Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Problemet?

Det er vel strengt tatt ingen problemer med det bortsett fra at det er dyre karbs.

er det noe poeng i å få i seg et vist nivå karbs og fett dersom protein og kcal er ok?
Karbs er vilkårlig men fett bør være kroppsvekt i gram.
så om jeg veier 73kg så ca 73g fett. Greit.

Problematisk med for mye karbs da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet?

Det er vel strengt tatt ingen problemer med det bortsett fra at det er dyre karbs.

er det noe poeng i å få i seg et vist nivå karbs og fett dersom protein og kcal er ok?

Kommer en på hva du planlegger.

Men det er bare et problem om det ødelegger for det du ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar

Problemet?

mer muskler med minimal fettøkning
Lenke til kommentar

Problemet?

mer muskler med minimal fettøkning

Legg deg 2-500 kcal i overskudd å se det an over tid.

Lenke til kommentar

Sliter litt med å få opp inntaket, ligger på rundt 900-1200kcal pr dag, og dette er jo litt lite for en på 24år og 125kg... Har dere tips til å få opp inntaket?

Ja, jeg føler meg mett og "ønsker" ikke å spise mer når jeg spiser, men ser jo nå att etter en uke med MyFitnessPal att jeg har ett alt for lavt inntak. Har startet med trening igjen nå, for det meste muskelbygging med kroppsvekt.

Backstory:

Dette startet da jeg var på ketose-diett, dette fungerte kjempebra, falt ned 20kg på kort tid, med mye trening og skikkelig kosthold mtp ketose, trodde jeg. Det som viste seg var att jeg lå på 700-1100kcal pr dag, og "fungerte" fint med dette, ingen trøtthet, eller lignende. Er i full jobb, mandag-fredag og kunne ikke merke noe på negativt med dette da jeg fant ut jeg hadde lavt inntak.

Etter hva jeg fant ut hadde/har jeg ødelagt min hvileforbrenning, og "kom ingenvei". Ble litt deppa da jeg merket dette og tenkte å øke inntaket. Jeg økte inntaket med norsk kost av typen brød, poteter, ris, you name it. Mye karbo. Kjapt etter økning av inntaket ble jeg mye latere igjen, trening falt ut av fokus, og jeg gikk opp de 20kg jeg mistet. Nydelig.

Endret av Yallah
Lenke til kommentar

noen som vet om dette er reelt eller BS? tenker mest på TUT på 40-70 sec per set

Ellers, etter et par raves og 2-3 uker ferie i både kroatia og nederland fikk jeg i dag min Omron BF511 vekt.

Det har gått nedover i vekt, og fettprosenten er høyere enn før, jeg vet man ikke kan stole helt på disse vektene, likevel tror jeg det er et bra verktøy for dag-til dag-uke-måned måling, ettersom jeg har slitt litt med kostholdet. Etter hva jeg har lest så gir dem ganske gode indikasjoner på endringer selv om den faktiske målingen kan være opp til flere prosent feil.

Vekt: 69.8 Høyde: 177, Fettprosent: 17,7, Muskelprosent: 40,8, MBR 1637, Vic klasse 5

Måling gjort kl 12:00 dagen etter ferie, uten mat, men etter do-besøk. Fremover skal jeg måle hver morgen etter toalettbesøk. Tenker det gir best sammenligningsgrunnlag.

Til sammenlikning var dette mine stats i ferbruar (målt med inbody):

fettprosent: 15,5, muskelmasse 34,30kg, vekt 71,6

I mellomtiden fra februar til nå har jeg vært oppe i tja, 74-75kg vil jeg "annta", for jeg har ikke hatt mulighet til å måle meg på morgenen før, bare på vekta på senteret, og det er jo etter lunsj osv. 

Hvis noen har noen "generelle tips" til å fikse kroppen så er det bare å slenge ut ;) Men jeg satser på et lite overskudd for å øke muskelmassen, fettprosenten må ned på sikt.

Lenke til kommentar

Sliter litt med å få opp inntaket, ligger på rundt 900-1200kcal pr dag, og dette er jo litt lite for en på 24år og 125kg... Har dere tips til å få opp inntaket?

Ja, jeg føler meg mett og "ønsker" ikke å spise mer når jeg spiser, men ser jo nå att etter en uke med MyFitnessPal att jeg har ett alt for lavt inntak. Har startet med trening igjen nå, for det meste muskelbygging med kroppsvekt.

