IcedInsanity Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Klart å krøpet opp på 150kg i markløft nå, samt 120 i knebøy. Vertfall forbedring fra da eg startet med alt dette her 5 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Klart å krøpet opp på 150kg i markløft nå, samt 120 i knebøy. Vertfall forbedring fra da eg startet med alt dette her Veldig bra jobba Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 (endret) Snip. Snip. Igjen: tusen takk for et langt og flott svar Fantastisk at du og gutta gidder å bruke så mye tid på å utdanne folk i trening. Skulle gjerne implementert Arnold og brystpress med manualer, men siden jeg har en shady skulder, er jeg litt redd for det. Manualer gir for lite stabilitet i løftet har jeg erfart og spesielt i kombinasjon med Myo, tror jeg det er kamikaze. Det var ikke mye stabilitet igjen i arma mot de siste Myo-settene i går Så Arnold og manualpress er dessverre utelukka. Trenger en stang å "støtte" meg på. For moro skyld: hvorfor manualpress og Arnold fremfor benk/skråbenk og militær? Regner med at manualer bygger mer støttemuskler, men er det ikke likevel verdt det med stang, sånn siden man kan lempe på mer vekt? Okei, da fortsetter jeg som før på mark/bøy Planen var å gå opp i vekt neste uke, ja Tenkte jeg skulle ha ihvertfall én trening på 20-25, siden jeg så Børge var ganske bestemt på det (i artikkelen, og til en kar som skrev i kommentarfeltet). Opp i vekt, ned til 15-20 i aktiveringssett og kanskje fire reps i myo-settene? Trakk spørsmålet om mengde etter å ha fullført økta, synes egentlig det var en ganske passelig mengde. Og ja, det sang i muskulaturen og var seigt, men det var forfriskende med noe nytt. Skulle gjerne splitta det opp mer, men pga skole og jobb, er tre økter uka alt jeg har tid til. Spørsmålet, hvis jeg ditcher dips, er hva jeg evt skulle erstatta det med? Flatbenk og alt som inkluderer manualer (meg bekjent) er dessverre utelukka pga denne skulderen. Flott btw med en generell bekreftelse på det jeg gjorde i går, da vet jeg at det ihvertfall ikke var helt feil og at jeg har skjønt mekanikken. Dritskummelt å endre treningsprogrammet Takk for hjelpa! IcedInsanity: bra jobba! Endret 22. april 2017 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Skulle gjerne implementert Arnold og brystpress med manualer, men siden jeg har en shady skulder, er jeg litt redd for det. Manualer gir for lite stabilitet i løftet har jeg erfart og spesielt i kombinasjon med Myo, tror jeg det er kamikaze. Det var ikke mye stabilitet igjen i arma mot de siste Myo-settene i går Så Arnold og manualpress er dessverre utelukka. Trenger en stang å "støtte" meg på. For moro skyld: hvorfor manualpress og Arnold fremfor benk/skråbenk og militær? Regner med at manualer bygger mer støttemuskler, men er det ikke likevel verdt det med stang, sånn siden man kan lempe på mer vekt? Har du en skulder som allerede er innenfor eksplosjonsradius vil det nok ikke være noen fordel uansett å bytte ut manualene med stang. I tillegg kan man med fordel unngå å kjøre myo i baseøvelser siden de er teknisk krevende - og øker da skaderisiko. (BP er vel kanskje den eneste baseøvelsen man kan kjøre i myo, men jeg ville ikke anbefalt det. KB og ML er fy-fy) "Lempe på mer vekt" ja. Hele poenget med myo er at man ikke behøver det da. Man kjører mange reps, fokuserer på eksentrisk fase og som War påpeker kjører øvelsen 95% opp og 95% ned. Alt dette sikrer at man ikke kommer opp i de tunge hantlene, hvilket heller ikke er nødvendig. En stor fordel med dette er skadeforebyggende trening som myo er, i form av trening med lette vekter. Hvis jeg skulle komme med et konkret tips ville det vært å teste brystpress med hantler med innlagt strikk. Du slenger da en strikk under benken og holder i den + hantlene. Strikken vil da gjøre at du må gå ned på hantlene. Nå vil belastningen være mindre i bunnposisjon hvor man som regel får vondt - midtveis i løftet og videre opp blir belastningen tyngre og tyngre grunnet strikken og