Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seff, proteiner er cals. Kommer jo an på hvor mye han gafler i seg. Han spurte om proteiner gjør deg tjukk. Svaret er ja. Så kommer det an på hvor mye han trener og spiser ellers.

Edit: nå blir du syyykt feit general :p

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Seff, proteiner er cals. Kommer jo an på hvor mye han gafler i seg. Han spurte om proteiner gjør deg tjukk. Svaret er ja. Så kommer det an på hvor mye han trener og spiser ellers.

Problemet er at uttalelsen er helt feil, og når andre faktorer utelates hører det ikke hjemme noe sted.

For nei, det er ikke riktig.

Det blir feil å si at proteiner gjør deg tjukk, og i konteksten til han som stilte spørsmålet blir det enda mer feil.

Mest sannsynlig er vedkommende i underskudd så det synger, derav høyt proteininntak, så jeg tipper han ikke blir feit av dette.

Protein/fett/karbs = kalorier - overskudd av kalorier i forhold til forbruk øker kroppsvekten.

3000kcal i form av biff vil gi den sammen kroppsøkninngen/senkningen som 3000kcal fra ris - SATT PÅ SPISSEN.

---------

@Thugga:

Jeg postet en artikkel her inne for litt siden, du finner den hvis du vil, som beskrev et inntak på 2.4g pr. kg. kroppsvekt som et absolutt maksinntak ved underskudd - grunnet i at et høyere inntak vil stjele for mye kalorier fra de andre to, noe som er helt vesentlig.

Et høyere inntak enn dette + at du sikrer deg de andre macroene vil kunne sette deg i Lami-klemma: du ender i overskudd grunnet høyt kaloriinntak.

Er du på vedlikehold/overskudd spiser du unødvendig mye proteiner.

Lenke til kommentar

Overskudd av kalorier over tid fra enten fett, protein eller karbz gir over tid vektøkning. Det er noe verre å legge på seg fra et proteinrikt kost,pga slik mat metter mer og proteiner koster mer å metabolisere, sammenlignet med de andre næringsstoffene. Men jeg kan tenke meg at fordi flytende mat metter lite så kan en normal kost hvor man pøser på med proteinpulver potensielt gi overskudd.

Lenke til kommentar

Problemet er at uttalelsen er helt feil, og når andre faktorer utelates hører det ikke hjemme noe sted.

For nei, det er ikke riktig.

Det blir feil å si at proteiner gjør deg tjukk, og i konteksten til han som stilte spørsmålet blir det enda mer feil.

Mest sannsynlig er vedkommende i underskudd så det synger, derav høyt proteininntak, så jeg tipper han ikke blir feit av dette.

Protein/fett/karbs = kalorier - overskudd av kalorier i forhold til forbruk øker kroppsvekten.

3000kcal i form av biff vil gi den sammen kroppsøkninngen/senkningen som 3000kcal fra ris - SATT PÅ SPISSEN.

---------

@Thugga:

Jeg postet en artikkel her inne for litt siden, du finner den hvis du vil, som beskrev et inntak på 2.4g pr. kg. kroppsvekt som et absolutt maksinntak ved underskudd - grunnet i at et høyere inntak vil stjele for mye kalorier fra de andre to, noe som er helt vesentlig.

Et høyere inntak enn dette + at du sikrer deg de andre macroene vil kunne sette deg i Lami-klemma: du ender i overskudd grunnet høyt kaloriinntak.

Er du på vedlikehold/overskudd spiser du unødvendig mye proteiner.

er på vedlikehold , men om jeg går opp litt går helt fint, viktigste er å øke styrke egentlig . spiser typisk 2500- 2800 kcal, . veier 85 kg

Lenke til kommentar

Matvaretabellen.no virker jo helt sykt fet med tanke på å telle kalorier, men virker ikke ut til å være støttet av MyFitnessPal. Begynte i dag med å telle kalorier for første gang i mitt liv, for å se hvordan det i tillegg til at jeg har lyst å miste litt fett mens jeg beholder musklene. Skrevet ned det jeg har spist men virker så tungvint å føre inn alle retter i Excel hele tiden. App-støtte ville vært ideelt. Kanskje må jeg lage en app selv?

Hvordan teller dere folk kalorier?

Lenke til kommentar

Matvaretabellen.no virker jo helt sykt fet med tanke på å telle kalorier, men virker ikke ut til å være støttet av MyFitnessPal. Begynte i dag med å telle kalorier for første gang i mitt liv, for å se hvordan det i tillegg til at jeg har lyst å miste litt fett mens jeg beholder musklene. Skrevet ned det jeg har spist men virker så tungvint å føre inn alle retter i Excel hele tiden. App-støtte ville vært ideelt. Kanskje må jeg lage en app selv?

Hvordan teller dere folk kalorier?

Har fast vekt på ingredienser i rettene og lagt inn rettene i MyFitnessPal. Ellers teller jeg ikke salat (tomat, agurk, salat, løk).

Hvorfor skal du bruke matevaretabellen og Excel? MyFitnessPal har jo "alt".

Lenke til kommentar

nekter å tro at 300 dopfri er umulig

300 er fullt mulig uten doping. Det er mange utøvere her til lands som tar det.

Men trist er det at altfor mange automatisk da kobler de opp mot doping :nei:

Har mange sterke kolleger . Her er en video fra hvor han ene setter norgesrekord med 307kg utstyrsfritt (inkludert uten belte).

Her er en video jeg postet tidligere, 292.5kg og norgesrekord med 12.5kg - fyren veier 65kg :)

Edit: den siste linken fungerte ikke, men det er den første videoen som dukker opp på lista.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Protein er ikkje akkurat det ein bør dytte i seg ved mål om å gå opp i vekt. Det er jo det folk brukar for å gå ned i vekt pga. mettheitskjensla. Ein viss mengde må du sjølvsagt ha, men over det er ikkje så mykje poeng i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Yep. Greit nok at man risikerer å ende opp med å kjøpe dyre karbohydrater, men et høyere proteininntak er pga metthetsfølelsen et ganske fail safe og enkelt råd for folk som vil ned i vekt. Får masse spørsmål om slanking og sånn av venner og bekjente og har funnet ut at det fort blir for komplisert, folk detter av lasset og mister motivasjonen om man gir noe grundigere innføring enn "mer protein, mer grønnsaker. Litt mindre av alt annet".

Lenke til kommentar

Yep. Greit nok at man risikerer å ende opp med å kjøpe dyre karbohydrater, men et høyere proteininntak er pga metthetsfølelsen et ganske fail safe og enkelt råd for folk som vil ned i vekt. Får masse spørsmål om slanking og sånn av venner og bekjente og har funnet ut at det fort blir for komplisert, folk detter av lasset og mister motivasjonen om man gir noe grundigere svar enn "mer protein, mer grønnsaker. Litt mindre av alt annet".

Lenke til kommentar

Problemet?

Det er vel strengt tatt ingen problemer med det bortsett fra at det er dyre karbs.

er det noe poeng i å få i seg et vist nivå karbs og fett dersom protein og kcal er ok?
Karbs er vilkårlig men fett bør være kroppsvekt i gram.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...