Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Men hva skjer egentlig dersom man spiser akkurat like mye som man forbrenner kombinert med trening?

Det som skjer er at du får ikke dette til.

Noen dager VIL ende med underskudd, mens andre dager VIL ende med overskudd når du ligger slik og vipper.

Ser man situasjonen med lupe, og i tillegg setter på spissen:

Man bygger muskler på de dagene som ender i overskudd.

Man ivaretar muskelmassen og fjerner litt fett på de dagene som ender i underskudd hvis man trener og spiser riktig.

Over tid - LANG TID - vil man derfor få forbedret kroppskomposisjon også ved et såkalt vedlikehold av kroppsvekt, i form av mer muskelmasse og senket fett%.

Hvor stor forandring og hvor lang tid det tar er avhengig av individuelle nivåer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva skjer egentlig dersom man spiser akkurat like mye som man forbrenner kombinert med trening?

Det som skjer er at du får ikke dette til.

Noen dager VIL ende med underskudd, mens andre dager VIL ende med overskudd når du ligger slik og vipper.

Ser man situasjonen med lupe, og i tillegg setter på spissen:

Man bygger muskler på de dagene som ender i overskudd.

Man ivaretar muskelmassen og fjerner litt fett på de dagene som ender i underskudd hvis man trener og spiser riktig.

Over tid - LANG TID - vil man derfor få forbedret kroppskomposisjon også ved et såkalt vedlikehold av kroppsvekt, i form av mer muskelmasse og senket fett%.

Hvor stor forandring og hvor lang tid det tar er avhengig av individuelle nivåer.

Så du vil egentlig fraråde å ligge på bruksnivå? Fra et realistisk perspektiv (litt over, litt under).

Lenke til kommentar

tar vitamin D tilskudd med 20 mikrogram, mulitivitamin med 5mikrogram vitamin D , fiskeolje og spiser en del egg. kommer jeg til å OD på vitamin d?

Du kan innta så mye du orker å spise og enda ikke ta skade av det. Litt flåsete sagt men du skjønner hvor jeg vil hen...

Lenke til kommentar

Vitamin D er lagret i kroppsfett og for mye vitamin D kan føre til forgiftning. Nøyaktig hvor grensen for en overdose av vitamin D er noe som forskerne fortsatt ikke er helt sikker på.

Anbefalt daglig dose D-vitamin

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på 10 mikrogram per dag for voksne og barn, og 20 mikrogram for de over 75 år.

Dersom du tar et kosttilskudd uten å ha vært i kontakt med helsevesenet bør du unngå å få i deg mer enn 100 mikrogram daglig.

http://www.d-vitaminmangel.no/d-vitamin/overdose-av-d-vitaminer/

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

50 NORSKE kapsler ja.... ;) Jeg tar selv om vinteren 5000iu hver dag. Hvilket tilsvarer 1500 mikrogram.

En dag ute i sola tilsvarer minimum det dobbelte av det igjen. Om du ser hvor jeg vil hen nå? :)

Du kan trygt spise det du spiser av D-vitaminer :)

Lenke til kommentar

Vitamin D er lagret i kroppsfett og for mye vitamin D kan føre til forgiftning. Nøyaktig hvor grensen for en overdose av vitamin D er noe som forskerne fortsatt ikke er helt sikker på.

Anbefalt daglig dose D-vitamin

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på 10 mikrogram per dag for voksne og barn, og 20 mikrogram for de over 75 år.

Dersom du tar et kosttilskudd uten å ha vært i kontakt med helsevesenet bør du unngå å få i deg mer enn 100 mikrogram daglig.

http://www.d-vitaminmangel.no/d-vitamin/overdose-av-d-vitaminer/

Bare å se bort fra den infoen da den ikke stemmer mattematisk.

Lenke til kommentar
Bare å se bort fra den infoen da den ikke stemmer mattematisk.

Ja vel?

Dersom du sikter til utledningen du har gjort ovenfor, så har du nok gjort feil. 5000 IU tilsvarer ca. 125 µg. Det vil heller ikke produseres mer D-vitamin i huden enn det kroppen trenger.

Endret av Irrasjonell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Helsedirektoratet anbefaler 20 mikrogram til dem over 75 år ... 10 mikrogram til dem under.

Selv tar jeg 1000 mikrogram daglig, men så har jeg D-vitaminmangel.

1000 mikrogram er ikke det helt sick mye? er jo 50 kapsler

Har rene D-vitamin tabletter så er bare èn om dagen. Du trenger ikke å få i deg mer D enn det du allerede har - med mindre du har mangel.

Lenke til kommentar

Jeg tar også D-vitamin og Tran...

Beste "medisin" jeg har startet med...

Føler meg skikkelig kvikk og opplagt, Men jeg har naturlig underskudd har jeg funnet ut da...

Spesielt om vintern og uten sol på skyete dager..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Så du vil egentlig fraråde å ligge på bruksnivå? Fra et realistisk perspektiv (litt over, litt under).

Nei, absolutt ikke. Fraråder eller råder ikke til noe. Sier bare hva som er "fakta".

Det kommer helt an på hva man ønsker å oppnå.

-Ønsker man en effektiv bulk med maksimal effekt på muskelmassen må man spise og trene hardt, øke kroppsvekten med 0.5-1kg i måneden avhengig av kroppsstørrelse.

-Ønsker man en effektiv deff må man deffe hardt. Mange sier 1kg ned i uka men jeg er ikke helt enig i den uttalelsen. Jeg mener en moderat deff på 0.5-0.7/8kg pruke er optimalt/sunnere, og sjansen for å ivareta muskelmassen er større.

-Ønsker du vedlikehold av kroppsvekt må du ta konsekvensen av det. Det vil ikke skje noe særlig på lang tid, men mange trives med dette og føler de har et sunnere og mer levlig kosthold i lengden, på bekostning av treningsresultat.

Da snakker jeg om effektivitet. Hva som er mest gunstig helsemessig er en annen sak.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man ta for mye vitamin D, den er fettløselig og lagres i kroppen. I motsetning til f. eks vitamin C, hvor overskudd forsvinner rett ut igjen. Det skumle er at symptomene på overdose av vitamin D (over tid ja) har likheter med underskudd av det samme vitaminet. Så jeg ville ikke selvmedisinert meg selv med tilskudd før jeg evt. hadde tatt en blodprøve hos legen og visst hvordan det lå an med vitaminer og mineraler i kroppen. http://www.d-vitaminmangel.no/d-vitamin/overdose-av-d-vitaminer/

Når det er sagt har jeg ikke hørt om noen som har fått overdose av vitamin D med normale doser norsk multivitamintilskudd, så :) . Holder du deg til anbefalt daglig dose og spiser normalt ellers er du nok trygg. 

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Hva man kan produsere i huden og hva man kan ta opp i tarmen er to helt forskjellige ting og bør ikke sammenlignes. Det ene kontrollerer kroppen selv, det andre ikke.

Fra tilskudd er det "verre". 10 000 IU er det høyeste der man i studier ikke har observert negative effekter (NOAEL) Dette er ikke den samme verdien som øvre grense, pga sikkerhetsmarginer for å sikre mot individuelle variasjoner. Fordi det er studier på mennesker er sikkerhetsmarginen 2,5, og da kommer man ned på maks 4000 IU/d. Dette er uansett skikkelig overkill og ingen holdepunkter for at så store inntak gir helsegevinster. Noen kan tåle dette, andre kan ikke tåle dette. En bekjent av meg fra Bergen tok doktrograden sin på dette og forsker på dette. I en tidligere diskusjon så påpekte han at det kan være store variasjoner innen polymorfisme (individuelt betinget reaksjon) der hvor enkelte i befolkningen er mye mer effektive enn andre til å ta opp vitamin D. Han påpekte også at det foregår en internasjonal debatt om vitamin D og mulige andre funksjoner. Jeg kopierer kommentaren hans her: 

Det er riktig som du ser at det foregår en debatt innad i ernæringsmiljøet internasjonalt om vitamin D. Jeg kan bidra med noen holdepunkter. De amerikansk-canadiske, nordiske og sentral-europeiske landene er enige i at den eneste effekten som er godt nok dokumentert av vitamin D på helsa vår er på kalsiumbalansen og dermed beinhelse. - I dette er det mange som er uenige og som mener av vitamin D har en virkning på mange andre helsetilstander. For øyeblikket er vi veldig sikre på at vitamin D har mange flere funksjoner i kroppen enn å regulere kalsiumbalansen, men vi vet ikke hvor viktig disse funksjonene er for helsa til mennesker. Det kan for eksempel være at man bare trenger svært lite vitamin D i kroppen for at disse funksjonene skal gå som normalt. Det er i denne kategorien du finner folk med stort engasjement for ernæring, gode intensjoner og skrive og pratelyst, men som mangler den totaloversikten og nøkternheten som i tillegg kjennetegner de som faktisk har vurdert dette grundig. Når det anbefales et inntak på 10 µg per dag, så er dette et tall som, med noe sikkerhet, skal sikre befolkningen god beinhelse. Vurderingen er at ved nivåer av vitamin D i blodet (25-hydroksyvitamin D) over 50 nmol/l er det liten økning i nivåene av parathyreoideahormon (PTH). Økt PTH skjer dersom det er lave kalsiumnivåer i blodet og stimulerer til at vi "henter ut" kalsium fra bein ved å rive ned skjelettet.

Faktisk så mener de at nivåene av PTH ikke stiger hvis nivåene av vitamin D i blodet overgår 40 nmol/l, men de la til en sikkerhetsfaktor. - Denne grenseverdien på 50 nmol/l er kritisert av forskere som mener at de canadisk-amerikanske forskeren som vurderte dette ikke vektla resultatene fra noen studier like mye som andre. De mener at PTH fortsetter å synke ved nivåer høyere enn 50 nmol/l. Dette er en mer nyansert debatt.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...