man avslutter med maksbelastning på toppen da strikken blir stram. Spørsmålet, hvis jeg ditcher dips, er hva jeg evt skulle erstatta det med? Flatbenk og alt som inkluderer manualer (meg bekjent) er dessverre utelukka pga denne skulderen. Du har en dårlig skulder vøtt. Dropp dips. Dips er en skulderdreper på lik linje som pullups hvis man ikke er sterk nok eller skal pushe reps. Skal du fokusere på styrke i form av øvelsen benkpress finnes det mange gode støtteøvelser til det. Hvis fokuset er hypertrofi på triceps behøver du ikke erstatte den med noe. Franskpress x3 er mer enn nok. 1 Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Takk begge to Har lurt på om eg skal skaffe meg noen stropper, men fikk stanga rimelig "greit" opp uten, så eg prøver sålenge det lar seg gjøre, uten. Benkpress er min klart svakeste øvelse, så derfor får den litt mer prioritet nå enn de andre grunnøvelsene.. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 (endret) Snip.Snip.Igjen: tusen takk for et langt og flott svar Fantastisk at du og gutta gidder å bruke så mye tid på å utdanne folk i trening. Skulle gjerne implementert Arnold og brystpress med manualer, men siden jeg har en shady skulder, er jeg litt redd for det. Manualer gir for lite stabilitet i løftet har jeg erfart og spesielt i kombinasjon med Myo, tror jeg det er kamikaze. Det var ikke mye stabilitet igjen i arma mot de siste Myo-settene i går Så Arnold og manualpress er dessverre utelukka. Trenger en stang å "støtte" meg på. For moro skyld: hvorfor manualpress og Arnold fremfor benk/skråbenk og militær? Regner med at manualer bygger mer støttemuskler, men er det ikke likevel verdt det med stang, sånn siden man kan lempe på mer vekt? Okei, da fortsetter jeg som før på mark/bøy Planen var å gå opp i vekt neste uke, ja Tenkte jeg skulle ha ihvertfall én trening på 20-25, siden jeg så Børge var ganske bestemt på det (i artikkelen, og til en kar som skrev i kommentarfeltet). Opp i vekt, ned til 15-20 i aktiveringssett og kanskje fire reps i myo-settene? Trakk spørsmålet om mengde etter å ha fullført økta, synes egentlig det var en ganske passelig mengde. Og ja, det sang i muskulaturen og var seigt, men det var forfriskende med noe nytt. Skulle gjerne splitta det opp mer, men pga skole og jobb, er tre økter uka alt jeg har tid til. Spørsmålet, hvis jeg ditcher dips, er hva jeg evt skulle erstatta det med? Flatbenk og alt som inkluderer manualer (meg bekjent) er dessverre utelukka pga denne skulderen. Flott btw med en generell bekreftelse på det jeg gjorde i går, da vet jeg at det ihvertfall ikke var helt feil og at jeg har skjønt mekanikken. Dritskummelt å endre treningsprogrammet Takk for hjelpa! IcedInsanity: bra jobba! Det er jo litt pes eller upraktisk å løfte handlter til startposisjon fra gulv også da... Men handtelpress er greit til å variere litt med stang benkpress... Skulderpress foretrekker jeg med handtler sittende.... Uansett.. Rygglege hadde mye smart å si, ble enig om at jeg skulle dele opp mer jogging og variere med feks sykling, så blir typ jogge i cross 15min, liten pause og litt tøying løse opp, sykle sittende i 15 min liten pause, og jogge cross 15... samt veksle litt på svømmemåte, og ellers trene styrke som norrmalt.... Så da prøver jeg igjen, når det gjaldt mark og knebøy, så ble vi enige om at siden jeg har slapp kr.holdning som følge av medz osv så er det best for meg å trene rygg og mage og lår i maskin med ryggstøtte. Feks rygg og mage apparater med ryggstøtte samt benpressmaskin.... Det er et kompromiss, men jeg synes det er bedre å ha kompromi, enn å bli syk hele tida.. Endret 22. april 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
Akse Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 (endret) Klart å krøpet opp på 150kg i markløft nå, samt 120 i knebøy. Vertfall forbedring fra da eg startet med alt dette her Mat og 2-3 markøkter i uka så er du på 200 om få måneder. Endret 22. april 2017 av Akse Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Hva slags treningsbukser anbefales til type sirkeltrening? Er ikke tights og/eller shorts person. Er Gymshark noe bra? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 (endret) Trent nå i noen måneder etter flere års useriøs trening og klart å ikke skade meg selv. Har begynt å få decent styrke igjen, men lurer litt på hvilke øvelser jeg er svakere i, relativt sett. Tar for øyeblikket, i de øvelsene jeg fokuserer på 1 sett med 5 reps hver øvelse: 140 kg markløft 105 kg knebøy 80 kg benkpress 55 kg stående roing 50 kg skulderpress 20 kg chinups (vekt rundt magen) Hvilke øvelser mener dere jeg bør fokusere mer på, for å ikke bli ubalansert? Sliter litt med skuldra men prøver å trene opp rotator cuff, går dog langsomt. I tillegg, merker teknikken er vanskelig når jeg øker i vekt i stående roing. Lettere vekt kjenner jeg det mer i ryggen, mens med høyere vekter føles det mer som om jeg drar med armene og ryggen blir ikke belastet på samme måten. Har derfor latt være å gå særlig oppover. Er dette vanlig, evt. tips for å forbedre dette? Eneste jeg vet er "retract the fucking scapula" Endret 23. april 2017 av Gjest Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 (endret) Har du en skulder som allerede er innenfor eksplosjonsradius vil det nok ikke være noen fordel uansett å bytte ut manualene med stang. I tillegg kan man med fordel unngå å kjøre myo i baseøvelser siden de er teknisk krevende - og øker da skaderisiko. (BP er vel kanskje den eneste baseøvelsen man kan kjøre i myo, men jeg ville ikke anbefalt det. KB og ML er fy-fy) Jeg kan åpenbart mindre om dette enn deg, men grunnen til at jeg en gang i tiden pælma ut arnold og manual på benk fra programmet, var pga risikoen for å komme ut av "bane", om du skjønner? Skulderen fungerer helt topp i enkelte vinkler (omvendt skrå og pushups, spesielt smalt grep, går toppers), men nærmere utslaget (er det det det kalles?), er den ustabil og jeg kan fort få den ut av ledd. Hendelsen som fikk meg til å slutte med disse øvelsene, var en gang vekta skjena bak hodet/skulderen under arnold. Arm og skulder "knakk" bak hodet og a) det gjorde selvfølgelig jævla vondt og b) det fikk meg til å for alvor forstå hvor fort det kan gå til H om jeg ikke har mer kontroll. Brent av den hendelsen, kutta jeg arnold og manual på benk tvert. Har ikke det problemet med stang (militærpress, skrå/omvendt/flat BP), da den gir meg den støtten jeg trenger for å være helt sikker på å unngå å havne i de uheldige vinklene.Og da er også all good og skulderen fungerer ~fint. Kasta altså ut disse øvelsene for å unngå akutte skader? Men, jeg burde kanskje bytte tilbake for å minske risikoen for langtidsskader? Er for ordens skyld snakk om en gammel slagskade. Svalestupte ned en trapp på fylla og slo vekk den hinna som holder overarmen fast i rotator cuffen. Har et par bolter i skuldra nå som har hindra den i å gå ut av ledd de siste tre årene, men den er fortsatt ustabil og blir vond om jeg presser den for hardt. Tenkte først at litt -Myo-ML og Myo-KB måtte da gå, men etter at jeg prøvde Myo på fredag, så skjønner jeg meget godt at det frarådes "Lempe på mer vekt" ja. Hele poenget med myo er at man ikke behøver det da. Man kjører mange reps, fokuserer på eksentrisk fase og som War påpeker kjører øvelsen 95% opp og 95% ned. Alt dette sikrer at man ikke kommer opp i de tunge hantlene, hvilket heller ikke er nødvendig. En stor fordel med dette er skadeforebyggende trening som myo er, i form av trening med lette vekter. Sant. Og det er også en av grunnene til at jeg ble nysgjerrig på Myo i utgangspunktet (i tillegg til vekst). Vet at jeg har en tendens til å drive kroppen for hardt og da er det glimrende med et program som a) benytter lettere vekter og b) har innebygd en form for regulering av vektene. Hvis jeg skulle komme med et konkret tips ville det vært å teste brystpress med hantler med innlagt strikk. Du slenger da en strikk under benken og holder i den + hantlene. Strikken vil da gjøre at du må gå ned på hantlene. Nå