Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Dufen all trening kan være skadelig. Ved å drive med dette har jeg svært sjeldent skadet meg på noen måte. Jeg har i større grad fått småskader i styrkerommet.

Du VIL skade deg selv om du drar til med cleans, snatches og muscle ups om du ikke KAN disse fra før av.

Crossfit har et høyt skadepotensiale om ikke utført riktig, det bedres om man har en coach som vet hva vedkommende holder på med.

Det er riktig, nå skal det sies at vi hadde sertifisert Crossfit instruktør i lang tid, så vi har fått lært øvelsene vi bruker, men per nå uten instruktør. Men samme kan jo sies om styrkerommet, man kan skade seg ved å ta markløft og benkpress feil, likevel trenger man ikke en PT som seer en over skuldra til en hver tid dersom man kan øvelsen. Greit å få noen til å sjekke av og til dog.

farlige greier

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

@Dufen all trening kan være skadelig. Ved å drive med dette har jeg svært sjeldent skadet meg på noen måte. Jeg har i større grad fått småskader i styrkerommet.

Du VIL skade deg selv om du drar til med cleans, snatches og muscle ups om du ikke KAN disse fra før av.

Crossfit har et høyt skadepotensiale om ikke utført riktig, det bedres om man har en coach som vet hva vedkommende holder på med.

neppe så lenge du holder deg til kun stanga til teknikken er god. faktisk bør du før det igjen trene på teknikken med en pinne/pvc pinne. og stang med lette vekter om du skal trene på første draget.

og så bør du lære deg å baile på en trygg måte før du begynner å legge på ordentlige vekter

hvis du går rett på 50kg uten å forstå teknikk, stabilitet og dine egne mobilitet restriksjoner, da kan det gå gæli

men ja er jo vanskelig/håpløst  å lære seg uten tilbakemelding fra en med peiling

Endret av Datasmurf 2.0
Lenke til kommentar

Mer BULLSHIT fra vg+.............................

http://pluss.vg.no/2017/10/11/2960/2960_24160361

Gikk ned 21 kilo på 11 uker – her er Stefans favorittøvelser

Den tidligere fotballstjernen Stefan Schwarz (48) gikk fra hengemage til sixpack på bare 11 uker. Nå viser han favorittøvelsene som har bygget superkroppen.

AV JOHAN FLINCK/AFTONBLADET OG MIKAL AASERUD
PUBLISERT 11.10.2017 - OPPDATERT 11.10.2017 00:10

Det var i september den svenske fotballegenden, som tok en sensasjonell bronsemedalje i 1994-VM og spilte for klubber som Arsenal og Fiorentina, fortalte hvordan han hadde gått ned 21 kilo på to og en halv måned og med et trenings- og kostholdsprogram kalt «16 weeks of hell», eller oversatt; 16 uker i helvete. Da badevekta viste 100 kilo i sommer, bestemte 48-åringen seg for at nok var nok.

Han hevdet selv at «dette var noe alle kunne klare». Programmet innebar en time «powerwalk» på morgenen og styrketrening senere på dagen. På det aller laveste inntok han 1200 kalorier per dag. Det klarte ikke kroppen lenge. På det meste var kaloriinntaket på rundt 1800 kilokalorier hver dag.

Nå viser Schwarz frem fem typiske øvelser i sitt treningsprogram. En av dem er situps som han, sammen med trenerne Tony Andersson og Ebbe Hellsings gode hjelp, har tatt til et nytt nivå. Man har døpt dem til «Schwarzen».

Schwarz tar 400 små, raske situps i åtte ulike stillinger – totalt 3200 repetisjoner, og han gjør de fem-seks ganger i uken. «Schwarzen» er favorittøvelsen.

– Jeg elsker den, sier han.

STERK BUKMUSKULATUR

I mange år har det blitt sagt at Cristiano Ronaldo tar 3000 situps hver dag, noe portugiseren senere nektet for.

– Jeg tar mine på 40 minutter, ikke på en dag, sier Schwarz og ler.

– Muskulaturen i magen henter seg inn så raskt at man kan gjøre det daglig. Jeg tok alltid mange situps som spiller. Det er herlig med sterk bukmuskulatur, sier Schwarz i en pause mellom seriene.

– Men 3200 situps på 40 minutter høres jo litt kjedelig ut?

– Nei, jeg liker det. Man går inn i sin egen boble. Det er nydelig å gå inn i sin egen fantasiverden iblant.

