:thumbup:

8755811[/snapback]

 

Mest vanlige er kreatin monohydrat og Kre-Alkalyn. De fleste sier at Kre-Alkalyn er best, men jeg bruker vanlig monohydrat.

 

:hmm: Så går greit å trene f.eks bryst, triceps, mage og bein på dag 1, og dag 2 så trener du biceps, skuldre og rygg? (Altså annenhver dag)

8755814[/snapback]

 

Jeg trener rygg, bakside skuldre og 1 til 2 bicepsøvelser på en dag, bryst, fremside skuldre og 1-2 tricepsøvelser og ben på en dag. Det er ganske variablet hvor ofte jeg får trent, men syns dette har funket bra en stund nå. Syns det høres mye ut å trene så mye på dag 1, ville ha delt det opp til enda en dag hvis jeg hadde vært deg. Er forøvrig ikke så viktig å trene armer, i og med at de får kjørt seg nok på bryst/skuldre og ryggtreningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Blir som oftest annenhver dag, varierer litt men trener vanligvis ganske likt som deg. Er da ikke så mye det.

 

Men går vel greit å kjøre det to dager etter hverandre en gang i blant, men blir vanligvis jogging i mellom styrke-dagene.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne hvordan folk orker å drive med kondis/løp regelmessig. Utrolig mye mer smertefullt enn styrketrening.

8753252[/snapback]

Smerte?

 

Da er det hvertfall en utrolig digg smerte. Liker følelsen etter at man har hatt skikkelig langkjøring, holdt seg på sone 2/3 et sted hele tiden da..

Lenke til kommentar
Blir som oftest annenhver dag, varierer litt men trener vanligvis ganske likt som deg. Er da ikke så mye det.

 

Men går vel greit å kjøre det to dager etter hverandre en gang i blant, men blir vanligvis jogging i mellom styrke-dagene.

8756014[/snapback]

 

Går sikkert greit det, men med tanke på restitusjonen så bør du vente minst en dag før du trener samme muskelgruppe igjen :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
2) Blir man sterkere av weightgainer, eller bare større?

Det er ikke noe hokkus pokkus med weightgainer, proteinpulver, carbofuel osv. Det er karbohydrater og proteiner i pulverform. Om du får i deg de ekstra karbohydratene fra havregryn eller om du får dem i deg fra weightgainer har nada å si, bare du får dem i deg. Drikker du weightgainer samtidig som du har et kaloriunderskudd vil du ikke bli større iallefall, og styrken du evt. får skyldes iallefall ikke weightgaineren, med mindre du lever kun på den.

 

Grunnen til at folk bruker proteintilskudd er at det er vanskeligere å få i seg det daglige behovet med proteiner siden du da må spise så mye kjøtt og fisk, som blir svært dyrt i lengden. Spar heller de pengene du hadde tenkt å bruke på 2kg weightgainer og bruk 1/4 av dem på å kjøpe noen kilo havregryn.

Lenke til kommentar

Det positive med kosttilskudd er at det gjør proteininntaket mye billigere, og det er mye lettere å få i seg rett type protein og karbohydrater etter trening. Det er også mye mer praktisk å drikke en shake etter trening, enn å spise "masse" mat. Det er for eksempel lite praktisk å spise mye havregryn rett etter trening.

 

Jeg vil anbefale en gainer til etter trening (evt spis en stor banan pluss en proteinshake), men vil anbefale vanlig mat ellers. Jeg ser det ikke nødvendig å leve på kosttilskudd dagen lang, når en kan lage seg god og sunn mat ellers.

Lenke til kommentar
Bor sånn til at det bare er opp og ned bakker i området så svir i beina og lungene etter 10 - 15 min :thumbdown:

8756306[/snapback]

Det gjør jeg også. :D

Jeg bor bokstaveligtalt nede i en dump, så det er oppoverbakke uansett hvor jeg beveger meg. Men etter et par uker med jogging 2-3 ganger i uka så er det ikke så forferdelig lenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Så hvis man får i seg nok mat om dagen, havregryn, brødskiver, frukt, middag + et eller annet, men kanskje ikke så mye protein og slikt hele tiden, så kan det være lurt med kosttilskudd?

(Ble litt lang setning)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...