Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Har begynt med intervalltrening på mølle, 4x4. Det som skjer er at min høyre legg og fot stivner, så jeg får ikke løpt med ordentlig teknikk da jeg ikke får bevegd foten. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor det skjer, da jeg fint kan løpe feks 5km i lavere hastighet uten at det skjer. Tips? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har begynt med intervalltrening på mølle, 4x4. Det som skjer er at min høyre legg og fot stivner, så jeg får ikke løpt med ordentlig teknikk da jeg ikke får bevegd foten. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor det skjer, da jeg fint kan løpe feks 5km i lavere hastighet uten at det skjer. Tips? 

Få sjekket om du er plattfot eller hulfot? Strekken som kommer ved landing etter steg av at man er hulfot kan resultere i at du kramper til.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen! Det blir for lite for min del også, får sjekke om de har utvidet noe siden da. Har vurdert Athletica selv (er student også) men synes de har latterlig dårlige åpningstider, og det gjør at det er ganske fullt der fra midt på dagen og utover (har ikke tid til å trene før skolen). Neste alternativ foruten om Fitness 24/7 og Athletica blir vel Fresh Fitness, men er litt lei de. 

06.00-22.00 mandag - torsdag er vel ikke så ille da? Hvis du trener kl 21. så er det nok ikke så mange der.

Stenger dog tidligere i helger..  :hm:

Endret av ræss93
Lenke til kommentar

Etter et par år uten trening og totalt forfall av kropp og legeme (litt overdrivelse) begynte jeg å trene litt igjen rett før nyttår. Veide 92.5 nyttårsaften og er foreløpig ned 7.4kg. Å gå ned i vekt har jeg aldri sett på som et stort problem da det er kcal spist - kcal brukt. Skal ned 12kg til og håper å være ferdig med det i slutten av  mars. Så kommer spørsmålet mitt.. Hva er anbefalte øvelser for å få bedre kondis (intervall, men tid/lengde/hastighet?) og hva er beste øvelsene for å få bedre spenst? Tips og triks tas imot med takk.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen! Det blir for lite for min del også, får sjekke om de har utvidet noe siden da. Har vurdert Athletica selv (er student også) men synes de har latterlig dårlige åpningstider, og det gjør at det er ganske fullt der fra midt på dagen og utover (har ikke tid til å trene før skolen). Neste alternativ foruten om Fitness 24/7 og Athletica blir vel Fresh Fitness, men er litt lei de. 

Hvis du bor/holder til eller er i Oslo sentrum kan jeg anbefale Fitness Xpress på Bislett. Veldig mange møller/sykler samt mange (4-6 av hver) benk/knebøy stativ samt mye frivekter og maskiner. Gode åpningstider også (etter min mening).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så kommer spørsmålet mitt.. Hva er anbefalte øvelser for å få bedre kondis (intervall, men tid/lengde/hastighet?) og hva er beste øvelsene for å få bedre spenst?

Vel, 

1. har du noe du ønsker å oppnå ved å få bedre kondis? (er et helt kurant mål i seg selv, altså)

2. hva liker du?

Grunnen til at jeg spør er at det er mange veier til bedre kondis. Du kan løpe, svømme, sykle.. gå på ski! Å gå tur er passende det også (dog ikke det mest effektive, kanskje). Angående punkt 2, så er det jo ikke alltids man liker noe i starten.. men blir gjerne lettere å holde på med noe man synes er gøy/givende. Ellers er en grei fremgangsmåte til bedre kondis å først begynne å løpe, siden det er ganske lav inngangsterskel, du trenger kun noen greie sko, egentlig. Så synes du dette er SÅ gøy at du gjør det alt for mye, så du blir skadet. Og deretter bytter du over til sykling, fordi det er mindre belastende og du kan trene mye mer uten å få noen skader... men så kommer vinteren, og å sykle ute da er ikke noe gøy, så da kan du velge mellom å gå på ski eller å svømme for bedre kondis.

Det over her er eeegentlig bare tull. Men ja, mye forskjellige en kan gjøre for å få bedre kondis, det er ganske så relativt også. Noen standardøkter er den klassiske 4x4 (her kjøres det som regel i motbakke, få med noen venner!!) eller 45/15 (digg økt!!).

edit: ser at du spesifikt skriver intervall, hehe. nåvel, lar dette stå, kan legge til noen mølleøkter senere

___

På en måte treningsrelatert: det er SÅ fint i bymarka nå!!!  visste ikke at det kunne være så fint i Trondheim, når en kommer opp er det som å være på fjellet... Og litt artig å møte på Klæbo i løypa! Har egentlig aldri hatt sansen for langrenn, men driver å lærer meg teknikk og går ganske mye nå. Gøy når man føler man får det til! Såpass gøy at jeg har investert i noen brukte skøyteski.

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar

megawall of text

Takker for svar (klippet det ut så ikke hele siden er en eneste stor quote).

Tja. Hva jeg ønsker å oppnå med bedre kondis er flere ting.

1, Har lyst til å bli bedre i five a side fotball og tenger å få (mye) bedre kondis av den grunn

2, Har lyst til å begynne med toppturer på ski og da er det jo greit med så god kondis som mulig.

3, Har blitt utfordret til Toughest og et par andre aktiviteter på sensommeren/høsten så det er det.

Hva jeg liker er egentlig alt mulig. Ikke superfan av kondistrening, men det må til.

Har løpt endel på mølle før, men føler at musklene man bruker for det er helt andre muskler enn ved "vanlig" løping. Dvs at før kunne jeg fint løpe 45-50 min på 10-12 km/t på mølla, men når jeg begynte å løpe med andre ute/på bane ble jeg sliten mye mye fortere følte jeg.  Har begynt å varme opp med 1 time sykling med puls 160-180 før trening (2 ganger i uka)  bare for å komme litt i gang. Føler dog jeg ikke får noe særlig kondis av det.

Så er det også eksplosivitet og spenst. Men første fokuset er først ned 12 kg til (20 totalt) også begynne med opptreningen av spenst/styrke/eksplosivitet.

Hva gir best effekt av intervall 30/30 eller 45/15?

Lenke til kommentar

Det er jo bare rett utenfor referanseområdet? Hvor ble prøven tatt? 

Jeg ville ikke ilagt det for mye betydning uten en bekreftelse på prøven. Har du andre forutsetninger som infeksjoner? Disse kan gi feile positiver for andre prøver.

Har tatt samme prøve for en 4 år siden og da hadde jeg rundt 66-67 hvis jeg ikke husker feil, men tja. TRT? :D

Lenke til kommentar

Har tatt samme prøve for en 4 år siden og da hadde jeg rundt 66-67 hvis jeg ikke husker feil, men tja. TRT? :D

Behandlingsform er det nok en lege som står for :p

Generelt vil et slikt prøvesvar føre til videre utredning. Hvorfor ble det testet for SHBG? Mener å huske du har sagt tidligere at du må ha veldig lite mat for å få til deff. Stoffskiftesykdom? Det kan gi økt konsentrasjon av SHBG.

Lenke til kommentar

Behandlingsform er det nok en lege som står for :p

Generelt vil et slikt prøvesvar føre til videre utredning. Hvorfor ble det testet for SHBG? Mener å huske du har sagt tidligere at du må ha veldig lite mat for å få til deff. Stoffskiftesykdom? Det kan gi økt konsentrasjon av SHBG.

Spurte om stoffskifte for et års tid siden, men da var det helt fint. Tenkte å finne meg en eller annen spesialistlege og heller få det undersøkt skikkelig. Fastleger har jo nada peiling på noe som helst.

Legen satt til og med å sa, mens hun leste på nettet om testosteron, "dette har jeg ikke så mye greie på" :D

Lenke til kommentar

Noen her som kjører denne øvelsen? Er visst en øvelse de lærer i veldig tidlig stadige i russiske vektløfterskoler.

Dmitry sier man bør gjøre den før hver økt for å aktivere ryggen å forbedre holdningen (statisk hold øvre del av rygg).

Virker bra! Har dessverre ingen lignende der jeg trener, så er egentlig på jakt etter noe lignende. 

Lenke til kommentar

Spurte om stoffskifte for et års tid siden, men da var det helt fint. Tenkte å finne meg en eller annen spesialistlege og heller få det undersøkt skikkelig. Fastleger har jo nada peiling på noe som helst.

Legen satt til og med å sa, mens hun leste på nettet om testosteron, "dette har jeg ikke så mye greie på" :D

Har vært borti at eldre pasienter som har brukt stramme truser, istedenfor romslige boksershorts har fått forhøyet SHBG. Testiklene bør ikke holdes varmere enn nødvendig. 

Lenke til kommentar

Noen her som kjører denne øvelsen? Er visst en øvelse de lærer i veldig tidlig stadige i russiske vektløfterskoler.

Dmitry sier man bør gjøre den før hver økt for å aktivere ryggen å forbedre holdningen (statisk hold øvre del av rygg).

Virker bra! Har dessverre ingen lignende der jeg trener, så er egentlig på jakt etter noe lignende. 

Rygghev med en tung vektskive i armene er like bra, Klokov liker å overdrive ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...