Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

ok, trenger hjelp. begynte på 5x5 stronglifts for en stund siden, Jeg var fra før av svak og er det fortsatt. Jeg klarer ikke å øke i skulderpress. Kan PT være svaret? Føler meg flau på det nye treningsstudioet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe å være flau over.

Ikke lenge siden jeg så en som tok benkpress med 2,5KG skive på hver side, sånn er det bare, en plass må man starte.

PT er vel en luksusvare, så du må nesten se om prisen er verd det.

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke trent flere dager på rad, på to år.

Likevel fortsetter jeg så og si der jeg slapp når det kommer til kg på saker og ting. Det er herlig.

I går var jeg helt stiv og støl i assen og litt nedover, etter knebøy. Gjør jeg det riktig da?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Har ikke trent flere dager på rad, på to år.

Likevel fortsetter jeg så og si der jeg slapp når det kommer til kg på saker og ting. Det er herlig.

Ikke helt sikker på hva du mener.

Du trenger ikke å trene flere dager på rad for å ikke miste styrke og masse. Og hvis du først trener flere dager på rad så er det nok forskjellige muskelgrupper uansett.

Lenke til kommentar

De to siste årene har jeg vært syk og fått trent en-to dager før jeg har blitt syk og slik har det gått på repeat. Så i snitt 1 dag trening i måneden. Gjerne gått flere måneder uten trening og.

Jeg er ca like sterk i benkpress nå som for to år siden. Merker når jeg nå bygger meg opp og legger på vekter, opp til kiloene jeg løftet før, at det ikke er så tungt. Liksom har ikke mistet noe særlig muskelmasse på denne tiden med sykdom hver måned.

Det er herlig. Var redd jeg hadde blitt en spjæling.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Åh så uvitende dame på apoteket.

Skulle kjøpe meds for kona og D vitaminer for meg.

Saken var 100 vanlige tabletter på 12,5 ug for 140kr og en annen boks D vitamin forte 150! Tabletter for 102kr på 12,5 ug...

Jeg sa at rygglege sjukgymnast og doktor har sagt at jeg har du vitamin mangel og trenger to skje tran morgen D vitamin tablett sammen med morgentran og en skje tran før leggetid.

Apotekdama mente jeg da ville få overdose.. Men jeg har pilledeler som kan dele tabletter i to.

Etter mye om å mening fikk jeg ok...

Teit mener jeg... Etter min mening får jeg da 300!!! Tabletter for prisen av en boks 100!!

Og resultatet av tran og D er at jeg får sinnsykt overskudd til trening og opplagt, Så legene må jo ha rett.

Jeg sliter med medisin bivirkninger (trøtthet) og naturlig D vitaminbrist.

Apotekdama var nobrain right???

Lenke til kommentar

Åh så uvitende dame på apoteket.

Skulle kjøpe meds for kona og D vitaminer for meg.

Saken var 100 vanlige tabletter på 12,5 ug for 140kr og en annen boks D vitamin forte 150! Tabletter for 102kr på 20 ug...

Jeg sa at rygglege sjukgymnast og doktor har sagt at jeg har D vitamin mangel og trenger to skje tran morgen D vitamin tablett sammen med morgentran og en skje tran før leggetid.

Apotekdama mente jeg da ville få overdose.. Men jeg har pilledeler som kan dele tabletter i to.

Etter mye om å mening fikk jeg ok...

Teit mener jeg... Etter min mening får jeg da 300!!! Tabletter for prisen av en boks 100!! Pluss 40kr rabatt oppå dette.

Og resultatet av tran og D er at jeg får sinnsykt overskudd til trening og opplagt, Så legene må jo ha rett.

Jeg sliter med medisin bivirkninger (trøtthet) og naturlig D vitaminbrist.

Apotekdama var nobrain right???

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hvis du sa du hadde D vitamin mangel og nevnte du må ta så og så mye tran for dagen, og hun svarte med å si du får overdose. Vel, da er hun rimelig ute å kjører ja.

Du sparte på å velge den med mest i ja.

Fytti dyrt med D-vitamin i Norge. Kjøp heller fra iherb.com eller hvis du skal på ferie. Kjøper 200stk med 1000 mikrogram i USA for rundt 80-90kr.

