Countryman Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 (endret) Har trent halvmark i 3-4 måneder nå og merker at kroppen trenger lengre hvile på denne øvelsen enn andre. Bryst kan jeg trene to ganger i uka uten problem, men med halvmark så trenger jeg minst en uka, kanskje to. Kan så klart presse meg gjennom det, men da er kroppen helt skakkkjørt etterpå, har knapt energi til flere øvelser. Presterer også dårligere. Noen som vet hvorfor, eller kjenner seg igjen? Jeg spise uhorvelig mye mat så kan ikke se at det skal være problemet. Har vel ikke stort med genetikk å gjøre dette. Generelt sett tåler man et høyere treningsvolum i den nedre delen av kroppen. MEN, kan hende du har "vært flink" til å trene mye bryst opp gjennom årene, som gjør at du naturlig tåler mer enn det normen tilsier grunnet muskelfordelingen i kroppen din. Markløft er forøvrig veldig mye mer enn bare bein-trening. Markløft er en ekstrem belastning på kroppen kontra det benkpress er - så det du føler er nok helt naturlig. Hele kroppen får kjørt seg i markløft. Er det i tillegg korrekt det jeg hinter til i avsnittet over har du svaret. Endret 26. april 2017 av Countryman Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Vertikal, horisontal eller skrå franskpress, folkens? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 (endret) Vertikal, horisontal eller skrå franskpress, folkens? Horisontal (liggende rett ut på flat benk) grunnet størst ROM av de tre. Bare en digresjon: Fint med franskpress er at øvelsen utføres med albuen i posisjon foran kroppen - Da aktiviseres alle 3 tricepshoder. Viktig å føre stanga ned til pannen og videre forbi. Motsatt er det med biceps - for å aktivere begge hodene i en og samme øvelse må man benytte en hvor albuene er i posisjon bak kroppen. Bicepscurl med ez-stang er optimal. Her har man i tillegg halvsupinert grep slik at man også aktiverer Brachialis som ligger under biceps Pose og sekk ved korrekt utførelse. = Perfekt for MYO Endret 26. april 2017 av Countryman 3 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Helt fuckings fantastisk. Takk! Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 http://m.reebok.com/us/reebok-authentic-sweat-shirt/AX9510.html Reebok pøker med "Nordstrom pre dirtied jeans..." Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Flere her inne som får slengt etter seg at dere er "syke" eller "ikke friske" pga. interesse for trening og kosthold? Hvor er det dette fenomenet stammer fra egentlig? Ikke at jeg tar meg nær av det personlig, jeg bare synes det er veldig rart at det er JEG, som forsøker å ta vare på den éne kroppen jeg har fått utdelt er den som er syk? Mens de som stapper uendelige mengder ting som ikke er bra for kroppen ned i kjeften mens de ligger på sofaen og lar kroppen råtne, de er tydeligvis friske.. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Sjalusi, smålighet og bitterhet. 1 Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Aldri fått høre det Lenke til kommentar
Lami Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 (endret) Kommer ann på hvor mye du trener. Trener du 6 dager i uka, to ganger om dagen i flere timer vil jeg si du er ikke helt god. Greit man vil ta vare på kroppen, men å være sykelig opptatt av det er vel ikke Ola Nordmann-standard. Endret 28. april 2017 av Lami Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Sitatet "Diskuter aldri med idioter, de drar deg ned på sitt eget nivå og slår deg med erfaring" passer godt til akkurat det.Folk er tilfredse, og redde for forandring. Spesielt nordmenn med sin jantelov. Man skal ikke stikke seg ut i Norge, og trening som gir resultater VIL jo føre til akkurat det.Har fått høre det et par ganger, jeg avviste det i min ragestil med at de var feite, late idioter. Hørte aldri mer noe fra de, forsåvidt ikke ellers heller.... 4 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Hører det titt og ofte. Ikke at jeg er noen Schwarsnegger, men interesse for trening har jeg. Også fører jeg en omtrentlig oversikt over kcal- og proteininntak, og noe sykere enn det tror jeg ikke det er mulig å finne Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Kommer ann på hvor mye du trener. Trener du 6 dager i uka, to ganger om dagen i flere timer vil jeg si du er ikke helt god. Greit man vil ta vare på kroppen, men å være sykelig opptatt av det er vel ikke Ola Nordmann-standard. Kvifor er det sjukeleg og kva betyr det at det ikkje er Ola Nordmann-standard? Er det noko poeng i å etterlikne alle andre? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Hørt den ja.. Et underlig fenomen. Man skal helst ikke være sunnere enn en sofagris, og ekstra pluss i margen hvis man er stolt av sin usunne og uatletiske kropp xD Man kan godte seg med at man sikkert har 10 år mer enn dem, og 30 år med vesentlig bedre kvalitet. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Jeg har fått et lite brudd i ankelen og en kraftig betennelse i begge hendene. Måtte gi opp treningen til slutt. Forhåpentligvis blir det ikke for lenge. Men over til noe annet. Har noen en pulsklokke å anbefale til jogging ute og crossfit? Jeg har sett på Garmin Forerunner 235. Klokken må være rund. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Najs disse Myo-greiene altså. Kan nesten kjenne at jeg vokser Også en mye bedre følelse i kroppen generelt og skulderen spesielt Takk, Høna og War Hva er mysteriene? Vil også vokse Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Men over til noe annet. Har noen en pulsklokke å anbefale til jogging ute og crossfit? Jeg har sett på Garmin Forerunner 235. Klokken må være rund.Innebygd pulsmåler på klokka kan fungere fint for jogging, men er pr dags dato ikke rask nok til å registrere endring i puls ved HIIT eller CrossFit trening. Man blir nesten nødt til å ha pulsbelte. Da kan du kjøpe hva du vil av Android Wear siden de støtter kobling til pulsbelter som har Bluetooth sender. Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Najs disse Myo-greiene altså. Kan nesten kjenne at jeg vokser Også en mye bedre følelse i kroppen generelt og skulderen spesielt Takk, Høna og War Hva er mysteriene? Vil også vokse Spise og trene med progresjon Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 (endret) Smooshball: det har du helt rett i Uten nok mat, blir det ingen gainz. Matinntak har dog aldri vært noe problem for min del, om noe, har jeg slitt med å begrense meg. Kalorioverskuddet var det før jeg prøvde meg med Myo-metoden. Det er kanskje litt tidlig å si etter bare fire treninger, men jeg føler virkelig at dette er noe helt annet enn slik jeg holdt på før (3 sett, alternerte mellom få, mange eller middelt antall reps og to-tre min pause mellom hvert sett). Bork: jeg skal prøve å gi deg en rask innføring i Myo-metoden, basert på det jeg har lært. Det er dog ikke sikkert at alt jeg skriver her er helt riktig, jeg er ennå ny med metoden. Hvis jeg sier noe feil, War og Countryman, må dere gjerne korrigere meg Først og fremst vil jeg anbefale deg å lese artikkelserien på myrevolution for en generell innføring i konseptet og prinsippene som ligger bak: https://myrevolution.no/blogg/myo-reps-del-1-en-evolusjon-og-revolusjon/ Myo er en metode, ikke et treningsprogram. Klart, noen øvelser funker bedre enn andre (mer om det siden), men Myo-metoden omhandler mer spesifikt hvordan du gjør øvelsene. Istedenfor vanlig fremgangsmåte med feks 3x8 reps i en øvelse, kjører du her først ett sett med relativt mange repetisjoner for å aktivere alle muskelfibrene i de musklene du trener. Etter dette aktiversingssettet tar du en kort pause (ti-40 sek, avhengig av hvor du er i treningsprogrammet)før du kjører et nytt sett på ~1-5 reps (avhengig av hvor du er i treningsprogrammet. Så tar du en ny kort pause, før du kjører et nytt, tilsvarende sett. Myo-sett kalles disse, og de kjører du fem av. I praksis kan det se feks slik ut: skråbenk: 15 (aktiveringssett) + 4, 4, 4, 4, 4 (de fem siste settene er det som kalles for "Myo-sett". Ang pauser mellom sett og antall repetisjoner i aktiveringssett og Myo-sett, følger dette av vektbelastningen du bruker. Etterhvert som du kommer lenger ut i treningsprogrammet, og øker vektbelastninga, tar du færre reps og lengre pauser. Mot slutten av treningsprogrammet kan det feks isteden se slik ut: skråbenk: 6 + 1, 1, 1, 1, 1. Ang øvelser, så anbefales det at du benytter metoden på øvelser som involverer færre muskelgrupper/er isolasjonsøvelser. Biceps curl, frankpress, manualpress på benk, arnold press, roing i maskin og nedtrekk er gode tips som jeg fikk av Countryman og War. Å prøve å benytte Myo-metoden på baseløft, som feks knebøy, er, for å si det på godt norsk: selvmord. Baseøvelser inkluderer så mange muskler og stiller så store krav til stabilitet og riktig utførelse at det bare er å glemme. Mot slutten av en slik Myo-sekvens er du så sliten at du bare kan glemme å opprettholde fokuset og teknikken som kreves. For å få maksimalt ut av Myo-metoden, er det viktig å utføre repetisjonene på riktig måte. Stopp vekten rett før du når toppen og bunnen av løftebanen. Da beholder du spennet i muskelen og rakner flere muskelfibre (som er det som skal til for å vokse). Senk vekten sakte ned og løft den hurtig opp. Fokuser på korrekt teknisk utførelse. Disse tre er langt viktigere enn å lesse på masse vekt. Ved siden av det jeg raskt rabla ned her, så anbefaler jeg deg å bla et par sider tilbake i tråden og lese gjennom det Countryman og War skrev til meg. Mye god informasjon der Endret 29. april 2017 av Bjarnemann 2 Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 dæven, takk for utdypningen! skal testes ut på pumpeøvelser Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 Fysiopraktoren meinte eg hadde fått ein strekk og at mellomvirvelskiva var hovna opp. Han var positiv til utsiktene og det beste var at han ville ha meg i trening igjen umiddelbart, sjølvsagt med god teknikk og ikkje øvingar som krummar ryggen - svai går fint (benkpresss). Eg skal ha nokre besøk der han knekk litt på ryggen og evaluerer framgangen. Ellers skal eg unngå å krumme ryggen i ein periode, samt bruke ispose på korsryggen 3-5 gonger dagleg ei stund. Etter å ha gitt skiva fred ein periode skal eg gradvis auka belastningen framover med bevegelse. Han trudde det skulle gå greit, men sa at eg burde kome eit halvt år tidlegare. Kunne ikkje anna enn å vere einig der. No må eg berre finna eit nytt treningssenter her i området så blir det fart på sakene. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå