Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ballspill bør stort sett ut av gymfaget, det får man bedrive på siden av skolens opplegg. Delte gutte/jente-klasser blir kanskje litt off the grid, men det bør gjennomføres et opplegg som baserer seg på grunntrening og som involverer alle. Ellers bør ernæring inn i den norske skolen ja, jeg er enig med deg der også. Kjenner man konsekvensene av kostholdet velger man lettere den sunne varianten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Vi hadde gym med jentene i parallellklassen i 7.klasse på barneskolen, og det var etter min erfaring veldig positivt. Det var jo ikke noe vanskelig å gjennomføre i praksis, guttene sluttet seint en dag, vi en annen. Det gjorde nemlig at det var mer jevnt nivå i timene.

 

Og ja, ballspill i gym er bare en uting. Det var jo ikke som om guttene i klassen som på død og liv alltid skulle spille fotball hver eneste gymtime ikke også spilte det på fritiden og i alle friminutt, det er viktigere med et opplegg som passer alle. Men som med mye annet på skolen var det stort sett de som skrek høyest som fikk oppmerksomheten :)

Lenke til kommentar

Ballspill ut av gym? Er vel stort sett det eneste de fleste er motivert for. Når det kommer til styrketrening så utgår alt utover push-ups siden Norge er så ufattelig i bakleksa å enda holder fast på filosofier fra 1950.

 

Delte klasser er en mulighet av og til, men da kan du banne på at en eller annen rødstrømpe reagerer.

Lenke til kommentar
Ballspill kan fungere som oppvarming kanskje, men jeg ser heller at man har styrketrening, intervaller, stretching, langkjøring, orienteringsløp, fjellturer (helgeturer) og denslags i gymmen.

8375744[/snapback]

Når jeg var 13 hadde jeg protestert høylytt og skolens eneste fag som jeg virkelig likte hadde vært ut.

Lenke til kommentar

Ikke jeg :) Jeg hatet stort sett det meste av fotball-timer i gymmen. Synes sirkeltrening, hinderløype-sisten og denslags var både morsommere og ga større utbytte(!). Men så har jeg da også vært på skolen for å utrette noe hele livet, har gjennom oppveksten syntes det var synd vi ikke hadde lengre skoledag og raskere fremgang i pensum. Det er sikkert ikke alle som føler det på samme måten.

Lenke til kommentar
Ikke jeg :) Jeg hatet stort sett det meste av fotball-timer i gymmen. Synes sirkeltrening, hinderløype-sisten og denslags var både morsommere og ga større utbytte(!). Men så har jeg da også vært på skolen for å utrette noe hele livet, har gjennom oppveksten syntes det var synd vi ikke hadde lengre skoledag og raskere fremgang i pensum. Det er sikkert ikke alle som føler det på samme måten.

8375878[/snapback]

Hadde et snitt på ca5.2 når jeg gikk ut av tiende, men gym var fortsatt faget jeg likte best grunnet ballspill o.l.

 

Tror uansett ditt tilfelle er av et fåtall da ;)

Lenke til kommentar

Jeg er selv 14år og går i niende og er enig med dere. Gymmen er elendig.

 

"Guttene løper de 15meterene til den blå streken, tar HELE TI pushups, løper tilbake TAR HELE FEMTEN situps, og hviler."

"Jentene løper de 15meterene til den blå streken, tar HELE FEM pushups eller TI kne-pushups, løper tilbake og HELE TI situps."

"forstått folkens?"

 

Om de ikke forandrer opplegget og lar oss ta tungere øvelser snart, skriver jeg klagebrev.

Det verste er jo at mer enn halve klassen blir sliten av dette.... :dontgetit:

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Beintrening i dag var herlig. Har slurvet litt med beintreninga før pga. en del små tilfeller av smerter i knær osv, men det ser ut til å ha rettet seg nå (kun ei tå som må fikses :dremel: ). I dag endte det med at jeg såvidt klarte å stå på bena, jeg ble svimmel og fikk nedsatt syn og hørsel (øresus fra helvete). Det gikk fort over, fortere enn anntatt, så etter 5 minutter pusting, pesing og lidelse har jeg vært cirka frisk i bena. Bakside lår strammer enda, men ikke forside (som var det som ødela meg mest). Håper nesten at det blir værre i morgen tidlig, ellers blir jeg skuffa. Uansett får jeg tid til hele beinprogammet nestegang, missa et par mindre øvelser i dag, så da kan jeg glede meg.

Lenke til kommentar
Jeg er selv 14år og går i niende og er enig med dere. Gymmen er elendig.

 

"Guttene løper de 15meterene til den blå streken, tar HELE TI pushups, løper tilbake TAR HELE FEMTEN situps, og hviler."

"Jentene løper de 15meterene til den blå streken, tar HELE FEM pushups eller TI kne-pushups, løper tilbake og HELE TI situps."

"forstått folkens?"

 

Om de ikke forandrer opplegget og lar oss ta tungere øvelser snart, skriver jeg klagebrev.

Det verste er jo at mer enn halve klassen blir sliten av dette.... :dontgetit:

8376104[/snapback]

Er jo nesten mer slitsomt enn vår gym :!: :!:

 

 

 

 

En mann på gymmet så at jeg gjorde Upright Row og etter jeg var ferdig forklarte han at man ikke burde gjøre øvelsen fordi det er så unormal øvelse for kroppen, å løfte på den måten. Han sa også at han hadde fått en skade over lengere tid i armen pga øvelsen og han frarådet å ta øvelsen.

 

Er den egentlig så ille som folk skal ha det til?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har tenkt til å kjøpe noen hansker til når jeg trener.

Ettersom når jeg trener til vanlig nå så blir huden så tørr og hard, så sprekker den opp noen ganger.

 

Er det bare vanlig sykkelhansker som blir brukt? Eller er det noe som er mer egnet til treningsstudio?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har noen hansker fra Nike (som jeg ikke bruker, ødelagt hud er motiverende) som heter noe sånt som "fitness glove" e.l. Dette er sykkelhansker som også kan brukes til body pump, vektløfting, roing osv. De er i dri fit-materiale og er veldig behagelige. Anbefales.

Lenke til kommentar
Er det bare vanlig sykkelhansker som blir brukt? Eller er det noe som er mer egnet til treningsstudio?

8380844[/snapback]

Det finnes som Wh1te nevner dri-fit. Og det finnes noe av hardere materiale. Jeg mener dri-fit er best selv om de tåler mindre. Uansett er det beste med treller at man slipper å bruke fingrene for og klø dama på ryggen.

Lenke til kommentar

Det var en morsom leif. :D

 

Nå har jeg justert kostholdet. Nå spiser jeg mer brød (helkorn/fullkorn/grove saker), og kuttet ut måltidserstatning, og fortsetter med kjøttmåltid + brød til lunsj og kvelds, i tillegg til den vanlige middagen og frokosten. Så da er mellommåltidene mine kl. 9:30 og 15:00 en brødskive, og jeg ble faktisk ikke sulten.

 

Det er justert fordi jeg trener lite styrke, bare en dag i uka, og ellers trener jeg utholdende styrke og løper langt 4-5 ganger i uka, så jeg ender opp med sånn 50/20/30-fordeling på karbohydrater/fett/proteiner. Egentlig burde jeg ligge på rundt 65% av kaloriene bestående av karbohydrater, men da tror jeg at jeg ikke kunne holdt på med styrketreningene.

 

Er det noen som veit om hva jeg kan forbedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...