Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Synes det er utrolig at han har samvittighet til å drive markedsføring på måten

Tjaa, nå skal ikke jeg snakke stygt om «alle» men hele markedsodellen til sats/elixia bygger jo mer eller mindre på og «lure» kunder inn som potensielle pt-brukere.

 

Men at det er forkastelig og uetisk, som masse annet her i verden. Jepp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hater benkpress....

 

Er andre uken inn i treningen. Har trent baseøvelser i seks økter til nå, og i dag stagnerte benken. Slik som det gjør hver gang jeg prøver å trene. Kommer meg alltid til litt over 50kg, også er det null fremgang, og jeg mister motivasjonen..

 

Har til nå greid en økning til 52,5kg. Prøvde 55kg i dag men klarte bare et fult sett, et sett med fire repetisjoner, og et med to repetisjoner. Tok et sett med 40kg før siste forsøk på 55. Er dette ok? Hvilken øvelser kan jeg gjøre i tillegg for å ikke stoppe helt opp?

 

Ellers har jeg kommet til 80kg på både mark og knebøy, 40kg militærpress, 50kg "barbell row". Får se hvordan det utvikler seg med disse øvelsene fremover.

Bare å kutte ut benkpress. Det er en totalt unyttig øvelse. Ihvertfall enn så lenge du trener militærpress.
Lenke til kommentar

Skal snart starte på min første "lean bulk", håper på å gå opp minimalt i fett % men få mest mulig gains, har lest at dirty bulking ikke er verdt det, men bare lurte på noen ting: 

 

1. Hvor mange kalorier over vedlikehold burde man ligge på? Noen kalkulatorer sier 3250 de dagene jeg er aktiv og jeg har vedlikehold på rundt 2100 om jeg sitter på ræva hele dagen og ikke gjør noe. 

 

2. Hvor mye burde man gå opp i uken så det ikke regnes som dirty bulking? 

 

3. Spiser man på vedlikeholds kcal på dager man ikke trener? 

 

4. Om man skulle forbrenne 300 kcal ved cardio burde man da spise 300 kcal ekstra? 

Endret av SmdYouNoob
Lenke til kommentar

 

Hater benkpress....

 

Er andre uken inn i treningen. Har trent baseøvelser i seks økter til nå, og i dag stagnerte benken. Slik som det gjør hver gang jeg prøver å trene. Kommer meg alltid til litt over 50kg, også er det null fremgang, og jeg mister motivasjonen..

 

Har til nå greid en økning til 52,5kg. Prøvde 55kg i dag men klarte bare et fult sett, et sett med fire repetisjoner, og et med to repetisjoner. Tok et sett med 40kg før siste forsøk på 55. Er dette ok? Hvilken øvelser kan jeg gjøre i tillegg for å ikke stoppe helt opp?

 

Ellers har jeg kommet til 80kg på både mark og knebøy, 40kg militærpress, 50kg "barbell row". Får se hvordan det utvikler seg med disse øvelsene fremover.

Bare å kutte ut benkpress. Det er en totalt unyttig øvelse. Ihvertfall enn så lenge du trener militærpress.

 

Fordi? Den aktiviserer mer muskelmasse enn mye annet, og du får trent tungt. Det er gunstig. Benkpress har også overføringsverdi til militærpress.

Lenke til kommentar

MARKLØFT aktiverer mer muskelmasse enn mye annet.... Benkpress har liten til ingen overføringsverdi til militærpress.

Det er en øvelse man gjør fordi man synes den er GØY, den har ingen annen verdi. 

 

Dette er jo bare tull. Benkpress og militærpress er beslektede øvelser, og deler det samme bevegelsesmønsteret. Bla skuldrene blir styrket av tung benkpress, og styrkede skuldre slår gunstig ut også i militærpress der de samme musklene også er en vital del av øvelsen. Jeg ville anbefalt press foran benkpress, fordi den aktiverer mer av skuldrene, + lengre bevegelsesbane , etc, men å prøve å fremstille øvelsene som om de ikke har noe med hverandre å gjøre, er kunnskapsløst vrøvl.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

MARKLØFT aktiverer mer muskelmasse enn mye annet.... Benkpress har liten til ingen overføringsverdi til militærpress.

