Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Du tror da vel ikke at det var vekta som fikk ham til å knele? På meg virker det som det var et trøblete kne som slo ut. Er vel ikke den første toppidrettsutøveren som sliter med vedvarende skader/problemer i ettertid.

Enig i at hovmod står for fall, men enda morsommere når de faktisk får det til mens resten ler og ikke har trua.  :)

Ang. utseendefokus er jeg forøvrig enig. Sliter f.eks. med å overbevise dama om at brede skuldre ikke er stygt eller usexy. En kropp som er bygget for svømming ligner ikke veldig på instafitness-jentene, men formål > utseende når det gjelder kropp imo. 

Edit: Denne har vel kanskje vært posta før. Litt sånn pompøs, men får frem poenget mitt.

Endret av Bushmann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kneskader generelt er ikke morsomt, men interessant at det var DET du klarte å lese utifra det jeg skrev :)

Ser ikke helt hvordan jeg kunne tolket det på noen annen måte? Men du kan jo selvsagt prøve opplyse meg.

Skal sies at jeg bare så videoen og kjenner ikke til historien bak her om det er noe jeg har gått glipp av.

Endret av phax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se nå videoen, alt tas egentlig opp der. Han påsto det var enkelt og at det skulle han selv klare lett. Var skikkelig negativ til det hun dama gjorde og så endte han opp med å låse ut knærne når han selv skulle gjøre det. Priceless...

De sier at videoen av hun dama som tok knebøy uten hender at de syns det var imponerende balansemessig, noe han sier seg uenig i og sier at det der skal han klare lett. Noe han også gjorde frem til kneskaden ga han problemer. Ser virkelig ikke hva som er så priceless med det her.

Og han har jo helt rett også. Det ser kanskje imponerende ut, men å ta knebøy uten hender er faktisk veldig lett.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Til noe helt annet.

Hva skjer egentlig om man en dag spiser et ekstremt overskudd av kcal, la oss si 30-50000kcal. noe jeg anser som mulig på en dag om man går inn for det og bare spiser produkter med ekstremt mye kcal per g.

Går man opp flere kilo i fett på en dag da, eller vil noe tilsi at man ikke gjør det?

Lenke til kommentar

Countryman: Tror de fleste er ganske like, vet at Olympatoppen sin variant følger disse prinsippene.

Evelen: Kommer an på sammensetningen, eks fett kan ligge i magesekken i flere døgn pga det tar mye mer tid å bryte ned mat med fettstoffer i. Dette skyldes primært fettet sine hydrofobe egenskaper. Se for deg en haug av gallesyre som fører til at emulgering av fettet og plutselig har du fett, proteiner og karbohydrater i en gedigen masse. Slik blir det mer vanskelig for enzymene som ikke er hydrofobe å feste seg til proteiner og karbohydrater. Det blir rett og slett mindre overflate.  En konstant nedbrytning i magesekken vil føre til jevn strøm i tarm hvor sannsynligvis mesteparten vil bli tatt opp. I slike forsøk ser man at deltagerne rapporterer metthet i flere døgn. 

Dog, fordi vi vet at alt har en makskapasitet, som eksempel nivået av fordøyelse-enzymer, transportmekanismer og lignende så vil dette samtidig gi en risiko for at noe/en del energi ikke blir tatt opp i tynntarmen og ender opp i tykktarmen. Her kan tykktarmen nyttegjøre seg noe av energien, som vil trekke mer vann med diare, magesmerter og hyppig avføring som resultat.

Det er et typisk spm jeg får fra studentene og lar seg enkelt illustrere ved et bilde og noen av notatene mine når jeg foreleste: 

https://docs.google.com/document/d/1PEVdeVTxrhvKtrFJXUlGydXDw68yZURk81Y0ZYuiqgo/edit?usp=sharing

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...