Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Det er ingen vits å ta BCAA, det holder mer enn nok å ta proteinpulver eller å spise vanlig mat, all mat som ikke har raffinert inneholder BCCA. Det samme gjelder proteinpulver. 

men hvis kostholdet består i stor del av brødskiver og en middag om dagen.  ikke så mye proteinrik mat, kan det være lurt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser på BCAAen til nutramino, står ikke protein på næringsholdet, står bare masse L-uggabugga greier. hvor mye protein er det i en porsjon?

Det er fordi et protein er sammensatt av aminosyrer. Kollagen... Som huden er laget av f.eks er et protein.

Bcaa består av de tre viktigste aminosyrene for muskelmassen. Leuceine, valein og isoleucine.

Som Dukien sier, egentlig ikke nødvendig om man har et kosthold som er kurant.

Eksempel: i forbindelse med trening på tom mage ved periodisk faste er det påstått at man har nytte av BCAA da det å ha disse aminosyrene i blodbanen forhindrer at man går katabol som resultat trening på tom mage.

Lenke til kommentar

Det er ingen vits å ta BCAA, det holder mer enn nok å ta proteinpulver eller å spise vanlig mat, all mat som ikke har raffinert inneholder BCCA. Det samme gjelder proteinpulver. 

men hvis kostholdet består i stor del av brødskiver og en middag om dagen.  ikke så mye proteinrik mat, kan det være lurt?

Det skader vel uansett ikke hvis du har råd. For meg er prisen uansett verdt smaken. Digg å gå rundt og sippe på 3 liter med vannn med god smak hver dag :)

Lenke til kommentar

Nuvel, nå er det holdepunkter for at proteinsyntesen blir bedre stimulert ved å la nivåene falle til basalnivå. Det er en del litteratur på at samme mengde protein intatt i en helhet stimulerer til en større syntesee, enn å innta dette i mindre intervaller. 

Mitt råd: Bruk sitron i vannet om du ønsker god smak. :)

Lenke til kommentar

BCAA er vel fordelsaktig før en høy-intensitet trening? Når du trener på høy intensitet vil jo kroppen redusere lagrene av glykogen og glukose, med BCAA vil jo kroppen fortsette proteinsyntesen fremfor at den stopper opp pga stress?

Lenke til kommentar

Mener Fagerli sjekket ut dette for ett år eller to siden?

Kunne ikke finne noe annet enn at det evt reduserte stølhet..

Noe forskning viser til numne reseptorer av å pulse aminosyrer ( litt hele tiden ) 

Det er ikke godt å si, men vil anta at man får 100 ganger resultatene av å putte bcaa-pengene inn i nok kcal, kreatin og fettsyrene. 

Evt bruke de på en god PT for noen småtips  :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Brems litt Dukien.... Det er jo rene aminosyrer. Vil de stimulere proteinsyntesen i så stor grad at det er ugunstig i forhold til gevinsten?

Å gå rundt og sippe på BCAA i ny og ne er ikke noe jeg kunne ha anbefalt pga det foreligger ingen kunnskap at dette er nyttig. Men det er noe holdepunkter at "små kurver" kan gå på bekostning av store kurver. Forgrenede aminosyrer BCAA kan ikke leveren transaminere, men derimot muskel-, hjerne- og nyrevev kan bruke BCAA som eenergikilde og som byggesteiner ved proteinsyntese. 

BCAA er vel fordelsaktig før en høy-intensitet trening? Når du trener på høy intensitet vil jo kroppen redusere lagrene av glykogen og glukose, med BCAA vil jo kroppen fortsette proteinsyntesen fremfor at den stopper opp pga stress?

Muligens ved langvarige og ekstremsport som triatlon pga det ekstremt høye påkjenningen. For toppidrettutøvere er det fokus på å heller ha isotonisk vann beriket med lett tilgjenglig energi. For oss andre er det svært lite eller ingenting å hente.

Lenke til kommentar

Brems litt Dukien.... Det er jo rene aminosyrer. Vil de stimulere proteinsyntesen i så stor grad at det er ugunstig i forhold til gevinsten?

Å gå rundt og sippe på BCAA i ny og ne er ikke noe jeg kunne ha anbefalt pga det foreligger ingen kunnskap at dette er nyttig. Men det er noe holdepunkter at "små kurver" kan gå på bekostning av store kurver. Forgrenede aminosyrer BCAA kan ikke leveren transaminere, men derimot muskel-, hjerne- og nyrevev kan bruke BCAA som eenergikilde og som byggesteiner ved proteinsyntese. 

