Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prikkingen ser ut til å skyldes koffein i kombinasjon med andre stoffer. Personlig gikk jeg over til kaffe, som er en finfin PWO. :)

DB skrev om det nylig: https://www.dagbladet.no/mat/energidrikk-eksplosjon-blant-barn-og-unge---hjertet-kan-kollapse/70221070

Jesus det forbruket! 

HENDER DET DU DRIKKER ENERGIDRIKK? – ANDEL SOM HAR SVART «JA».       Aldersgruppe November 2015 Mai 2018 %-vis endring 10-12 år 8% 19% 138% 13-15 år 32% 53% 66% 16-18 år 62% 70% 13%

Guttungen fikk lov å drikke en redbull for en stund siden, han ble helt idiot... :lol:

Koffein i kombinasjon med alt det som er i eksempelvis RedBull er det som kan gi uønskete effekter.

Koffein alene kan man dog innta MYE av. 20mg pr Kg KV. En gjennomsnitts mann (75kg) kan innta 1500mg, hvilket tilsvarer 15 kopper kaffe :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Loller=lolz=ler.  :w00t: 

Noe av reklamens budskap er dog myntet på foreldre med barn som blir brukt som skjold i form av diverse kostfilosofier; gluten-. meieri/melk-, sukkerfri, lavkarbo, rawfood, detox, elendig veganerkost etc. 

Dette er problematisk som betyr at mange barn eksluderer gode matvaregrupper som dem tåler og får et unødvendig restriktivt kost.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Loller"?

Hvordan kom du deg inn på denne siden a, gæmmer'n? Loller, lollis, lollern. Det betyr at man ler

Loller=lolz=ler. :w00t:

Noe av reklamens budskap er dog myntet på foreldre med barn som blir brukt som skjold i form av diverse kostfilosofier; gluten-. meieri/melk-, sukkerfri, lavkarbo, rawfood, detox, elendig veganerkost etc.

Dette er problematisk som betyr at mange barn eksluderer gode matvaregrupper som dem tåler og får et unødvendig restriktivt kost.

Ja det gir jo mening. Jeg så for meg foreldre som tror proteinpulver er steroider

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jeg veit hva det betyr. Jeg bare syns det er harry som faen å bøye engelske forkortninger som et norsk verb.

Roflkopter!!1 ;)

EDIT: Og du? Det staves "rumpetroll"  :wee: 

Neida, skal ikke være grammar-nazi, jeg har mye skriveleifer selv. Det bare at noen ganger så må man nesten bare spørre litt :)

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen

Noen som har sett episode 3?  Tar for seg treningsutstyr, proteinpulver og kildekritikk.

Treningsutstyrbiten: Fokus på 2xu og kompresjonstøy spesielt. Konklusjon: mostly useless, litt ok dokumentert effekt på blodgjennomstrømning.

Proteinpulver: Intervju med en i PF. Standard fokuset fra norsk media om at folk ikke trenger (legger vekt på behov, ikke ting som pris, praktikalitet ol). Intervju med Truls Raastad. Nevner menigmann behov 1g pr kg kroppsvekt (som er det de baserer segmentet på, tror jeg) og 2 g pr kg for eliteutøvere (med 20-30t aktivitet i uken). PF kommer med ok argumenter (som enklere å innta, enklere å telle - blir da egentlig klippet til idiot da han sammenligner med biff og programleder sier 1 biff 2 biff 3 biff. Fikk litt inntrykket av at han enten hadde annet fokus eller ikke ville skjønne hva han ville frem til). Leide også inn 4 tynne ungdommer som fikk i oppdrag og gå til butikker og si de skulle trene til sommeren og tips om hva de burde gjøre. Alle fikk da kjøpt proteinpulver, noen fikk med annet som BCAA og 1 av dem fikk typisk piss (mass gains sukkerbombegreier).

Kildekritikk: ganske fin bit. Lagde et bullshit produkt, viste hvordan de kan ta i bruk studier for å trikse litt med små ting (kan bla dra frem tilfeldig helseeffekt og bruke i markedsføring av produktet med fotnote om "showed effect, but needs further study/validation"). Sikkert et fint segment å se på for deg. Mitt tips er å se episoden men hoppe over innslagene med bloggeren, det tar nemlig en del minutter og bidrar egentlig til lite annet en å forlenge runtime på programmet. Brukte en blogger til promotering, lagde venteliste til produktet (som er å løpe med en rar type stein i skoen) . Venteliste fulltegnet visstnok, pris:299.

Lenke til kommentar

Ja, skjønner ikke behovet for å gjøre seg dummere enn man er når det gjelder proteinpulver..

Alle la vekt på at man ikke trenger det så lenge man dekker behovet gjennom mat, i stedet for å ha fokus på hvorfor og når man kan/bør benytte det (som tilskudd, også et ord som ikke var nevnt).

PF sjefen virket også sur (forståelig), så drt ga ikke et veldig positivt inntrykk for folk som ikke allerede har kunnskap.

Resten var ok for så vidt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos proteinpulver, den hittil største oversikt-studien ble publisert her om dagen. Ikke at den finner noe kontroversielt, snarere bekrefter den hva vi vet og tilføyer i tillegg interessante data på detaljnivå, som behov og tilskudd for eldre. *Hoste* Siden */hoste* ?

https://bjsm.bmj.com/content/52/6/376?utm_source=hootsuite&utm_medium=social&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Apropos proteinpulver, den hittil største oversikt-studien ble publisert her om dagen. Ikke at den finner noe kontroversielt, snarere bekrefter den hva vi vet og tilføyer i tillegg interessante data på detaljnivå, som behov og tilskudd for eldre. *Hoste* Siden */hoste* ?

https://bjsm.bmj.com/content/52/6/376?utm_source=hootsuite&utm_medium=social&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

TL/DR pga akademisk tekst, hvilket jeg ikke gidder når det er helg... :lol:

Gi oss et KORT sammendrag, og ikke på akademisk form! ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...