Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Artikkelen vinkles mye mot barn og unge, der vil jeg si meg enig. 

Om det skal snakkes om voksne så er tommelfingerregelen at 20mg koffein pr kg kroppsvekt er ok før man snakker om toksiske nivåer. Det vil si at en voksen som veier 80kg kan innta 9 bokser NOCCO om dagen.

Eller 16!!!!!!!!!! kopper vanlig svart kaffe. 

Men er jo fint for Norum å få gratis reklame da :)

Jeg hadde denne diskusjonen med è som mente på at jeg drakk usunne mengde med kaffe her om dagen.

Har du link til troverdig informasjon som bekrefter dette, slik at jeg kan vinne den diskusjonen?

Jeg har nemlig med meg 0.75l kaffe på trening hver dag (ja, folk ler) og dette kommer i tillegg til 2-3kopper før og etter trening.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde denne diskusjonen med è som mente på at jeg drakk usunne mengde med kaffe her om dagen.

Har du link til troverdig informasjon som bekrefter dette, slik at jeg kan vinne den diskusjonen?

Jeg har nemlig med meg 0.75l kaffe på trening hver dag (ja, folk ler) og dette kommer i tillegg til 2-3kopper før og etter trening.

Foreleseren vi har i fysiologi påsto det, så jeg spurte han som underviser i biokjemi og han bekrefta det. Kan be de om kilde om det er av interesse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som konsumerer slike mengder :roll:  

Lenke til kommentar

Om eg hugsar riktig meinte nokre studiar at opp til 3-5 koppar hadde positiv effekt, men eg veit ikkje om det var nemnd negative effektar over det.

Det er blant anna avhengig av kva type kaffi du drikk (nokre bønner har meir koffein enn andre) og korleis kroppen reagerer på den. Nokre burde drikke mindre enn andre.

Står ein del her: https://www.reddit.com/r/science/comments/6mlp1f/increased_coffee_consumption_is_associated_with/

Som så ofte er det vanskeleg å påstå for mykje. Studiar er basert på statistikk som gjerne får forskjellige resultat og ikkje med sikkerheit kan hevdast at årsakane kjem frå det eine eller det andre.

Om du får noko ubehag eller negative reaksjonar på mengden kaffi så er det nok ein idé å redusere litt. Det er individuelle forskjellar og i så måte ikkje så lett å påstå at ein viss mengde er nok. Det er mest snakk om koffein, men det er jo andre saker og ting i kaffien òg. Ein bør i alle fall halde seg til filterkaffi for å unngå ein del uheldige oljer.

Lenke til kommentar

Foreleseren vi har i fysiologi påsto det, så jeg spurte han som underviser i biokjemi og han bekrefta det. Kan be de om kilde om det er av interesse.

Ja absolutt. Dette blir ofte diskutert i mitt miljø.

Hadde satt pris på det :)

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som konsumerer slike mengder :roll:  

Bakdelen med å ha med seg kaffe på trening er at det går utover vanninntaket :ph34r:

Om eg hugsar riktig meinte nokre studiar at opp til 3-5 koppar hadde positiv effekt, men eg veit ikkje om det var nemnd negative effektar over det.

Det er blant anna avhengig av kva type kaffi du drikk (nokre bønner har meir koffein enn andre) og korleis kroppen reagerer på den. Nokre burde drikke mindre enn andre.

Står ein del her: https://www.reddit.com/r/science/comments/6mlp1f/increased_coffee_consumption_is_associated_with/

Som så ofte er det vanskeleg å påstå for mykje. Studiar er basert på statistikk som gjerne får forskjellige resultat og ikkje med sikkerheit kan hevdast at årsakane kjem frå det eine eller det andre.

Om du får noko ubehag eller negative reaksjonar på mengden kaffi så er det nok ein idé å redusere litt. Det er individuelle forskjellar og i så måte ikkje så lett å påstå at ein viss mengde er nok. Det er mest snakk om koffein, men det er jo andre saker og ting i kaffien òg. Ein bør i alle fall halde seg til filterkaffi for å unngå ein del uheldige oljer.

