Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Regner dere med kroppsvekten og stanga på knebøy?

ta 100 kg i kvebøy og ta 200 er forskjell.

Regelen er 75% av kroppsvekten + stang og skiver

er det man løfter.. kun stang og skiver er det man somregel snakker om.

Hva mener dere.?

"Jo Ø. " Du har rett i det, prøvde bare å skille det jeg snakket om.

Trener man strake markløft riktig skal musklene bak låret gjøre jobben.

Korsryggen skal være rett og ikke bøyes.

(dvs ,ikke en millimeter av ryggraden skal bøyes ,ikke nederst heller.)

75% av kroppsvekten er så absolutt ingen regel. antall kg på stanga + stanga er det som er regelen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regner dere med kroppsvekten og stanga på knebøy?

ta 100 kg i kvebøy og ta 200 er forskjell.

Regelen er 75% av kroppsvekten + stang og skiver

er det man løfter..  kun stang og skiver er det man somregel snakker om.

Hva mener dere.?

Når jeg snakker om hva jeg tar i bøy, er det kun snakk om tillagt vekt, altså stang, skiver og evt tunge låser (har et par der jeg trener som er 2,5kg pr stk). Veier rett over hundre kg forøvrig, men regner ikke med dette for min egen del når jeg fører treningsdagbok.

Fører dere treningsdagbok forresten?

Det er riktig at det er baksiden av låret som skal brukes, men helt isolert vil du aldri få det. Dessuten kreves det stor styrke i buken for å holde kroppen, og ikke minst rygggraden på plass. Her bruker du noe magemuskler, men i svært stor grad erector spinae. Det finnes noe som heter statisk belastning også, vet du. Uansett vil det i praksis være så godt som umulig å ikke flekse denne muskelen noe, og i og med at den har noen fester relativt langt oppe på ryggen, og ikke bare ved korsryggen. Under kontrollerte bevegelser er ikke dette noe problem, men det kan være et fordel å bruke belte for å stramme opp buken. Skadene som kan oppstå er stort sett forskjellige prolapser i ryggen, og man kan forhindre dette ved å opprettholde et trykk i bukhulen samtidig som man flekser erector spinae.

(Den korte versjonen: jeg er uenig.)

Skal man sloss er karate det beste.

Det er det delte meninger om. Alle kampsystemer har sine fordeler og ulemper.

Edit: etter å ha sjekket litt rundt viser det seg at erector spinae har en vesentlig del i markløft, utført etter olympiske regler. Den blir av mange regnet som en aktiv muskler, og ikke en støttemuskel eller synergist.

Edit 2: http://www.elitefts.com/documents/biomecha...lysis_of_dl.htm

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Jeg trener FreeFighting, vi slåss stående og liggende, og jeg mener at det er den beste kampsporten man kan trene hvis en slåss mye ute i gata.!

Vi lærer alt fra Jujitsu til thaiboksing. Veldig bra trening, har dere muligheten til å trene det der dere bor så kan jeg anbefale det på det sterkeste!

Endret av HuzZzla
Lenke til kommentar

FreeFighting, ja.. høres fett ut det.

Steik hvor kjørt jeg ble i dag, kasta i meg d-ribose, litt kreatin, karbo og proteinpulver før jeg trente, følte jeg fikk bra med energi.. Har ikke trent så hardt på en stund. Ikke det at jeg ikke trener hardt, men denne gangen kjørte jeg ganske så hardt. :yes:

Lenke til kommentar
Jeg trener FreeFighting, vi slåss stående og liggende, og jeg mener at det er den beste kampsporten man kan trene hvis en slåss mye ute i gata.!

Vi lærer alt fra Jujitsu til thaiboksing. Veldig bra trening, har dere muligheten til å trene det der dere bor så kan jeg anbefale det på det sterkeste!

Ey word, mann! Dette må vel bli noe av det samme som MMA - mixed martial arts. Går ut på å trene uten et spesielt kampsystem, i alle distanser (ståene, clinch og på bakken). På den gruppa jeg holdt på i sommer (og skal begynne igjen så fort jeg blir frisk) var stort sett standup-programmet fra kick- og thaiboksing og bakkekampenen fra brasisiansk jiu-jitsu.

Noe av det samme dere holder på med eller? Kjenner du igjen noen av rutinene på bjj.org?

Lenke til kommentar

Altså. Du vet det er noe som heter statisk aktivering av muskler?

Lenke til kommentar

Det styrker hovedsaklig musklenes evne til å holde stort trykk/belastning over tid, uten fleksing av muskelen. Det er en egenskap som ofte er mer praktisk anlagt enn mye dynamisk styrketrening, og for f.eks. kroppsholdning er dette viktig. Husk på at mange muskler jobber konstant bare for å holde deg oppreist. Ved å trene dette vil man kunne på en generelt sterkere og bedre kropp, med bedre holdning. Ikke minst er det også viktig i treningsøyemed for å kunne utføre andre øvelser, for eksempel knebøy, riktig.

Statisk trening tar ikke mer på sener, -fester osv enn dynamisk trening. Man får imidlertid en annen type belastning, som kan være nyttig å få med seg.

Lenke til kommentar

Ey word, mann! Dette må vel bli noe av det samme som MMA - mixed martial arts. Går ut på å trene uten et spesielt kampsystem, i alle distanser (ståene, clinch og på bakken). På den gruppa jeg holdt på i sommer (og skal begynne igjen så fort jeg blir frisk) var stort sett standup-programmet fra kick- og thaiboksing og bakkekampenen fra brasisiansk jiu-jitsu.

Noe av det samme dere holder på med eller? Kjenner du igjen noen av rutinene på bjj.org?