Det er en øvelse man gjør fordi man synes den er GØY, den har ingen annen verdi. 

 

Dette er jo bare tull. Benkpress og militærpress er beslektede øvelser, og deler det samme bevegelsesmønsteret. Bla skuldrene blir styrket av tung benkpress, og styrkede skuldre slår gunstig ut også i militærpress der de samme musklene også er en vital del av øvelsen. Jeg ville anbefalt press foran benkpress, fordi den aktiverer mer av skuldrene, + lengre bevegelsesbane , etc, men å prøve å fremstille øvelsene som om de ikke har noe med hverandre å gjøre, er kunnskapsløst vrøvl.

 

Selv om begge øvelsene treffer to like muskler (anterior deltoids og triceps) er ikke bevegelsesmønsteret likt. Benkpress er en horisontal øvelse i relasjon til kroppen mens overheadpress er vertikal. Øvelsene er på ingen måter like.

Jeg er dog enig i at man kan overføre styrke mellom øvelsene, men da isolert sett (anterior deltoids og triceps).

Lenke til kommentar

Hater benkpress....

 

Er andre uken inn i treningen. Har trent baseøvelser i seks økter til nå, og i dag stagnerte benken. Slik som det gjør hver gang jeg prøver å trene. Kommer meg alltid til litt over 50kg, også er det null fremgang, og jeg mister motivasjonen..

 

*snip*.

 

fra 50 til 52.5 høres kanskje ikke så mye ut, men du skal huske at dette faktisk er 5% økning - en slik økning iløpet av 6 treningsøkter er veldig bra.

 

Gå ned til 40kg igjen nå, og øk belastningen med 2.5kg pr økt/uke - så skal du se at 55kg sitter før du vet ordet av det.

Lenke til kommentar

Hater benkpress....

 

Er andre uken inn i treningen. Har trent baseøvelser i seks økter til nå, og i dag stagnerte benken. Slik som det gjør hver gang jeg prøver å trene. Kommer meg alltid til litt over 50kg, også er det null fremgang, og jeg mister motivasjonen..

 

Har til nå greid en økning til 52,5kg. Prøvde 55kg i dag men klarte bare et fult sett, et sett med fire repetisjoner, og et med to repetisjoner. Tok et sett med 40kg før siste forsøk på 55. Er dette ok? Hvilken øvelser kan jeg gjøre i tillegg for å ikke stoppe helt opp?

 

Ellers har jeg kommet til 80kg på både mark og knebøy, 40kg militærpress, 50kg "barbell row". Får se hvordan det utvikler seg med disse øvelsene fremover.

Jeg har noen hypoteser du kan vurdere:

1. Du er utålmodig. Fortsett med innsatsen så vil resultatene komme.

2. Teknikken har forbedringspotensiale.

3. Du får i deg for lite næring.

 

Hvordan vurderer du hypotesene, Jokerjævel?

Lenke til kommentar

 

Hater benkpress....

 

Er andre uken inn i treningen. Har trent baseøvelser i seks økter til nå, og i dag stagnerte benken. Slik som det gjør hver gang jeg prøver å trene. Kommer meg alltid til litt over 50kg, også er det null fremgang, og jeg mister motivasjonen..

 

*snip*.

 

fra 50 til 52.5 høres kanskje ikke så mye ut, men du skal huske at dette faktisk er 5% økning - en slik økning iløpet av 6 treningsøkter er veldig bra.

 

Gå ned til 40kg igjen nå, og øk belastningen med 2.5kg pr økt/uke - så skal du se at 55kg sitter før du vet ordet av det.

 

 

Takk for tipset! Skal prøve det :)

 

 

balalaika

Jeg har noen hypoteser du kan vurdere:

1. Du er utålmodig. Fortsett med innsatsen så vil resultatene komme.

2. Teknikken har forbedringspotensiale.

3. Du får i deg for lite næring.

 

Hvordan vurderer du hypotesene, Jokerjævel?

 

Ikke usannsynlig at punkt 1 og 2 har noe med det å gjøre..

