Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trener en del ut året med en kompis som får lov til å ta meg med gratis på senteret hvor han er medlem. Han blir litt sen i kveld, så økten begynner ikke før 20.30, sikkert ferdig rundt 22. Er det veldig big deal om jeg tar proteinshaken og middagen før treningen og ingenting etter så jeg slipper å legge meg på full mage? Kjører også PF,så er vant til å være ferdigspist til rundt 20-tiden.

Lenke til kommentar

Trener en del ut året med en kompis som får lov til å ta meg med gratis på senteret hvor han er medlem. Han blir litt sen i kveld, så økten begynner ikke før 20.30, sikkert ferdig rundt 22. Er det veldig big deal om jeg tar proteinshaken og middagen før treningen og ingenting etter så jeg slipper å legge meg på full mage? Kjører også PF,så er vant til å være ferdigspist til rundt 20-tiden.

Det spiller NULL rolle :)

Lenke til kommentar

Kommer an på inntaket før trening. Like før trening så kan det gå fint. Om du derimot spiser noen timer før trening så anbefaler jeg å fordele middagen før trening så proteinshaken etter trening. Netto positiv proteinsyntese etter en hard treningsøkt oppstår ved tilførsel av kostproteiner, alternativet er å resirkulere kroppens eget lager. 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har/ bruker smart aktivitetsbånd eller klokke med pulsmåler?

Jeg lurer på å kjøpe noe sånt, har bestilt et bånd for å prøve ut av Huawei som ikke koster stort. En ting jeg merker meg er at smartfunksjoner, android osv ikke er godt implemenert i selv de mest kjente klokkene feks Garmin eller Fitbit osv..

Veldig drøyt med youtube tester av sånt, mye betalt reklame oser fælt, veldig skeptisk til Tek.no som hyller Fitbit Ionic som koster nesten like mye som en Apple Watch, og omtrent ikke har noen apper begrensede funksjoner osv og ikke den helt peneste i klassen heller vel. Synes den gamle faktisk er penere.

Er det like greit å kjøpe en smartsklokke med en treningsapp eller?

Jeg får gavekort til XXL i gave, så det blir en eller annen slik gadget. Men begynner å lure på om en smartklokke er bedre...

Siden smartfunksjoner i en treningsklokke er så som så.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kjøpte min fitbit charge 2 på tilbud til 999 elns, helt grei klokke for prisen.

Pulsåleren er helt ok, er du nøye på det må du vel regne med å legge litt flere lapper i en sånn klokke uansett, belte er vel veien og gå. Men nå ekke jeg så nøye på om jeg ligger på 160 eller 172.5 i puls når jeg løper.

Den må lades hver 5 dag ish.

Ellers er vel det ikke så mye og utsette igrunn...

Endret av SKAÐI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte min fitbit charge 2 på tilbud til 999 elns, helt grei klokke for prisen.

Pulsåleren er helt ok, er du nøye på det må du vel regne med å legge litt flere lapper i en sånn klokke uansett, belte er vel veien og gå. Men nå ekke jeg så nøye på om jeg ligger på 160 eller 172.5 i puls når jeg løper.

Den må lades hver 5 dag ish.

Ellers er vel det ikke så mye og utsette igrunn...

Var noe sånt jeg tenkte meg også, pluss at den funker som klokke.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med min Garmin Fenix Chronos. Det er en solid trening-/turklokke med GPS i skikkelig urmakerkvalitet:

maxresdefault.jpg

Men smartfunksjonene er ikke noe å skryte av. Er det prioritet så er nok apple-watch eller et tilsvarende android-alternativ veien å gå. Appen er også ganske midt på treet.

Endret av phax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med Fitbit er at det er det alle vennene dine har, og det er jo litt gøy å nye godt av community greia.

I tillegg er API-et deres åpent, så det kan du jo like med om du liker sånn.

Jeg kjøpte Min Charge 2 først og fremst for å estimere kcal, den har ikke mange veldig smarte ekstrafunksjoner, men den har et par jeg har lært meg å sette veldig pris på:

- Silent alarm.

Den vibrerer på hånda for å vekke deg, greit om du sover med noen som du ikke skal vekke.

Eller om du sover på toget og vil våkne til du skal stige av, osv.

- Vibrering ved telefon

Den vibrerer når det ringer, veldig greit å slippe å ha om du trenger være tilgjengelig, men er i omgivelser hvor det ikke passer seg å ha lyd/risting på selve telefonen, helt konge i min jobb ihvertfa..

- Vibrering ved notifikasjon + lese melding

Man kan lese melding fra en valgfri app ettersom dem kommer inn direkte på klokka, + man får en vibrasjon som notifikasjon, minuset her er at man kun kan velge en app, så f.eks både facebook messeneger og samsung messenger funker ikke samtidig.

Lenke til kommentar

Hvor presis er kcal-estimeringa på disse klokkene? Har selv en Tomtom Runner 2 (pulsklokke til ~2k), og den er helt på bærtur. Den påstår feks at jeg på en aktiv deg med løfting, en dag jeg med 100% sikkert vet at det ryker ~4k kcal på, brenner 2700-2900. Tilsvarende, har søstra mi (liten jente på godt under 160 cm) en av de dyrere Fitbitene, og den påstår at hun brenner ~3300 på en dag. Nå har hun riktignok en aktiv jobb som barneskolelærer, men ærlig talt, 3300 i forbrenning på ei lita jenta? Det artige/forpurrende, er at hun, med hjelp av meg, driver og slanker seg nå. Men hun nekter å gjøre annet enn å legge estimatet fra Fitbiten til grunn (fikk den av kjæresten, så det sitter nok litt langt inne å innrømme at den lurer henne), så da står hun omtrent stille i vekt selv om hun selv mener hun har et underskudd på 1000-1500.

Kanskje begynner jeg gå bli gammel, men jeg klarer ikke stole på disse dingsene. Det eneste som duger, er et godt gammeldags Excel-ark og tracking.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Skulle kanskje hatt en egen tråd, men er vel ikke så omfattende tema...

Uansett jeg har sneket og tittet rundt på nettet, og til mitt sjokk så har ikke Fitbit støtte ifølge de selv og endel brukere for nyere mobiler som..  Iphone X, LG G6 og de nyere LG, Huawei og Honor, med unntak av noen Ascend, samt Sonys nyeste XZ...

Det er dumt at de markedsfører det som kompatibel med iOS og Android, når de ikke støtter de nyeste apple og android produktene..

Kanskje det blir nye joggesko eller tøy isteden.. Myk pakke...  

Lenke til kommentar

Hvor presis er kcal-estimeringa på disse klokkene? Har selv en Tomtom Runner 2 (pulsklokke til ~2k), og den er helt på bærtur. Den påstår feks at jeg på en aktiv deg med løfting, en dag jeg med 100% sikkert vet at det ryker ~4k kcal på, brenner 2700-2900. Tilsvarende, har søstra mi (liten jente på godt under 160 cm) en av de dyrere Fitbitene, og den påstår at hun brenner ~3300 på en dag. Nå har hun riktignok en aktiv jobb som barneskolelærer, men ærlig talt, 3300 i forbrenning på ei lita jenta? Det artige/forpurrende, er at hun, med hjelp av meg, driver og slanker seg nå. Men hun nekter å gjøre annet enn å legge estimatet fra Fitbiten til grunn (fikk den av kjæresten, så det sitter nok litt langt inne å innrømme at den lurer henne), så da står hun omtrent stille i vekt selv om hun selv mener hun har et underskudd på 1000-1500.

Kanskje begynner jeg gå bli gammel, men jeg klarer ikke stole på disse dingsene. Det eneste som duger, er et godt gammeldags Excel-ark og tracking.

Dette hørtes kjent ut. Har selv brukt fitbit som lærer, og enten er kcal-estimatet på bærtur som du sier, eventuelt så blir skrittellinga misvisende når vi går rundt i klasserommet/friminutt og klokka tror vi langer ut med normal skrittlengde. Ut fra tilbakemeldinger fra andre så heller jeg mot det første. 

Angående pulsmåling så har jeg sett i diverse tester at optisk måling på håndledd (som de fleste aktivitetsklokker bruker) blir unøyaktig under aktiv trening, så denne virker å ha mest for seg for daglig forbrenning, hvile, stressnivå og andre smart-funksjoner. Skulle jeg hatt ny nå så ville jeg enten punga ut for en smartklokke eller ordentlig treningsklokke (som fenix-serien f.eks.) med pulsbelte.

Lenke til kommentar

Snip.

Snip.
Nettopp. Stoler ikke en tøddel på disse dingsene. Selvgjort er velgjort.

Har lest veldig nye forskjellig ang pulsklokker med måling på håndleddet. Noen sier omtrent det samme som deg, andre sier at de kan være like nøyaktige som de med pulsbelte. Merkelig nok, funka Tomtom Runner 1 briljant. Nøyaktig, treffsikker og konsistent. Toeren innbiller jeg meg feilrapporterer ganske mye mer. Valget er uansett lett da,spør du meg, pulsbelte er noe forbanna herk og ender med å ikke bli brukt. Skikkelig uchill å ha på seg.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...