Du vil rase ned i vekt ved å minimum doble matinntaket ditt - da vil kroppen din begynne å fungere igjen.

Det bør være enkelt å få i seg 1000-1500 ekstra kalorier UTEN å nødvendigvis føle seg stappa - men ja, det blir jo mer mat i magen uansett hvor "smart" du spiser, så du vil nok kjenne det i starten uansett.

Men det bør gjøres.

Du kan fokusere disse nye kaloriene på mer flytende føde da dette metter mindre.

Eksempelvis et stort glass melk om morgenen, en litago til lunsjen + kveldsmaten. Her har du 800kcal som ikke vil kjennes, eventuelt bare i 10 minutter.

Bruk en ekstra spiseskje olje eller to når du steker maten din. Her har du 1-200kcal som overhodet ikke vil kjennes i magen.

Få inn en rutine på å spise 1stk stor neve med valgfrie nøtter hver kveld. Her har du 5-600kcal til.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, jeg har trent i ca. 3 år nå og har fått noenlunde akseptable resultateter. Da jeg startet kunne jeg så vidt løfte stangen ved benkpress og nå klarer jeg litt mer enn det (80 kg). Klarte ikke før en eneste pull-ups, i dag klarer eg 17 stk uten null problem osv... 

Problemet er bare at jeg er veldig skuffet over fremgangen min. Jeg har trent litt i bodybuilding retning og fått en litt "bulky kroppstype" som ikke overhodet var planen. Planen min var å holde meg på 70-73 kg (veier i dag 76 kg), løfte aksetabelt tungt på baseøvelsene, var veldig sterk i forhold til kroppsvekten min, ta 30 pull-ups, 100 armhevinger, 50-60 kg i militærpress, 100 kg benkpress, men samtidig være atletisk i form av å kunne løpe 20 km uten null problem, ha god spenst, være myk, og ha god holdning (posture). 

Hvordan burde jeg planlegge treningen min? 

Jeg pleier å ta først litt baseøvelser, litt kroppsvektsøvelser, så litt maskiner og så rett hjem. Men det har tydeligvis ikke hjulpet meg....

Er forresten 20 år og 184 cm, hvis det skulle ha noe betydning....

Lenke til kommentar

Du vil rase ned i vekt ved å minimum doble matinntaket ditt - da vil kroppen din begynne å fungere igjen.

Det bør være enkelt å få i seg 1000-1500 ekstra kalorier UTEN å nødvendigvis føle seg stappa - men ja, det blir jo mer mat i magen uansett hvor "smart" du spiser, så du vil nok kjenne det i starten uansett.

Men det bør gjøres.

Du kan fokusere disse nye kaloriene på mer flytende føde da dette metter mindre.

Eksempelvis et stort glass melk om morgenen, en litago til lunsjen + kveldsmaten. Her har du 800kcal som ikke vil kjennes, eventuelt bare i 10 minutter.

Bruk en ekstra spiseskje olje eller to når du steker maten din. Her har du 1-200kcal som overhodet ikke vil kjennes i magen.

Få inn en rutine på å spise 1stk stor neve med valgfrie nøtter hver kveld. Her har du 5-600kcal til.

Så posten din i dag morges før jobb, kjørte innom Kiwi og kjøpte meg Cashewnøtter og Litago, herregud det føltes helt merkelig ut å kjøpe det kontra kosten jeg har hatt i det siste. Setter stor pris på små tips som kan hjelpe med ett stort problem :)

Hvilken olje brukere dere? har litt forskjellig i skapet fra før av, men syntes den jeg bruker nå lukter noe helt forferdelig ved og etter steking.

Endret av Yallah
Lenke til kommentar

Høres ut som du burde starte med Crossfit?

Tja, har tenkt på tanken, men aldri gått inn helt for det. Hører jo hele tiden alt det negative med den treningsgrenen. 

Men hvor tror du problemet mitt ligger? 

Har prøvd alt fra tradisjonell bodybuilding, kroppvektsøvelser, mye jogging, få repitisjoner, maksimalstyrke til kun maskiner.

En annen ting som jeg tror er litt viktig er at jeg gir bare 60-70% på treningene mine. Hvis jeg f.eks. trener bryst så trener jeg med 18 kg manualer, når jeg praksis kan ta 24 kg. Er bare litt redd for at det vil føre til for mye belastning og dermed skader.

Vil bare unngå denne "bulky" kroppstypen jeg har nå.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...