Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Treningskompisen min fant en ny metode å trene dipps (slik det skrives?). Istedet for å henge i 2 handtak, og gli opp og ned, brukte vi 2 benker istedet, og satte handene bak på den ene benken, føttene på den andre, la en 10-20kg vekt på magen/føttene & slapp oss sakte og rolig ned, og opp igjen. Fantastisk trening for triceps!

Litt vanskelig å forklare, men spør hvis dere lurer :p

8226695[/snapback]

Er en kjent øvelse det, ganske bra men tar VELDIG på skulderene.

Btw: Dips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor får jeg tak i en guide om hvilke muskelgrupper som brukes i en øvelse? Hvilken muskel øvelsen treffer best på... osv...

en blanding mellom:

- http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/

- http://www.iform.no/pub/art.php?id=52 (bare om flere muskel grupper)

Håper jeg uttrykte meg bra :p er litt smålig trøtt i dag :hmm:

8227264[/snapback]

http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Her kan du f.eks gå inn på Shoulders og velge Behind Neck Press. Da får du opp denne siden: http://www.exrx.net/WeightExercises/Deltoi...dNeckPress.html hvor det står hvilke muskler som blir trent..

Lenke til kommentar
Treningskompisen min fant en ny metode å trene dipps (slik det skrives?). Istedet for å henge i 2 handtak, og gli opp og ned, brukte vi 2 benker istedet, og satte handene bak på den ene benken, føttene på den andre, la en 10-20kg vekt på magen/føttene & slapp oss sakte og rolig ned, og opp igjen. Fantastisk trening for triceps!

8226695[/snapback]

Bruker selv det der til tider, har litt sansen for øvelsen.
Lenke til kommentar

En kompis av meg viste en side hvor man kunne regne ut hvordan lengden i armene hadde å si på vekten man løfter i f.eks scotts-curl. Meen,

For det første,

- Husker jeg ikke siden

- Og når jeg var inne på siden, fant jeg ikke ut hvordan det funket..

Noen som kan gi meg linken til siden og si meg hvordan det funker?

*Er nokså lang i armene ja*

Lenke til kommentar

Hvis man kjører en 100% clean bulk hvor man akurat spiser det man må spise og ikke for mye eller for lite, absolut BARE JA mat.

Har man liten sjangse for å legge på seg mye ekstra fett da?

Har deffet litt nå, ikke helt ned til å ha six pack (noe som jeg ikke bryr meg så mye om) er bare så VELDIG keen på å bygge muskler. Har lyst til å trene drittungt og intenst og legge på meg mer masse enn noen gang. Som sagt har mye motivasjon og tror jeg kan gjennomføre det.

Er litt under halveis i deffen, men har fått vekk mye fra magen og er mye mer markert enn jeg var tidligere.

Driter egentlig i hvordan jeg ser ut til sommeren siden jeg har en drøm om å kunne stille i Classic bodybuilding når jeg blir 18-19 år.

Noen som tror dette kan fungere bra? Å bare skippe resten av deffen for å bygge muskler altså. Er ikke sånn at jeg har gitt opp å deffe fordi det er slitsomt osv, men musklene kaller!

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Hvis man kjører en 100% clean bulk hvor man akurat spiser det man må spise og ikke for mye eller for lite, absolut BARE JA mat.

Har man liten sjangse for å legge på seg mye ekstra fett da?

Har deffet litt nå, ikke helt ned til å ha six pack (noe som jeg ikke bryr meg så mye om) er bare så VELDIG keen på å bygge muskler. Har lyst til å trene drittungt og intenst og legge på meg mer masse enn noen gang. Som sagt har mye motivasjon og tror jeg kan gjennomføre det.

Er litt under halveis i deffen, men har fått vekk mye fra magen og er mye mer markert enn jeg var tidligere.

Driter egentlig i hvordan jeg ser ut til sommeren siden jeg har en drøm om å kunne stille i Classic bodybuilding når jeg blir 18-19 år.

Noen som tror dette kan fungere bra? Å bare skippe resten av deffen for å bygge muskler altså. Er ikke sånn at jeg har gitt opp å deffe fordi det er slitsomt osv, men musklene kaller!

8228765[/snapback]

Har dårlige erfaringer med slike bulker. Føler at det da er lett og underspise fordi du hele tiden tenker på holde formen/lav fettprosent samtidig som du skal bygge. Enten ville jeg kjørt deffen helt ut eller startet og bulke skikkelig; dvs. at du spiser så mye at du er 100% sikker på at du ligger i kalorioverskudd. Du kommer nok til å legge på deg litt fett også, men slik er det bare.

Dette er min mening og vet at mange bulker på den måten du sier slik at de bare akkurat ligger 500 kalorier i overskudd, men for min del hadde dette blitt for mye stress med tanke på telle kalorier osv

Kjenner til problemstillingen din; hadde den samme før forrige sommer. Jeg var i gang med deffen, men ville virkelig bygge mer muskler. Det endte med at jeg begynte og bulke, men prøvde å holde formen samtidig - i den perioden økte jeg lite i muskelmasse og stod ca. på stedet hvil når det kom til fettprosenten.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Ikke alltid lett å finne nøyaktige formler, men det er verdt å merke seg at det er slik.