Det er nok det samme ja, men FreeFighting syns jeg høres mye bedre ut.

Ja, treneren vår heter Jon Olav Einemo

Han er 5 ganger verdensmester i bjj. Og han har gått 124 FF kamper, og kun tapt 3. Har fått mange tilbud om å bli med i UFC og The Pride.

Vi har treninger 3 ganger i uka, tirsdag er det kun submission og styrketrening, vi lærer masse forskjellig bryteteknikker og jj grep. ( er en proffesjonel bryter som lærer oss bryteknep )

En svensk thaiboxer lærer oss thaiboxing, albu kne spark osv, og så er det en bokser der som lærer ogg bra bokseteknikker.

Nå har jeg trent TKW i 8 år, så jeg kan sparke temlig bra, så jeg legger mest vekt på å lære kne albu boksing og bryting først og fremst!

Torsdager og Fredager går til thai og boksing. Vi har alltid en god del sparring på slutten av disse treningene!

Noen her som sådenne dokumentaren?

Den var skikkelig dårlig, de viste kun bilder av volden som ble utøvd, og han psykologen som snakka hørtes ut som han ikke viste noe, bare sa det negative med sporten, at det eneste som idretten gikk ut på var å skade den andre mest mulig. Noe som er helt feil. Det er lov å brekke bein og armer på motstanderen, men det er sjeldent det er noen som gjør det! Det man taper mest på er submission, man blir låst i et grep elr blir kvalt ut. Knockout er også en av de høye faktorene, er sjeldent at dommeren stopper kampen fordi en av deltagerene får for mye juling. Og hvis man føler at detta klarer jeg ikke, han er for sterk, så er det bare å tappe ut og gi seg!

Endret av HuzZzla
Lenke til kommentar

Disse FF gutta vet hva de går til, og ingen tvinger dem til det. Slik du beskriver høres det stort sett ut som det samme jeg dreiv med. Bjj på bakken, thaiboksing stående, og stort sett avgjøres ting på submission. Vi kjørte imidlertid ikke så voldsomt, og begynte ofte fra knestående, og uten slag og spark.

Hva slags regelsett har dere? Av det jeg husker var det forbudt med SMJ (small joint manipulation, altså manipulering av fingre og tær), forbud mot slag og spark på bakken, kun stående dette var lov, og forbud mot ting som poking i øyne, fishhooks og ting opp der sola aldri skinner...

Lenke til kommentar
HuzZzla: Når dere trener, "luftbokser" dere bare da, eller slår dere hverandre som i kamper med all makt ? Fullkontakt og ingen nåde liksom, eller er det kun trening uten å skade hverandre ? Håper det er det siste...

Vi bokser og sparker på puter og sekk, vi går en del skyggeboksing å.

Også en del sparring, skal vi gå hard sparring så må vi snakke med hverandre og treneren og avtale det, da ser trenern på å, slik at det er clean fight lissom.

Hvis en motstander slår i bakken kommer dommeren og stopper med en gang, det gjør motstanderen å. Dette kalles tapping :p

Lenke til kommentar
Disse FF gutta vet hva de går til, og ingen tvinger dem til det. Slik du beskriver høres det stort sett ut som det samme jeg dreiv med. Bjj på bakken, thaiboksing stående, og stort sett avgjøres ting på submission. Vi kjørte imidlertid ikke så voldsomt, og begynte ofte fra knestående, og uten slag og spark.

Hva slags regelsett har dere? Av det jeg husker var det forbudt med SMJ (small joint manipulation, altså manipulering av fingre og tær), forbud mot slag og spark på bakken, kun stående dette var lov, og forbud mot ting som poking i øyne, fishhooks og ting opp der sola aldri skinner...

som sagt ja, i de fleste kamper så vinner man ved submission.

I FF så er det lov å sparke motstanderen når han ligger nede, også lov til å sitte oppå han og slå, har sett en UFC film hvor en hopper ansiktet til en som ligger nede, det er litt brutalt syns jeg, men det er lov.

Poking i øya er ikke lov, slag i "herr stivert" er heller ikke lov.

Grunnen til at de fleste har barbert bort alt håret er fordi det er lov å holde og lugge i håret! ;)

I en film jeg har ligger Royce Grace nederste, på toppen ligger en stooor kar, og RG er ikke stor, liten fyr, vanlig fysikk, men han låser han andre i et grep, og holder han i håret, han sitter bom fast, og han slår han helt til dommeren syns det er nok. Det er ikke harde slag, men han andre får masse kutt og begynner å blø osv. Lengste FF kamp ever det der ass, de sloss i over 14 min uten pause :ermm:

Lenke til kommentar

(Den korte versjonen: jeg er uenig.)

Statiske øvelser bygger generelt mer styrke enn muskelmasse pga den manglende eksentriske komponenten (når du strekker en muskel under belastning).

Det får være måte på hvor mange muskelgrupper man skal nevne

i en øvelse. kan kanskje ha med tær også, holder balansen :cool:

Vanligvis nevner man dem muskelgrupper som strekkes under belastning¨.

Lenke til kommentar

Statiske øvelser øker generelt den statiske styrken i muskelen, i alle fall. Hvordan dette er i forhold til tverrsnitt, vet jeg ikke, men jeg kan være med deg på det du sier. Uansett er jo markløft en kjempegod basisøvelse, det tror jeg vi alle kan være enige om.

For å slenge ut et nytt kort:

Dere som trener styrke, og trener bein: trener dere legger, også? Ikke bare baksiden, men også forsiden. Jeg begynte å kjøre 3 sett på hver etter jul, og synes det er kanon. Erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...