Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ZMA, har det noe for seg?

Får man kramper om nettene pga treningen, så sier internett at det hjelper mot de. 

Prøvde selv og ja , fungerer utmerket. 

Har anbefalt vidre, fungerer da også. 

Er nok magnesiumen, men ja det funker for å sove bedre også og det trenger jo vi løftere.

Lenke til kommentar

Har pløyd meg gjennom artiklene til Fagerli etter at War nevnte Myo-reps i et svar til meg for et par sider tilbake. Har kjent til konseptet lenge uten at jeg har orka å sette meg inn i det. Men dette virker jo jævlig ..bra? Vurderer å prøve meg på det. Hva slags erfaringer har DST med Myo?

- Sidespm: har maks fem-seks uker igjen med bulk før jeg tenkte å kutte litt før sommeren. Gjør den korte tiden jeg har igjen med gains at jeg burde holde meg til nåværende opplegg pga kontinuitet, eller har ikke det noe å si?

Spørsmålet faller bort; leste denne posten av War fra 2009 i en annen tråd: "Prøvde myoreps for første gang på min diett/deff. Og der fikk styrkerekkorder som jeg ikke klarte på bulk. Blir spennende å kjøre myo på neste bulk.".

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Har pløyd meg gjennom artiklene til Fagerli etter at War nevnte Myo-reps i et svar til meg for et par sider tilbake. Har kjent til konseptet lenge uten at jeg har orka å sette meg inn i det. Men dette virker jo jævlig ..bra? Vurderer å prøve meg på det. Hva slags erfaringer har DST med Myo?

- Sidespm: har maks fem-seks uker igjen med bulk før jeg tenkte å kutte litt før sommeren. Gjør den korte tiden jeg har igjen med gains at jeg burde holde meg til nåværende opplegg pga kontinuitet, eller har ikke det noe å si?

Leste denne posten av War fra 2009 i en annen tråd: "Prøvde myoreps for første gang på min diett/deff. Og der fikk styrkerekkorder som jeg ikke klarte på bulk. Blir spennende å kjøre myo på neste bulk.".

Husk å sjekke ut Høna's opplegg også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1713279&hl=

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skikkelig bra!

Kjenner at tanken på å bytte ut øvelsene jeg til vanlig trener smerter vanedyret i meg. Er inneforstått med at Myo er en metode og ikke et program, hvilket burde innebære at jeg kan benytte dette på et reportoar av øvelser, men forstår det likevel slik at det fungerer "bedre" på noen øvelser enn andre? Feks ved chin-/hangups, der de færreste vil klare nok reps på aktiveringssettet. Og at det fungerer bedre på isolasjonsøvelser enn det gjør på øvelser som inkluderer flere muskelgrupepr? Er jeg nødt til å starte med aktiveringssett på 20-25 reps for å få dette til å funke, eller kan jeg der det er nødvendig starte på 10-15 reps (feks chin-/hangups)?

Vanedyret i meg hadde nemlig digga å fortsette med øvelsene jeg for tiden kjører, bare med en Myo-tilnærming. Hva tenker dere om disse øvelsene utført med Myo-metoden?

("/" = tar disse øvelsene annenhver dag)

Mark/bøy (her fortsetter jeg på vanlig måte, implementerer ikke Myo)

Dips/skråbenk

Chins/foroverbøyd roing

Skråbenk/dips

Pull ups/foroverbøyd roing

Face pull

Biceps curls

For ordens skyld: det er kun snakk om ett sett per øvelse (feks 15+3,3,3,3,3), ikke sant?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Det stemmer, myo egner seg best på iso-øvelser og nedtrekk i maskin er jo det, men hangup/pullup ol blir ikke iso. 

Aktiveringen på 15 ca som du sier er de flrste ukene, tyngre vektene er, desto færre aktiveringrep. 

Man gjør det enkelt ved å løfte til man merker at reppen gikk saktere, da tar man 4 sek pause og fortsetter å løfte til reppen går saktere enn forrige, da tar man 4 pust pause osv. 

Man kan vel telle med de siste 5 reppene fra aktiveringen, så begynner man på 6 etter første pause og totalt løfter man da til man har talt til 25-30.

I uke 3-4 vil aktiveringen være 7-10 rep kaksnkje og senre i programmet blir det ingen aktivering.

Er vektene tyngre enn 10rm så er alle rep så si aktivert fra rep 1.

Uthever myo 

Dips/skråbenk
Chins/foroverbøyd roing
Skråbenk/dips
Face pull
Biceps curls

( roing i maskin, franskpress, benk med manualer, nedtrekk i maskin, utfall med manualer osv)

Skal du ha enda en boost, så kan det hende man må finne ny 10rm, men som alle vet så rakner fiskebollene på senk og ikke løft.

Man løfter bare så man kan senke og man blir sliten av å løfte så man ikke kan senke så mye, genialt konsept. 

Løft en rep eksplosivt opp og så slipp den over 2 sek sakte. 

eneste unntak her er legger som slippes over 10 sek 

Skal man tune det enda mer, så løfter man slik opp til 95% av range i leddet og senker ned til 5% 

Poenget her er å ikke la fiskebollene hvile, men beholde spennet. 

Da oppnår man uten strikk denne okklusjonseffekten

http://fitnessbloggen.no/okklusjonstrening-redusert-blodtilforsel/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen her som tar bulgarsk utfall?

Pleier dere å ta alle settene på ett bein, deretter det andre, eller begge beina per sett?

Vanligvis (når jeg ikke er på diett som jeg er nå) så pleier jeg å ha 2 minutter mellom set i alle øvelser. I bulgarske utfall pleier jeg da å ta et sett på et bein, deretter 1 min pause før jeg tar neste bein, deretter 1 min pause osv. Til sammen blir jo dette 2 min pause for hvert ben og man unngår at det blir "urettferdig".

Lenke til kommentar

Det stemmer, myo egner seg best på iso-øvelser og nedtrekk i maskin er jo det, men hangup/pullup ol blir ikke iso.

Aktiveringen på 15 ca som du sier er de flrste ukene, tyngre vektene er, desto færre aktiveringrep.

Man gjør det enkelt ved å løfte til man merker at reppen gikk saktere, da tar man 4 sek pause og fortsetter å løfte til reppen går saktere enn forrige, da tar man 4 pust pause osv.

Man kan vel telle med de siste 5 reppene fra aktiveringen, så begynner man på 6 etter første pause og totalt løfter man da til man har talt til 25-30.

I uke 3-4 vil aktiveringen være 7-10 rep kaksnkje og senre i programmet blir det ingen aktivering.

Er vektene tyngre enn 10rm så er alle rep så si aktivert fra rep 1.

Uthever myo

Dips/skråbenk

Chins/foroverbøyd roing

Skråbenk/dips

Face pull

Biceps curls

( roing i maskin, franskpress, benk med manualer, nedtrekk i maskin, utfall med manualer osv)

Skal du ha enda en boost, så kan det hende man må finne ny 10rm, men som alle vet så rakner fiskebollene på senk og ikke løft.

Man løfter bare så man kan senke og man blir sliten av å løfte så man ikke kan senke så mye, genialt konsept.

Løft en rep eksplosivt opp og så slipp den over 2 sek sakte.

eneste unntak her er legger som slippes over 10 sek

Skal man tune det enda mer, så løfter man slik opp til 95% av range i leddet og senker ned til 5%

Poenget her er å ikke la fiskebollene hvile, men beholde spennet.

Da oppnår man uten strikk denne okklusjonseffekten

http://fitnessbloggen.no/okklusjonstrening-redusert-blodtilforsel/

Tusen takk! Da gir jeg MYO (med fokus på raske løft og rolig senking av vekten, samt opprettholdelse av spennet i musklene) et forsøk :)

Endrer treningsprogrammet til følgende:

Bøy/mark

Skråbenk (myo)/dips

Nedtrekk (myo)

Dips/skråbenk (myo) - pleier å bytte på hvilken av disse jeg prioriterer før den andre.

Roing i maskin (myo)

Franskpress (myo)

Face pull (myo)

Biceps curl (myo)

Tenkte å trene dette tre ganger i uka. Blir det for mange øvelser, eller går det greit siden jeg bare kjører ett myo-sett per øvelse? Ser at jeg har godt av å trene franskpress (arma henger etter resten av kroppen), men jeg har god fremgang i dips og vil også gjerne starte med skråbenk (starta forrige trening) siden jeg er ganske flatbrysta. Ironisk nok er bryst og armer det jeg har hatt minst fokus på og som er minst utvikla.

Igjen, tusen takk for hjelpa. Dere eier og burde egentlig hatt betaling for arbeidet dere legger ned i å utdanne sånne som meg.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Tenkte å trene dette tre ganger i uka. Blir det for mange øvelser, eller går det greit siden jeg bare kjører ett myo-sett per øvelse?

Forskninga den gang sa at et sett myo krever 48t hvile før man gjør den samme øvelsen igjen, altså utsetter muskelen for stress.

Med denne regelen i bakhodet sorterer du øvelser/muskler utover i uka slik det skulle passe seg i puslespillet ditt.

Derfor er myo en "metode".

Ikke et program ;)

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte å trene dette tre ganger i uka. Blir det for mange øvelser, eller går det greit siden jeg bare kjører ett myo-sett per øvelse?

Forskninga den gang sa at et sett myo krever 48t hvile før man gjør den samme øvelsen igjen, altså utsetter muskelen for stress.

Med denne regelen i bakhodet sorterer du øvelser/muskler utover i uka slik det skulle passe seg i puslespillet ditt.

