Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Essensielt er et ganske sterkt ord og jeg har enda ikke sett noe som tilsier at det finnes essensielle karbohydrater på samme måte som proteiner og fett. Tror ikke du får så veldig delt debatt rundt det. Karbohydrater kan sikkert fint være "essensielle" i en viss persons kosthold/diett, men på en generell basis så har jeg ikke sett noe som støtter det.

Lurer på om det finnes noen eksperter/studier som mener det motsatte da.

Lenke til kommentar

Da kan jeg heller spørre: Hvorfor spiser man karbs? Vi lever jo i et samfunn hvor hamstring/lagring av energi ikke er en nødvendighet?

Det er et godt spørsmål.

Hva som er essensielt eller ikke, er ikke ensbetydende for hva som er gunstig å innta eller ikke. Karbohydrater er ikke essensielt, men det er energi. Det er slik bshagen påpeker: Jordbrukrevolusjonene gav for første gang stabil tilgang til energi på samme sted over lengre tid. Tilgangen til karbohydrater før landbruket er også nylig foreslått for å være helt nødvendig for utviklingen av hjernene våre

Lenke til kommentar

Hvorfor ser du stygt på skjokoladeplater? :p

Vel sjokoladeplata er en fiende i jakten på, eller vedlikeholdet av en lean fysikk ;)

Ellers.

Etter ferien har jeg prøvd å venne meg til å ikke telle kalorier/veie maten, dvs kun grovtelle i hodet. Prøver heller å spise når jeg er sulten, såkalt "Intuitive Eating". Jeg merker når jeg teller at jeg konstant har lyst på mat :p selv om jeg er i overskudd.

Noen som har prøvd gå denne veien før? Etter godt over et år med telling er det ikke barebare å klare seg uten.

Det jeg merker er at jeg er mindre sulten enn jeg var når jeg telte, og jeg spiser senere. Første måltid stort sett på kvelden og siste på natta.

Men det skal sies at flere faktorer kan spille inn:

- Er nettopp kommet hjem fra ferie for 5 dager siden

- Døgnrytmen er veldig forskjøvet

- Jeg er veldig lite aktiv utenom trening på gymen.

På mandag starter jobb igjen, så da begynner den virkelige testen.

Lenke til kommentar

Vel sjokoladeplata er en fiende i jakten på, eller vedlikeholdet av en lean fysikk ;)

Hvorfor det? Sjokolade er mye kcal osv, men det er jo bare "mat". Tell den som med alt annet, og dessuten - det er lov å leve en gang i blant også. For min del så får jeg et usunt forhold til maten jeg spiser, om jeg skal nekte meg selv alt mulig. For man trenger ikke nekte seg selv alt, selv når man skal ned i vekt. Men dette er ingen fasit selv sagt, det er bare sånn jeg tenker :)

Lenke til kommentar

Hvordan skal du få 7 milliarder mennesker til å spise, uten karbs? Uten jordbruk så hadde ikke sivilisasjon eksistert

Mulig du overtenker eller jeg som underkommuniserer hva jeg vil frem til.

Jeg ser for meg selv, ikke nytten i karbs. Jeg presterer bedre etter å ha kutta ut brødmat, ris, poteter osv.

Asiater i mange land hadde nok dødd uten tilgang på den risen de spiser, det ville vært galskap å bare tenke på å prøve det.

Jeg tenker mer for vår del, som kan unnvære å spise karbs.

Lenke til kommentar

Når helsegevinstene av gode kilder til karbohydrater er så veldokumenterte, så er det bakgrunnen for at det ønskes økt konsum av slike matvaregrupper. Av individuelle årsaker som gjør dette utfordrende, så er det også gode matvaregrupper på det motsatte.

Asiatere for øvrig, er en gruppe som tåler raffinerte karbohydrater verre enn vestlige, pga lavere aktivitet i genet som koder for amy-1, et stivelsespaltende enzym. 

Lenke til kommentar

Finnes det mat uten karbs som inneholder fiber?

Nei, all spiselig plantemat inneholder kostfiber. Det utgjør alt fra struktruelle barrierer til å ha stoffer med livsviktige oppgaver for plantene. Så kan man prossesere bort skallet. Typiske eksempler er sukkerrør til sukker eller korn til siktet mel (stivelse).

Denne her laget jeg for et par år tilbake og illustrerer korn: Korn.png

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...