Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til treningsprogram som ligger på forrige side, nesten øverst.

8453188[/snapback]

Du har vel gløymt skuldre i programmet ditt. Øvingar du kan ta for dette kan til dømes vere sidehev og arnold press

 

Du kan variere litt med flies og benkpress med manualer. Både med flat og skråbenk.

 

Du skulle kanskje hatt litt meir på beina og. Kanskje du kan leggje til dette: http://www.coopersguns.com/videos/exercise.../dumbell-lunge/

 

Viss du får litt meir utstyr etterkvart kan du leggje til knebøy og markløft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter litt med at jeg anstrenger nakken/halsen for mye når jeg trener bein til virkelig utmattelse f.eks. (generelt dritharde påkjenninger). Noen tips til hvordan jeg kan unngå dette? Etter dropsett på slutten av beinpress i dag, til sist på økta, så mista jeg deler av hørselen i 5 minutter, fikk svakt nedsatt balanse og syn en liten periode, fikk vondt i nakken/hodet som varte i en halvtime-time osv.

Lenke til kommentar
Hvordan får man trent de nedre magemusklene? Ei venninne sa at jeg trente dem for dårlig. :hmm:

8450807[/snapback]

Hehe, den der diskusjonen har jeg også hatt før. Wink

Det beste er når motparten bare rister på hodet og sier "man reagerer ulikt på trening!". Jeg virkelig hater den setninga ettersom at den misbrukes av folk som en unnskyldning for å dekke over egen uvitenhet/misoppfatning av virkeligheten. Når det kommer til om man skal trene DoggCrapp, HST, Westside, Dietmar etc, ja da er det ei fullstendig gyldig setning. Noen reagerer bra på volum, og andre på intensitet. Wink

 

Her er greia: Six-packen, som heter den rette bukmuskelen på norsk og rectus abdominis på latinsk, er ikke festet i beina. Den er festet til hofta og har funksjon å bøye ryggraden enten det er å løfte hofta opp fra gulvet eller skuldrene fra gulvet. Eller rett og slett stabilisere ryggraden/hofta og hindre bøying av ryggraden eller rotasjon av hofta.

 

Et lite bildesøk på google viser festepunktene. Jeg legger ved et bilde her slik at du ser det:

RectusAbdominisWaist.gif

 

 

Vanlige beinhev trener på ingen måte denne muskelen dynamisk. Når man løfter beina bruker man hofteleddsbøyerne. Man kan rope, hyle og debatere så mye man bare vil, men det er nå slik kroppen er designet. ALLE mennesker har de samme festene. Kun muskelformen er genetisk.

 

Her er et bilde av en av hofteleddsbøyerne - Iliopsoas:

Iliopsoas.gif

 

Under vanlige beinhev brukes den rette bukmuskelen statisk. Dette kun fordi hofteleddsbøyerne drar ryggraden forover når de strammes. Legg merke til at Iliopsoas er festet i noen av korsryggvirvlene, så når den strammes bøyes ryggen litt. Når korsryggen bøyes denne veien roterer hofta bakover, og det er her den rette bukmuskelen kommer inn i bildet. Den stabiliserer hofta med å trekke den litt framover igjen for å motvirke drakreftene til iliopsoas. Den brukes statisk, men dette er alt for lite belastning til å gi skikkelig trening. Denne statiske treningen svir nok litt, og det er desverre nok til folk å tro at det er trening. Vi har jo folk som jogger og tror dette er god nok beintrening fordi det svir i beina. Latterlig, men det er slik folk uten kunnskaper organiserer treningen sin. Undecided

 

En annen ting med beinhev er jo at den har ry på seg å trene de nedre magemusklene. Legg merke til hvor iliopsoas er festet. Jo, rett under der hvor disse nedre magemuskelene skal befinne seg. Det er et kjent fenomen at folk som ikke engang vet at iliopsoas eksisterer forveksler den utmattelsen de kjenner i den med den nedre six-packen. Tror ikke personen du diskuterer med på det kan vedkommede lese følgende som er hentet fra en av de bedre anatomisidene på internett: Lower Abdominal Myth

It is widely believe the lower abs are exercised during the leg raise or other hip flexor exercises. It can be misleading to judge the mechanics of an exercise based upon localized muscular fatigue. The primary muscle used in hip flexion is actually the Iliopsoas, one of many hip flexors. The Iliopsoas, indeed, does happen to originate deep below the lower portion of the Rectus Abdominis. During the leg raise the entire abdominal musculature isometrically contracts (contracts with no significant movement) to:

 

Posture the spine and pelvis

Supports the weight of the lower body so the lumbar spine does not hyperextend excessively

Maintains optimal biomechanics of the Iliopsoas

Hips are kept from prematurely flexing if the lumbar spine and pelvis does not hyperextend excessively

