darkness| Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 Du får ikke dekket noe mer utgifter ved å gå til fastlege og få henvisning. Går du til en manuellterapeut med støtte så må du betale opp til egenandelstaket som er på rundt 2500kr (husker ikke eksakt beløp, det er ikke samme frikort som vanlig lege), og etter det får du frikort. Sigurd holder til på Jeløya i Moss og etter min erfaring og oppfatning en av landets fremste innen sitt felt. Samboeren min slet ekstremt med ryggen/korsryggen, strålinger ned over beina, hofte, glutes ++ på et tidspunkt kunne han så og si ikke gå. Han var på mr, hos lege, hos kiropraktor osv. Ingen funn. Masse tabletter. Kiropraktoren knakk her og knakk der. Bedre der og da, så mye verre. Smertene hans kom først etter at han syklet alt for mye uten mengdetrening på forhånd. Ble bra igjen, for så å komme tilbake et år etter. Les om smerte rekonseptulalisering. 1 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 (endret) Kan jo være greit å få tatt vanlig røntgen av problemområdet, før en ber om henvisning videre. Aktivitetsnivå, kroppsholdning, sittestilling, arbeid, osv. er alle ting som spiller inn på ryggsmerter. Dersom en er i lite aktivitet, kan jo det å begynne med noe så enkelt som å gå turer, være en start. Jeg vet jo ikke intensiteten på smertene, men det er jo ikke sikkert at øvelser som knebøy og markløft verken vil gjøre ryggsmertene bedre eller verre. På jobb er det veldig mykje aktivitet. Litt mindre på fritida, men eg merkar ikkje noko særleg forskjell i periodar med meir aktivitet. Intensiteten er sånn at jo lengre bakover eg bøyer, jo verre blir det, men fungerer heilt fint til vanleg og er i 100% aktiv jobb. Av og til når eg bøyer meg framover kjenner eg eit skudd i korsryggen og får ein liten knekk framover, uavhengig av om eg løftar noko eller ei. Det kjem fort og går fort over. Eg har no kutt all styrketrening sidan ryggen blir verre av å belaste den på den måten. Eg trappa ned, fokuserte på teknikk og endra til øvingar som var betre for ryggen, men det gjekk ikkje på fram. Knebøy er nok kanskje noko som har vore utslagsgivande og ei øving eg har kutta heilt ut. Siden knebøy er et problem, kanskje du har problemer med "butt wink", og derfor får smerter av det? Andre varianter som frontbøy og low-bar kan være bedre. Høres mest ut som et problem med ryggsøylen, men jeg er ingen ekspert. Uansett ville jeg gått til fastlege først, og også hørt om hva han/hun tror om røntgen(både vanlig og MR) av området. Dersom fysioterapeut er aktuelt, ville jeg prøvd å finne noen som også har litt peiling på trening, da det ikke virker som alle vet like mye om det og problemene knyttet til spesifikke øvelser. Endret 15. april 2017 av Irrasjonell 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 Siden knebøy er et problem, kanskje du har problemer med "butt wink", og derfor får smerter av det? Andre varianter som frontbøy og low-bar kan være bedre. Høres mest ut som et problem med ryggsøylen, men jeg er ingen ekspert. Uansett ville jeg gått til fastlege først, og også hørt om hva han/hun tror om røntgen(både vanlig og MR) av området. Dersom fysioterapeut er aktuelt, ville jeg prøvd å finne noen som også har litt peiling på trening, da det ikke virker som alle vet like mye om det og problemene knyttet til spesifikke øvelser. Butt wink og heile den pakken der ja. Jobba mykje og lenge med å få det til, men det ville seg ikkje. Fann ut at livet var for kort til å bruke så mykje tid på å kunne ta knebøy. Ein kan trene bein utan diverse bøy. Har prøvd andre variantar óg ( lowbar, front, zercher osv), men ikkje noko stor suksess. Å kunne ta knebøy er ikkje noko mål, men eg vil bli bra igjen i ryggen og kunne trene andre ting. Eg har tenkt på fysioterapeuter som har peiling på trening sidan det sannsynlegvis kjem derifrå. Ein tur til fastlegen kostar ikkje stort, så sant det ikkje blir vekevis med venting på time. Kanskje fastlege kan finne ut om det er utglidning, nerve i klem eller noko sånt. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 Zeph: hvis du bor i Oslo kan jeg iallefall anbefale å gå til Alexander på atlasklinikken. https://www.atlasklinikken.no/om-oss/vare-terapeuter/aleksander-chaibi/ Han er utdannet som både kiropraktor og fysioterapaut så da får man sjekket både skjelett og muskler samtidig. (Noen er litt kritiske til førstnevnte så derfor er det greit med begge deler). Prisen er ikke så halvgal heller, tror det er 600-700kr for første time og rundt 400 per time etter det. Jeg har gått hos han i flere år og det har hjulpet meg mye, jeg blir nok aldri frisk pga en skade i selve korsryggen, men all smertelindring og tips til hvordan gjøre det bedre er gull mener nå jeg 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 (endret) Zeph: hvis du bor i Oslo kan jeg iallefall anbefale å gå til Alexander på atlasklinikken. https://www.atlasklinikken.no/om-oss/vare-terapeuter/aleksander-chaibi/ Har faktisk sett på han då eg leita etter klinikkar i Oslo. Kombinasjonen fysio og kiropraktor høyrest jo ganske bra ut, og det er fint med folk som andre har hatt erfaring med. Kostnadane må eg berre ta. Heller det enn å slite med dette lengre enn nødvendig. I første omgang er målet å prøve å finne ut av kva som er feil, om det kan hjelpe med behandling/øvingar og evt. kva eg skal unngå. Endret 15. april 2017 av Zeph Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 tips til beste fiskeolje/omega 3 åp markedet til grei pris? Lenke til kommentar
barezell Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 heh, trente bryst i går Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 (endret) Jeg sliter virkelig med å bli sterkere i dra øvelser. Har nå trent 2 uker med høyt antall reps og set (volum) og 2 uker med mer styrke fokusert. Med en gang jeg skal dra 60kg i roing med stang blir jeg jo utslitt(pumpa i armene) etter 2 set med 5 reps... Er betydelig svakere i rygg enn bryst, som ikke er bra. Tips? Mistenker at jeg har masse inaktive muskler (sitter mye) og sliter med muscle mind connection, derav de 2 ukene med høyt volum Endret 16. april 2017 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 tips til beste fiskeolje/omega 3 åp markedet til grei pris?vel. Jeg spiser en boks makrell i tomat hver lunsj. Det har jo litt sånn i seg 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Det sies at mange ryggproblemer kommer av en stillesittende livsstil, så da spørs det, er du aktiv utover "trening"? Det var utvilsomt eit akutt tilfelle som kom etter eit løft av noko slag. Har aldri hatt problem med ryggen tidlegare i livet, med unntak av liknande akutte problem ved løft. Problemet har deretter vedvart og blir verre av styrketrening. Kan jo være greit å få tatt vanlig røntgen av problemområdet, før en ber om henvisning videre. Aktivitetsnivå, kroppsholdning, sittestilling, arbeid, osv. er alle ting som spiller inn på ryggsmerter. Dersom en er i lite aktivitet, kan jo det å begynne med noe så enkelt som å gå turer, være en start. Jeg vet jo ikke intensiteten på smertene, men det er jo ikke sikkert at øvelser som knebøy og markløft verken vil gjøre ryggsmertene bedre eller verre. På jobb er det veldig mykje aktivitet. Litt mindre på fritida, men eg merkar ikkje noko særleg forskjell i periodar med meir aktivitet. Intensiteten er sånn at jo lengre bakover eg bøyer, jo verre blir