Ikke et program ;)

Takk for svar :) Kan hende jeg misforsto deg, men jeg mente altså å trene alle disse øvelsene hver gang :p Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Ikke et program ;)

Takk for svar :) Kan hende jeg misforsto deg, men jeg mente altså å trene alle disse øvelsene hver gang :p

Ja, altså så lenge du har 48t hvile mellom hver treningsøkt går det fint.

2 dager på rad går ikke så fint.

Det vanlige er å ha et baseprogram med tunge løft, som du har - så sorterer man myo-øvelsene der de skulle passe naturlig i forhold til baseløftene som KAN komme neste dag.

Man kjører f.eks ikke bulgarsk i myo dagen før knebøy :dontgetit: ...da kan man si at puslespillet ikke gikk opp.

Du KAN kjøre 6 dager i uka med myo, f.eks 3 øvelser og hjem, eller som du skisserer 3 økter i uka med alle øvelsene, med en dag hvile mellom hver økt.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha. Til ditt forsvar, er jeg ganske lett å forvirre :p Takker forøvrig for den galante tituleringa, Mr Høne ;)

Ikke bulgarsk dagen før bøy; notert ;) Tror ikke det skal bli noe problem, følger man, ons og fredag temmelig slavisk. Var mer redd for at det skulle bli for mange øvelser, men da satser jeg på at det går greit.

Vekt/reps i ikke-myo-øvelsene (bøy/mark og dips), det kan frikobles myo-programmeringa/-progresjonen, aight? Har ikke noe å si om jeg trener på feks fem reps i mark selv om jeg har aktiveringssett på over 20 reps i myo-øvelsene (som utgjør resten av programmet)?

Edit: satan i gatan. Har trent høyrep før, men dette SANG i musklene. Skjelver fortsatt i hele overkroppen, en halvtime etter endt økt. Har aldri opplevd pump som dette heller, NÅ skjønner jeg alt fuzzet rundt denna pumpen.

Nå blir det litt mye fra "Mr Bjarne her, men drister meg til å kopiere inn økta mi for å dobbeltsjekke at jeg har gjort det riktig. Innspill tas imot med åpne armer :)

Bøy: 5, 5, 5

Skråbenk: 24 + 5, 5, 5, 5, 4

Nedtrekk: 23 + 7, 5, 5, 5, 5

Dips: 10, 9, 8

Maskinroing: 25 + 5, 5, 5, 5, 5

Franskpress: 20 + 5, 5, 5, 5, 4

Face Pull: 22 + 5, 5, 5, 5, 5

Bacon @20: 18 + 5, 5, 4, 4, 3

~ti sek mellom hvert sett.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bulgarsk dagen før bøy; notert ;) Tror ikke det skal bli noe problem, følger man, ons og fredag temmelig slavisk. Var mer redd for at det skulle bli for mange øvelser, men da satser jeg på at det går greit.

For mange øvelser er det om du kjører myo på den samme muskelen 2 ganger i løpet av samme økt, f.eks 2 øvelser på bryst er overkill.

Derfor vil 7 øvelser, etter tung basetrening, være optimalt etter min mening. Da velger du spesielt utvalgte øvelser som tar hele muskelen på en gang, som franskpress (alle 3 hoder) osv..

Bulgarsk utfall

Arnoldpress

Brystpress m/hantler

Franskpress

Lats nedtrekk bredt (for bygging i bredden)

Roing m/hantler eller sittende roing med smalt grep (for bygging i dybden

Bicepscurl m/ez-stang (vinklingen på grep sikrer en overall kontakt med biceps)

Jeg fikk disse øvelsene av War for leeenge siden selv og har lett etter erstatninger for forandringens skyld. De finnes ikke. Faller bestandig tilbake til disse.

Vekt/reps i ikke-myo-øvelsene (bøy/mark og dips), det kan frikobles myo-programmeringa/-progresjonen, aight? Har ikke noe å si om jeg trener på feks fem reps i mark selv om jeg har aktiveringssett på over 20 reps i myo-øvelsene (som utgjør resten av programmet)?

Det er riktig.

1-5 reppere tar nervesystemet og du kan skille dette fra myo-"programmet".

Har du 20 reps i aktiviseringssettet bruker du litt for lette vekter.

Edit: siste dumme spørsmål fra Bjarne: nå sitter jeg igjen med et program der fem av syv øvelser utføres med myo-metoden. Er det for mye, eller er det akkurat det jeg vil?

Nei det ække for mye.

Personlig ville jeg kvitta meg med dips osv...og istedet kjørt ENDA mer myo for hypertrofifokuset.

Det blir seige økter da. Myo er ingen lek selv om settet er over etter 52sekunder.

Ville ha splittet opp i kortere økter og økt treningsfrekvensen personlig.

Med fare for at jeg gjentar noe av det War allerede har sagt :)

Edit: ser editen din først nå, som nå inkluderer utførelsen.

Looking good det det ;)

Så øker du opp til neste vekt som er tyngre neste uke da, som da naturlig senker aktiviseringssettet.

Du må få testa ut bulgarsk og synes jeg ;)

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...