Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å ikke spore "Bilder av din overkropp" helt av fortsetter jeg her. Post i tråden

 

Har lagt ved et gammelt bilde av "strekkmerke" etter skulderpress så får dere dømme selv :)

 

Kjører 2-split med en kompis og har egentlig bare gått med på programmet hans selv om jeg har fått inn et par endringer.

 

 

Dag 1: Arm/bryst/mage

 

Benk

 

Bicepscurl med stang

Hantel Curl / Dumbbell Curl sittende i skråbenk

Dips

Pushdowns

 

Mage

 

 

Dag 2: Skuldre, rygg, bein

 

 

Skulderpress med manualer

 

Nedtrekk (varierende grep, ca 2 ganger smalt grep for hver gang med bredt)

Roing

Rygghev

 

Beinpress

Stående leggpress i maskin

 

Edit: Kjører 4 sett på alt, men 2 sett på hver bicep/tricepøvelse slik at det blir 4 sett totalt på hver muskel.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Studiorykter, dessverre. Moralen er vel uansett at man ikke bør kjøre magen så ofte.

8502764[/snapback]

 

Det er en feil moral, mener jeg. Magen er veldig viktig å kjøre ettersom den som du sier fungerer som støtte i de fleste andre øvelser. Jeg kjører 3x20 korrekte sit ups etter nesten alle styrkeøktene mine. Det samme gjør jeg med rygghev. Så vidt jeg husker skrev Arnold i boken sin at magen restitueres kjapt.

 

Så til en liten revolusjon. Jeg har tatt sit ups siden jeg var 12 år, men jeg har ikke gjort dem riktig til jeg var 20. Jeg lærte av Thomas hvordan de skal gjøres og det er helt vanvittig stor forskjell på hvordan de tar. Jeg skal prøve å forklare trinn for trinn hvordan en slik sit up skal taes.

 

1. Legg deg på rygg, bøy knærne

2. Sett helene ned i bakken (nesten press dem ned) og løft bekkenet (ikke korsryggen)

3. Fold hendene og legg dem bak hodet

4. Det første du skal gjøre er å bøye hodet og da begynner du utpustingen

5. Deretter bøyer du resten av magen til du kommer forholdsvis langt opp

6. Det siste du strekker ut er haken

7. Du skal nå være ferdig med utpustingen

8. Derettet begynner du innpustingen, mens du tar samme bevegelse tilbake

 

Gjøres dette riktig får du ikke puste etter 20 stk, hvis du er godt trent. Pusteteknikk er veldig viktig, men også det at du presser helene ned i bakken betyr mye.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er mye i forhold til hvor mye du trener andre muskelgrupper. Husk at når du trener ryggøvelser som f.eks nedtrekk og roing, aktiviserer du biceps i stor grad. Akkurat som triceps får mye juling når du kjører pressøvelser for brystet. Hadde jeg vært deg, hadde jeg droppet en bicepsøvelse til fordel for skråbenk, og en tricepsøvelse til fordel for kabel-krysstrekk eller flyes.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Det er en feil moral, mener jeg. Magen er veldig viktig å kjøre ettersom den som du sier fungerer som støtte i de fleste andre øvelser. Jeg kjører 3x20 korrekte sit ups etter nesten alle styrkeøktene mine. Det samme gjør jeg med rygghev. Så vidt jeg husker skrev Arnold i boken sin at magen restitueres kjapt.

Var Arnold noen treningsforsker? Var han ren? Nei, han gjorde opp sin egne treningsfilosofi med grunnlag i hva han erfarte på treningsstudioet. Erfaringen hans med at magen restitueres raskt har kanskje en liten sammenheng med alt godteriet han spiste. At det samme gjelder for en normal person er vel heller tvilsomt.

Lenke til kommentar

Mange kroppsbyggere trener aldri mage, og noen trener den kun på diett. Magen blir jo brukt aktivt under knebøy og markløft, så det holder kanskje?

 

Selv trener jeg aldri mage, finnes det noe kjedeligere øvelse?

Endret av Dagon
Lenke til kommentar

Funker dette :

Mandag:Bryst,biceps,triceps

Tirsdag:Rygg,nakke,skuldre

Onsdag:Kondis trening,evt. bein trening

Torsdag:skråmage,rygg,mage

Fredag:Biceps,triceps,bryst

Lørdag:Hviledag

Søndag:Hviledag

 

Noen tips om hva som bør skiftes/forbedres?

Endret av Hi-DEQ
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å følge en 3-splitt, og gi litt blanke i hvilken ukedag det er. Litt sånn ca.

Dag 1:

Bryst, triceps, skuldre fremside

Dag 2:

Rygg, biceps, skuldre bakside

Dag 3:

Bein, legger + evt. tung magetrening

 

Lett magetrening, underarmer og andre lette øvelser (skulderrotasjoner av forskjellige varianter f.eks.) legger du inn der det passer.

 

Hver gang du har trening tar du den dagen som er etter den forrige, altså om du på fredag forrige uke hadde ryggdagen (#2) så tar du beindagen (#3) på mandag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...