Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tid			,Vekt	,Fett%,	Muskel%	MBR    VIC

17. juli 2017 07:29	,70.5,	18.8,	40.1,	1643,	5,
16. juli 2017 10:56	,70.8,	17.9,	40.7,	1652,	5,
15. juli 2017 09:14	,70.9,	18.1,	40.6,	1653,	5,
14. juli 2017 07:31	,71.1,	18.6,	40.3,	1654,	5,
13. juli 2017 07:27	,70.6,	18.6,	40.2,	1646,	5,
12. juli 2017 07:24	,71.5,	17.8,	40.8,	1648,	5,
11. juli 2017 07:28	,71.4,	17.5,	41.1,	1663,	5,
10. juli 2017 22:44	,69.8,	17.7,	40.8,	1637,	5,

Gjør jeg noe elementært feil her? vet slike vekter som måler ikke akkurat er nøyaktige, men trenden over uka ser jo negativ ut.

10. juli var dagen etter ferie og jeg hadde veldig lite mat i magen, resterende dager har vært vanlige med trening.

MFP kcal:

10. : 2337 av 2420
11: 2600 av 2462
12: 2774 av 2580
13: 3261 av 2704 (men ikke lagt inn ca  1t+ treningsøkt)
14: 2700 av 2573
15: 2545 av 2590
16: 2542 av 2507

ihht MFP, overksudd på protein, underskudd på sukker og karbohydrater, fett relativt på budsjettet.

Spør bare om info om det er mer som trengs.
Et annet dilemma jeg sliter med, mindre fett eller mer muskler? Jeg føler jeg er for "liten" til å cutte, men for "feit" til å bulke. ved 17-18% ser man jo at kroppen har et fettlag over muskulaturen.
Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jeg vet den ikke er helt stabil, for jeg har prøvd å måle meg med bare 10 sekunders mellomrom og det blir noe forskjell, opplevd nesten 1% forskjell på muskler og fett.

Bilder går jo, men det blir på lengde sikt.

Speil er jo litt vanskelig, for jeg ser jo meg hver dag og vil jo ikke se forskjellene så godt. Så har man lysforholdene som betyr mye.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jeg vet den ikke er helt stabil, for jeg har prøvd å måle meg med bare 10 sekunders mellomrom og det blir noe forskjell, opplevd nesten 1% forskjell på muskler og fett.

Bilder går jo, men det blir på lengde sikt.

Speil er jo litt vanskelig, for jeg ser jo meg hver dag og vil jo ikke se forskjellene så godt. Så har man lysforholdene som betyr mye.

For det første bruker du et måleinstrument som du selv vet ikke er nøyaktig - så tenker du at du skal få resultater i løpet av natten.

Det er nettopp på lengre sikt du skal tenke, ikke dager.

Bruk vekta til det den fungerer best til - måle kroppsvekt. Da ser du om du har trygg og sikker fremgang mot målet eller ikke.

Vær tålmodig, spis godt og tren hardt i lang tid så får du det til :)

Lenke til kommentar

Veg deg om morgonen og skriv det ned. Om du gjer det kvar dag eller sjeldnare betyr ikkje stort, men du vil få ein betre trend med høgare frekvens. Dersom du trener og et riktig vil du gå ned i feittprosent og behalde muskelmasse. Vil du kontrollere det så tar du evt. turen til eit senter som har eit apparat som måler feittprosent, men ikkje kvar dag. La det gå nokre månader.

Lenke til kommentar

Har vært litt fra og til i DST i det siste og derfor ikke fått med meg alt, Evelen. Får så dårlig samvittighet av å lese her når jeg spiser dårlig, ikke trener og tyller i meg alkohol. Som man jo skal gjøre i ferien.

Men; er ikke 200 kcal overskudd litt lite? 200 kcal over et estimert vedlikehold. For alt du vet kan det hende at du nå ligger i vedlikehold, eller attpåtil litt i underskudd. Har fått med meg at du har litt fettprosent og derfor ikke er så gira på å legge på deg fett. Ville det ikke vært bedre å enten: A) drite i estetikken og legge deg i et sikrere overskudd? B) Slanke bort fettet før du legger deg i et skikkelig overskudd? Eller C) ta en lyndeff (PSMF?), og så legge deg i et skikkelig OVERSKUDD?

Tanken med en helt ren bulk er veldig appellerende, men slik jeg har forstått det, skal man ha virkelig stålkontroll på hva man forbrenner og hva man spiser for å lykkes. Og resultatet kan isteden fort bli stillstand, og det er vel like kjedelig som ren bulk er appellerende.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på det der. For mitt estimerte vedlikehold er sannsynligvis ikke riktig, trolig forbrenner jeg nok noen hundre kcal mer eller noen hundre kcal mindre.

Derfor har jeg vurdert å legge meg på estimert vedlikehold, da vil jeg vel enten legge på meg muskler, eller forbrenne fett, uten å gjøre noe ekstremt i begge retninger. Vil gjerne ha meninger rundt denne teorien

En slik "ekstrem cut" tør jeg ikke etter min siste tabbe. Uansett hva jeg gjør vil jeg ta den forsiktige veien.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Har vært litt fra og til i DST i det siste og derfor ikke fått med meg alt, Evelen. Får så dårlig samvittighet av å lese her når jeg spiser dårlig, ikke trener og tyller i meg alkohol. Som man jo skal gjøre i ferien.

pøh i ferien er jo ekstra god tid til å trene og spise masse

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på det der. For mitt estimerte vedlikehold er sannsynligvis ikke riktig, trolig forbrenner jeg nok noen hundre kcal mer eller noen hundre kcal mindre.

Derfor har jeg vurdert å legge meg på estimert vedlikehold, da vil jeg vel enten legge på meg muskler, eller forbrenne fett, uten å gjøre noe ekstremt i begge retninger. Vil gjerne ha meninger rundt denne teorien

En slik "ekstrem cut" tør jeg ikke etter min siste tabbe. Uansett hva jeg gjør vil jeg ta den forsiktige veien.

Det er bortimot umogleg å berekne forbrenning ned til eit sånt nivå. Du må berre ta eit estimat og justere inntaket etter det. Gjev det ikkje ønska effekt (opp, ned eller stilleståande vekt) så justerer du inntaket.

Lenke til kommentar

Et par spm til jeg har:

Først et om MFP:

GOAL (vedlikehold) 2350
Current Weight: 70,5
Høyde: 177
normal daily activities: Lightly Active: Spend a good part of the day on your feet (e.g. teacher, salesperson)
hittil i dag har den slengt på 316 ekstra kcal i "exercise" fordi jeg har gått 6420 skritt.

Men hvordan er forholdet mellom aktvitetsnivået "Lghtly Active" og synkroniseringen med skritteller på mobilen?
Jeg frykter at jeg får "dobbelt opp" med ekstra kcal, men MFP forumet mener skrittene kompenserer for aktivitetsnivå, jeg syns dog grunnkaloriene er de samme uansett, og skrittene starter å gi meg ekstra kcal relativt fort.
Jeg mener, jeg må da ha noen ekstra kcal i forhold til alle MFP brukere uten skritteller?

Spm1: Hva mener dere med skritteller-tillegget?
Spm2: Virker beregningen av mitt vedlikehold "nogenlunde riktig"?

Så et om metabolisme:
Er anabolismen fast basert på høyde/vekt/muskler/fett? Eller kan denne endre seg i stor skala? Jeg hørte på et radioprogram på P2 for ei god stund siden at man kunne ødelegge anabolismen ved å gå på kraftige dietter, og det kan ta årevis, kanskje ti år og gjennopprette den til normalt nivå.

BS eller fakta?

Spm om salt:
Er det noe man burde begrense i treningsøyemed? da rettet mot styrke, muskelvekst og fettforbrenning. Hva har dette egentlig å si?

Spm om spiserutiner:
Har til vane å spise sjeldent, men større porsjoner, har gjerne lunsj, middag og kveldsmat. Er dette noe problem av betydning i forhold til faktorene beskrevet i forrige spm?
En annen ting jeg også lurer på er dette med proteiner, jeg har en tendens til å spise mesteparten av proteinene mine i løpet av middagen, men har hørt noe om at kroppen bare kan ta opp "noe under 30g" av gangen? om så er tilfellet kan jeg vel kanskje ligge i proteinunderskudd selv om jeg i realiteten ligger i et stort overskudd?

Spm om styrke økt forbrenning:
Dette regner jeg med er ganske variabelt avhengig av person, vekt osv.
Men for meg, i dag f.eks:
33 sett totalt med 9-12 reps per sett stort sett, det meste små-øvelser med unntak av markløft 4x8 og bakfall smith maskin 4x6

---

Tror jeg skal ha som mål og prøve redusere fettmengden litt fremfor bulk nå.
Men vil gjøre dette så varsomt som mulig. Noen hundre kcal per dag i underskudd kanskje?
Først må jeg vel kanskje finne ut hvor jeg ligger på vedlikehold "ca" dog.
Lenke til kommentar

Så et om metabolisme:

Er anabolismen fast basert på høyde/vekt/muskler/fett? Eller kan denne endre seg i stor skala? Jeg hørte på et radioprogram på P2 for ei god stund siden at man kunne ødelegge anabolismen ved å gå på kraftige dietter, og det kan ta årevis, kanskje ti år og gjennopprette den til normalt nivå.