Schwarz er nå så vidt over halvveis i sitt 16-ukersprogram.

– Det går fint. Det er veldig motiverende når man ser fremgang og kjenner seg bedre. I starten handlet det om å gå opp i vekst, nå er vi i en fase med å bygge muskler, sier Schwarz til VG.

– BEDRE Å ØKE AKTIVITETSNIVÅET

Truls Raastad har doktorgrad i idrettsfysiologi og er professor ved seksjonen for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole. Han mener det er er forsvarlig å gå ned 21 kilo på 11 uker dersom man får i seg det man trenger av næringsstoffer.

– Men vi pleier å si at man ikke skal gå ned så mye mer enn én kilo i uken. Bakgrunnen for at man sier det, er at det er enklere å beholde muskelmassen ved en litt langsommere vektreduksjon og det er færre andre negative helseeffekter forbundet med en litt langsommere vektreduksjon.

–Det høres ekstremt ut?

– Det er jo flere som har gått ned raskene enn det også, men da har man mistet muskelmasse på veien. Det ser ut – i hans tilfelle – at han har beholdt en tilstrekkelig muskelmasse. Når man trener så mye styrketrening så kan man klare det selv om man går ned to kilo i uken.

2585659.jpg
PROFESSOR VED IDRETTSHØYSKOLEN: Truls Raastad. Foto: Tore Kristiansen

– På det meste ligger Schwarz på 1800 kilokalorier om dagen. Er dette noe «vanlige» mennesker kan klare?

– Normalt vil jeg ikke anbefale å gå noe særlig under 1800 kcal per dag når en diett skal holdes over lengre tid. Det er fordi du gjennom kosten er avhengig av å få i deg nok av alle næringsstoffer hver dag og fordi et lavt energiinntak vil senke hvilemetabolismen. Jo mindre energi du spiser, jo vanskeligere er det å få i seg nok av alle næringsstoffer og du påvirker en del andre kroppslige prosesser negativt. For å sikre et energiunderskudd som gjør at du likevel går jevnt ned i vekt er det da bedre å øke aktivitetsnivået noe, heller enn å gå ned mot 1200 kcal per dag, sier Truls Raastad.

For Raastad er Schwarz’ 3200 situps om dagen «lite effektiv bruk av tid» og NIH-professoren begrunner det slik:

– Han trener da spesifikt kun på en muskelgruppe i 40 minutter. Hva han har igjen i treningseffekt med tanke på energiforbruk, effekt på magemuskulaturen og andre helseeffekter, er nok relativt beskjedent sammenlignet om han hadde brukt tiden på å gjøre «større» øvelser. For eksempel hvor man må bruke magemusklene til å stabilisere overkropp under andre typer løft, som for eksempel øvelsene knebøy og utfall.

– Ronaldo gjør angivelig 3000 situps hver dag. Schwarz 3200. Nå er dette veien til gode magemuskler?

– Jeg vet ikke hva folk tror på, men dette er ikke noe jeg ville anbefalt. Både helseeffekten og effekten på prestasjonsevne hos en idrettsutøver av å ha sånne magemuskler er minimal. Det er kun for utseende man fokuserer på det. Det som er viktig er å ha sterke nok magemuskler, slik at man har en god holdning og at du kan stabilisere hofte og overkropp i de bevegelser du gjør, enten det er i idrett eller i daglige aktiviteter. Det er det folk trenger å tenke på egentlig. Du trenger egentlig ikke å gjøre noen situps for å få en god og sterk magemuskulatur.

FERDIG MED TUREN

På VG+ var den første artikkelen om Schwarz populær.

– De liker fitness i Norge. De er jo friluftsmennesker, sier Schwarz i møtet med Aftonbladet i en foajé i et treningsstudio i Solna med Schwarz. Han har i snart 20 år hatt sin base i Cascais utenfor Lisboa ved Atlanterhavskysten. Nå er han på plass i Stockholm i forbindelse med to arrangementer knyttet til Sveriges VM-kvalifiseringskamp mot Luxembourg.

Klokken er bare ni på morgenen, men Schwarz har allerede gjort unna sin daglige «powerwalk», denne gangen med trenerne Andersson og Hellsing.

– Jeg har jo løpt hele livet og alltid sett powerwalk som en spasertur. Men i dag gikk vi en mil på 58 minutter. Det er fort. Jeg hang med som et slips bak de to, sier Schwarz og titter bort på trenerne sine.

