Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En vanlig stang (Olympia-stang, som oftest) veier 20kg, men det finnes både 10kg, 12,5kg og jeg tror det er 17,5, eller noe sånt også?

Hva en stang veier i gjennomsnitt aner jeg ikke, men som regel 20kg.

Olympia-stenger har sånne ekstra tykkelse på sidene.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
50mmstang.jpg
Endret av Redline
Lenke til kommentar
Hvor mye veier en sånn stang når man tar benkpress, sånn i gjennomsnitt?

 

Har opplevd noen steder at jeg ikke greier mer enn stanga, mens andre kan jeg ta på opptil 20kg.

8282999[/snapback]

Det er sjelden at ei stang veier mer enn 20 kg (ei "vanlig" olympiastang veier 20). Men anbefaler deg uansett å bruke 2 hantler fremfor ei stang, litt bedre for muskulaturen :)
Lenke til kommentar

Det er vel flere grunner til det. For nybegynnere spesielt er manualer generelt bedre fordi det trener støttemuskulaturen i større grad enn med stang. Bevegelsesbanen blir større og mer naturlig, og man må balansere hantlene i stedet for at hendene er "låst" til stanga. Man får litt mer strekk i brystet, da man kan senke hantlene dypere enn brysthøyde.

Lenke til kommentar
Ah, jeg har prøvd litt begge deler. Virker egentlig "lettere" med hantler.

8283172[/snapback]

Er vel bare å kjøre på med tyngere vekter hvis det virker lett med hantler da.

 

Skal love deg at benpress med hantler tungt når du kommer opp i tunge vekter :)

 

 

Skal trene ben i morgen, gleder meg så sinnsykt til å presse meg 100% på knebøyen. Skal prøve å komme opp i 15 reps med 100kg + - :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Gleder meg til fem dagers eviglange skiturer på fjellet nå.... Den utrolig patetiske kondisjonen skal få kjørt seg ;) Kanskje nok til at jeg faktisk vurderer å begynne å jogge!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hvis det er noen trøst så er det sånn at hvis man kjeder seg nok (sånn er i hvertfall jeg) så trener man bare for å ha noe å gjøre på. Spørs hvor mange av vennene dine som er hjemme og sånn. Var nesten alene i sommer i 2-3 uker, aldri trent så mye i hele mitt liv, blir gjerne sånn når det enten er trening eller Dr Phil :wee:

Lenke til kommentar
Jeg skal se deg ta 40kg hundre ganger :)

8282740[/snapback]

Hmm, skulle da ikke være helt umulig. Må prøves på tirsdag. :hmm:

8282963[/snapback]

100 ganger er endel. Melkesyra tar deg nok til slutt, men har aldri prøvd selv å ikke gidder jeg bruke musklene på slikt tullball man ikke gror på heller ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...