Ja det stemmer. Det hadde noe med raffinert og uraffinert kaffe å gjøre mener jeg å huske - hadde noe med "oljen" i kaffen å gjøre((?)

Pulverkaffe var innafor - jeg drekker stort sett pulverkaffe.

Null ubehag.

Lenke til kommentar

Fikk tatt 5x5 med 90kg squat i går, det har tatt seg kraftig opp etter at jeg begynte å fokusere mer på squat de siste ukene. Og det har faktisk blitt en øvelse jeg ser frem til i motsetning til før da det var hat-øvelse nr1.

Bakdelen med å ha med seg kaffe på trening er at det går utover vanninntaket :ph34r:

Hadde nok bare vært en fordel for meg, kan drikke opp mot 4liter enkelte ganger..

Ellers drilker jeg også massivt med kaffe og energidrikker utenom trening. Merker lite effekt av det, hverken positivt eller negativt

Lenke til kommentar

Voks, tror jeg det er. Likevel, når det gjelder trakterkaffe og kaffepulver så greier du ikke å drikke deg til overdose som resulterer i et dødsfall, det skal virkelig godt la seg gjøre, da dette er ved ca 10g. Og 10g koffein er vanvittig mye kaffe

https://www.healthline.com/health-news/how-you-can-die-from-caffeine#1

Jeg drikker ca 5-10 kopper kaffe hver dag. Helt svart. Null kalorier = null bekymringer :)

Lenke til kommentar

Kaffe er strengt talt mer enn 99% vann, og som påpekt inneholder det et bredt aspekter av forskjellige stoffer. :) Trakterkaffe inneholder kafesterol, som er negativt assosiert med hjertehelse. Videre er opp til 6 kopper kaffe daglig i verste fall nøytralt eller i beste fall positivt assosisert med en rekke positive helsefordeler, som kreft, diabetes og hjertesykdommer. 

Abstraktet fra den norske avdelingen ved UiO oppsummerer dette godt:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/mnfr.201300526

Lenke til kommentar

Kaffe er strengt talt mer enn 99% vann, og som påpekt inneholder det et bredt aspekter av forskjellige stoffer. :) Trakterkaffe inneholder kafesterol, som er negativt assosiert med hjertehelse. Videre er opp til 6 kopper kaffe daglig i verste fall nøytralt eller i beste fall positivt assosisert med en rekke positive helsefordeler, som kreft, diabetes og hjertesykdommer. 

Abstraktet fra den norske avdelingen ved UiO oppsummerer dette godt:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/mnfr.201300526

Hva er kafesterol?

Lenke til kommentar

:wee:

Du er absolutt innpå noe her - to mekanismer er foreslått til å øke risikoen for enkelte typer kreft:
- Varmer drikker > 65 grader 
- Brent mat generelt (grillmat, toast) etc. Et konkret eksempel er at antioksidant-aktiviteten øker når brødet blir utsatt for varmebehandling. Det kan her tenkes at det er en beskyttelse-mekanisme mot blant annet akrylamid. Det er bakgrunnen for rådet om å ikke å overdrive varmebehandlingen (>200 grader). 

Edit: Kafestol (fettstoffer) er en type kolesterol, kahweol er en annen en finner i ufiltrert kaffe. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Hvorfor tar du ikke bare koffeinpille? 0,75L kaffe tilsvarer grovt regnet 300-632mg koffein. Mye enklere og mer praktisk med pilleform.

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du ikke bare koffeinpille? 0,75L kaffe tilsvarer grovt regnet 300-632mg koffein. Mye enklere og mer praktisk med pilleform.

Fordi jeg liker smaken, jeg liker roen og stemningen kaffen setter.

Jeg drikker ikke kaffe for å kvikne til som med en preworkout - den har ingen slik effekt på meg likevel.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...