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker aldri belte, hverken på lett, eller på 1RM vekt, jeg ser vel at det kanskje er mest fornuftig å droppe belte?

belte er bra hvis du skal kjøre tunge sett og du trenger beltet for å gjøre de med god teknikk. tyngre vekter på stanga gir mer gains til bena, så selv om du kanskje ikke trener kjernemusklene like bra med belte får du trent bena mer. jeg kjører alltid uten belte hvis ikke det er helt nødvendig. gjerne uten belte alle oppvarmingssettene, og så med belte på arbeidssettene hvis de er tunge nok. 

så etter min mening, bruk belte når det er absolutt nødvendig, så får du pressa beina mer, men ikke bruk belte hele tiden, så får du trent kjernemusklene mer også.

Lenke til kommentar

Lami-

Takk best å høre på legen... Men folk som meg med litt noia og angst (sykdommen) blir jo stressa av autoriteter som prøver å nekte deg å gjøre et kjøp.

Sverige foresten, vet ikke prisen i Norge

Blir trening i morra.

5 dagers uke, hviledag idag. I morra blir det 45 min karbotrening og rygg, benpress, legger og litt biceps som krydder...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

ok, trenger hjelp. begynte på 5x5 stronglifts for en stund siden, Jeg var fra før av svak og er det fortsatt. Jeg klarer ikke å øke i skulderpress. Kan PT være svaret? Føler meg flau på det nye treningsstudioet..

ikke noe å være flau over, alle har starta der en gang. post gjerne video, hvis teknikken din er problemet. en ting å tenke på er om du spiser nok for at kroppen skal bli sterkere. å spise nok er en viktig del av det programmet der, for å ta så mye knebøy hver trening kommer til å bli hardt etter en stund.

husker jeg brukte en time bare på knebøyen en periode

Endret av General lil thugga Bork Laser 2003
Lenke til kommentar

så etter min mening, bruk belte når det er absolutt nødvendig, så får du pressa beina mer, men ikke bruk belte hele tiden, så får du trent kjernemusklene mer også.

Er enig i den første setningen, men slik jeg ser det dreier dette seg mer om innlæring av grunnteknikk og forståelsen av hvordan man kan få kontakt med de forskjellige delene i kjernen - men jeg ser at det jevnt over kommer en del kommentarer på at kjernemuskelaturen blir mindre aktiv ved bruk av belte. Dette er en myte, og flere studier viser faktisk det stikk motsatte - nemlig at muskelaktiviteten faktisk ØKER.

Beltet hjelper til med å stabilisere ryggraden og gir økt buktrykk.

Når man strammer opp kjernemuskelaturen øker buktrykket, og når buktrykket øker vil musklene som strammer seg rundt ryggraden aktiviseres som et motsvar - bruk av belte på tunge løft vil altså kunne forsterke disse effektene, og på ingen måte gjøre kjernemuskelaturen "inaktiv" - snarere motsatt som nevnt.

Har man svak core vil beltet hjelpe.

Har man sterk core - vil ikke beltet hjelpe tror du? Jo.

Ikke minst vil beltet gi en ekstra sikring i det punktet av ryggen som oftest ryker hos folk.

Man skal absolutt ikke misbruke beltet, men dette har ikke nødvendigvis bare med aktivisering/trening av core å gjøre, selv om det desverre ofte synes å være folk med svak core (og likegyldighet til det) som bruker belte i alle slags situasjoner på gymmet - dette tør jeg påstå skyldes uvitenhet i 99% av tilfellene. I tillegg synes man det er tøfft.

For enkelte virker det å være "skamfullt" å bruke belte - selv på maksløft i bøy og mark. Tullball.

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare å se bort fra den infoen da den ikke stemmer mattematisk.

Ja vel?

Dersom du sikter til utledningen du har gjort ovenfor, så har du nok gjort feil. 5000 IU tilsvarer ca. 125 µg. Det vil heller ikke produseres mer D-vitamin i huden enn det kroppen trenger.

Ja jeg ser jeg har brukt feil omregningsverdi på den.

Huden vil alt ettersom eksponering produsere inntil 12-15000iu. Langt over det noen anbefaler.

I sørnorge er det greit men i nordnorge.... Not so much... :lol:

Lenke til kommentar

Kopi/paste fra en skoleoppgave eller?

