Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Med mindre man er på konkurransediett i siste oppkjøringsfase, eller går på en sånn smell to ganger i uken, så skjønner jeg ikke at man henger seg opp i å ha spist det der én gang. At man i heletatt vurderer å la være å spise neste dag er på grensen til sykelig. No offense Evelen. Vil deg bare vel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei! Skal droppe det for nå da. Mulig jeg tar 5 minutter på mølla eller sykkelen som oppvarming.

Hva tenker dere om starten da? Burde jeg fokusere på å trene med overkommelige vekter med mange repetisjoner og sett? Eller prøve meg på tyngre vekter med mindre sett og repetisjoner.. ?

Husk at målet er i første omgang vekttap. 

Vekttap skjer ved å kutte kalorier, og trening bidrar med å bestemme hvor dette vekttapet skal taes fra (fett/muskler). 

Mange repetisjoner og sett er ikke så snill med kroppen som en skulle tro. 

Ta 5-10 repetisjoner på øvelser som er sammensatte som benk, mark, beinpress, pullups og roing. 3 sett. 

Så opp mot 15 på isolasjonsøvelser på biceps-triceps, legg og bakside lår, og kun 2 sett 

Eg ville også bare anbefalt å brukt samme vekt på alle 3 settene, det er lettvindt, og har svært få ulemper. La oss si at du løfter 100kg benk maks, kan du forsøke 85kg over 3 sett og se om du klarer alle innenfor 5-8 repetisjoner.  

1set:  7reps

2set: 5 reps

3set: 3 reps

Neste økt ser du om du vil klare en repetisjon til, og du har gradvis økning som selvsagt er nøkkel til å vokse seg større/sterkere. Når du klarer alle 3 settene innenfor 5-8 repetisjoner, kan du øke vekten. 

Oppvarming?

Ta spinning eller hva du vil, husk fokus på at det skal være lett, og har kun ett formål, å øke temperaturen i deg. Så du kan stoppe når du føler deg lettere svett og varm. 

Neste del av oppvarming er warmup sets. Så før benken, så løfter du kanskje bare stangen en 20 ganger, tenk teknikk. Dette varmer opp ledd og diverse mot øvelsen. 

Neste del tar du 50% av maksvekten (la oss si 100kg), så 50kg ca 8 repetisjoner, også her tenk teknikk og presisjon. Husk du skal ikke løfte vekter, du skal bruke vekter for å stimulere en respons i muskulaturen. 

Neste del varmer opp sentralnervesystemet, så ta 1 repetisjon på opp mot 95% av vekten du skal trene på (85kg som eksempel over). Ta gjerne ett sett til på 1 repetisjon om du føler for. 

Etter dette er du klar til å starte rett på de 3 settene med repetisjoner ca 5-8. 

Hvor ofte og hva skal inn i en økt?

vektnedgang, holder det med 3 ganger i uken. Du kan bruke en øvre og nedre del splitt. Så overkropp ene dagen, bein og mage andre dagen. Så trener du typisk man-ons-fre så får du overkropp på man-fre, mens neste uke, får du bein på man-fre, siden det er annenhver gang. Då får du frekvensen for muskelstimulering litt mer enn 1 gang i uken som er helt greit siden du går ned i vekt. Forsøk gjerne også med full body workouts i starten om du vil, med fokus på sammensatte øvelelser. 

En av de store fordelene med slik øvre og nedre del splitt, er at då får overkroppen skikkelig hvile, samt leddene blir ikke belastet mer enn de trenger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Okei! Skal droppe det for nå da. Mulig jeg tar 5 minutter på mølla eller sykkelen som oppvarming.

Hva tenker dere om starten da? Burde jeg fokusere på å trene med overkommelige vekter med mange repetisjoner og sett? Eller prøve meg på tyngre vekter med mindre sett og repetisjoner.. ?

Husk at målet er i første omgang vekttap. 

Du kan fint trene mosjon, eller det de kaller Cardio.. Men ikke hver dag.. En eller to dager mosjonering er bare bra, de andre dagene tar du bare lett oppvarming og styrkeøvelser.

Samt passer kosthold, noe som ikke behøver å være så Nazi selvom man teller kalorier.. Dvs spis godt og sunt, bare begrens porsjonsmengden. unn deg noe godt, men minimer disse godene til avmålte tider.. Feks middag med venner, eller en liten sjokolade i helgen.

Kosthold er det viktigste, og så synes jeg det er viktig å trene variert sånn at man gjør litt forskjellig, ellers hadde jeg iallefall gått lei.

Lenke til kommentar

Problemet med bakkeintervaller på sykkel er at enten så blir det altfor varmt oppover, eller alt for kaldt nedover. Shorts når gradestokken såvidt bikker 10 grader er kanskje litt vel dumdristig uansett.

Resultatet var uansett at jeg våkna med en sår og vond hals kl 5 i dag. Trene (rolig) da, eller utsette det? Går vel uansett bort ila et par dager...

Lenke til kommentar

Omelett. Kjøper kartonger med egg fra storcash (se om du kan alliere deg med noen som jobber i innvandrersjapper eller er innkjøpsannsvarlig i et idrettslag). Får kartong med 240 egg til ca 350, så ca 1.50 per egg. Pleier å bruke 4 egg i omeletten.

Lenke til kommentar

Hva spiser dere til frokost/lunsj? Leter etter raske/billige måltider, litt lei av brødskive/havregrøt (men kald havregrøt går ned om dagen)

Spiser verken frokost eller lunsj. 

Har ikke gjort det på flere år, merker ingenting negativt ved det.

Har den siste uka spist hele dagsinntaket i et måltid. Det føles også utrolig bra.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har tvunget meg til å innta frokost! Sidend det hjelper sykt på når jeg skal spise det som er for meg «mye» kcal hver dag.

Jeg kjører melk i mixmaster og har i, i mer eller mindre hva jeg har/hva jeg orker rekkefølge.

Havrepulver

Proteinpulver

Melk

Olje

Fløte

Vaniljeis

Typisk frokost er 4dl ekstralettmelk, 80g havrepulver og 2/3 scoops proteinpulver. Blei jævla kvalm i begynnelsen, nå blir jeg bare tørst.

Tar 1 min å lage, 20 sek og drikke, og 1 min og vaske blenderen.

Lenke til kommentar

Ingrediensene i "Whey and oats" fra Proteinfabrikken:

Ingredienser: Hvetemel, myseproteinkonsentrat, eggehvite protein, maltodekstrin, melkeprotein konsentrat, solsikkeolje, havrefiber, hevemiddel (natriumbikarbonat), fortykningsmiddel (guargummi), salt (natriumklorid), aroma, kanel, surhetsregulerende middel (mononatriumfosfat), søtstoff (sukralose), emulgator (soyalecitin). Inneholder søtstoff.

:rofl:

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...