Zeph Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Målet er å auke i styrke, ikkje å nå x kilo med 5x5. Alt for mange valg. Har du tips til andre ferdige program for styrke, som er lagt opp med sett ned på 3-reps? Eg har ikkje tenkt så mykje lengre å følgje 5x5 sidan det blir anbefalt i alle retningar. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Målet er å auke i styrke, ikkje å nå x kilo med 5x5. Alt for mange valg. Har du tips til andre ferdige program for styrke, som er lagt opp med sett ned på 3-reps? Eg har ikkje tenkt så mykje lengre å følgje 5x5 sidan det blir anbefalt i alle retningar. Jeg har aldri i mitt liv sett et eneste "ferdig" program. Jeg lager de sjæl fra scrætsj, så nei, har ingen gode tips der desverre. EDIT: jo foresten. Det var en gang jeg kastet et blikk på standardprogrammet til Dietmar, men jeg kastet det kjapt til side. Endret 19. juni 2017 av Countryman Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Zeph: ICF5x5, bare at baseøvelsene er 3x5 og isolasjonsøvelsene 2x8. Dette er cutting versjonen. Bruker det selv. Endret 19. juni 2017 av Lami Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Kopi/paste fra en skoleoppgave eller? Er vel bare der man bruker uttrykk som knestrekker og knebøyer xD Alle knebøy og utfallsvarianter vil trene quadriceps i varierende grad. I tillegg til feks bakkeløp o.l. Tøye hamstingen kan du feks gjøre ved å ta det ene beinet på en stol og lene deg fremover fra hofta.. Eller stå med det ene benet foran fet andre og lene seg over. Mange muligheter. Bare viktig å ikke krumme ryggen for mye for å komme lavere. Hehe nei Har Patellofemoralt smertesyndrom og leste det å tøye og trene disse hjelper litt. Takk for svar! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jason Blaha's Ice Cream Fitness 5x5 Novice Program Mykje teite programnamn der ute. Det var mykje isolasjon i programmet. Kan shrugs vere nødvendig for å bygge styrke? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Programmet fokusere på styrke fremfor muskelvekst. Det merker jeg selv og at det fungerer. Selv har jeg byttet ut shrugs med sidehev, og cable crunches med planken. I tillegg er tricep extensions byttet ut med franskpress. Hvorvidt det er lurt vet jeg ikke, men liker ikke cable crunches. Tenker kanskje å putte inn shrugs igjen. Ganske lett og enkel øvelse. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Hvis man på et sett ikke klarer alt man har "sett seg ut å klare" Best å jerke siste reps for å få gjennomført, eller best å gi opp? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jason Blaha's Ice Cream Fitness 5x5 Novice Program Mykje teite programnamn der ute. Det var mykje isolasjon i programmet. Kan shrugs vere nødvendig for å bygge styrke? Hvis du følger Blaha.... Så kan du drite å dra... Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Kopi/paste fra en skoleoppgave eller? Er vel bare der man bruker uttrykk som knestrekker og knebøyer xD Alle knebøy og utfallsvarianter vil trene quadriceps i varierende grad. I tillegg til feks bakkeløp o.l. Tøye hamstingen kan du feks gjøre ved å ta det ene beinet på en stol og lene deg fremover fra hofta.. Eller stå med det ene benet foran fet andre og lene seg over. Mange muligheter. Bare viktig å ikke krumme ryggen for mye for å komme lavere. Hehe nei Har Patellofemoralt smertesyndrom og leste det å tøye og trene disse hjelper litt. Takk for svar! Jeg "fikk" patellafemoralt smertesyndrom av dårlig teknikk i knebøy. Så gikk jeg 1 uke hvor jeg prøvde å gå så mye så mulig på tærene. Da gikk det vekk, samtidig som jeg bedret teknikken Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 På tærene? Gikk du rundt og trippet? Fikk forøvrig dette ut av det blå, før jeg begynte å trene. Vart en måned. Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Har i det siste prøvd ellipsemaskinen noen ganger siden den skal være mindre belastende. Har imidlertid oppdaget at tærne "sovner" hvis jeg holder på over 20-30 min. Noen som kjenner til denne problemstillingen? Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 På tærene? Gikk du rundt og trippet? Fikk forøvrig dette ut av det blå, før jeg begynte å trene. Vart en måned. Ja Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Eg trener 5x5 med 2.5 auke per økt og deload når eg ikkje når 25 reps tre økter på rad. Om eg td. ikkje når 25 reps tre økter på rad med 45 kg i militærpress, så blir det deload med 10%, dvs. ned til 40 kg. Då vil eg vere oppe igjen på 45 kg allereie etter to økter. Med vekter på 40-70 kg, er det fornuftig å auke med 2.5 kg når vektene er så låge eller har det noko for seg å auke med 1kg per økt, for at det skal gå litt fleire økter frå deload til der ein var før deload? Med vekter på 40-70 kg, er det fornuftig å auke med 2.5 kg når vektene er så låge eller har det noko for seg å auke med 1kg per økt, for at det skal gå litt fleire økter frå deload til der ein var før deload? Manglende økning i styrke har ingenting med program å gjøre, men dødøkter og slappe rutiner. Går du på et tilfeldig treningssenter, vil du se 1/50 som faktisk utfordrer kroppen til det ytterste. Resten kuker rundt og tror de trener - derav manglende resultater. I mine øyne handler styrketrening om å utfordre kroppen. Å tidvis nå det punktet hvor det ikke er mer å hente, for så å ha en kort periode hvor man henter seg inn, før man igjen bygger opp mot sin maks. Det er overraskende at man etter flere år i denne tråden legger sin lit på at et styrkeprogram kan endre ens resultater. Å mikse opp treningen er viktig for å trives, og for å ha en allsidig kropp, men det har ingenting med styrkeplatåer på nybegynnernivå. 1 Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Målet er å auke i styrke, ikkje å nå x kilo med 5x5. Alt for mange valg. Har du tips til andre ferdige program for styrke, som er lagt opp med sett ned på 3-reps? Eg har ikkje tenkt så mykje lengre å følgje 5x5 sidan det blir anbefalt i alle retningar. Wendlers 5/3/1: Boring but big. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Har dere noen erfaring med slike vekter som måler kroppsammensetningen? Hadde vært greit å hatt noe som fungerte (tilfredsstillende nøyaktig) og som ikke koster altfor mye penger. Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Har brukt Fitbit Aria en stund, den måler fettprosent i tillegg til vekt. Ville aldri sammenligna den prosenten med tall fra en annen vekt/klype e.l, men den virker å måle ganske jevne verdier. Gir ihvertfall et sammenligningsgrunnlag over tid. Bruker vekta hovedsaklig for å automatisk logge vekta mi uansett. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Det viktigste er jo at den måler ganske riktig i forhold til seg selv, så man kan se hvordan det ligger an. Skulle gjerne hatt en som målte muskler og slikt også. Jeg er egentlig en smartting-entusiast, men det viktigste er at den fungerer godt til å gi meg tallene jeg trenger. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 Omron Full Body Scale Kanskje en slik jeg skulle gått får? "clinically proven to be as accurate as expensive medical devices professionals use" https://caloriebee.com/misc/top-ten-body-fat-scales ikke så gal pris heller https://www.med24.no/omron-bf511-fettmaaler-og-vekt Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (endret) Edit: Dette var altså svar til Evelen, men innser at forumet ikke var helt oppdatert på mobilen min. Om du spiser nøyaktig det kroppen trenger for å bygge opp muskulaturen, skal du vel i teorien ha stabil fettprosent og bare øke i muskelvekt Men det er selvsagt litt vanskelig i praksis, så mange velger å legge seg litt i overkant kalorimessig slik at de er sikret maksimal muskelbygging, samtidig som det eventuelle ekstra fettet kan bli "deffet" bort etterpå iløpet av 3-4 uker etter endt oppbyggingsperiode (avhengig av hvor mye fett du har lagt på deg). Endret 20. juni 2017 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 20. juni 2017 Del Skrevet 20. juni 2017 (endret) Klarte i tillegg å sitere meg selv istedenfor å redigere forrige post. Bah. Endret 20. juni 2017 av 2bb1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå