Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Magen vil ha det...

Smaksløkene vil ha det....

Hjernen vil ha det...

Musklene vil ha det...

...deilige karbs.... :love:

...vanskelig er det atpåtil...

Likevel skal man altså pine og plage seg gjennom slike dietter...(diabetikere er en annen sak)

ØØyyyyh, arrestasjon her!!!!!!!

En diett må ikke nødvendigvis være tidsavgrenset. /pisk 

Eeeeeeller jo, man må jo dø en gang... :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan for øvrig hende at et ketogent kosthold er like bra som et høykarbohydrat-kosthold for toppidrettutøvere som stiller krav tbåde hurtighet og langvarig aktivitet. Det trengs forsøk på topputøvere, men svært få om noen som eksempel Petter Northug ville vært villige til å risikere en karriare på noe som i beste fall er like bra. Man kommer ikke utenom at selv om det er mulig å adaptere seg til å forbruke fettsyrer så gir karbohydrater fulle glykoenlagre og forbrukes raskere. Men i andre sport som stiller lavere krav til eksplosivitet eller mosjonister så vil det nok være mulig med et ketogent kosthold, og yte like bra.

Så hvis eneste treningen man driver med er eksplosiv, så er det dritt?
Lenke til kommentar

Ikke dritt. På mosjonist-nivå i flere idretter, også eksplosive kan det være like bra. Kroppen er uhyre adaptiv og endringene fører til en sparing av glykogenlagre, på bekostning av mer effektiv fettforbrenning. Men fulle lagre vil nok være bedre på toppnivå.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt litt på. Jeg startet med knebøy og markløft samtidig som jeg begynte på et kaloriunderskudd. Jeg kommer til å ende på en progresjon på 50-60 kg i disse øvelsene. Siden jeg har "progressed" samtidig som jeg har vært i underskudd, har jeg da "kastet bort" potensiell muskelmasse?

Lenke til kommentar

Ikke dritt. På mosjonist-nivå i flere idretter, også eksplosive kan det være like bra. Kroppen er uhyre adaptiv og endringene fører til en sparing av glykogenlagre, på bekostning av mer effektiv fettforbrenning. Men fulle lagre vil nok være bedre på toppnivå.

Hvis "fulle lagre er bedre på toppnivå" er fulle lagre også bedre på "middels nivå" slik mange her i DST befinner seg - sett at man jobber hardt med fokus på progresjon og maks ytelse i ny og ned.

Lenke til kommentar

Hva tenker folk om keto? Skal ikke ned i vekt ellernoe men hører at det er bra for kroppen, men for en stund siden var jo masse langrenssløpere på TVen og sa det var bare piss. Tanker?

Keto (med ukentlig carb load som er anbefalt, spesielt om man trener) er fantastisk.. Du har stabilt høyt energinivå hele dagen, og veldig god sultkontroll.

Har inntrykk av at de aller fleste som er negative til det ikke har prøvd det, eller ikke har gjort nok research og ikke fått det til skikkelig.

Det er en del feller å gå i, i tillegg til at mange skremmes av de første 5-10 dagene som kan være tunge midt i overgangen fra carb til fettenergi.

Er en stude som tyder på at keto motvirker flere krefttyper, i tillegg til å kunne drepe/forminske allerede utbrutt kreft (en utvidet studie er i ferd med å ferdigstilles etter nevte funn i en proof of concept-studie). Så det er jo en fin bonus dersom resultatene fra denne studien blir gode.

Du kan feks høre noen av podcastene til Joe Rogan, han spiser keto til vanlig og har snakket en del om sine erfaringer med det.

Du nevner langrennsløpere som har vært negative til det. Det er viktig å vite at "steady state cardio", altså aktiviteter som innbærer middels høy hjerterytme og muskelarbeid over lang tid, er frarådet på keto. Her er det kun HIIT-cardio og styrketrening som bør gjøres.