det, men fungerer heilt fint til vanleg og er i 100% aktiv jobb. Av og til når eg bøyer meg framover kjenner eg eit skudd i korsryggen og får ein liten knekk framover, uavhengig av om eg løftar noko eller ei. Det kjem fort og går fort over. Eg har no kutt all styrketrening sidan ryggen blir verre av å belaste den på den måten. Eg trappa ned, fokuserte på teknikk og endra til øvingar som var betre for ryggen, men det gjekk ikkje på fram. Knebøy er nok kanskje noko som har vore utslagsgivande og ei øving eg har kutta heilt ut. No er eg ganske lei denne korsryggen. Har hatt meir eller mindre smerter der i visse posisjonar sidan fjor sommar. Mistenker at det først kom ifm. trening og/eller nokre bevegelser/løft då eg gjekk med ein arm i fatle pga. skulder ut av ledd. Har tidlegare fått strekk elns. i korsryggen pga. knebøy, men det gjekk over etter ei tid og plaga meg ikkje stort. No har eg kutta trening ei stund sidan alt tilsynelatande irriterte ryggen, men det kjennes ut som smertene har blitt der dei var. Dersom eg vil få litt profesjonell hjelp, evt. veiledning for øvingar, kven går ein til? Fastlege og ryggspesialist, fysioterapeut, kiropraktor, manuellterapeut? Det seiest at 95% av ryggsmerter er ufarlege og går over, men det har gått ganske lenge no. Det plagar meg ikkje så veldig i kvardagen, men irriterande, spesielt sidan det går ut over trening. https://www.slideshare.net/mobile/SigurdMikkelsen/smertevitenskap-belastningsplager-fra-akutt-til-langvarig Vil anbefale deg å gå til en dyktig manuellterapeut/fysio. Dessverre finnes det så ekstremt mye forskjellig av behandlere, så det er umulig å vite for oss vanlige dødelige hvem man skal oppsøke.. regner med at du bor på Vestlandet, og da kjenner jeg dessverre ikke til noen å anbefale. Bor du i nærheten av Moss så kan jeg på det varmeste anbefale Sigurd Mikkelsen. Han kurerte samboeren min ved hjelp av trening. Les gjerne slidesene jeg linket til. Bur i tjukkaste Oslo. Eg har inntrykk frå diverse forum at det er meir den individuelle person som betyr noko enn akkurat kva tittel vedkomande har. Det er eit lite stykke til Moss, men tipset er notert. Tanken med å gå til fastlege og få henvisning var å kunne få dekka litt utgifter, men det spørs jo kva legen seier då. Skal velge ny fastlege óg no, så det blir jo interessant. Du får henvisning fra fastlege til en rygglege fysioterapi... Du kommer sannsynligvis til å gjøre en rekke øvninger for å løse opp musklene. Jeg tar aldri mark eller knebøy... Jeg vil så gjerne men ryggen tåler det ikke. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Jeg tar aldri mark eller knebøy... Jeg vil så gjerne men ryggen tåler det ikke. Det er en sannhet med modifikasjoner. Ingen rygger tåler hverken knebøy eller markløft med mindre god teknikk. Teknikken må være god. Alle rygger tåler markløft så lenge god teknikk er innlært. Det er også en fordel for de med ryggproblemer (og alle andre for den saks skyld) å ha gode rutiner for innlæring og bruk av kjernemuskelatur. Du kan gjøre noe med saken hvis du virkelig vil innerst inne 1 Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Har merket enorm bedring i korsryggen (prolaps) etter at jeg begynte med markløft og knebøy! Anbefales! 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Jeg tar aldri mark eller knebøy... Jeg vil så gjerne men ryggen tåler det ikke. Det er en sannhet med modifikasjoner. Ingen rygger tåler hverken knebøy eller markløft med mindre god teknikk. Teknikken må være god. Alle rygger tåler markløft så lenge god teknikk er innlært. Det er også en fordel for de med ryggproblemer (og alle andre for den saks skyld) å ha gode rutiner for innlæring og bruk av kjernemuskelatur. Du kan gjøre noe med saken hvis du virkelig vil innerst inne Jeg tror nok at det er vanskelig for andre som ikke sliter å forstå dette. Jeg lar det ligge med dette. Dårlig kroppsholdning kan man fint få av medisiner, og er ikke så lett å bli kvitt.. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 (endret) Når man ikke en gang kan jogge 45 min i crossmaskin, ta litt benk og legger, og svømme litt 2-3 ganger i uken så blir man litt motløs.Skal til rygglege igjen, skal spørre om å finne kondisjon og øvelser som er safe mot ryggbetennelse...For ikke bare å syte så skal jeg komme igang igjen etter påske når jeg har vært hos rygglege... Endret 16. april 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 (endret) Jeg tror nok at det er vanskelig for andre som ikke sliter å forstå dette. Jeg lar det ligge med dette. Dårlig kroppsholdning kan man fint få av medisiner, og er ikke så lett å bli kvitt.. Jeg er likevel interessert, men det er ingen tvang å svare. Hva er det som er så mye verre for deg i forhold til andre i samme situasjon, å komme seg tilbake etter en nedtur? Du finner 100-vis av tidligere prolaps/medisineringspasienter rundt om på treningssentre som har kommet seg tilbake - fordi de har valgt å gjøre noe med situasjonen. Imorges hadde jeg time først med en prolapspasient. For 2 uker siden lå han rett ut. Vi kjørte innlæringsøvelser til markløft, core og lett markløft. Han følte seg kanon etter timen. Deretter hadde jeg time med en kar med Bekhterevs. Store deler av dagen er preget av smerter, stort sett over hele kroppen. En økt som dette gjør ham smertefri i 1-2 dager inntil han igjen må trene på nytt. Du viser ganske tydelig at du har en gi-opp-holdning. Ikke bare i ditt forrige innlegg, men også tidligere. Ta deg selv i nakken og gjør noe med det er mitt tips. Endret 16. april 2017 av Countryman 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Når man ikke en gang kan jogge 45 min i crossfit* Hva mener du her? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 (endret) Når man ikke en gang kan jogge 45 min i crossfit*Hva mener du her?Før påske fikk jeg med meg to treninger med 45 min crossfit maskin, svømming 10 runder og litt styrketrening... Ble sjuk fikk skikkelig heksekudd og klarte knapt å gå med store smerter. Men jeg vil ikke syte, jeg skal tilbake og trene men vil gjerne slippe å havne hos legen hele tiden... Endret 16. april 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Når man ikke en gang kan jogge 45 min i crossfit*Hva mener du her?Før påske fikk jeg med meg to treninger med 45 min crossfit maskin, svømming 10 runder og litt styrketrening... Ble sjuk fikk skikkelig heksekudd og klarte knapt å gå med store smerter. Men jeg vil ikke syte, jeg skal tilbake og trene men vil gjerne slippe å havne hos legen hele tiden... Håper du får skikkelig hjelp. Les gjerne linken jeg l ved til Zeph. Nå kan ingen av oss sette en diagnose på deg over Internett, men er det slik at du har vondt uten konstantert betennelse, så bør du ikke legge treningen på hyllen. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Når man ikke en gang kan jogge 45 min i crossfit*Hva mener du her?Før påske fikk jeg med meg to treninger med 45 min crossfit maskin, svømming 10 runder og litt styrketrening... Ble sjuk fikk skikkelig heksekudd og klarte knapt å gå med store smerter. Men jeg vil ikke syte, jeg skal tilbake og trene men vil gjerne slippe å havne hos legen hele tiden... Crossfit er en treningsform, ikke en maskin Lykke til med ryggen, jeg er heldig å har en sterk rygg så klarer ikke å relatere til slike plager men håper det løser seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå