Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Hva sier dere til et rent overkropps-program? Dvs. Ingen beintrening. Kommer av at jeg føler beina blir godt nok kjørt med joggeturene, og beina er genetisk store fra før. ;)

8510355[/snapback]

Nei, de får ikke kjørt seg nok, og de er neppe så store fra før av seg selv. Anbefaler at du tar med bena.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det ville være bedre om du inkluderte bein, og heller trener de med flere reps. Jeg har ganske store lår selv, og nå har de vokst seg inn i str. 36 bukser, men beintrening er jo noe av det morsomste. Dessuten må jeg påpeke at store bein ikke nødvendigvis er så sterke, så du vil etter hvert få en ubalanse, både i styrke, og hvis du driver på lenge nok, i vektforholdet mellom underkropp og overkropp.

 

Men, siden du spør, så ville jeg trent sånn:

Økt 1: Bryst

Økt 2: Rygg/biceps

Økt 3: Skuldre/triceps

 

Ville startet øktene med tunge baseøvelser, hhv. benkpress, markløft og skulderpress, og så har du vel en idè om hvilke øvelser du liker best selv og kan fylle ut øktene med.

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar
Hva sier dere til et rent overkropps-program? Dvs. Ingen beintrening. Kommer av at jeg føler beina blir godt nok kjørt med joggeturene, og beina er genetisk store fra før. ;)

Vet at jeg går glipp av noen testoseron hormoner, men en hard bakketrening gjør vel susen?

8510355[/snapback]

Du får ikke muskler i bena av å løpe. Hvis du har gener for gode ben, hvorfor ikke utnytte dette? Tenk hvor bra ben du kan få hvis du trener bena hardt.

 

Knebøy f.eks hjelper jo på testosteronet, noe som du vet.

Det trener også mange støttemuskler og du trener også bukryggen og magen skikkelig under øvelsen, som sagt kongeøvelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Selvsagt får man muskler i beina av å løpe. Man får jo en høy, repeterende belastning som resulterer i muskelvekst.

Lenke til kommentar
Selvsagt får man muskler i beina av å løpe. Man får jo en høy, repeterende belastning som resulterer i muskelvekst.

8510537[/snapback]

Ah, så det er derfor maratonløpere har så store lår, da :hmm:

 

Kroppen tilpasser seg til den belastningen den blir utsatt for, så om man løper langt og lenge ofte, så vil man få mange flere mitokondrier per muskelcelle, mens muskelcellene holder seg små og få.

Lenke til kommentar
Hva sier dere til et rent overkropps-program? Dvs. Ingen beintrening. Kommer av at jeg føler beina blir godt nok kjørt med joggeturene, og beina er genetisk store fra før. ;)

Vet at jeg går glipp av noen testoseron hormoner, men en hard bakketrening gjør vel susen?

8510355[/snapback]

Hvis du har gener for gode ben, hvorfor ikke utnytte dette? Tenk hvor bra ben du kan få hvis du trener bena hardt.

8510514[/snapback]

Vell, går jeg i shorts får jeg ofte en kommentar "Steike så store", så mer volum er igrunn ikke noe jeg er ute etter, heller det motsatte. Når styrke angår så tror jeg at alle varde-sprangene (brenner i bena) har styrket de ganske bra. I knebøy for tar jeg 130 uten å ha trent betydelig. Så med mindre jeg kutter ut springina og finner på å spise mer og bli mye større, så satser jeg på at det går greit å droppe bena :thumbup:

Lenke til kommentar
Maratonløpere har da ikke så store lår, har de vel? ;)

8510887[/snapback]

Tror du har blitt offer for et tilfelle av ironi

 

Personlig kjører jeg lite ben, og har dårlig samvittighet for det. Men jeg løper en del intervaller og målet mitt er å være utholdende på løping, da behøver jeg ikke så veldig store ben.

Lenke til kommentar
Men frivekter eller kroppsvekt er mye bedre.

8505695[/snapback]

Ja, det er sikkert fancy med Mega Ab Extension 3000, men «vanlig» magetrening fungerer vanligvis best.

8505720[/snapback]

 

Det har jeg ingenting å si på! Men har en mage-benk-ting på treninga hos oss.... Husker ikke navnet... Men den gjør så du ligger mye bedre, kan velge hvor langt bak du vil at overkroppen skal være etc. Et veldig enkelt apparat, egentlig!

Skal legge bilde her med en gang jeg finner ut navnet!

Lenke til kommentar
Maratonløpere har da ikke så store lår, har de vel? ;)

8510887[/snapback]

Tror du har blitt offer for et tilfelle av ironi

 

Personlig kjører jeg lite ben, og har dårlig samvittighet for det. Men jeg løper en del intervaller og målet mitt er å være utholdende på løping, da behøver jeg ikke så veldig store ben.

8511632[/snapback]

 

Man forbedrer løpsøkonimien når man får sterkere (mer type 2-fibre) i beina, så store bein er ikke automatisk negativt.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Jepp, husker jeg så et studium hvor en gruppe folk på løpetrening fikk trene generell styrketrening (ben inkludert) i samme perioden som de bedrev løpetrening, og det ga en god løpsøkonomiforbedring for styrketreningsgruppa. De som kun bedrev løpetrening ble hang etter på løpsøkonomi.

Lenke til kommentar
Jepp, husker jeg så et studium hvor en gruppe folk på løpetrening fikk trene generell styrketrening (ben inkludert) i samme perioden som de bedrev løpetrening, og det ga en god løpsøkonomiforbedring for styrketreningsgruppa. De som kun bedrev løpetrening ble hang etter på løpsøkonomi.

8511899[/snapback]

Takk for info, da bør jeg vel kjøre mer bein framover :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Muligens et dumt spørsmål dette, men finnes det pulsklokker e.l. som måler distanse? Eller har vi ikke kommet så langt i utviklingen enda? :p

 

 

Grunnen til jeg spør er fordi det er litt stress å finne frem kart for å måle løypa, og løping på bane er kjedelig.

 

Et lite spm. til: på en vanlig friidrettsbane er det 400m rundt banen (?). I hvilket "spor" er dette, siden en som springer på innsiden vil springe korter enn en på utsiden.

 

 

Takker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...