Er en dokumentar med to tvillinger (fra england tror jeg det var) gjorde hvor den ene gikk på high carb low fat, mens den andre gikk på high fat low carb. De ble følgelig negative til keto-varianten da de så at han på keto mistet vesentlige mengder muskelmasse. Problemet var at den eneste treningen de gjorde var lange sykkelturer.

Med litt research angående trening på keto hadde de nok funnet ut at det var en dårlig ide fra start. Så derfor jeg for så vidt enig at for langrennsløpere vil keto være et dårlig valg.

er han som inspirerte meg til å prøve hehe

Lenke til kommentar

hva tenker du om at folk sier testosteronet øker da?

Lenke til kommentar

hva tenker du om at folk sier testosteronet øker da?

Jeg tror på at de tror på det. :) 

Lenke til kommentar

Denne videoen traff meg godt. No har eg ikkje testa noko meir vekt enn 40kg, men det kjennes faktisk ut som eg har kontroll på rygg og kropp i knebøy når eg roterer bekkenet opp. Tidlegare har det kjentes litt meir tilfeldig ut kva som skjer med korsryggen. Pga. skaden i korsryggen kjem eg ikkje til å legga på noko særleg vekt endå, men heller få inn fleire repetisjonar.

Dette kan vere aktuelt for mange om ein skal tru statistikken.

According to a published study by Herrington 2011, 85% of males and 75% of females presented with an anterior pelvic tilt, 6% of males and 7% of females with a posterior pelvic tilt, and 9% of males and 18% of females presented as neutral.

http://tonygentilcore.com/2016/06/3-unconventional-ways-to-move-better/

Lenke til kommentar

http://brodogkorn.no/fakta/undervurdert-kilde-antioksidanter-fullkorn/ 

-Gratispassasjerene i fiberet og fullkorn kan bidra til å forklare hvorfor mennesker som regelmessig inntar fiberrike og grove fullkornsprodukter har en lavere risiko for kreft i tykk- og endetarm. Det er med andre ord enda mer grunn til å spise fullkorn regelmessig! Avslutter den engasjerte ernæringsforskeren Bieniek.

:) 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

:thumbup:

Eg bakar surdeigsbrød med fullkorn av hvete, spelt, emmer, sesamfrø, linfrø, solsikkefrø, gresskarkjerner osv.

Kaffi og raudvin er òg stadig på menyen, så eg må ha bra med antioksidanter.  :grin:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Siterer Countryman frå ein anna tråd:

Når det kommer til "muskelminne" - sagt på en barnevennlig måte:

- Muskelfibre inneholder flere cellekjerner.
Når du trener og spiser godt vil fibrene vokse seg større, inntil et visst punkt.
For at fremgangen/veksten skal kunne fortsette trenger fibrene enda flere cellekjerner, siden "området" en cellekjerne kan jobbe i er begrenset.
- I utkantområdet av en muskelfiber-cellekjerne finnes det noe som kalles "satelitt-celler". Disse kan ses på som små frø som ligger klare til å spire den dagen det blir behov for dem.
Cellekjernen frigjør en satelittcelle som i sin tur vokser seg til å bli en egen cellekjerne.
Nå har muskelfibren mulighet til å fortsette veksten.

Man trodde tidligere at dersom man sluttet å trene ville alle cellekjernene som nå blir "overflødige" dø ut og råtne bort.
Dette er nå bevist at ikke er tilfelle - de forblir selv om man slutter å trene, hvilket er årsaken til at man kommer raskt tilbake til gammel form etter et opphold.

Muskelminne er altså ingen myte.

Det der har eg lurt på av og til.

Døme: Ein person trener i nokre år, blir sterkare, større og går opp i vekt. Så sluttar han å trene fullstendig. Dei neste to åra trener han ikkje i det heile tatt og vekta er akkurat der den var då han slutta med trening.

