Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pulsmåling er greit nok dersom ein trener etter sånt, men har klokkene anns informasjon som er påliteleg nok til å kunne brukast?

Hastighet, distanse, høydemeter og rutekart er jo kjekt om man beveger seg utendørs. De er også rimelig god på å vise tiden med ganske stor nøyaktighet. 

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell mellom produkter med pulsmåler, noen har hele 5-6-8 LED-lys. Andre 2.

Dessuten er det jo mest for å ha en pekepinn på hvordan man ligger an. Ikke alle som synes det er praktisk å gå rundt med Excel blokk.

Da kan jeg lettere få sjekket om kal stemmer i apparatene jeg bruker, det blir ikke presist, men det blir en pekepinn.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Stikker på hytta i morra og vurderer derfor å kjøre tre helkroppstreninger på rad (i går, i dag, i morra) før jeg stikker opp. Hva tror dere om det, katastrofe, eller en grei måte å få med seg noe gainz/ivareta treninga i juleferien? Er litt for tidlig i programmet med en ordentlig deload og blir borte til 27.

Hadde "lett" trening i går (~ti reps, men tok den helt ut da) og blir i såfall tung i dag (<3 reps) også er det litt forskjellige øvelser, selv om mange av de samme musklene treffes da. Lett mark i går, tung bøy i dag, lett dips i går, tung dips i dag, lett nedtrekk i går, tung chin i dag, lett skrå i går, tung militær i dag, lett face pull i går, tung roing i dag, lett fransk og biceps curl i går, tung fransk og biceps curl i dag. Også blir det isåfall en ny, lett runde i morra med mark, dips, nedtrekk, skrå, face pull og fransk og biceps.

Ka tycks? :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Hadde nok selv tatt fri i dag og tungt i morgen. Ellers er det vel ingenting som stopper deg fra litt egenvektstrening på hytta? Eller får du rare blikk?

Takk for svar :) Droppe økta i dag da. Kan jeg av nysgjerrighet få spørre hvorfor? Lite å hente, økt skaderisiko, kontraproduktivt, eller noe annet? Sånn jeg har skjønt det, er det fordi det er hvile som bygger muskler, ikke trening. Så kroppen må også få tid til å hvile. Men det kommer den til å få evig nok av den drøye uka jeg skal være der oppe, derfor jeg tenkte at det kunne være bedre enn ingenting.

Kunne en bedre vei å gå, vært å heller gjøre morradagens trening til et saftig blodslit? Enten ved å kjøre flere sett, eller ved å kombinere en tung og en lett trening i ett (innbiller meg at jeg kan prestere ~nesten like godt på enreppere etter tireppere, og motsatt, er jeg helt på bærtur? Føler det går litt på forskjellige ting).

Blir selvfølgelig egenvektstrening på hytta :) Får isåfall bare være med rare blikk. Har dessverre ikke noe oppheng for hangups eller noe for dips, så blir sparsommelig hva jeg får til, er jeg redd. Armhevinger, ettbeins knebøy, håndstående bøy (eller hva det nå heter, står på henda (mot en vegg) og prøver å senke meg ned og presse meg opp) hvis jeg får til det. Er det flere gode øvelser? Noen måte jeg kan få brukt lats/rygg/biceps? Har en søster på drøye 60 kg som jeg planlegger å bruke til knebøy og armhevinger.

Hadde vært virkelig gull å dra med seg enten en sliten kropp som bruker noen dager på å lappe seg sammen, eller få trent litt ordentlig på hytta. Kan ta dere en god faen på at det blir et godt kalorioverskudd, så hadde vært fint å få brukt det til noe konstruktivt.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Folk klarer sikkert være mer kreative enn meg, men få søsteren din til å lesse et par vedkubber i hendene på deg, så kan du kjøre en delvis bicepscurl. Har dere flaggstang, kan du legge den ned og kjøre en løfteøvelse (glemmer navnet, men den der du står med stanga mellom beina og løfter opp) evt løfte over hodet/bak, hvis du tørr. Kanskje et stort tre med en tjukk grein du kan kjøre pull/hang-ups på?

