Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satan, det hadde vært gøy. Og helt enig med Duf ang pris. Liker veldig godt når folk tar en fair pris (som Børge, eller Metallica for den saks skyld) istedenfor å melke folk for det de kan (managmentet til Brækhus og JB feks). Tydeligvis en bra mann han Børge.

Kan ikke jeg heller dessverre, men hadde det vært på en annen dato, hadde jeg definitivt dratt!

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Satan, det hadde vært gøy. Og helt enig med Duf ang pris. Liker veldig godt når folk tar en fair pris (som Børge, eller Metallica for den saks skyld) istedenfor å melke folk for det de kan (managmentet til Brækhus og JB feks). Tydeligvis en bra mann han Børge.

Kan ikke jeg heller dessverre, men hadde det vært på en annen dato, hadde jeg definitivt dratt!

Store mengder kunnskap der ja. Er jo han som utvikla Myo-programmet du er blitt så glad i. Har for øvrig brukt Myo sjølv og likte veldig godt opplegget.

Lenke til kommentar

Han er visst en god mann, en kompis av meg fortalte nylig at da han bodde og trente i Trondheim noen år at han kom med tips og råd uten å forvente noe tilbake.

Lenke til kommentar

Får håpe det kommer en ny sjanse senere.

Har jeg forresten missforstått Myo litt? Tolka Børge slik at det var snakk om ett aktiveringssett + 3-5 myo-sett. Feks 15 + 4,4,4 eller 15 + 4,4,4,4,4. I Myo-tråden din, Country, leser jeg at jeg skal telle til 25-30, og at det er det som bestemmer antall sett? Regner de siste fem fra aktiveringssettet som reps som aktiverer alle fibrene, og teller videre gjennom Myo-settene. Feks: 15(5) + 25, aka: 15(5) + 5,4,3,3,3,2,2,2,1.

Gjør dere det litt forskjellig, eller er det jeg som har tolka dere feil? Forskjellen er jo ikke grusomt stor, blir bare flere sett, men, ja, gjør jeg det feil om jeg begrenser meg til fem Myo-sett, slik jeg har gjort fram til nå (med unntak av onsdag da jeg "telte til 30", etter å ha lest tråden din på nytt)?

:)

Lenke til kommentar

Har jeg forresten missforstått Myo litt?

Country`s modell er selvfølgelig en optimalisert utgave av originalen :dribble:

Poenget er å "holde det gående" - opprettholde muskelfiberaktivering. Det gjør man ved å kjøre seg til utmattelse + kun ta korte pauser mellom settene, eksempelvis 5 sekunder.

Det er mange måter å gjøre dette på.

Bakdelen med 15+ 5+5+5+5+5 eller lignende er at man "låser seg".

Man kjører da 15 og tilpasser vektene slik at man er tilnærmet utmattet, en rep går saktere enn de foregående.

Så tar man 5sek pause og kjører 5reps. Problemet her er at man som oftest kan kjøre dette settet til 9-10 reps, men istedet holder man tilbake for å kjøre 5+5+5+5+5 som metoden beskriver - da blir det for enkelt vøtt.

MEN - på en eller annen enkel måte må man jo kunne forklare metoden. Da er 15+5+5+5+5+5 lett forståelig.

Jeg synes det er bedre å holde seg til et fast aktiviseringssett - f.eks 15 - så kan de neste settene falle seg naturlig, uten noe forhåndsbestemt mål om antall reps - kun et mål om 25reps totalt etter aktivering.

Nå er sjansen for utmattelse mye større siden man har full frihet, og hvert sett kjøres til utmattelse.

Det kan da se slik ut:

15 (utmattet) +9 (utmattet igjen) +7 (utmattet igjen) + 6 (på`n igjen) +3 (knust) :dribble:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Benkpress, hvor "realistisk" øvelse er dette egentlig? Hvor ofte er man i en situasjon hvor man står inntil en vegg og må dytte noe?

Eksempel:  Du får en vegg over deg som lander typ på /litt over brystkassen, som du må presse rett opp slik at noen får plassert en støtte under  :dremel: Med mindre du får smerter av øvelsen så burde den eller noen andre bryst øvelser vare i programmet ditt i tilfelle det kommer en vegg :ninja:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Benkpress, hvor "realistisk" øvelse er dette egentlig? Hvor ofte er man i en situasjon hvor man står inntil en vegg og må dytte noe?

Kvifor trener du?

Sjølv om du kanskje ikkje brukar brystmusklane så tungt på den måten heile tida, så er det motparten til ryggmusklane. Ryggen er ofte meir i bruk enn brystet, men trener du kun rygg så blit det skeivbalanse mellom musklar på framside og bakside. Det er gjerne eit større problem at folk trener meir bryst enn rygg og blir litt skeive av det.

For øvrig er brystmusklane i bruk i fleire situasjonar enn kun når du dyttar noko vekk frå deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...