Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Takk.

Får droppe den øvelsen en stund. Føler begge armene mine er ødelagt. Verking i håndleddene, vondt i den muskelen.

Er drittlei ICF5x5 programmet nå. Har lyst å prøve meg på treningsopplegget som brukes for å trene til marinejeger i Forsvaret. Tror dere det er noe? De er jo bra trent og etter opplegget å dømme virker det hardt.

Sliter/har slitt med vondt akkurat samme sted i høyre armen og noe høyere opp brachialis . Var nok  betennelse eller lignende. Var en del hos Naprapat og Physio uten at det egentlig skjedde mirakler.  Det som til slutt hjalp etter tips fra physio var å kjøre negative sets på biceps med manualer. Startet med lav vekt og 15 reps og økte i vekt og ned i reps hver uke i typ 6 uker. Til slutt ble det egentlig ganske bra. 

Klarte pådra meg samme skaden igjen etter sommerferien når jeg tok pull ups. Ikke kvitt det enda, men har ikke vært disiplinert og prøvd heller. Gjør bare litt vondt nå, ikke kjempe vondt. Ville jo vært for dumt å fikse det før det blir et skikkelig problem mener jeg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^ Negative sets på bicep, da begynner man liksom omvendt vei fra vanlig måte? Feks hammer curl så begynner man "oppe" og går nedover på siden?

Jeg vet ikke om det er den jeg kjenner.

Det er jævlig ømt/vondt inni denne sirkelen jeg tegnet på armen min:

IMG_5121.jpg

Og det er på den siden av armen jeg kjenner det ryker når jeg tar curlene.

Jeg vet ikke men ifølge bilder så er det noen extensor muskler der?

Edit: Det virker som om det er den muskelen som popper frem når jeg knytter neven.

Edit 2: når jeg bøyer hånden nedover så ryker det i den muskelen og gjør vondt.

Den kjenner jeg igjen fra ystang ja...

Jeg synes det er bra å ro mye, jeg har det 15 minutter ved siden av 30 minutter jogging... Man bør ikke makse biseps så mye alene... Nedtrekk og roing osv synes jeg er bra hjelp til å unngå sånne skader..

Midtpress er vel også bra for de underarm musklene...

Samt håndleddscurl med stang? Eller hva det heter..

De små musklene er digg å trene opp, dessuten utrolig effektivt byggmessig... Feks Tåhev i benpressmaskin, Skulderhev med stang eler handler, og handleddscurl med stang sittende..

Tåhev og skulderhev kan man trene mange repitisjoner av, jeg tar ca 24 to tre sett. Håndeddscurl tar man litt mindre reps av

Kan verken ro eller jogge lengre pga knærne mine.

Kanskke begynne å ta nedtrekk.

Disse håndleddøvelsene fungerer ikke på meg. Selv om jeg har vannflaske i hånden så føler jeg det er værre etterpå. Sikkert ødelagt håndleddene som alt annet. Uten å ha fått bekreftet, tror jeg at jeg har "de Quervains seneskjedebetennelse" i håndleddet (https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/albue-underarm-hand/handleddet-de-quervains-senebetennelse/). Tingen er vel at jeg har hatt det over et år ...

Hvordan er tåhev øvelsen? Bra?

Lenke til kommentar

På søndag skal jeg løpe den såkalte Svalandsgubben, 27km med skog og gjørme. Hvordan burde man spise før og etter et slikt løp?

Har vel ikke gjort noe slik siden tremila i militæret for en god del år siden, men løpt et par kortere OCR løp på +/- 10km men det blir vel ikke helt det samme.

https://www.fvn.no/100Sport/andreidretter/Flommen-gjor-Svalandsgubben-lengre-og-hardere-244225b.html

Lenke til kommentar

Tips til røtne knær? Hender innimellom at jeg får vondt på fremsiden av knæren, typ bevegelsen knebøy, legpress og sykling. Altså ved hvert tråkk.

Leg extensions er ikke no problem.

Har brukt denne på kunder. Resultatene dems med tanke på smertelindring og funksjonalitet har vært utelukkende positive.

Det er en gørr kjedelig og enkel prosess, men som han selv sier må det ikke forveksles med at det ikke er effektivt. Det enkle må også GJØRES.

Send meg pdfen a?  :tease:  :fun:

Lenke til kommentar

^ Negative sets på bicep, da begynner man liksom omvendt vei fra vanlig måte? Feks hammer curl så begynner man "oppe" og går nedover på siden?