Du kan jo også kjøre armhevningene mens beina står i veggen, jo høyere opp, jo tyngre. Evt involvere klapp osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Takk for svar :) Droppe økta i dag da. Kan jeg av nysgjerrighet få spørre hvorfor? Lite å hente, økt skaderisiko, kontraproduktivt, eller noe annet? Sånn jeg har skjønt det, er det fordi det er hvile som bygger muskler, ikke trening. Så kroppen må også få tid til å hvile. Men det kommer den til å få evig nok av den drøye uka jeg skal være der oppe, derfor jeg tenkte at det kunne være bedre enn ingenting.

I hovedsak som du sier for å la musklene utnytte hele gjenoppbyggingsfasen før du går løs på de igjen.

To dager etter hverandre kan gå fint, spesielt ved å trene de på forskjellig måter (lett/tung, sakte opp/sakte ned e.l.), men tre dager etter hverandre på mye av de samme gruppene ber du mye av musklene dine.

Når det gjelder egenvektstrening vil jeg anbefale linken i signaturen min, eneste på Youtube jeg stoler 100% på. Der finner du en god del raske workouts som ikke krever utstyr som får de tøffeste til å grine.

Programmene og treningene hans er ikke hovedsak for ren bodybuilding eller powerlifting, men du finner neppe noen bedre for atletisk trening. (Følger til info et av programmene hans nå).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er veldig mye å ta med egenvekt dersom man faktisk gidder.

Pushups er jo en knall øvelse, finnes hauer av varianter, en plass å ta dips burde være lett å finne, og hangups enda mer. Da skal du vel ha noe til hele overkroppen ihvertfall.

Ellers, ny 1RM på markøft på mandag, 170KG  :w00t:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode tips til mageøvelser som tar skikkelig godt? Mangler en som treffer obliques og nedre magemuskler godt, bruker ab wheel som jeg føler tar sykt bra på de øverste, men mangler noe jeg føler er like bra på de andre muskelgruppene. 

Gjerne varianter med egen kroppsvekt og evt utstyr.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode tips til mageøvelser som tar skikkelig godt? Mangler en som treffer obliques og nedre magemuskler godt, bruker ab wheel som jeg føler tar sykt bra på de øverste, men mangler noe jeg føler er like bra på de andre muskelgruppene. 

Hanging leg/knee raises feks. Løft opp til siden for obliques.

Lenke til kommentar

Gjerne varianter med egen kroppsvekt og evt utstyr.

Landmines og woodchoppers. Det er ikke egenvektstrening da. Du kan evt. Ta «skrå» beinhev (pendle fra side til side).
Lenke til kommentar

@Dukien Hva tenker du om dette? Forsåvidt flere også..

https://www.bt.no/100Sport/sprek/Ny-norsk-studie-avkrefter-proteinmyte---Alle-tror-det-er-en-mirakelkur-247153b.html

- Dersom man trener to ganger om dagen, kan tilskudd ha noe for seg fordi det kan tenkes at man restituerer noen få prosent raskere. Men dette er kun teoretisk, mener forskeren. FOTO: Shutterstock

Ny norsk studie avkrefter proteinmyte: - Alle tror det er en mirakelkur

Professor er ikke overrasket over funnene.
Halvor Ekeland
Silje Dyregrov
18. des. 2017 18:28, oppdatert 20. des. 2017 08:58
10
Aktuelt

Eventbyrå nær konkurs på grunn av sykkel-VM. Ti personer kan miste jobben

Mange har fått med seg at det er viktig å få i seg nok proteiner hvis man vil ha effekt av treningen. Men en ny norsk undersøkelse viser at proteintilskudd ikke nødvendigvis er veien til målet.

Man trenger 0,8 gram protein per kilo kroppsvekt hver dag, ifølge Helsedirektoratet. Samtidig vet man at behovet for protein kan øke dersom man trener mye.

– Nordmenn ligger i utgangspunktet høyt på proteininntak. Det vi så blant dem vi hadde med i vår studie, var at de lå på rundt 1,6 gram per kilo kroppsvekt, forklarer doktorgradsstipendiat ved Norges idrettshøgskole, Håvard Hamarsland.