BS eller fakta?

Spm om salt:
Er det noe man burde begrense i treningsøyemed? da rettet mot styrke, muskelvekst og fettforbrenning. Hva har dette egentlig å si?

Spm om spiserutiner:
Har til vane å spise sjeldent, men større porsjoner, har gjerne lunsj, middag og kveldsmat. Er dette noe problem av betydning i forhold til faktorene beskrevet i forrige spm?
En annen ting jeg også lurer på er dette med proteiner, jeg har en tendens til å spise mesteparten av proteinene mine i løpet av middagen, men har hørt noe om at kroppen bare kan ta opp "noe under 30g" av gangen? om så er tilfellet kan jeg vel kanskje ligge i proteinunderskudd selv om jeg i realiteten ligger i et stort overskudd?

Spm om styrke økt forbrenning:
Dette regner jeg med er ganske variabelt avhengig av person, vekt osv.
Men for meg, i dag f.eks:
33 sett totalt med 9-12 reps per sett stort sett, det meste små-øvelser med unntak av markløft 4x8 og bakfall smith maskin 4x6

---

Tror jeg skal ha som mål og prøve redusere fettmengden litt fremfor bulk nå.
Men vil gjøre dette så varsomt som mulig. Noen hundre kcal per dag i underskudd kanskje?
Først må jeg vel kanskje finne ut hvor jeg ligger på vedlikehold "ca" dog.

Metabolisme: Du sikter til uttalelsen til Retterstøl. Den ble litt tvetydig og det var ikke slik han mente det. Se bilder: 

post-235098-0-59213800-1500406297_thumb.pngpost-235098-0-07116500-1500406319_thumb.png

Salt: Nei, salt har andre oppgaver og generelt er inntaket for høyt, både nasjonalt og globalt.

Spiserutiner: Ikke noe problem. Kroppen tar opp alt: Mer mat i magesekken betyr lengre tid før proteinene når blodbanen og målcellene. I praksis betyr det at det kan gå lengre tid mellom måltidene, uten at det går utover proteinsyntesen. 

Styrke økt forbrenning: Netto forbruk av selve aktiviteten er ikke stor. Det som øker "forbrenningen" er større krav til energi, dvs kostnaden å bygge opp muskelvev, sammenlignet med å vedlikeholde eller nedbrytning av fettvev. 

Lenke til kommentar

No offense, Eleven, men jeg blir skikkelig oppgitt over mytene og usannhetene i trenings-, men især kostholdsfeltet. Er ikke rart folk tror på det heller, mye av dette regnes jo som etablerte sannheter.

Spis når du vil. Etter tre ukers faste, har man klart å påvise en nedgang i forbrenninga på åtte prosent. Åtte prosent. Etter tre uker. Og som Dukien sier, ligger proteinene i magesekken til kroppen tar de opp. Maks 30g protein per måltid er BS.

Og.. Du kan IKKE ødelegge forbrenninga. Kanskje, hvis du er en hardcore jojoslanker som går på suppedietter. Etter nok sånne kurer, vil du ha mista muskelmasse og som et resultat av det reduseres forbrenninga di. Men da skal du kuke bra lenge, og det er heller ikke sånn at det ikke kan reverseres.

Det er heller ikke rart at folk synes det er vanskelig å skaffe seg en sunnere livsstil, når media feilinformerer om at du må ha 6,2 måltider om dagen, maks 30g protein per måltid og at du kommer til å ødelegge forbrenninga di om du går ned i vekt..

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen offense tatt ;)

Det er bare påstander jeg har lurt på, og jeg er glad fore resultatet.

Ellers klarte jeg ny 1RM markløft i dag, 150 mot tidligere 145, så jeg har kanskje ikke blitt så mye svakere som jeg trodde. I går tok jeg også 50KG i strikt skulderpress som tilsvarer min tidligere 1RM. Har ikke prøvd å øke på denne. dog. Så det gjorde ihvertfall dagen min hundre ganger bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen offense tatt ;)

Det er bare påstander jeg har lurt på, og jeg er glad fore resultatet.

Ellers klarte jeg ny 1RM markløft i dag, 150 mot tidligere 145, så jeg har kanskje ikke blitt så mye svakere som jeg trodde. I går tok jeg også 50KG i strikt skulderpress som tilsvarer min tidligere 1RM. Har ikke prøvd å øke på denne. dog. Så det gjorde ihvertfall dagen min hundre ganger bedre.

Veldig bra jobba og moro lesing :)

Det sitter mye i hue Evelen.

Len deg litt tilbake, tren og spis godt, og ikke synk under jorda om du skulle faile på noen løft eller bomme litt på maten til tider.

Det er nemlig helt normalt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...