Etter to år utan trening tar han opp igjen treninga igjen. Kva er utgangspunktet hans på dette tidspunktet mtp. styrke, muskelvekst og vekt? Dersom vekta har haldt seg stabil, musklar ikkje kan bli til feitt, muskelcellene ikkje forsvinn osv., betyr det at han er på same punkt som før han slutta, berre at cellene ikkje er aktive? Kan han då trene seg opp til der han var mtp. styrke og muskelvekst utan å ha eit overskot av kaloriar? Ligg cellene i musklene og er klare til innsats, eller har det skjedd ein endring i cellene og musklane dei to årene som gjer at han er nødt til å ha eit overskot på kaloriar for å bygge seg opp igjen?

Dersom han då kjem seg tilbake til der han var før han slutta, så antar eg at han må ha eit overskot for å blir endå sterkare og større enn han var tidlegare, men det interessante er kva som skjer i perioden frå ein sluttar til ein startar igjen, og kva utgangspunktet då er.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Siterer Countryman frå ein anna tråd:

Muskelminne er altså ingen myte.

Det der har eg lurt på av og til.

Etter to år utan trening tar han opp igjen treninga igjen. Kva er utgangspunktet hans på dette tidspunktet mtp. styrke, muskelvekst og vekt? Dersom vekta har haldt seg stabil, musklar ikkje kan bli til feitt, muskelcellene ikkje forsvinn osv., betyr det at han er på same punkt som før han slutta, berre at cellene ikkje er aktive? Kan han då trene seg opp til der han var mtp. styrke og muskelvekst utan å ha eit overskot av kaloriar? Ligg cellene i musklene og er klare til innsats, eller har det skjedd ein endring i cellene og musklane dei to årene som gjer at han er nødt til å ha eit overskot på kaloriar for å bygge seg opp igjen?

Dersom han då kjem seg tilbake til der han var før han slutta, så antar eg at han må ha eit overskot for å blir endå sterkare og større enn han var tidlegare, men det interessante er kva som skjer i perioden frå ein sluttar til ein startar igjen, og kva utgangspunktet då er.

Man får prøve å tenke litt logisk her da.

Utgangspunktet hans er bedre enn en totalt nybegynner - dette bunner bl.a. i bedre teknikk. Han vet også "hvordan han skal gjøre det" med tanke på progresjon, reps/sett, sammensetning av øvelser, restitusjon og mat - samtidig har han "minnet" som vil hjelpe til med noob-gainsa. (Hett tips - les HELE artikkelen :rofl: )

Dersom en muskelbunt slutter å trene, men likevel vedlikeholder kroppsvekten, er han mest sannsynligvis i energioverskudd.

Musklene krymper (kjernene forblir) grunnet inaktivitet (kroppen behøver de ikke lenger) og fett tilegnes via overskudd = kroppsvekten vedlikeholdes siden muskler veier mer enn fett.

Rettelse: En muskelfiber ER en muskelcelle. Det er altså ikke snakk om om cellene forsvinner eller ei, snarere kjernene.

Lenke til kommentar

Magen vil ha det...

Smaksløkene vil ha det....

Hjernen vil ha det...

Musklene vil ha det...

...deilige karbs.... :love:

...vanskelig er det atpåtil...

Likevel skal man altså pine og plage seg gjennom slike dietter...(diabetikere er en annen sak)

Hehe, det er litt av greia da, når du har vært på keto i noen uker så frister det egentlig ikke med carbs engang.. Det er bare vanskelig inntil til du når ketose.

Syns det er mer pining med alle ups and downs man får med carbs. Men skjønner jo at mange ikke gidder å prøve :p

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Eg har aldri målt ris etter koking. Det er vel tørrvare som er stempla på pakken?

Produsenten veit næringsinnhaldet før du koker det. Etter du har kokt vil vekta variere etter korleis det vart utført. Store forskjellar er det neppe, men eg ser ikkje fordelen med å veie etter koking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...