Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Bruker faktisk den treningsmetoden du har postet bilder av, har ofte litt trøbbel med en "klakk" lyd og at hele venstre armen svikter om jeg løfter manualer rett opp (kommer ikke på navn på øvelsen :(

8239584[/snapback]

-Ikke overbelast skulderen.

-Tren lett rotatorcuff 1-2 ganger i uken.

-Ligg på 12-15 reps.

-Strekk godt ut alle veier av rotator cuff.

-Lær deg å trekke tilbake skuldrene under benkpress, slik at du sparer skuldrene.

-Ikke ta maksløft.

Og det viktigste av alt, tren med hodet og ikke med egoet, så skal du nok se at det blir mye bedre.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det går greit å finne en tilnærming på en grei isolasjonsøvelse slik som konsentrasjonscurl for biceps også, selv om det er en viss unøyaktighet som spiller inn. Det er værre med slikt som knebøy eller strake markløft f.eks., siden flere muskler spiller en aktiv rolle, og kanskje enda værre med f.eks. situps siden man bør beregne både treghetsmoment og kraft (magemuskelen er festet flere steder, right?) vha integraler.

8237755[/snapback]

Jaja, men hold det enkelt: Dette er den "verste"/tyngste scenarioet ved den utførelsen. Når de andre musklene er med så blir jo biceps bare avbelastet. Uansett er fks. festepunktet til biceps, leddstørrelsen osv osv individuell og alt dette er faktorer som teller inn. Og skal vi være ordntlig pirkete så er jo bicepsen delt opp i flere deler som også har mye å si på den kraften som blir brukt (avhenger av hvordan manuelen [alternate pitch] blir holdt osv)

Når det gjelder de andre øvelsene så har du rett i at det blir komplisert. Men her var jo spørsmålet ang. curl ergo biceps ;) På andre muskelgrupper er det langt enklere å regne seg frem til svaret via eksisterende måleinstrumenter som kan måle trekkraften effektivt..

Lenke til kommentar
Bruker faktisk den treningsmetoden du har postet bilder av, har ofte litt trøbbel med en "klakk" lyd og at hele venstre armen svikter om jeg løfter manualer rett opp (kommer ikke på navn på øvelsen :(

8239584[/snapback]

-Ikke overbelast skulderen.

-Tren lett rotatorcuff 1-2 ganger i uken.

-Ligg på 12-15 reps.

-Strekk godt ut alle veier av rotator cuff.

-Lær deg å trekke tilbake skuldrene under benkpress, slik at du sparer skuldrene.

-Ikke ta maksløft.

Og det viktigste av alt, tren med hodet og ikke med egoet, så skal du nok se at det blir mye bedre.

Lykke til :)

8241805[/snapback]

Jau, var faktisk akuratt dette jeg fikk beskjed om å gjøre. Etter 2-3 uker merker jeg faktisk mye bedring i skuldern. Har ikke tatt benkpress siden jeg fikk disse problemene med skuldern. :)

 

Trene med hodet og ikke egoet er jo et godt poeng, ser forferdlig mange på SATS som trener med et ego som er 15ganger større en dem selv.. ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Trene med hodet og ikke egoet er jo et godt poeng, ser forferdlig mange på SATS som trener med et ego som er 15ganger større en dem selv.. ;)

8242613[/snapback]

Artig med de tynne ungene som legger på 10kg over maksløftet sitt og kjører halve reps med MASSE hjelp og går stolte rundt med arma ut til sidene etter settene sine :wee:

Lenke til kommentar
Åh jeg spottet en ved siden av meg for å være snill her en dag, og på slutten av både flyes og benkpress hadde jeg virkelig trøbbel med å løfte vektene hans. Snakker om å kjøre seg for langt, og så på hvert jævla sett.

8243025[/snapback]

 

Det er derfor jeg stort sett trener alene, slipper å falle for fristelsen til å ta så tunge vekter at jeg ikke klarer å fullføre målet mitt.

Lenke til kommentar
Det er derfor jeg stort sett trener alene, slipper å falle for fristelsen til å ta så tunge vekter at jeg ikke klarer å fullføre målet mitt.

8243089[/snapback]

For meg er en spotter der for å gi meg en ekstra trygghet, for å ha det litt sosialt under trening, og for å kunne eventuelt gi meg en ekstra dytt for å kjøre musklene litt lengre under det siste settet eller to. Det er ikke noen sinne snakk om at en spotter skal bruke mye krefter, merker jeg at jeg ikke klarer en repetisjon til uten mye hjelp så gir jeg meg der.
Lenke til kommentar
Klarte 72,5 kg 3x5 i benken nå :) Kunne sikkert tatt 5x5, men trente alene. Hater at andre ukjente spotter når jeg løfter... Men 5x5 neste trening går greit. Jeg har veldig bra fremgang for tiden. Da er det gøy og trene :D

8243689[/snapback]

Folk som spotter på deg nåru trener er bare så irr av og til;)

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Det er forresten noen drittunger på 16-17 år der jeg trener. De makser vel ordentlig rundt 55-60kg i benkpress, men kjører sett på først 60kg, har halv løftebane og maks med hjelp. Han som står bak får nesten pump i bicepsen der han står, og gjett om korsryggen hans får kjørt seg. Etter settet sier han som løftet at han skal øke til 75kg. Helt utrolig.

Joda, med hjelp fra to kamerater fikk han opp stanga, og løftet 1/3 ned, med masse hjelp her også, selvfølgelig. Etter åtte repitisjoner gir han seg, tar en pust i bakken, før han kommenterer til de litt mer uvitende kameratene: Nei, gutta, det er ikke vits i å gå helt ned, for det er så slitsomt.

Dette er altså sjefen i gjengen, som de to andrer hører på og tar etter. Stakkars.

Lenke til kommentar
Det er forresten noen drittunger på 16-17 år der jeg trener. De makser vel ordentlig rundt 55-60kg i benkpress, men kjører sett på først 60kg, har halv løftebane og maks med hjelp. Han som står bak får nesten pump i bicepsen der han står, og gjett om korsryggen hans får kjørt seg. Etter settet sier han som løftet at han skal øke til 75kg. Helt utrolig.

Joda, med hjelp fra to kamerater fikk han opp stanga, og løftet 1/3 ned, med masse hjelp her også, selvfølgelig. Etter åtte repitisjoner gir han seg, tar en pust i bakken, før han kommenterer til de litt mer uvitende kameratene: Nei, gutta, det er ikke vits i å gå helt ned, for det er så slitsomt.

Dette er altså sjefen i gjengen, som de to andrer hører på og tar etter. Stakkars.

8244522[/snapback]

Det er slike "unger" (jeg er like gammel) du må si fra til at de gjør det helt feil. Hvis de ikke vet bedre så kan de jo ikke gjøre det bedre. Men hvis de er "kuuule" slik som du beskriver dem, altså at de vet hvordan man gjør det, men føler seg mye kulere dersom de legger litt ekstra på, er det nok ingen vits nei.. Har heller ikke sansen for slike folk. Er endel der jeg trener også, men dette er faktisk litt mer voksne folk (20-25) som tror de er veldig sterke, eller ikke tør å ta mindre enn 15åringen som står på sida.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har hatt litt vondt i høyre håndledd et par uker nå.

Har ikke trent på noen dager, så merket det godt under benkpress i dag. Så er nok det som er grunnen.

 

For et par uker siden prøvde jeg med litt breiere grep, så var nok pga. det jeg fikk vondt i håndleddet, for når jeg hadde et smalere grep i dag kjente jeg ikke så mye, men gjorde ganske vondt med bredt. (5-7cm forskjell)

 

Bør vel kanskje ta det litt rolig en liten stund? :hmm:

Lenke til kommentar
Dumt at folk ikke klarer å tenke "Jaja, han løftet mer enn meg, men jeg hadde en bedre treningsøkt enn han".

8244710[/snapback]

Jepp..

 

Men skal være enig at det blir kanskje litt flaut å komme som 23 åring, og stå på siden av en 15-16åring som løfter dobbelt då mye som du gjør :p

 

Meen, man må innse sannheten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...