Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes jeg leste "opp til 2,8" for bare et par sider siden, men da er det vel hukommelsen min som spiller meg et puss.

Det hender jo man leser at BCAA(les tilskudd) utgjør en vesentlig forskjell også. Ikke alt kommer fra troverdige kilder.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Da er jeg klar for å trene igjen etter min kjempetabbe (Ringt legekontoret, alle blodprøver er ok nå) Tok en liten økt i dag, har ikke gått veldig ned i vekt, men har blitt vesentlig mindre av størrelse (muskelmasse), og det som er igjen virker å være noe mykere (er vel fett over), spesielt brystpartiet var relativt hardt før. 

Nå skal jeg bygge meg opp, men hvor mye burde jeg spise kcal messig for å øke i muskelmasse (mens helt minst mulig i fettmasse).

Tidligere har jeg bare spist når jeg er sulten og egentlig gainet ganske sakte men sikkert, dog nesten uten ekstra fett, men nå føler jeg ikke sulten er en god indikator lenger (det blir den kanskje igjen når jeg venner meg til å spise mer).

27 år (om to uker), 74kg, 177cm, 

Så hvor mye burde jeg spise på en vanlig dag uten trening, på en dag med styrketrening, og på en dag med crossfit type trening.

Jobb: Relativt aktiv, mye labbing, men også en del sitting foran skjermen. 

Forøvrig: Det er få reps med mye vekt som gjelder nå, fremfor mange reps med lite?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

prøver å kutte ned på sukker helt, står på melkekartongen "sukkerarter 8g per 2 dl" så er det 40 gram sukker på en liter regner jeg med. hvordan forholder man seg til det? er det ikke sukker-sukker,?  er det det samme for kroppen som sjokolade-sukker?  hvordan forholder man seg til "sukkerarter" på nøringsinnhold til ting når man prøver å kutte ut sukker?

Lenke til kommentar

TROR du melk er TILSATT sukker????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Lenke til kommentar

2g per 2dl er ikke mye da. Jeg er som dere vet ingen kostholdsekspert, men tror ikke det er noe vits å kutte sukkeret helt.

i dag har jeg spist rett over 3k ckal, hvorav 98g er sukker, inkludert et par glass jokomelk og ihvertfall et glass melk. Samt en slik 250ml smoothie.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

TROR du melk er TILSATT sukker????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

nei men hva har det med saken å gjøre?

• Liker 1
Lenke til kommentar

2g per 2dl er ikke mye da. Jeg er som dere vet ingen kostholdsekspert, men tror ikke det er noe vits å kutte sukkeret helt.

i dag har jeg spist rett over 3k ckal, hvorav 98g er sukker, inkludert et par glass jokomelk og ihvertfall et glass melk. Samt en slik 250ml smoothie.

har hørt 25 g er anbefalt maks

Lenke til kommentar

jeg skjønner absolutt ingenting om kosthold. lærte på skolen at brødvarer er en viktig del av kostholdet, og nå leser jeg at brød ikke er bra for oss osv. og at karbohydrater ikke er bra og gir insulin spikes og hvis man spiser masse karbohydrater til frokost så crasher man etterpå og blir slapp.

skjønner ikke hva jeg skal tro ,er det noe objektiv informasjon man kan lese der ute?

Lenke til kommentar

har hørt 25 g er anbefalt maks
myfitnesspal sier mer ihvertfall

post-74970-0-01225900-1496268012_thumb.png

Lenke til kommentar

jeg skjønner absolutt ingenting om kosthold. lærte på skolen at brødvarer er en viktig del av kostholdet, og nå leser jeg at brød ikke er bra for oss osv. og at karbohydrater ikke er bra og gir insulin spikes og hvis man spiser masse karbohydrater til frokost så crasher man etterpå og blir slapp.

skjønner ikke hva jeg skal tro ,er det noe objektiv informasjon man kan lese der ute?

Lenket igår et intervju med meg her igår om helseffekter av fullkorn, her: http://brodogkorn.no/fakta/undervurdert-kilde-antioksidanter-fullkorn/.

Det du lærte på skolen er fortsatt gyldig, det er diverse lavkarbo-miljøer som ikke forstår seg på fysiologi og har snakket ondt om insulin som om det er skapt av djevelen selv.  

De offisielle kostrådene er basert på systematisk kunnskap og er objektive : https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

2,0g per kg kv er det holdepunkter for. Det er noe støtte for opp til 2,5g per kg kv hos personer med lav fettprosent.

Takk, veldig kjekt å vite :) Har på tidligere deffen orientert meg opp mot 3 x kroppsvekt og hittil på denne opp mot 2,8. Sparer penger og en del bryderi på å isteden plassere meg mellom 2 og 2,5.

Forøvrig kjekt med en stemme på nettet som bidrar med mer edruelig informasjon ang kosthold (ref ovennevnte karbodiskusjon). Føler selv at jeg reagerer veldig bra på å kutte litt i karbohydratinntaket, og derfra er veien kort til å bli påvirka av disse som mener at man blir smelltjukk og får kreft dersom man spiser en brødskive.