IMG_0163.jpg
I JUNI: Slik så Stefan Schwarz ut i sommer. Foto: PRIVAT.

Under spillerkarrieren var Schwarz kjent for å ha en høy smerteterskel og testosteron. Blant annet spilte han videre i fem minutter etter å ha brukket beinet i en VM-kvalifiseringskamp mot Skottland.

Den høye produksjonen av testosteron gjorde ting litt vanskeligere i noen år da han var på sitt aller beste. Han sier han ble forfulgt av dopingkontrollørene under VM i USA i 1994. De kunne ikke forstå hvordan han kunne løpe så mye i kamp etter kamp i den høye varmen. De fortsatte å teste ham i internasjonale kamper i to år etter bronsebragden i 1994. De trodde han hadde dopet seg. Men det hadde ikke «sliteren» på midtbanen og til slutt innså dopingjegerne at Schwarz høye verdier var naturlige.

– Testosteronproduksjonen har sikkert gjort at musklene mine svarer bra på treningen også, sier han.

ARSENAL_V_NEWCASTLE.jpg
FOR ARSENAL: Stefan Schwarz som Arsenal-spiller i 1994. Her blir han forsøkt taklet av Newcastles Robert Lee. Foto: GETTY IMAGES.
IKKE FOR BROLIN

Flere av hans tidligere lagkamerater er imponert, men ikke overrasket, over hans enorme kroppsforandring i høst.

– Når man prater med dine gamle lagkompiser og trenere, som Mats Magnusson og Sven-Göran Eriksson, så er de ikke overrasket over at det er nettopp du som står for en slik forvandling?

– Det speiler nok hvem jeg er, ja. For å få resultater så må man investere i det. Når jeg bestemmer meg for noe, så går jeg for det hundre prosent.

– Hvem i den gamle 94-gjengen hadde du tatt med deg på «16 weeks of hell»?

– Egentlig alle utenom «Rolle» Nilsson. Han trenger nok ikke det. Pontus Kåmark er veldig sta, har en fantastisk grunnfysikk, bra utholdenhet og bra muskulatur. Han hadde hatt en fantastisk reise. Patrik Andersson også.

– Tomas Brolin?

– Dette er ikke noe for Brolin. Det er som på fotballbanen – han var en artist. Han hadde nok funnet en snarvei for å gjøre det enkelt for seg. Det har vært et privilegium å spille med deg, «Brollan», men dette er ikke for deg, sier Schwarz med glimt i øyet.

FEM FAVORITTØVELSER

I videoene under viser Stefan Schwarz sine fem favorittøvelser fra treningsstudioet.

post-126774-0-29507400-1507706828_thumb.jpg

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Markløft og benkpress er på ingen måter sammenlignbare med olympiske løft. 

At du vil bagatellisere skaderisiko er en ting, men å avfeie det totalt er lite annet enn kritikkverdig.

Det er de. Det er bare det at det tar vesentlig lengre tid å skade seg på de to førstnevnte øvelsene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen her som driver med kampsport? Lite å gjøre om dagen, trener styrke flere dager i uka for å holde meg i form/holde størrelsen oppe. 195 og 100kg og passe bred. En kamerat og meg er interesserte i å gjøre noe ved siden av trening og jobb, hva driver dere med/kan dere anbefale av kamp/selvforsvar? Jeg har sett litt på Krav Maga, og han har sett litt på MMA. Bor ganske sentralt i landet så alle kampsporter er vel tilgjengelig her.

Lenke til kommentar

Spør her før jeg drar til legen siden det kanskje er åpenbart hva det er uten at jeg selv klarer å fundere meg frem til det.
Jeg har fått en rar følelse på høyre hæl.
Er som om en sokk sklir av foten akkurat på midten av radius på hælen om jeg gir ekstensjon av hælen. Gjør ikke vondt, men er jo litt snodig.
Har ganske god mobilitet og har trent en del frontbøy i det siste om det skulle ha noe å si?

Hva kan dette være?

Se bilde for illustrasjon.

post-126774-0-66196000-1508025477_thumb.jpg

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Jeg har tvert sluttet med protein tilskudd og kjempefornøyd med det. Jeg har med meg to kokte egg og to bananer..

Fikk trent fullt tre dager, og er fornøyd med det etter to ukers forkjølelse/feber avbrekk...

Jeg sliter fælt med treningsværk i brystet, noen tips? Lønner det seg å tøye etter trening, skipper ofte det.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...