IMG_5121.jpg

Edit: Det virker som om det er den muskelen som popper frem når jeg knytter neven.

Jeg synes det er bra å ro mye, jeg har det 15 minutter ved siden av 30 minutter jogging... Man bør ikke makse biseps så mye alene... Nedtrekk og roing osv synes jeg er bra hjelp til å unngå sånne skader..

De små musklene er digg å trene opp, dessuten utrolig effektivt byggmessig... Feks Tåhev i benpressmaskin, Skulderhev med stang eler handler, og handleddscurl med stang sittende..

Tåhev og skulderhev kan man trene mange repitisjoner av, jeg tar ca 24 to tre sett. Håndeddscurl tar man litt mindre reps av

Disse håndleddøvelsene fungerer ikke på meg. Selv om jeg har vannflaske i hånden så føler jeg det er værre etterpå. Sikkert ødelagt håndleddene som alt annet. Uten å ha fått bekreftet, tror jeg at jeg har "de Quervains seneskjedebetennelse" i håndleddet (https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/albue-underarm-hand/handleddet-de-quervains-senebetennelse/). Tingen er vel at jeg har hatt det over et år ...

Jeg synes tåhev og skulderhevninger (stående med henda rett ned) og ganske mye vekter er utrolig effektivt for å bygge muskler enkelt og det er veldig givende å legge inn sånt snacks.

Tåhev/leggene trener man i benpressmaskin.

Du kan bruke ganske mye vekter.

Tåhev/leggpress trener man med bena i sluttposisjon i benpressmaskin også trykker du opp tærne helt ut.

Skulderhevninger kan bli litt overkill markerings messing. Du får mye nakke og nedre skulder hals muskler. Trenes greit til slutt, eller når du trener skuldre.

Leggpress tåhev markerer legger, og jeg tror det er bra for bena også... Jeg trener det når jeg trener bena. Typisk noe man fint kan legge til slutten det også..

Du skal sef ikke trene biceps mer om du sliter med skade, senebetennelse..

Edit stryker ovendt biceps.

Men derimot...

Triceps og benk støtter også unnderarm og nedre del av armene..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

IMG_5121.jpg

Omvendt biceps kan være pain ja, men midtpress, triceps og benkpress er også effektiv for underarm.

Unngå omvendt biceps da det kan forverres, og fokuser på tricepsøvelser, og benk.. Det gir styrke for arm.

Faktisk så råder jeg til å ikke trene for mye vanlig bicepscurl, når du bedres, Tren nedtrekk og ro mer når du blir bedre...

Jeg tar litt biceps curl, men ikke så mye. Tre sett maks når jeg trener rygg og nedtrekk..

Jeg kjenner igjen den smerten, det er viktig at du roer ned biceps, tror du har kjørt litt hardt.

Nedtrekk anbefaler jeg absolutt...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg merker ikke en dritt av skuldehevninger / shrugs. Klarer på siste sett så vidt å holde dumbellene men aldri kjent noe. Er jo ikke en hokkus pokkus øvelse så vet ikke hva som er med den. Ser ingenting heller ... samme gjelder forøvrig militærpress. Skuldrene mine har ikke forandret seg noen gang.

Men tusen takk for svar. Får vente litt med bicepen. Har alltid hatt vondt i håndleddene så vet ikke når jeg blir bra der.

Er tåhev og benpress mye det samme?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Den øvelsen jeg tenker kan hjelpe også..

Er håndledd øvelser, disse er ikke pain når man er frisk...

Legg vekter eller stang i hendene som biceps, slipp fingrene slepp vektene litt ned og stram hendene igjen og trekk vektene litt opp ca til startposisjon biceps....

Styrker også de musklene du sliter med, men først må du jo bli bra igjen da.

Dette gir ikke så mye effekt, men det styrker muskulaturen som du sliter med.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg merker ikke en dritt av skuldehevninger / shrugs. Klarer på siste sett så vidt å holde dumbellene men aldri kjent noe. Er jo ikke en hokkus pokkus øvelse så vet ikke hva som er med den. Ser ingenting heller ... samme gjelder forøvrig militærpress. Skuldrene mine har ikke forandret seg noen gang.

Men tusen takk for svar. Får vente litt med bicepen. Har alltid hatt vondt i håndleddene så vet ikke når jeg blir bra der.

Jeg synes også Militær press er tull også, og har sluttet med det, dette er crossfit stuff og jeg er ikke fan av det.

Trente det lenge uten mye effekt, Fokus på skulderpress er mye mer effektivt.