Muligens ved langvarige og ekstremsport som triatlon pga det ekstremt høye påkjenningen. For toppidrettutøvere er det fokus på å heller ha isotonisk vann beriket med lett tilgjenglig energi. For oss andre er det svært lite eller ingenting å hente.

men hvilke kosttilskudd utenom protein, omega 3 og kreatin tenker du er bra, Dukien?

tør ikke ta kreatin da, redd for å bli skalla. begynner nesten å få litt viker å parker båten på allerede

Lenke til kommentar

ZMA, har det noe for seg?

Ja, det vil jeg si. Trening i form av høy intensitet, mye svetting og lange økter øker "forbruket" av sink, og magnesium har god effekt på styrke og restitusjon. I tillegg hjelper det på nattesøvnen. I tillegg er sink med på å holde deg frisk. B6 er med på å lagre energi fra protein og karbohydrater. Men har du variert og sunn kost trenger du ikke ekstra tilskudd av det.

Jeg tar i hvertfall ZMA. Kjøpte en boks som varer lenge. Det kan sikkert diskuteres side opp og side ned. Studier viser at man får økt muskelstyrke og at det påvirker testoet, mens andre viser ikke. Så du velger.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ja, det vil jeg si. Trening i form av høy intensitet, mye svetting og lange økter øker "forbruket" av sink, og magnesium har god effekt på styrke og restitusjon. I tillegg hjelper det på nattesøvnen. I tillegg er sink med på å holde deg frisk. B6 er med på å lagre energi fra protein og karbohydrater. Men har du variert og sunn kost trenger du ikke ekstra tilskudd av det.

Jeg tar i hvertfall ZMA. Kjøpte en boks som varer lenge. Det kan sikkert diskuteres side opp og side ned. Studier viser at man får økt muskelstyrke og at det påvirker testoet, mens andre viser ikke. Så du velger.

Kan du refere til disse studiene som viser ZMA = økt muskelstyrke. Om ZMA potensielt hadde en signifikant påvirkning for testosteron ville det påvirket fysiologien og trolig vært forbudt. Jeg er godt kjent med negative studier på dette og den ene som er publisert i nature er elegant utført. Meg bekjent har det ikke kommet noe som endrer dette : 

http://www.nature.com/ejcn/journal/v63/n1/full/1602899a.html

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-1-2-12

Jeg lurer på hvorfor flere i denne gruppen ser ut til å tro at kosttilskudd er en nødvendighet, noe det ikke er. Det kan ikke erstatte et sunt og variert kost, som helt uten problemer ekskluderer behovet for tilskudd hos den friske delen av befolkningen. Enkelte kan potensielt være skadelige, som eks antioksidant-tilskudd. Selv om enkelte næringstoffer (vitaminer etc) har gunstige effekter i normal dosering så betyr det ikke at det er en ytterlige helsegevinst av å øke denne, tvert imot. Øvre grenser i vitamintilskudd her i Norge tar hensyn til potensielle negative effekter, individual variasjon og realistisk totalt-inntak; både fra maten så vel som fra tilskudd. 

Kreatin i sammenheng med trening ser ut til å ha en god nok dokumentasjon bak seg hva angår trening og noe jeg derfor fint kan anbefale. Les for øvrig gjerne denne: http://www.matportalen.no/merking/tema/vitaminer_og_andre_stoffer_tilsatt_i_mat_og_drikke/beriking_-_et_skinn_av_sunnhet

Endret av Dukien
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan du refere til disse studiene som viser ZMA = økt muskelstyrke. Om ZMA potensielt hadde en signifikant påvirkning for testosteron ville det påvirket fysiologien og trolig vært

Her: https://www.muscleandstrength.com/supplements/ingredients/zma.html

Under scientific evidens.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

"There is a large amount of evidence [..]" etterfulgt av én pressemelding/abstrakt uten referanser, annet enn at den er publisert i en tidsskrift. Har søkt etter den for å få lest den i sin helhet, men uten hell.

Dette evner ikke å vise at ZMA har den effekten det hevdes å ha. Uten tilgang til rådata gir dette flere spørsmål enn svar. Etter min mening skal man være forsiktig med å hevde en slik effekt uten videre. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

men kan det ikke hende jeg mangler sink når jeg ikke spiser 20kg biff hver dag?

Ja. Mangel av sink kan forekomme. Det er mer vanlig med mangel av sink enn B6 og magnesium.

Spiser du lite kjøtt vil det være fordelsmessig å innta sink. Selv spiser jeg ikke mye kjøtt i uken, ei heller melkeprodukter og korn.

Er du en del syk kan det være en ide med sink.

En biff på 200g gir deg nok sink for dagen. Sett det i perspektiv hvis du ikke spiser biff hver dag.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...