Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Går det ann å ha bra nedre rygg uten å trene markløft?

8684288[/snapback]

Hva mener du med nedre-rygg, kors?

8691430[/snapback]

Korsryggen ja :)

8691531[/snapback]

Som regel bruker du vel belte på mark for og stive opp korsryggen. Så er mange øvelser som er bedre for det enn mark.

Lenke til kommentar
Hvor kritisk er det å bruke belte på markløft? Jeg gjør det ikke nemlig.

8693578[/snapback]

Her er vel Kengdal mest kyndig, men jeg bruker det hvertfall pga av buktrykk og avstiving av korsrygg. Hvor kritisk kommer vel litt ann på hvor mye vekt og nært max man er.

Lenke til kommentar

Joda, er vanskeligere å skade seg med belte. Grunnen til at jeg ikke bruker belte er at ingen av beltene på NTNUI er særlig behagelige så da foretrekker jeg å løfte uten på de øvelsene hvor jeg klarer å holde buktrykket anyways.

Lenke til kommentar
Hvor kritisk er det å bruke belte på markløft? Jeg gjør det ikke nemlig.

8693578[/snapback]

Når du kommer opp på vekter hvor du ikke klare å stive av ryggen og holde buktrykket oppe, skal belte på. Å trene markløft uten belte med lettere vekter er en knall øvelse for mage/rygg og core muskulatur. Men man for å bli sterkes å størst kan man jo se det så enkelt som desto mer kilo du løfter, jo mer effektiv blir skadene på muskulaturen, og man vil bli større og sterkere. Men også nervesystemet vil jo få tyngre vekter å bryne seg på, så det er jo også positivt.

Personlig trener jeg uten belte i mark 1 av 8 økter. Men da kjører jeg lette vekte så jeg har full kontroll. Oppvarming kjører jeg så høyt opp jeg klare med bra teknikk.

Lenke til kommentar
Får du trent noe om dagen, eller går det kun i kondensatorer og D-vipper?

8694103[/snapback]

Trener ikke mye om dagen, sitter jo på skolen til ca. 20.00 vanligvis.. Men i morra er det jo eksamen på idrettsbygget så da er det bare å dra kortet og flytte seg ned i styrkerommet når jeg har tegnet ferdig kretsene mine.

Lars har begynt å trene seriøst igjen. I dag tok jeg pi/2 så mange dips som jeg gjorde før avbrekket.

8694619[/snapback]

Før tok du 1 dip, nå tok du i overkant av halvannen? Jeg skal like å se hvilken nøyaktighet du målte den siste repetisjonen med, da pi/2 har en ganske stor nøyaktighet :D

Men ja, ei pause gjør godt for kroppen. Slettes ikke værst å øke så bra på.

Lenke til kommentar

Hahaha.

60 x 1/4 = 15

:--(

En pause på 6-7 måneder var i meste laget. Men, men - nå er det bare en vei og det er oppover/fremover (uhm, det blir vel to retninger? dy/dx?). :p

Kengdal; har ikke tatt noen eksakte mål, men fant ut her om dagen at jeg veide 86 kg, noe som er nesten ti kg mer enn det jeg veide i fjor høst. Målet mitt er i allefall å bygge opp den muskelmassen (les: styrken) jeg har tapt og deretter stabilisere vekta ned under 80-tallet i løpet av sommeren/høsten. Deretter blir det vel en aldri så liten minibulk til vinteren før vi satser på 82-84 kg med en fettprosent på under 10 til neste vår/sommer.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...