Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Jeg hadde betennelse (inflammasjon som de kalle det her i Sverige) og fikk behandling for dette, litt medisiner og øvelser og bevegelser som jeg gjorde med legen på et sånt brett...

Jeg mente en sånn joggemaskin med staver, altså ikke tredemølle.. Trodde det het Crossmaskin elnosånt.

Jeg har flere helseissuses for tiden, så derfor vil jeg høre med lege først om det er noen trening jeg kan gjøre annerledes, og også om det er noen av de helsetilstandene jeg har som forårsaker så vond betennelse i ryggsøylen.. 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint, takk for svar :) Er kanskje ikke så dumt, føler meg generelt sliten i kroppen om dagen.

Målet i baseløftene er ikke mer avanserte enn "fremgang". Alternerer mellom mange og få reps i programmet (starter på ~ti-tolv reps, og jobber meg ned mot 1rm, så tilbake til mange reps). Hadde som mål i starten av syklusen å ikke ta meg helt jævla ut hver trening, meeen det tok ikke mange ukene før den planen var skrota. Kjørt maks i ihvertfall halvannen mnd nå.

Kjennes ut på kroppen som jeg har godt av en pause, lurte mer på om jeg får noe særlig effekt (hvile generelt og mindre bindevev) av å droppe én trening.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Iso er jo grei, 20% ned vil fortsette progresjonen fra der. 

På styrke er det nervesystemet som hviler, skal du kjøre maks styrke så snakker vi 10 % kutt i typiske ett steg tilbake og 2 steg frem hele tiden. 

Her er styrke prioritert og iso-øvelsene er typiske 5reps med fokus på de øvelsene som utgjør svake ledd i baseøvelsene.

Sånn du kjører de nå er det vel 3 steg tilbake og 4 steg frem, dvs en roligere takt, en takt som passer godt med å øke volumet med iso-øvelsene. 

En god strategi for sterkere og større.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har trent på en uke + så kan man kutte vektene ned i 35% 

Da blir de så lette at man godt kan ta 15 rep x 2 den første uka. 

Uke 2 og 3 kjører man oftest 10 rep x 3 på hvor andre økta i uke 3 er 10rm-vektene ( de man har testet ut 10 rep maks med for å beregne progresjonen) 

Siste økta i uke 3 er da nye rekorder i 10rm. 

Så kommer man til ett valg, uke 4-5 og 6 med progresjon på vektene vil tvinge de ned i 5 rep x5. 

Dette blir primært for styrke, gode uker å ha med for å øke styrken i iso-øvelsene, men det blir ikke mye volum. 

Man kan så klart pimpe opp dette med myo-reps, da vil man øke gainsa pr trening og kunne dra gainsa ut en uke til ellert to godt ut i uke 5. 

Satser man kun på volum og nedprioriterer styrke for en periode, så tar man liksågodt en ny full deload ett sted i uke 4. 

En muskel vil bare vokse på kcal-overskudd hvor en økt er tyngre en bindevevet. 

Uten myorep er dette uke 1-4 

Med myorep uke 1-5 

Enkelt forklart i en paint-tegning her som ikke er skalert  :dribble:

Hvit farge er da gains man får 

post-64596-0-94718800-1492432627_thumb.jpg

Endret av War
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmål, det knaser i høyere kneet til dama når hun tar knebøy. Det skjedde ikke i starten men har kommet nå de siste månedene.

Det høres ikke som sånn knekk/knepp/smell som jeg inne mellom opplever i skuldre og knær men mer som 3 knasinger rett etter hverandre. litt vanskelig å forklare. Skjer ca når hu treffer 90 grader.

Burde det sjekkes opp? type fysio?  

Lenke til kommentar

Tips til styrketrening når man bare har 2 tilgjengelige dager i uken?

Kjører nå

uke 1

dag 1: benk 5x5, militærpress 3x5, mark 3x5 - bryst og triceps isolasjonsøvelser, 3x10

dag 2: mark 5x5, benk 3x5, militærpress 5x5 - rygg og biceps isolasjon, 3x10

bein de dagene knærne føler det er ok...

Uke 2 bytter jeg ut 5x5 med 5x3, uke 3 er det 5x1. 

Øker vekter etter 3 uker, deload hver 6 uke (utenom isolasjon, da deloader jeg når jeg ikke klarer å løfte 3x10 lengre. )

Endret av discostu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...