Han har forsket på hvordan protein påvirker styrketreningen. I en ny studie kommer det blant annet frem at det ikke er noen forskjell på om du tar proteintilskudd eller om du drikker lettmelk (se mer i fakta).
Vil du bli slank uten å miste muskler? Dette gjør mange feil.
Ekspert tar avstand fra «jentetrening»: – En av de verste mytene som finnes
– Minimal forskjell

Dermed er myten om at man trenger proteintilskudd for å få bedre effekt av styrketreningen, avlivet, ifølge Hamarsland. Samme mengde protein fra melk er vel så bra.

– Hovedfunnene er at det over tid ikke finnes noen forskjell på melk og andre tilskudd. Vi gjorde flere studier hvor vi ser en bedre effekt av tilskudd akutt etter trening, men sannsynligvis tar melken igjen den effekten litt senere fordi den brytes ned litt saktere, sier Hamarsland.

Med andre ord: Melk gir mer enn nok protein for den vanlige mannen i gaten. Dersom man trener to ganger om dagen, kan tilskudd ha noe for seg fordi det kan tenkes at man restituerer noen få prosent raskere. Men dette er kun teoretisk, mener forskeren. Stort sett er melk mer enn bra nok.

– Med tanke på restitusjon vil det kanskje være en teoretisk fordel med et raskere protein, sånn som pulver. Men det er minimal forskjell dersom du tar samme mengde melk. For en som trener fire ganger i uken, er det irrelevant, opplyser Hamarsland.
Smak og behag?

Hamarsland mener derfor at folk kan slutte å kjøpe dyre proteintilskudd. Samtidig handler dette om smak og behag. Proteinproduktene har forskjellig smak og kan være enklere å ha med på trening.

– Det kan være greit med pulver i bagen, ettersom du ikke trenger å oppbevare det kjølig. Rent proteinpulver er helt kurant, det også, men melk er like fint, mener Hamarsland.

Mange tror er nødvendig for å få gode resultater. Hamarsland er likevel ikke overrasket over funnene i studien.

– Nei, jeg er ikke det, proteinene er ganske like. Det er litt mer leucin i det nye proteinpulveret. Man har ofte sett på det som positivt. Jeg hadde ikke noen stor tro på at det skulle være noen forskjell, forklarer Hamarsland.
– Ingen mirakelkur

Bjørn Steen Skålhegg er ikke overrasket over funnene i studien. Han er professor ved Institutt for medisinske basalfag ved Universitetet i Oslo.

– Alle tror proteiner er en mirakelkur ved styrketrening. Men kroppens behov for proteiner er veldig lavt. Årsaken er at vi resirkulerer byggesteinene for proteinene i kroppen, inklusive i muskelcellene, sier Skålhegg.

Verdens helseorganisasjon anbefaler at man inntar cirka 0,75 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. Det tilsvarer om lag 52,5 gram protein per dag ved en vekt på 70 kilo. Dette kan man få i seg ved å innta eksempelvis halvannen liter lettmelk, eller eventuelt et glass melk, tre brødskiver, fire skiver med hvitost, ett egg, 40 gram kylling, 350 gram kokt ris og assorterte grønnsaker.

Skålhegg anslår at proteinbehovet kan øke til 1,5–1,7 gram protein per kilo kroppsvekt om man trener mye. Dette sammenfaller med Olympiatoppens anslag.

– Men mange bruker mye mer enn dette. Det er ikke nødvendig, og i verste fall er det skadelig hvis man har dårlige nyrer eller dårlig lever, sier Skålhegg.
– Beste fordelingene av proteiner

Han mener at man enkelt kan dekke behovet for protein ved å spise vanlig mat.

– Mager melk er godt for dem som tåler melk, og melken gir en av de beste fordelingene av proteiner for mennesker fordi det har en veldig god sammensetning av aminosyrer (byggesteinene i proteiner). Samtidig får du i deg kalsium, vitaminer og andre mineraler - noe du ikke får i deg når du spiser pulver. Dessuten smaker melk mye bedre enn pulver, sier Skålhegg.
– Aldri påstått det

Egil Berli-Johnsen er markedssjef i Proteinfabrikken, Norges største produsent av proteinpulver. De har hatt en stabil omsetning på rundt 100 millioner kroner de siste årene, der proteinpulver står for 50 - 60 prosent.
Mange nordmenn tar proteintilskudd i forbindelse med trening.
Shutterstock

Berli-Johnsen sier dette om den norske studien:

– Vanlig proteintilskudd er laget av melk, så jeg er ikke overrasket over at det har samme effekt. Vi har heller ikke påstått at proteintilskudd er mer effektivt enn melk eller annen mat, sier Berli-Johnsen.

Han mener likevel det er flere grunner til at proteinpulver kan være et godt tillegg i kosten for mange.

– Proteinpulver inneholder ikke vann og sukker, i motsetning til melk, og er rimeligere og mer praktisk, mener Berli-Johnsen.

– Burde dere informere tydeligere om at man kan få samme effekt av proteinrik mat som av proteinpulver?

– Det har vi vel gjort i 16 år. Samtidig er det idiotisk å spise noe som er dyrere og inneholder mer sukker, sier Berli-Johnsen.

Han mener det er en misforståelse at proteinpulver inneholder mindre av andre næringsstoffer enn melk.

– Regelverket for merking av kosttilskudd i Norge tillater oss ikke å merke med innhold som gir mindre enn 15 prosent av dagsbehovet, sier Berli-Johnsen.
– Man holder kalorier nede

Jørund Høyem (26) er en av mange nordmenn som bruker proteinpulver. For hans del handler det om kaloriinntak.

– Jeg syns ikke det er vanskelig å skjønne hvorfor folk kjøper proteinpulver. For mange er det faktisk en «mirakelkur». Man holder antall kalorier nede samtidig som man får i seg dagsbehovet for protein, noe som er veldig vanskelig for dem som ønsker å gå ned i vekt uten gå ned i muskelmasse, sier Høyem.

Han påpeker at 100 gram proteinpulver gir ham 77 gram protein for 390 kalorier. For å oppnå samme mengde protein med lettmelk med 0,7 prosent fett, må han drikke over to liter, noe som tilsvarer 750 kalorier, forklarer Høyem.

– Hvilket alternativ tror dere er mest praktisk og økonomisk, spør han.

NB! Etter at vi publiserte saken 18. desember, er vi blitt gjort oppmerksom på at denne studien er finansiert av TINE og forskningsrådet. NIH har gjennomført studien og eier således resultatene.

Artikkelen ligger i tekstform hvis dere ikke skulle ha flere gratisartikler igjen i bt eller av andre grunner ikke får sett artikkelen.

Hva tenker dere? Jeg tenker jo umiddelbart litt kildekritikk, og synes det er suspekt at Tine sponser forskningen. I tillegg, tar den vel f eks ikke helt høyde for mitt tilfelle (prøver å gå ned i fettprosent men bevare muskelmasse). Synes også overskriften er en del tabloid og litt misvisende. Jeg (og min far som hadde smelt opp avisen i morges da jeg våknet) tenker vel kanskje - melk veldig bra - proteinpulver ubrukelig hvis du allerede drikker melk.

Er min antagelse om at proteinpulver kombinert med melk vil være en god miks, basert på denne forskningen? Gjør det mest fordi det er veldig praktisk (går på periodisk faste), samt som han ene duden nevner - økonomisk og kaloriregnskapsmessig ganske greit også. Nå drikker jeg stort sett relativt dyrt pulver, fordi jeg er ekstremt opptatt av smak, slik at jeg også tar det for å kose meg litt (milkshake smak).

Er det ikke litt å skjære alle over en kam-tenkning når man konstant tar utgangspunkt i disse 0,6-0,8g per kg kroppsvekt, eller er alle som anbefaler mer enn dette på jordet generelt?

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Har aldri hørt om en myte som sier at protein fra pulver (melk) er bedre enn protein fra melk?

Skjønner ikke helt hvem de henvender seg til, men klart at Tine heller vil at folk skal drikke 1 liter melk hver om dagen i stedet for å bruke pengene hos andre.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...