Iliopsoas can contract more forcefully in a relatively slight stretched position

Bent knee (and hip) situps actually place Iliopsoas in a mechanical disadvantage

Counteracts Ilopsoas's pull on spine

Many people with weak abdominal muscles are not able to perform hip flexor exercises without acute lower back pain or discomfort

The combination of the local muscular fatigue, or a burning sensation from the isometrically contracted abdominal muscles, and from the working hip flexors produces fatigue in the pelvis area which we mistakenly interpret as the lower portion of the Rectus Abdominis being exercised. In movements where the Rectus Abdominis does Isotonically contract (contracts with movement), it flexes the spine by contracting the entire muscle from origin to insertion. The spine is not significantly flexed during the leg raise. Incidentally, both the spine and hip flexes during the Sit Up and Hip Raise. See Spot Reduction Myth above.

 

Men, og ett stort men - øvelsen som heter bein-hoftehev trener den rette bukmuskelen. Når du utfører et bein-hoftehev starter du bevegelsen som et vanlig beinhev, men istedet for å stoppe når beina når 90 grader (eller hva pokker folk trener til) så løfter du opp hofta og fortsetter bevegelsen. Når hofta løftes da først bøyes ryggraden, og det er dette som er den rette bukmuskelen sin oppgave.

WTHangingLegHipRaise.gif

 

Legg merke til hvor høyt hofta løftes.

 

Det er med andre ord mulig at noen har sett noen trene bein-hoftehev en eller annen gang, og rett og slett bare har gått glipp av det faktum av at hofta også ble løftet. Hvem vet nå hvordan disse mytene oppstår. Det triste er at journalister uten utdanning eller med dårlige mainstream kunnskaper om trening faktisk skriver at beinhev trener magen, eller til og med nedre del av magen. Og slik ender vi opp med bedrevitere som hyler og skriker om at de angivelig kjenner at magen trenes og som lukker ørene i håp om å faktisk slippe å lære noe sant. Wink

 

En siste lille ting om bein-hoftehev - den trener også hofteleddsbøyerne. De fleste mennesker er for korte i disse musklene og trenger å tøye disse mye for å rette opp på holdningen i hofta. Når man tar i bruk mageøvelser som også aktiverer hofteleddsbøyerne i såpass stor grad bør man være veldig flink til å tøye disse musklene for å ikke gjøre vondt værre. Når det er sagt, er sterke hofteleddsbøyere et must viss man er en idrettsutøver. I sprint vil f.eks. sterke hofteleddsbøyere gjøre deg i stand til å løfte opp foten raskere, og derfor være i stand til å ta raskere steg. Idrettsutøvere er jo ofte seriøs når det kommer til bevegelighetstrening, massasje, restitusjon etc så dette er ikke et problem for dem.

 

For å oppsummere: den rette bukmuskelen bøyer ryggraden (ved å løfte hofta eller skuldrene fra bakken i crunchposisjon), og hvis ikke ryggraden bøyes trenes ikke denne muskelen dynamisk. Under vanlige beinhev brukes den kun statisk for å stabilisere hofta, og det spørs om dette er så vanvittig god trening. Det er forskjell på bruk og på trening.

 

Takk til Celdiir fra Treningsforum

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Er det noen spesielle typer havregryn å andbefale? Og noen spesielle måter og tilbrede det på?

8454058[/snapback]

 

Til koking anbefaler jeg faktisk Lidl sine blå havregryn. Smaker bedre og koster ingenting (5 kr elns?).

Var en dag på lidl og kjøpte inn samtlige produkter kun for å sjekke hva forno smørje de som handler der løper etter: Havregryn, visse hermetikk ting som fks. de syltede sterke paprikane (altså spisse paprikaer -som man ikke får tak i ellers i norge)og grønnsaksjuisen var de eneste godkjente produktene for min del ;-P

Lenke til kommentar

Har kun prøvd 3 stykk forskjellige havregryn pakker: Bjørns Lettkokte/Store(tror jeg dem heter) og et slag dem har på Lidl(Rød pakke, husker ikke merke ol.). Tar kun melk og lar dem svelle i ca 5 min før jeg spiser. Synes den fra Lidl som jeg prøvde var mye mer søtlig og smakte syntetisk, noe som ikke appelerte noe særlig til meg. Begge fra Bjørn's er veldig gode, for noen blir den nok kjedelig i lengden så kan være lurt å ha på no syltetøy el.

Lenke til kommentar
Ah fy faen, prøver å drikke en shake med Cell Max Frisk Sitron nå som jeg har kommet hjem fra trening

8454461[/snapback]

Fikk en boks av en kompis for noen uker siden. Det går ned, men godt er det absolutt ikke, nei.

8455728[/snapback]

 

Prøvde meg med en god dose fun light tropical celebration nå, smaker faktisk ikke såååååå ille, skal nok klare å presse i meg dette etter trening i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...