Er vel bare der man bruker uttrykk som knestrekker og knebøyer xD

Alle knebøy og utfallsvarianter vil trene quadriceps i varierende grad. I tillegg til feks bakkeløp o.l.

Tøye hamstingen kan du feks gjøre ved å ta det ene beinet på en stol og lene deg fremover fra hofta.. Eller stå med det ene benet foran fet andre og lene seg over. Mange muligheter. Bare viktig å ikke krumme ryggen for mye for å komme lavere.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Eg trener 5x5 med 2.5 auke per økt og deload når eg ikkje når 25 reps tre økter på rad. Om eg td. ikkje når 25 reps tre økter på rad med 45 kg i militærpress, så blir det deload med 10%, dvs. ned til 40 kg. Då vil eg vere oppe igjen på 45 kg allereie etter to økter.

Med vekter på 40-70 kg, er det fornuftig å auke med 2.5 kg når vektene er så låge eller har det noko for seg å auke med 1kg per økt, for at det skal gå litt fleire økter frå deload til der ein var før deload?

Lenke til kommentar
Med vekter på 40-70 kg, er det fornuftig å auke med 2.5 kg når vektene er så låge eller har det noko for seg å auke med 1kg per økt, for at det skal gå litt fleire økter frå deload til der ein var før deload?

Standard deload er 20% i forhold til 1RM.

Grunnen til det er at man har forsket seg frem til at man bør trene på mellom 80 og 100% av 1RM hvis styrke er målet.

Du har mange valg:

- Kjøre med 1kg`s økninger

- Kortere sykluser - f.eks 3-ukers sykluser til vektene er noenlunde habile

- Vurdere reduserte belastninger etter førstesett i de tunge ukene

- Redusere til 3 sett i de tunge ukene

- Redusere antall reps i de tunge ukene, slik at kroppen får kjent på litt tyngre vekter

En ting er ihvertfall sikkert - Hvis du har som mål å klare 5x5 på èn gitt belastning vil du måtte vente til neste fullmåne før du får noen fremgang.

5RM er i seg selv en tung jobb. Å "slå seg selv" på 5x5 er en unødvendig jobb hvis styrke er målet.

Lenke til kommentar

Standard deload er 20% i forhold til 1RM.

Grunnen til det er at man har forsket seg frem til at man bør trene på mellom 80 og 100% av 1RM hvis styrke er målet.

Du har mange valg:

- Kjøre med 1kg`s økninger

- Kortere sykluser - f.eks 3-ukers sykluser til vektene er noenlunde habile

- Vurdere reduserte belastninger etter førstesett i de tunge ukene

- Redusere til 3 sett i de tunge ukene

- Redusere antall reps i de tunge ukene, slik at kroppen får kjent på litt tyngre vekter

En ting er ihvertfall sikkert - Hvis du har som mål å klare 5x5 på èn gitt belastning vil du måtte vente til neste fullmåne før du får noen fremgang.

5RM er i seg selv en tung jobb. Å "slå seg selv" på 5x5 er en unødvendig jobb hvis styrke er målet.

Noe sier meg at jeg bør bytte program. Jeg har som Zeph, kjørt på 5x5 en stund nå.

Men det er så slitsomt å tenke selv :p 

Har stagnert på knebøy. Jeg er ute etter både styrke og masse. Finnes det ikke en program for hjernedøde? Jeg mener, mange som trener styrke er jo ikke akkurat Einstein. Burde da finnes program som ikke krever så mye tenking og så mye å holde styr på? :p 

Lenke til kommentar

Noe sier meg at jeg bør bytte program. Jeg har som Zeph, kjørt på 5x5 en stund nå.

Men det er så slitsomt å tenke selv :p

Har stagnert på knebøy. Jeg er ute etter både styrke og masse. Finnes det ikke en program for hjernedøde? Jeg mener, mange som trener styrke er jo ikke akkurat Einstein. Burde da finnes program som ikke krever så mye tenking og så mye å holde styr på? :p

Det ække no gæli i å kjøre 5x5 - men når man nærmer seg toppvektene må man begynne å bruke hue litt da, skal man komme noen vei. Det er ikke veldig mye å holde styr på, men man må kunne trå ut av det faste systemet i de ukene hvor fokus faktisk er fremgang og ikke bare mengdetrening og teknikk som det oftest er i de lette ukene.

Fokuser styrken i knebøyen og massen i andre øvelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...