vil belastningen være mindre i bunnposisjon hvor man som regel får vondt - midtveis i løftet og videre opp blir belastningen tyngre og tyngre grunnet strikken og man avslutter med maksbelastning på toppen da strikken blir stram. Du har en dårlig skulder vøtt. Dropp dips. Dips er en skulderdreper på lik linje som pullups hvis man ikke er sterk nok eller skal pushe reps. Skal du fokusere på styrke i form av øvelsen benkpress finnes det mange gode støtteøvelser til det. Hvis fokuset er hypertrofi på triceps behøver du ikke erstatte den med noe. Franskpress x3 er mer enn nok. Aight. Dropper dips og prøver meg på disse manualene Skal se om jeg finner en strikk på senteret. Bryst, ikke triceps, var forøvrig grunnen til at jeg plukka opp dips for et par mnd siden. Forøvrig: jeg vet at stølhet ikke er en indikator på om man har trent godt. Men, det er kanskje en indikator på om man har truffet noe nytt/annerledes? Er ihvertfall fortsatt BALLE støl i triceps etter treninga på fredag. Har aldri vært så støl. Veldig støl i biceps også. Så truffet noe nytt/annet det har myo-metoden på biceps curl og øvelsen franskpress gjort. Pælme ut dips, ta inn manualpress på benk, og ellers litt opp i vekt, ned til aktiveringssett på 15-20, Myo-sett på ~4 og pauser på ~10-15 sek på mandag = good to go? Takk for all hjelp! Endret 23. april 2017 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Vanligvis (når jeg ikke er på diett som jeg er nå) så pleier jeg å ha 2 minutter mellom set i alle øvelser. I bulgarske utfall pleier jeg da å ta et sett på et bein, deretter 1 min pause før jeg tar neste bein, deretter 1 min pause osv. Til sammen blir jo dette 2 min pause for hvert ben og man unngår at det blir "urettferdig". Ja, omtrent samme som jeg gjør nå. Prøver å ta ca 30 sek mellom hvert bein, så 60-90 sek mellom settene. Men dette er øvelsen som får meg til å vurdere om det er verdt å leve, så når jeg går for 12 reps er det ikke alltid jeg klarer å starte neste sett så raskt. Blir jo mer anpusten enn ved intervall-løping. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Men dette er øvelsen som får meg til å vurdere om det er verdt å leve, så når jeg går for 12 reps er det ikke alltid jeg klarer å starte neste sett så raskt.Haha! Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Etter at Brian Shaw lærte meg maks 60 sek mellom settene så er det det det går i her Forøvrig endelig klart og knekke diett"koden" og er endelig på vei ned i vekt, godt jeg begynte i februar og ikke seinere... Lenke til kommentar
Akse Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Etter at Brian Shaw lærte meg maks 60 sek mellom settene så er det det det går i her Forøvrig endelig klart og knekke diett"koden" og er endelig på vei ned i vekt, godt jeg begynte i februar og ikke seinere... Jeg kan love deg at den uttalelsen ikke gjelder på alle øvelser. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Derav kolon p, forsøkte meg på litt humor Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 (endret) Najs disse Myo-greiene altså. Kan nesten kjenne at jeg vokser Også en mye bedre følelse i kroppen generelt og skulderen spesielt Takk, Høna og War Endret 24. april 2017 av Bjarnemann Lenke til kommentar
War Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Kjenner selv at jeg vokser, kjenner det "rakner i fibra" som jeg vel skal repareres og forsterkes i natt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6 Skrevet 26. april 2017 Del Skrevet 26. april 2017 Har trent halvmark i 3-4 måneder nå og merker at kroppen trenger lengre hvile på denne øvelsen enn andre. Bryst kan jeg trene to ganger i uka uten problem, men med halvmark så trenger jeg minst en uka, kanskje to. Kan så klart presse meg gjennom det, men da er kroppen helt skakkkjørt etterpå, har knapt energi til flere øvelser. Presterer også dårligere. Noen som vet hvorfor, eller kjenner seg igjen? Jeg spise uhorvelig mye mat så kan ikke se at det skal være problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå