Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang det du skrev med kjøttbasert kosthold = katastrofe. Dette inkluderer ikke kyllingkjøttdeig, eller?

Er det også begrensninger på hvor mye hvitt kjøtt typ kylling/fisk som skal spises pr. uke?

Er godt over 500 gram selv med kjøttpålegg og kjøttdeig/kjøttmiddager, så her får jeg planlegge en uke av gangen for å ha oversikt skjønner jeg...

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis katastrofe, men et plantebasert kosthold kommer konsekvent positivt ut på helseparametre. Kostholdforskning er vanskelig pga så masse variabler. Man ser jo at de som spiser mye rødt kjøtt også er grupper som røyker, drikker mer alkohol og er mindre aktive sammenlignet med grupper som spiser mer plantemat. Disse røyker ikke, drikker lite og er fysiske aktive. Det kan jo være slik at man reelt måler effekten av å følge livstil- og kosthold råd, hvor anbefalingene er lite kjøtt. Heldigvis er det nå teknikker for å delvis justere for slike faktorer.  

Anbefalingene er 2-3 fete fiskemåltider i uken, men kan nok spise mer om du varierer i typen fisk (fet/mager) og bruker det som pålegg. Helsegevinstene oppveier klart de mulige negative risikoene mtp miljøgifter. Det er i utgangspunktet ingen begrensinger for hvitt kjøtt/ kyllingkjøttdeig. 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spm i forhold til teknikk på pullups:

Den første delen, "scapula retraction", skal denne holdes gjennom alle repetisjoner, eller slipper man helt opp og begynner med ny scapula retraction på hver repetisjon.

Alternativet er at bunnposisjon mellom repetisjonene er FØR man slipper scapula ut av "nedspent posisjon."

Lenke til kommentar

Den første delen, "scapula retraction", skal denne holdes gjennom alle repetisjoner, eller slipper man helt opp og begynner med ny scapula retraction på hver repetisjon.

Alternativet er at bunnposisjon mellom repetisjonene er FØR man slipper scapula ut av "nedspent posisjon."

Ideelt sett skal den holdes gjennom reps.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gjeld det kun ved pullup/chins? På nedtrekk ser eg at dei slepp skuldrene opp.

Dette er musklene som holder skuldrene på plass. Man ønsker jo å holde skuldrene i posisjon gjennom begge øvelsene, samtidig som man får bedre kontakt i midtryggen. 

Når det blir tungt, og man mister teknikken, er det jo vanlig at skuldrene vil skli frem.

Lenke til kommentar

Ideelt sett skal den holdes gjennom reps.

Takker!

Lenke til kommentar

Eg har alltid latt skuldrene skli opp i slutten av kvar repetisjon, for så å starte neste rep med å dra dei ned igjen. Det er det eg har lært og kome fram til i alle fall.

Det er altså ikkje snakk om at skuldrene er oppe heile tida, men at kvar repetisjon startar og stoppar hhv. med skuldre ned og opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har en treningsapp for styrketrening å anbefale? Android

Altså, for å notere hva jeg gjør, ikke for å få et treningsprogram.

Å drive å notere i "notisblokk" på mobilen blir tungvint og uoversiktelig.

Ønsker følgende funksjoner:

- Legge til øvelser med reps og sett, ønsker mulighet for forskjellig vekt i forskjellig sett

- Legge til kommantarer (f.eks "Dette var for lett, øke en del neste gang", "Siste reps ble for tunge" osv)

- En enkel måte å se tidligere sett med samme øvelse.

Ikke viktige funksjoner, men kult å ha:

- Åpent API

- Mulighet for å logge på via WEB på PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...