3. Dette tør jeg ikke svare på

Lenke til kommentar

Skal snart starte på min første "lean bulk", håper på å gå opp minimalt i fett % men få mest mulig gains, har lest at dirty bulking ikke er verdt det, men bare lurte på noen ting: 

 

1. Hvor mange kalorier over vedlikehold burde man ligge på? Noen kalkulatorer sier 3250 de dagene jeg er aktiv og jeg har vedlikehold på rundt 2100 og jeg sitter på ræva hele dagen og ikke gjør noe. 

 

2. Hvor mye burde man gå opp i uken så det ikke regnes som dirty bulking? 

 

3. Spiser man på vedlikeholds kcal på dager man ikke trener? 

 

4. Om man skulle forbrenne 300 kcal ved cardio burde man da spise 300 kcal ekstra? 

For å få svar på spørsmålene dine om ernæring kan jeg anbefale boka "The Renaissance Diet" på det sterkeste. 

 

https://renaissanceperiodization.com/shop/the-renaissance-diet/

 

Alt i boka er vitenskapelig begrunnet, uten at det blir for avansert for deg eller meg.

Du burde dog ha interesse for temaet for å komme deg gjennom boka, men det virker det som at du har.

Jeg sitter allikevel med en magefølelse om at du ikke kommer til å gidde å lese den. Prove me wrong.

Lenke til kommentar

MARKLØFT aktiverer mer muskelmasse enn mye annet.... Benkpress har liten til ingen overføringsverdi til militærpress.

Det er en øvelse man gjør fordi man synes den er GØY, den har ingen annen verdi. 

Tja, ønsker man større brystmuskler har vel benkpress ganske høy verdi? Er du ikke enig, Dufen?

Lenke til kommentar

 

MARKLØFT aktiverer mer muskelmasse enn mye annet.... Benkpress har liten til ingen overføringsverdi til militærpress.

Det er en øvelse man gjør fordi man synes den er GØY, den har ingen annen verdi. 

Tja, ønsker man større brystmuskler har vel benkpress ganske høy verdi? Er du ikke enig, Dufen?

 

Nei, man vil heller bruke øvelser som går på sammentrekning av brystmusklene. Flies i kabelrack f.eks. Eller dumbbell flies.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Men vet du om det er noe som er åpent nå? Alt jeg finner på nettet, stengte kl syv :/

 

Edit: ser fresh Majorstua har bemanne til åtte. Tror dere jeg kan komme dit før åtte, bestille drop in og så trene i tida det ikke er bemanna?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

 

 

MARKLØFT aktiverer mer muskelmasse enn mye annet.... Benkpress har liten til ingen overføringsverdi til militærpress.

Det er en øvelse man gjør fordi man synes den er GØY, den har ingen annen verdi. 

Tja, ønsker man større brystmuskler har vel benkpress ganske høy verdi? Er du ikke enig, Dufen?

 

Nei, man vil heller bruke øvelser som går på sammentrekning av brystmusklene. Flies i kabelrack f.eks. Eller dumbbell flies.

 

Da antyder du at benkpress ikke medfører sammentrekning av brystmusklene, altså. Troller du bare, eller er du faktisk seriøs?

Lenke til kommentar

 

 

 

MARKLØFT aktiverer mer muskelmasse enn mye annet.... Benkpress har liten til ingen overføringsverdi til militærpress.

Det er en øvelse man gjør fordi man synes den er GØY, den har ingen annen verdi. 

Tja, ønsker man større brystmuskler har vel benkpress ganske høy verdi? Er du ikke enig, Dufen?

 

Nei, man vil heller bruke øvelser som går på sammentrekning av brystmusklene. Flies i kabelrack f.eks. Eller dumbbell flies.

 

Da antyder du at benkpress ikke medfører sammentrekning av brystmusklene, altså. Troller du bare, eller er du faktisk seriøs?

 

Hva du TROR jeg antyder eller ønsker å stråmannsargumentere stemmer ikke. Øvelsen tar på brystmusklene, men ikke i nærheten i samme grad som flies. Benkpress er og blir en fjortisøvelse. Det er en grunn til at kun powerliftere og BROS fortsetter å bruke øvelsen.

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...