8227749[/snapback]

Ikke lett?

(Ikke helt on-topic - men fortsatt viktig å tenke på når man trener. Lett å glemme hvilke belastninger kroppen utsettes for. )

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

La oss ta det enkleste: Armen din er i 90* og holder en vekt. Hva er kraften som bic. [jeg vil kalle den kraften Fbic] må utdøve for å holde posisjonen..?

Tenk deg at armen er slik:

xx

xxb

xxi

xxc

xxe

xxp

xxs

xx

xxxxxxxYxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx[HÅND M/VEKT]

Da har du følgende krefter virkende i systemet:

-Kraften av bic.

-Gravitasjon på armen (Vekt)

-Gravitasjon på ballen (Vekt)

-Kraften som vil oppstå i leddet som følge av resten

Vi noterer også at centre of gravity vil være ca. midveis på armen (merket y). Ved å "glemme" den vertikale delen av systemet ser vi at vekten og underarmen alene utgjør en enkel rotasjonsoppgave (torque) som enkelt lar seg løse. Og siden systemet er i equilibrium (likevekt) så vil det tilsi at kraften ugjort av bic. må utgjøre det samme som vekten - relativt til massenes midtpunkt.

Tar vi utgangspunkt i at lengden av underarmen (fra leddet til midtpunktet av massen til vekten) er 35 cm, at distansen fra biceps festepunkt til leddet er 5 cm, at armen veier 2 kg og at vekten i hånden utgjør 5 kg så vil vi få følgende resultat:

(0,050m)Fbic-(0,15)(2,0kg)9,81-(0,35m)(5,0kg)g=0

Ved å løse for Fbic får vi: 400 Newton.

Vekten til selve objektet er tilsammenligning kun 49 Newton. Altså har vi en differance på hele 350 newton som må sies å være ekstremt. Grunnen til dette er (Selvsagt) at bicepsen, i mitt eksempel, kun er 5 cm fra leddet som tilsier at en massiv kraft må brukes for å løfte de 5 kg. som ligger "på andre side av jordkloden". Nesten iallefall.

Når det gjelder ulike vinkler er det bare å bruke enkel geometri for å tilpasse overstånde svar. Fks. vil en vinkel på 135* (altså 45* under eksemplet ovenfor) tilsi at alle faktorer justeres med sin45*. Men....Man får samme resultat ([ironi]Fysikk er vidunderlig... [/ironi])

Mener iallefall selv dette er riktig, utfra et logisk standpunkt. Er jo kun et enkelt spørsmål om torque. (Men jeg regnet kun på dette nå, impulsivt, så ikke skyt meg om jeg tar feil. Beklager dårlig språk men helst skulle jeg ha skrevet det på engelsk (språket jeg lærte fysikk i))

Lenke til kommentar

Torque = dreiemoment, forresten ;) Det går greit å finne en tilnærming på en grei isolasjonsøvelse slik som konsentrasjonscurl for biceps også, selv om det er en viss unøyaktighet som spiller inn. Det er værre med slikt som knebøy eller strake markløft f.eks., siden flere muskler spiller en aktiv rolle, og kanskje enda værre med f.eks. situps siden man bør beregne både treghetsmoment og kraft (magemuskelen er festet flere steder, right?) vha integraler.

Lenke til kommentar
Har hørt at skuldere er den muskelen som blir fortest overtrent og at man kun skal trene den 1 gang i uka. Stemmer dette?

8238991[/snapback]

Alle skjelett musklene i kroppen din, er bygget opp av akkurat det samme. Ergo er det ingen ting som blir overtrent fortere en andre. Men det som er med skuldrene, er at disse er meget aktive under mange press øvelser og får mye juling i under dips, benkpress osv. Jeg vil si at du ikke trenger direkte trening av fremside skuldre hvis du har mye pressøvelser i programmet ditt. Men midtre og bakside kan du gjerne trene spesifikt en gang i uken.

Husk også på å trene rotator cuff, da det er mange som ”glemmer” disse musklene. Rotator cuff er musklene som beveger mye av armene og skuldrene dine. Det er nok disse musklene som folk flest sliter med når de snakker om at de er overtrent skuldrene. Det er mange ”benkpressere” som sliter mye med dette. Med benkpresserer mener jeg de som prioriterer denne øvelsen og kjører den mye mer enn andre øvelser i skuldre\rygg.

"Rotator cuff" består av 4 muskler.

-Supraspinatus

-Infraspinatus

-Teres minor

-Subscapularis

Shoulderjoint.PNG

Her er noen bra øvelser, som hjelper for til for vondeskuldre eller for å forebygge.

External%20Rotator%20Cuff%20with%20Dumbell.gif

Internal%20Rotator%20Cuff%20with%20Dumbell.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...