Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sånn at du tar 12 reps hvis du har tatt seks på hver? Selv teller jeg bare hvor mange jeg tar på hver arm, og så sier seks reps på hver arm.

8284867[/snapback]

Har regnet sånn ja, så må vel begynne å regne anderledes.

 

Må vel ha gjøre om mine "12 rep" til 6 rep og heller trene med "16 rep" alla 8 rep.

Lenke til kommentar
Hvordan er det bedre for muskelaturen med hantler?

 

Har også hørt at benkpress med stang ikke gjør noe særlig "for deg".

8283106[/snapback]

Du har fordeler med begge to.

 

Jeg stiller meg bak Zethyr og vil anbefale hantler foran stang uten å blunke; Hantler "tar mye bedre" og krever mer av utførelsen. Dette er særlig grunnet mere støttemusklatur som er aktiv. Dessuten kan man kjøre øvelsen mye bredere.

Dette er grunnen til at man ikke klarer, med god teknikk i begge stiler, å kjøre like mye i hantler som i vanlig benkpress.

Skulle _aldri_ ha kjørt stang om sentret mitt hadde hatt tunge nok vekter.

 

Edit: ....Det er av samme grunn at maskiner må se seg slått av frivekter.

Lenke til kommentar
Vil du ikke si det er større sjanse for skader ved bruk av hantler, Remerser?

8285096[/snapback]

Snarere motsatt. Med riktig teknikk er det klart bedre, Hyrlen nevner en grunn; men hovedsakelig pga. du også får trent opp den viktige støttemusklaturen som er viktig for en skadefri treningshverdag :)

 

...Jeg tror du refererte til et innlegg jeg hadde ang. hantler og skulderpress. Korrekt?

Vel. Det var en litt annen situasjon da det hele kun var snakk om teknikk (går man for lavt blir det svært belastende på skuldrene) - men her også er hantler klart fordelaktig pga. aktivisering av støttemusklatur i mye større grad.

Lenke til kommentar

Jeg kjører skulderpress med hantler sittende i et par sett med ca. 10 reps, før jeg kjører tungt stående med stang :] Uansett er det viktig å huske at hendene aldri bør lavere enn haka, for å minimalisere risikoen for skader. Og husk at det er fordelaktig å løfte foran hodet fremfor bak.

Lenke til kommentar
Nettopp fordi det går i en mer fri bane med hantler. Nå mener jeg ikke nødvendigvis brystmuskelen, men jeg kan ikke bruke hantler, mye pga. skuldrene.

8286224[/snapback]

Blir litt feil vinkling det der. Grunnen til at du kjenner det i skuldrene med hantler antar jeg er fordi du ikke har trent deg opp med hantler, og derfor ikke utviklet støttemuskulaturen som trengs gradvis, og det kan kjennes uvant å bruke hantler. Enten av den grunn, eller at du sliter litt med skuldrene generelt, får du vondt/kjenner det i skuldrene når du bruker hantler.

 

Skal du hoppe over på hantler, må du nok gå ned noen kilo for å unngå skader i støttemuskulaturen. I starten er riktignok ikke treningsgevinsten så stor når det gjelder brystet, men det er desto viktigere for å unngå seneskader o.l.

 

Og jeg merker at vi igjen kommer tilbake til punktet om at man i starten bør velge baseøvelser fremfor isolasjonsøvelser, for å bygge opp grunnleggende muskulatur. I den grad det er forskjell på stang og hantler, er benk med hantler en "bedre baseøvelse" enn med stang, nettopp på grunn av dette med støttemuskulatur.

 

Men som sagt, det jeg skrev om treningen din var bare antakelser :thumbup:

 

EDIT:

Skjønner tankegangen din nå.

sjekka seff ikke siste post før jeg brukte 10 min på å forklare det her :p

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

Sendte samboeren som å kjøpe omega 3+6 til meg. Han kom hjem med 3+6+9 (som forøverig er greit nok det), men det var for ungdommer fra 12-15 år og sitronsmak :p De funker sikkert likegreit selv om jeg er allergisk mot sitron og må svelge dem fortest mulig.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Sendte samboeren som å kjøpe omega 3+6 til meg. Han kom hjem med 3+6+9 (som forøverig er greit nok det), men det var for ungdommer fra 12-15 år og sitronsmak :p De funker sikkert likegreit selv om jeg er allergisk mot sitron og må svelge dem fortest mulig.

8293931[/snapback]

 

Hva med å ta tran?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
NÅ er jo ikke alle så glad i tran da.

8294096[/snapback]

 

Sammenlignet med for eksempel Udo's Choice, smaker tran himmelsk. For ikke å snakke om TNs forferdelige omega-smørje.

Lenke til kommentar
NÅ er jo ikke alle så glad i tran da.

8294096[/snapback]

 

Sammenlignet med for eksempel Udo's Choice, smaker tran himmelsk. For ikke å snakke om TNs forferdelige omega-smørje.

8294123[/snapback]

Hehehe så rett så rett. Jeg er ikke kresen på smak, men den fra TN klarer jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...