Shrugs må man ta mange reps av, gjør du det? Jeg har den metoden når jeg tar shrugs, at jeg tar 4, og på den 5 ruller jeg hele veien rundt om du skjønner.. Si jeg tar 20-22 shrugs, og hver 5 ruller jeg helt rundt.

Ganske enkelt...

Du kan si at tåpress er litt over slutten på benpress..

Du trener litt av det når du tar benpress også, men tåpress trener du spesifikt leggene.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg synes også Militær press er tull også, og har sluttet med det, dette er crossfit stuff og jeg er ikke fan av det.

:lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:  

Endret av Dufen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

er det traps du vil bygge?

rykkdrag og støtdrag bygger traps som bare pokker

men lettere å lære seg er vel power shrugs og rack pulls (above the knee)

du kan jo slenge inn noen powershrugs siste reppen på tunge  markløft-sett

push press bak nakken bygger kanskje noe traps det og (broscience fra meg) , siden man bruker trapsene litt når man locker ut. får brukt høyere vekter med push press en strict press.

Lenke til kommentar

:lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:   :lol:    :lol:    :lol:  

hahaha..

Jeg tar ikke så mye i militærpress, jeg tar mer i skulderpress..

Har vel trent militærpress i minst 6 år eller noe før jeg skjønte at det bare stjal energi fra skulderpress.....

Moralen er vel at tar man hva var det 10-15 kilo i militærpress...

Når man isteden kan ta to sett ekstra med ca 40-45kg i skulderpress..

Hva er da vitsen med miltærgreia?

Go figure...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

hva er forskjellen på skulderpress og militærpress? 

For meg er det at jeg sitter med ryggen støttet i skulderpress... Det er jævlig stor forskjell for meg og ikke minst for ryggen...

Hvorfor klarer jeg å løfte mye mer i skulderpress enn militærpress?

Jeg vet faen ikke, jeg er lydhør... Men noe må det være...

Jeg tar klarer det jo med handtler da, vet ikke hvor mye jeg har på her hjemme kun 17 på hver eller noe... Men jeg klarer det ikke med stang! Ikke så tungt og ikke like mange sett....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

For meg er det at jeg sitter med ryggen støttet i skulderpress... Det er jævlig stor forskjell for meg og ikke minst for ryggen...

Når du bruker ryggstøtte kobler du ut core - ryggstøtta gir deg supercore - ikke bruk ryggstøtte.

Lenke til kommentar

Jeg legger til at jeg sliter med ryggen da....

Så det er mange øvelser dere "kan" gjøre, men jeg må styre unna...

Jeg bare nevner det, tror jeg har nevnt det før... Jeg trenger kanskje personlig trener eller noe om jeg skulle gjort mange av øvelsene "dere andre tar" og tilogmed da er det en sjangse å ta.

Jeg misunner dere andre, som har god rygg...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Når du bruker ryggstøtte kobler du ut core - ryggstøtta gir deg supercore - ikke bruk ryggstøtte.

Skal prøve med handtler, men det og er en sjangse å ta.. Føles ikke safe...

Jeg føler det er et godt råd å droppe Smith, og jeg har allerede droppet det selv, å endre mye annet er jeg ikke så lysten på, fordi det funker sånn jeg trener nå...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er fordi du skal løfte så forbanna tungt.

Gjør ting riktig istedet.

Når du får vondt i ryggen av skulderpress skyldes det at magen ikke er "på" for å utjevne. Du faller bakover når du løfter og gir ryggen uheldige påkjenninger = du løfter over evne og mangler kjernemuskelatur eller kontroll på den. Ett av to. Eller alle 3.

Lenke til kommentar

Det er fordi du skal løfte så forbanna tungt.

Gjør ting riktig istedet.

Når du får vondt i ryggen av skulderpress skyldes det at magen ikke er "på" for å utjevne. Du faller bakover når du løfter og gir ryggen uheldige påkjenninger = du løfter over evne og mangler kjernemuskelatur eller kontroll på den. Ett av to. Eller alle 3.

Jeg får ikke vondt i ryggen når jeg bruker benk...

Etter min mening løfter jeg ikke tungt, bare så mye jeg klarer rimelig, og at jeg føler jeg får gevinst... 

Jeg mangler sikkert kjernemuskulatur, og benbygning i ryggen..

Er ikke så mye å få gjort med det tror jeg, men jeg skal legge inn litt stående handtler pga deg... Så får jeg se..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...