Hvor står du angående (rødt) kjøtt og mettet fett, forresten? Er ikke 100% oppdatert på kostholdsrådene, men slik jeg husker det, anbefaler de moderasjon der. Feks når det kommer til melkefett. Samtidig mener jeg at det har kommet ganske mange undersøkelser de siste åra som mer eller mindre frikjenner mettet fett generelt og melkefett spesielt (og også rødt kjøtt?). Tar disse feil, er kostholdsrådene utdatert på dette området, eller er det noe jeg har misforstått?

Syntes jeg leste "opp til 2,8" for bare et par sider siden, men da er det vel hukommelsen min som spiller meg et puss.

Det hender jo man leser at BCAA(les tilskudd) utgjør en vesentlig forskjell også. Ikke alt kommer fra troverdige kilder.

Mange crappy kilder ute og går, du har rett i det. Men DST anser jeg som den beste kilden, står det her, er det sant (kan som sagt hende at jeg husker feil da, og at det ikke har vært noen her som har anbefalt 2,8 på deff). Tok det derfor automatisk for god fisk.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Hvor står du angående (rødt) kjøtt og mettet fett, forresten? Er ikke 100% oppdatert på kostholdsrådene, men slik jeg husker det, anbefaler de moderasjon der. Feks når det kommer til melkefett. Samtidig mener jeg at det har kommet ganske mange undersøkelser de siste åra som mer eller mindre frikjenner mettet fett generelt og melkefett spesielt (og også rødt kjøtt?). Tar disse feil, er kostholdsrådene utdatert på dette området, eller er det noe jeg har misforstått?

4 mai gav Nasjonal råd for Ernæring denne rapporten: https://helsedirektoratet.no/nyheter/ny-kunnskap-om-mettet-fett-styrker-kostradene

Bakgrunnen var å akkurat se om det var faglig grunn for å modifisere/endre anbefalingene fra 2011. Det var Erik, en kollega av meg som ledet gruppen. Dem har også sett på melkefettet og i beste fall kommer det nøytralt ut, men magre varianter anbefales fortsatt. En reduksjon av mettet på bekostning av fler/enumettet står like sterkt da som nå og stiller meg bak dette. Rødt kjøtt er assosisert med en økning i kreft, og spesielt i mage/tarm. Det sees i både mekaniske og observerende studier. Norge som spiser mye rødt kjøtt er også i verdenstoppen i tarmkreft. Men, noe rødt kjøtt pga innholdt av viktige næringstoffer er å anse som sunt. Rune Blomhoff har blitt intervjuet her om dette : https://www.nrk.no/norge/sa-mye-kjott-kan-du-trygt-spise-1.12622872

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slik følger du kostrådet

• Velg hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt.
  • Begrens mengden av bearbeidede kjøttprodukter som er røkt, saltet eller konservert med nitrat eller nitritt, som for eksempel bacon eller spekepølse.
  • Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg.
  • Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerket kjøtt og kjøttprodukter.

Med rødt kjøtt menes kjøtt fra svin, storfe, sau og geit. Det er uklart om rødt kjøtt fra andre arter – for eksempel elg, reinsdyr, rådyr og hjort – har samme helseeffekt som rødt kjøtt fra storfe, svin, sau og geit.

Begrensningen på 500 gram per uke inkluderer rent rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt. Mengden 500 gram er angitt som spiseferdig kjøtt, det vil si at det er ferdig tilberedt og uten skinn og ben osv.

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/velg-magert-kjott

Det er positivt om du brukar ubearbeida kjøt når du først skal ha noko. Dvs. reine kjøtstykker i staden for pølser, kjøttdeig og liknande farseprodukt. Har du ei kjøkenmaskin i hus så kan du lage din eigen kjøttdeig.

For dei som er glad i taco så kan eg anbefala å droppa kjøttdeigen og heller kjøpa høgrygg, bibringe eller noko sånt. Kok det i 2-3 timar med litt anna snacks, dra det frå kvarandre og tilsett krydder. Betre smak, konsistens og kvalitet. Om ikkje anna så er karbonadedeig hakket magrare enn kjøttdeig.

Alle kosthaldsråd. Det er mykje god informasjon her som er verdt å bruke tid til å lese. I første omgang får du generelle råd, så kan du dykke lengre ned i materien og finne meir spesifikke verdiar samt henvisningar til forskning.

Jo meir mat du lagar av reine råvarer frå botn av, jo betre kan du kontrollere kva du får i deg. Det er forbausande mange produkt i butikkane som ville vore "Sukker-eitelleranna" dersom det næringsstoffet det er mest av i produktet måtte bli brukt i namnet. Salt er ein veldig god måte for produsentane å få mykje smak. Lagar du mat sjølv har du kontroll på kor mykje du puttar oppi.

Det lettaste er å drite i alt og konsumere det ein sjølv vil, men då må ein samtidig akseptere ein høgare risiko for kreft og diverse anna faenskap. Ein stor del av vår tids helseproblem er relatert til livsstilen vår, der det du puttar inn i kjeften av særs stor betydning, og det er ikkje noko du kan måle i kilo eller feittprosent. Har du eit kjøttdeigsbasert kosthald så ber du om bråk.

Anbefalingane frå Helsedirektoratet er ein veldig god start. 

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...