Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH

Okei, det høres jo igrunn fornuftig ut. Jeg får prøve meg litt frem da. Det er uansett ikke store belastningen det er snakk om så sjansen for en skade er nok rimelig liten :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50 % av kosten til denne karen kommer av fett.

 

CA.jpg

 

Denne mannen her hadde fett og proteiner som hovedkilde, og minimalt med karbohydrater. Han spiste også en bare gang om dagen.

 

sn119.jpg

 

 

 

 

Børge Fagerli og Fredrik Paulún anbefaler vell 30 % proteiner. Det er ikke noe fasit her.

 

Men les litt om hvordan kroppen fungerer. Og test ut forskjellige ting, for å se hvordan kroppen reagere på dette. Jeg for min del spiser mye fett og proteiner, samt lite karbohydrater for dette tåler jeg ikke. Spiser jeg mye karbohydrater blir jeg feit, som jeg har vært før :)

Lenke til kommentar
Men er det virkelig så stor forskjell fra person til person?

8408413[/snapback]

Både ja og nei. Jeg mener at hovedgrunnen til fedme i sammfunnet er at folk spiser alt for mye karbohydrater, og generelt alt for mye kcal. Men jeg mener du kan spise mere kcal om dette kommer fra kjøtt og proteiner, kontra karbohydrater. Ved å spise fett og proteiner, bestemmer kroppen selv når den skal lage glukose osv. Du får heller ikke det insulin sjokket hele tiden som karbohydratene står for. Det er ingen som vet bedre en kroppen selv, når den trenger hva .

Det er selvfølgelig mye mer komplekst en dette, men jeg mener dette er mye av grunnen.

 

Jeg vil si det er to typer folk. Det er jegeren og samleren.

 

Jegeren er steinaldermennesket som jaktet. Disse spiste nesten utelukkende kjøtt, sped på med litt nøtter og bær. Det kunne gå dager mellom når de spiste, men når de spiste spiste de MYE. Disse levde på fett og proteiner, og minimalt med karb. Denne gruppen tror jeg tåler karb´s dårlig.

 

Samleren gikk og sammlet mat. Med dette mener jeg slike ting som nøtter, røtter, bær osv. Disse fikk i seg mye mer karbohydrater en jegern. Målttids frekvensen var nok mye hyppigere også for denne gruppen. Denne gruppen tror jeg tåler karbohydrater bra.

 

Har lest litt om dette, og tenkt mye. Og dette er veldig interessant. Menneskekroppen har utviklet seg hele tiden, og den har lært å tilpasse seg det den alltid har hatt til rådighet, og det det har vært mest næring i, nemlig kjøtt! Men selvfølgelig har den mer eller mindre tilpasset seg større karb inntak over de siste 1000 årene, men kjøtt er like vell basisen. Men nå tenker jeg mye her :)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Men, hva mener du med: Tåler det ikke bra? Blir de dårlige i magen eller no?

8409300[/snapback]

Nei, mener at det fysiologiske ikke tåler det så bra. Tåler var litt dårlig ordbruk fra min siden, det jeg mener er større mengder blir fort lagret til fett osv.

 

Sånn som for min egen del, vil jeg si at jeg ikke "tåler" det. Jeg spiser selvfølgelig karbohydrater, men spiser jeg mye av dette blir jeg fort feit. :) Hvis jeg ligger relativt lavt på karb, kan jeg spise mye proteiner og fett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Baserer du det du sier nå på blodtypedietten, kengdal?

 

I morgen tidlig skal jeg opp og ha årets første morgenjogg. Blir deilig. Det er helt sikkert mer slitsomt å komme meg opp av sengen enn det er å løpe opp alle bakkene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Mye karbohydrater gjør susen for meg ivertfal :)

8409079[/snapback]

For meg og, i de periodene jeg gikk opp mest i muskelmasse, fett og væskebalanse bestod kosten hovedsaklig av karbohydrater. Særlig proteinrikt spiste jeg ikke, bare kasta innpå alt jeg orka å stappe inn. Desverre er jeg matlei nå, klarer ikke å dytte innpå de samme mengdene lenger :(

Lenke til kommentar
Mye karbohydrater gjør susen for meg ivertfal :)

8409079[/snapback]

For meg og, i de periodene jeg gikk opp mest i muskelmasse, fett og væskebalanse bestod kosten hovedsaklig av karbohydrater. Særlig proteinrikt spiste jeg ikke, bare kasta innpå alt jeg orka å stappe inn. Desverre er jeg matlei nå, klarer ikke å dytte innpå de samme mengdene lenger :(

8409498[/snapback]

Vel jeg holder meg høyt på proteiner og karbohydrater, men fett får jeg ikke i meg så sykt mye av, men får i meg nok :)

Lenke til kommentar
Baserer du det du sier nå på blodtypedietten, kengdal?

8409480[/snapback]

Nja, jeg bare tenker egentlig litt høyt, og tar litt fra forskjellige steder.

 

Dette er temaet er så utrolig spennende. Tenk på ulike karbo/prot/fett sammensetningene i de ulike delene i verden! Og det fungerer alt sammen, dog noe mer optimalt noen steder en andre, men like vell.

 

Og tenkt på de fysiologiske forskjellene hos folk. Det var noen som hadde forsket på energi bruk i kroppen, og det viste seg at noen forbrente 3 ganger så mye som andre i inaktivt stadie. Dette er mye! Og hvilken type "drivstoff" skal de ulike personene ha for å fungere optimalt. Og har alle disse tingene som nevnt her, utspring fra ulike topologiske forskjeller fra hvor ur mennesket bodde og hva disse hadde tilgjengelig av mat. Men nå må jeg snart legge meg, så jeg ikke tenker for mye og ikke får sove ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er så lei av å være skadet at jeg snart gir opp. Faen jeg klikker. Jeg klarer ikke spise om dagene heller, likevel føler jeg meg feit og alt annet enn veltrent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...